Τα τρία στοιχήματα για το μέλλον του λιμανιού της Θεσσαλονίκης

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα τρία στοιχήματα για το μέλλον του λιμανιού της Θεσσαλονίκης

Τεράστιες ευκαιρίες ανάπτυξης αλλά και σημαντικές και αναπάντεχες προκλήσεις έκρυβε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για τους νέους μετόχους του ΟΛΘ. Η νέα διοίκηση υπό την εποπτεία της κοινοπραξίας South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) εμφανίζεται πρόθυμη να υλοποιήσει όλες τις απαραίτητες επενδύσεις για να κάνει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ένα από τα μεγαλύτερα της Ανατολικής Μεσογείου. Ταυτόχρονα ζητά την αρωγή της Πολιτείας κάνοντας λόγο για σημαντικά προβλήματα στο λιμάνι.

Μάλιστα, ακριβώς λόγω αυτών των προβλημάτων ο νέος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ Σωτήρης Θεοφάνης κατά την διάρκεια της πρώτης μεγάλης συνέντευξης Τύπου της νέας διοίκησης, χθες Τρίτη, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο ακόμη και διεκδικήσεων από το Δημόσιο, καθώς η εικόνα που αντίκρυσαν οι επενδυτές από τότε που ανέλαβαν ήταν πολύ διαφορετική απ’ αυτή που περιέγραφαν τα «χαρτιά».

Όπως σημείωσε ο κ. θεοφάνης η κακή κατάσταση του εξοπλισμού ανάγκασε την νέα διοίκηση να βάλει από την αρχή το «χέρι στη τσέπη» δαπανώντας το ποσό των 27 εκατ. ευρώ για την προμήθεια μηχανημάτων και την επισκευή του διαθέσιμου εξοπλισμού. Τώρα η κοινοπραξία αναμένει την έκθεση των ορκωτών λογιστών για τα αποτελέσματα του 2017 προκειμένου να διαπιστώσει το αν υπάρχει διαφορά και στα οικονομικά στοιχεία σε σχέση με τα όσα παρουσιάστηκαν στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Αυτό θα είναι και το κρίσιμο στοιχείο που θα καθορίσει το αν η κοινοπραξία θα ενεργοποιήσει τις ρήτρες της σύμβασης παραχώρησης όπως άφησε να εννοηθεί ο κ. Θεοφάνης, ο οποίος απάντησε με ένα «ουδέν σχόλιο, προσωρινά» σε σχετική ερώτηση για το αν εξετάζουν αυτή τη στιγμή ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Όπως και να έχει όλα τα μέλη της κοινοπραξία, δηλαδή η Deutsche Invest Equity Partners που συμμετέχει με 47%, η Terminal Link (33%) και η Belterra Investments του ομίλου Σαββίδη (20%), δηλώνουν προσηλωμένοι στην επένδυση και στον στόχο να μετατρέψουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε ένα από τα κεντρικά και μεγάλα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστούν τρεις βασικές προκλήσεις:

Επανάκτηση εμπιστοσύνης – Επισκευή εξοπλισμού

Η άμεση επισκευή του εξοπλισμού αλλά και η επιστροφή της εμπιστοσύνης των ναυτιλιακών εταιρειών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι οι βασικοί βραχυπρόθεσμοί στόχοι της νέας διοίκησης. Την τρέχουσα περίοδο, σύμφωνα με την διοίκηση, αποτυπώνεται η υφιστάμενη κατάσταση σε όλα τα τμήματα της ΟΛΘ, προκειμένου να γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για τη βελτίωση της λειτουργίας της εταιρείας.

Ταυτόχρονα τα στελέχη του ΟΛΘ έχουν ξεκινήσει μια καμπάνια συναντήσεων με όλες τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες για να δημιουργήσει σχέσεις εμπιστοσύνης μαζί τους. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο αναπληρωτής πρόεδρος του ΟΛΘ και διευθύνων σύμβουλος της Terminal Link SAS, Boris Wenzel, βασική προτεραιότητα της νέας διοίκησης είναι η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πελατών του λιμένα, που έχουν πληγεί από την έλλειψη αξιοπιστίας και τους μεγάλους χρόνους αναμονής.

Σύμφωνα με τον κ. Θεοφάνη μικρά αλλά σημαντικά αποτελέσματα υπάρχουν ήδη. Οι χρόνοι αναμονής σε σχέση με τον Δεκέμβριο έχουν μειωθεί δραστικά από τις 150-170 ώρες κατά μέσο όρο στις 15-16 ώρες. Ταυτόχρονα μετά από τις επαφές των στελεχών του ΟΛΘ τρεις ναυτιλιακές εταιρείες που είχαν σταματήσει την παροχή υπηρεσιών με δικά τους καράβια επανακάμπτουν με δικά τους πλοία και υπηρεσίες, μέσα στις επόμενες εβδομάδες.

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πολλά προβλήματα να ξεπεραστούν. Πολλά τμήματα του λιμανιού εμφανίζουν εικόνα εγκατάλειψης, ενώ δεν έχει ξεπεραστεί και το θέμα της αποχής των τελωνειακών από την τρίτη βραδινή βάρδια

Κομβική η προβλήτα «6»

Κρίσιμο κομμάτι του επενδυτικού σχεδίου του ΟΛΘ αλλά και συμβατική υποχρέωση του νέου μετόχου είναι η νέα προβλήτα «6». Η νέα διοίκηση σχεδιάζει την επέκταση της προβλήτας κατά 400 μέτρα, ενώ θέλει και να μεγαλώσει το ωφέλιμο βάθος υποδοχής πλοίων στα 16,5 μέτρα. Με αυτές τις αλλαγές και σε συνδυασμό με τις πέντε καινούργιες γερανογέφυρες που σκοπεύει να αγοράσει η εταιρεία, το λιμάνι θα μπορεί να εξυπηρετεί μεγάλα εμπορευματικά πλοία (τύπου Panamax), το οποίο είναι απαραίτητο για την δημιουργία ενός παγκόσμιου κόμβου θαλάσσιων μεταφορών.

Η συγκεκριμένη επένδυση είναι σύμφωνα με το κ. Θεοφάνη κομβική για την επιτυχία του λιμανιού και για αυτό ο ΟΛΘ σχεδιάζει να προχωρήσει άμεσα, ακόμη και εντός του έτους τις σχετικές διαδικασίες κατασκευής. Εξάλλου, στόχος της νέας διοίκησης είναι να προχωρήσει στις απαιτούμενες επενδύσεις υποδομών νωρίτερα από την επταετία που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης και συγκεκριμένα μέσα σε τέσσερα με πέντε χρόνια που είναι και ο ελάχιστος τεχνικά εφικτός χρόνος υλοποίησης. Για να γίνει όμως αυτό, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ, θα πρέπει το δημόσιο να δεσμευτεί ότι θα προχωρήσει άμεσα τις διαδικασίες έκδοσης των απαραίτητων αδειών, χωρίς προβλήματα και μακρόχρονες διαδικασίες.

Σιδηροδρομική και οδική σύνδεση

Όπως τονίζουν στελέχη της αγοράς καμία απ’ αυτές τις επενδύσεις δεν θα έχει πραγματικό νόημα αν δεν ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού καθώς η διασύνδεση του με την Εγνατία Οδό. Αυτό το γνωρίζει πολύ καλά και η διοίκηση του ΟΛΘ που ζητά από την Πολιτεία να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της για να προχωρήσουν άμεσα τα δύο αυτά σημαντικά έργα.

Έτσι θα μπορέσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να αναδειχθεί σε κεντρικό μέσο εμπορευματικών μεταφορών προς τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη. Ειδικά η λεγόμενη «σιδηροδρομική Εγνατία» εκτιμάται ότι θα υπερδεκαπλασιάσει τον αριθμό φορτίου που διακινείται σήμερα.

Κρίσιμη για την επιτυχία του εγχειρήματος, τέλος, είναι και η δημιουργία του Εμπορευματικού Κέντρου στο χώρο του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου της Θεσσαλονίκης που ανήκει στην ΓΑΙΑΟΣΕ. Μη δεσμευτικό ενδιαφέρον στον σχετικό διαγωνισμό έχει εκδηλώσει και η Dimera του ομίλου Σαββίδη με την Deutsche Invest.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider