Μήνας ορόσημο για την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών της χώρας αποδεικνύεται ο Οκτώβριος, την ώρα που η χώρα αναζητά κάθε δυνατή αναπτυξιακή προοπτική, προκειμένου να μετριαστούν οι συνεχιζόμενες «επιπλοκές» που προκαλεί η πανδημία του κορονοϊού στην ελληνική οικονομία.
Το ΤΑΙΠΕΔ «τρέχει» τρεις διαγωνισμούς – για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας – και το επενδυτικό ενδιαφέρον εμφανίζεται αυξημένο. Οι διαγωνισμοί ξεκίνησαν τον περασμένο Ιούλιο.
Την Παρασκευή οι ανακοινώσεις για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας
Η ερχόμενη Παρασκευή 30 Οκτωβρίου θεωρείται κρίσιμη για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, καθώς εκείνη την ημέρα, στις 17:00 το απόγευμα, εκπνέει η προθεσμία που έχει θέσει το ΤΑΙΠΕΔ για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος στον διαγωνισμό για την πώληση του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας.
Η διαγωνιστική διαδικασία για τον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ Α.Ε.) προβλέπει την πώληση τουλάχιστον του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
Στον ΟΛΗΓ Α.Ε. έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτηρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής Συβότων.
Η διαγωνιστική διαδικασία διεξάγεται σε δύο φάσεις: α) τη φάση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος και προεπιλογή των ενδιαφερόμενων μερών και β) τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών και ανάδειξης πλειοδότη.
Στον διαγωνισμό αξιοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ ενεργούν οι «Deloitte Business Solutions - Ευρωσύμβουλοι Α.Ε.» ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος, οι «Your Legal Partners -Δρακόπουλος & Βασαλάκης - Αλεξίου Κοσμόπουλος» ως νομικός σύμβουλος, το «Γραφείο Δοξιάδη Σύμβουλοι για Ανάπτυξη και Οικιστική Α.Ε.» ως τεχνικός σύμβουλος και η εταιρεία «Port Consultants Rotterdam B.V.» ως εμπορικός σύμβουλος.
Τέσσερις «μνηστήρες» για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Συνολικά τέσσερα επενδυτικά σχήματα εκδήλωσαν ενδιαφέρον στον διαγωνισμό για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, όπως ανακοίνωσε στις 16 Οκτωβρίου το ΤΑΙΠΕΔ.
Αναλυτικά, ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εξής:
1) QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT
2) Κοινοπραξία CAMERON S.A- GOLDAIR CARGO AE- BOLLORE AFRICA LOGISTICS
3) Κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP - EUROPORTS-EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
4) ΟΛΘ Α.Ε.
Οι σύμβουλοι αξιοποίησης του Ταμείου, αφού αξιολογήσουν τις υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού (φάση δεσμευτικών προσφορών).
Υπενθυμίζεται ότι στον ΟΛΑ Α.Ε. έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτηρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Αλεξανδρούπολης και του αλιευτικού καταφυγίου Μάκρης. Η εταιρεία έχει επίσης διοικητικές αρμοδιότητες επί του λιμένος Καμαριώτισσας Σαμοθράκης και του αλιευτικού καταφυγίου Θέρμων Σαμοθράκης.
Πέντε «μνηστήρες» για το λιμάνι της Καβάλας
Μια εβδομάδα αργότερα - και συγκεκριμένα στις 23 Οκτωβρίου - το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε πως συνολικά πέντε επενδυτικά σχήματα υπέβαλαν εκδήλωση ενδιαφέροντος για την υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β΄ του «Οργανισμού Λιμένος Καβάλας Α.Ε.» (ΟΛΚ Α.Ε.).
Ενδιαφέρον εκδήλωσαν τα εξής επενδυτικά σχήματα:
1) PFIC LTD
2) QUINTANA INFRASTRUCTURE + DEVELOPMENT
3) ΕΝΩΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ IMERYS AE, GOLDAIR CARGO & I.M.G.
4) ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS KAVALA, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP - EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
5) ΟΛΘ Α.Ε.
Οι σύμβουλοι αξιοποίησης του Ταμείου, αφού αξιολογήσουν τις υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού (φάση δεσμευτικών προσφορών).
Τι περιλαμβάνει η υπό-παραχώρηση
Υπενθυμίζεται ότι η υπο-παραχώρηση περιλαμβάνει:
- τον υφιστάμενο προβλήτα με επιστρωμένη έκταση, εμβαδού περίπου 117.000 τ.μ.,
- μια πρόσθετη μη επιστρωμένη από αποκατάσταση έκταση, εμβαδού περίπου 165.000 τ.μ.,
- τον αποσπασμένο μώλο/κυματοθραύστη
- την εμπορική δραστηριότητα (γενικό φορτίο, ξηρό χύδην φορτίο και περιστασιακά εξυπηρέτηση εμπορευματοκιβωτίων) και
- συγκεκριμένα αντικείμενα του υπάρχοντος εξοπλισμού του λιμανιού.
Η διάρκεια της υπο-παραχώρησης θα είναι για 40 έτη.
«Τα τρία περιφερειακά λιμάνια προς αξιοποίηση εμφανίζουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης όχι μόνο τοπικά, αλλά και εθνικά. Η Αλεξανδρούπολη και η Καβάλα εκτός από τις δυνατότητες που έχουν να ενισχύσουν τη θέση τους στις εμπορευματικές μεταφορές, αποκτούν και ενεργειακό γεωστρατηγικό ρόλο λόγω της εγγύτητας της πρώτης με τον TAP και το FSRU και της δεύτερης με την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου. Η Ηγουμενίτσα, από την άλλη πλευρά της χώρας, αποτελεί επιβατικό και εμπορικό σταθμό της Ελλάδας με την Ιταλία απέναντι», έχει δηλώσει ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Ριχάρδος Λαμπίρης, αναδεικνύοντας τη γεωστρατηγική και αναπτυξιακή σημασία που παρουσιάζουν τα τρία περιφερειακά λιμάνια.