Τι φέρνει ένα deal AKTOR - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ) – Ο «χάρτης» των συμβάσεων

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τι φέρνει ένα deal AKTOR - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ) – Ο «χάρτης» των συμβάσεων
Στο «τραπέζι των αποκλειστικών διαπραγματεύσεων, προς επιβεβαίωση του insider.gr, AKTOR και ΕΛΛΑΚΤΩΡ με «μενού» την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Βασικά ζητήματα η αποτίμηση, η προεξόφληση μελλοντικών, ροών, ο δανεισμών και το μοντέλο χρηματοδότησης. Η επιθετική διάθεση Εξάρχου και τα πωλητήρια της Reggeborgh. Θα αλλάξει το τοπίο στον χώρο.

Στην τελική, αλλά και… ουσιαστική, ευθεία φαίνεται να εισέρχεται πλέον η επίτευξη συμφωνίας, εφόσον βρεθεί «χρυσή τομή» στο οικονομικό, ανάμεσα σε AKTOR και ΕΛΛΑΚΤΩΡ που θα αφορά την εξ ολοκλήρου απόκτηση (100%), από την πρώτη, του τομέα Παραχωρήσεων της δεύτερης, δηλαδή της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, που είναι ο επόμενος, προφανώς μετά τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μεγαλύτερος πόλος αυτών των συμβάσεων.

Χτες, οι δύο εισηγμένες ενημέρωσαν ότι έχουν εισέλθει σε περίοδο αποκλειστικών διαπραγματεύσεων, με ορίζοντα έως τις 30 Απριλίου 2025, επιβεβαιώνοντας έτσι όσα προ ολίγων εβδομάδων αποκάλυπτε το insider.gr για ενδιαφέρον της AKTOR για την εν λόγω θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ αλλά και για αρχικές επαφές – κρούσεις που έχουν γίνει από τη διοίκηση Εξάρχου που δεν έχανε την ευκαιρία να δηλώνει έτοιμος για… κάθε ευκαιρία στις παραχωρήσεις. Η ολοκλήρωση, εφόσον πάνε καλά τα πράγματα στις οικονομικές διαπραγματεύσεις, ενός τέτοιου deal προφανώς θα αλλάξει όχι μόνο την εικόνα της AKTOR, που όπως έχει επαναλάβει πολλές φορές από τότε το insider.gr αναζητάει να «γεμίσει το κουτάκι» των Παραχωρήσεων, αλλά και θα αλλάξει εκ νέου τον χάρτη σε αυτόν τον χώρο των συμβάσεων.

Όπως σημείωναν χτες οι εταιρείες η προσφορά της AKTOR είναι στο «τραπέζι», υπόκειται στις συνήθεις αιρέσεις που αφορούν παρομοίου είδους συναλλαγές και, ιδίως, στη διενέργεια των απαραίτητων ελέγχων δέουσας επιμέλειας (due diligence). Εφόσον έως τέλος Απριλίου έχουν πληρωθεί οι σχετικές αιρέσεις και τα Μέρη έχουν καταλήξει ως τότε στους όρους της Συναλλαγής, θα υπογραφούν οι σχετικές δεσμευτικές συμφωνίες.

Το portfolio

Η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις διαθέτει, μεταξύ άλλων, συμμετοχή στον αυτοκινητόδρομο Μορέας (71,7%), που όμως δεν θεωρείται «φιλέτο», και σημαντικά ποσοστά πέριξ του 20% στους αυτοκινητοδρόμους Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, καθώς και στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου (17 – 23% σε αυτές). Ειδικότερα, έχει μερίδιο 27,7% στη Γέφυρα (και 29,48% στη λειτουργία της), 22,22% στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, πλέον 20,48% στην Ολυμπία αλλά και 71,67% στον Μορέα.

Αρα, πρόκειται για υφιστάμενες συμβάσεις που αποφέρουν έσοδα. Επίσης, είναι… συνεταίρος της AKTOR στο ΣΔΙΤ «Καλαμάτα – Μεθώνη» (60%) αλλά και σε αυτό του ΒΟΑΚ με 40% (με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επίσης), ενώ η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις έχει αναλάβει, μαζί με ΑΒΑΞ, το αρδευτικό ΣΔΙΤ Ταυρωπού. Επιπρόσθετα, μεταξύ άλλων, διεκδικεί αυτόνομα ή σε κοινοπραξίες τα οδικά ΣΔΙΤ 700 εκατ. ευρώ Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα - Αμφίπολη, φοιτητικές εστίες, την Πυρκάλ, την μετεγκατάσταση φυλακών Ασπροπύργου και πλήθος άλλων έργων σε παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ. O τομέας Παραχωρήσεων στο 9μηνο 2024 εμφάνισε έσοδα 220,7 εκατ. ευρώ (+7% από 9μηνο 2023), επί συνόλου 221,7 εκατ. για τον όμιλο (συνεχιζόμενες δραστηριότητες). Τα EBITDA των παραχωρήσεων έφτασαν σε 158,6 εκατ. ευρώ, έναντι 136,8 εκατ. ευρώ. Με την υποσημείωση ότι έχει χαθεί πλέον η «χρυσοφόρα» Αττική Οδός.

Προφανώς, όπως συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις, η αποτίμηση και το ζητούμενο / προσφερόμενο τίμημα παίζουν βασικό ρόλο, καθώς, όπως έχουμε αναφέρει, η μεν AKTOR ήθελε να κινηθεί γρήγορα και επιθετικά προς την απόκτηση «μάζας» στις παραχωρήσεις, η δε ΕΛΛΑΚΤΩΡ ρευστοποιεί συμμετοχές εκτός «σκληρού πυρήνα» ενδιαφέροντος της ολλανδικής Reggeborgh και το Χένρι Χόλτερμαν που είναι, για παράδειγμα, τα ακίνητα (REDS κ.α.) ή οι τράπεζες (Alpha Bank). Αν κλείσει μάλιστα το deal, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ μένει χωρίς ουσιαστικά έσοδα έχοντας πωλήσει ΑΠΕ, Ηλέκτωρ και Smart Park. Να αναφέρουμε ότι η ΕΛΛΑΚΤΩΡ έχει «προλάβει» να μεταφέρει το project της αναβάθμισης της μαρίνας Αλίμου στην REDS (από τον τομέα παραχωρήσεων).

Η προεξόφληση μελλοντικών ροών και ο δανεισμός

Αξίζει να αναφέρουμε ότι παλιότερα η διοίκηση Μπουλούτα μιλούσε για μελλοντικά μερίσματα ύψους 1 δις ευρώ από τις παραχωρήσεις, όμως, έκτοτε έχουν περάσει κάποια έτη, χάθηκε η Αττική οδός, ενώ θυμίζουμε ότι η ΕΛΛΑΚΤΩΡ προχώρησε σε προεξόφληση μελλοντικών ροών από υφιστάμενες συμβάσεις παραχωρήσεις, ή έστω μέρος αυτών, λαμβάνοντας ομολογιακό δάνειο ποσού 275 εκατ. ευρώ (με Τράπεζα Πειραιώς) και για να εξυπηρετήσει την επιστροφή κεφαλαίου στους βασικούς μετόχους. Αρα, η αποτίμηση της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις πλέον θα βασισθεί στην προεξόφληση μελλοντικών ροών, στην διάρκεια ζωής που απομένει σε κάθε σύμβαση (χοντρικά έως το 2038 ή κάπου έως το 2041-2044), αλλά και στον δανεισμό που βαρύνει την εταιρεία.

Η χρηματοδότηση

Αξίζει, επίσης, να αναφέρουμε ότι βασικό ζήτημα είναι και αυτό της χρηματοδότησης, αν δηλαδή θα γίνει με τις υφιστάμενες ίδιες δυνάμεις, μέσω δανεισμού τραπεζικού ή αν χρειαστεί και μια πρόσθετη κεφαλαιακή ενίσχυση, με τη διοίκηση της AKTOR, όμως, να έχει αναφέρει ότι δεν εξετάζεται μια νέα ΑΜΚ για τυχόν είσοδο σε παραχωρήσεις, καθώς καλύπτεται ο όμιλος χρηματοδοτικά και δεν μπορεί να ζητήσει για αυτό το θέμα νέα κεφάλαια από τους μετόχους, πλην όμως, αν υπάρξει μια «ευκαιρία» υπάρχουν και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία (π.χ. ομολογιακό).

Να σημειωθεί, επίσης, ότι μπορεί το «δίδυμο» ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ να έχασαν την «χρυσοφόρα» σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού που «πέρασε» στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ωστόσο, φέρονται να αναμένουν συνολικά ποσά άνω των 200 εκατ. ευρώ (μερίσματα 2024 έως αρχές Οκτωβρίου, εκκαθάριση – επιστροφές κ.α., ίσως και κάποια claims), με την ΕΛΛΑΚΤΩΡ να προσδοκά σε οφέλη έως 120 εκατ., βάσει ποσοστού που είχε στην κοινοπραξία (σχεδόν 66%). Ωστόσο, δεν είναι σαφές αν αυτό μπορεί να μπει στην συμφωνία.

Αλλάζει ο χάρτης

Όπως έχει ανακοινωθεί, η AKTOR έχει «χτίσει» θυγατρική παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ και έχει στόχο την διεκδίκηση διαγωνισμών ή εξαγορά υφιστάμενων λειτουργικών έργων παραχωρήσεων ή εταιριών που έχουν συμμετοχές σε έργα παραχωρήσεων καθώς και να επιτύχει EBITDA (κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων) 40 εκατ. το 2030, συνεισφέροντας στο συνολικό EBITDA του Ομίλου το 9% την ίδια περίοδο.

Όπως αναφέραμε, όμως, και στην αρχή, ένα τέτοιο deal θα αναμορφώσει τον χάρτη συμβάσεων παραχώρησης που έχει ιδιαίτερη δυναμική, όπως παλιότερα αλλά και πρόσφατα έχει αναφέρει το insider.gr, μετά και την αποχώρηση Hochtief από την Ολυμπία Οδό. Είχε προηγηθεί, για να αναφερθούμε στο πρόσφατο και μόνο παρελθόν, η πώληση του μεριδίου της ΑΒΑΞ στη «Γέφυρα Ρίο – Αντίρριο» (το πήραν αναλογικά οι Vinci, ΕΛΛΑΚΤΩΡ) αλλά και η απόκτηση ποσοστού 10%, από το family office της κας Μαριάννας Λάτση, στην «Νέα Αττική Οδό», που επίσης μόλις προ μηνών «άλλαξε χέρια» περνώντας στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (από τις ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Επιτροπή Ανταγωνισμού: «Πράσινο φως» στην απόκτηση της ΜΙΛΟΡΑ από την Aktor

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΒΟΑΚ: Τα επόμενα βήματα - ορόσημα για τη mega παραχώρηση και τις «μπουλντόζες»

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider