Αν και βρισκόμαστε ήδη στον δεύτερο μήνα του καλοκαιριού, στο ΤΑΙΠΕΔ όχι μόνο δεν έχουν πέσει οι στροφές αλλά αντιθέτως οι μηχανές δουλεύουν ώστε το Ταμείο να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις των διαγωνισμών που είναι σε εξέλιξη. Μπορεί μέσα στον Ιούλιο συνήθως να πέφτουν οι τόνοι, ωστόσο αναμένονται εξελίξεις στο μέτωπο των διαγωνισμών και των παραχωρήσεων που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ.
Κατ’ αρχάς, εντός του μήνα, εάν όλα πάνε καλά και δεν προκύψουν ανατροπές, αναμένονται νεότερα από το μέτωπο του διαγωνισμού που «τρέχει» για την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού. Μάλιστα, ο κ. Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος της ΑΒΑΞ, στην προ ημερών τακτική γενική συνέλευση του κατασκευαστικού γκρουπ, σημείωσε ότι είναι πιθανόν μέσα στο πρώτο 15ήμερο του Ιουλίου να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές που έχουν κατατεθεί από τα δύο σχήματα, ήτοι τις VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESIONES S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε – ΑΒΑΞ Α.Ε. και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.. Ωστόσο, πρόκειται για εκτιμήσεις και όχι για μια επίσημη πληροφόρηση από πλευράς του ΤΑΙΠΕΔ. Σε κάθε περίπτωση, μετά από μια διαδικασία ελέγχου εγγράφων, που περιλαμβάνει διάφορα στάδια, φαίνεται να μπαίνουμε στην τελική ευθεία για να αποκαλυφθεί ποιο γκρουπ έχει υποβάλει την καλύτερη οικονομική προσφορά, καθώς μέχρι τώρα δεν έχει προκύψει κάτι που να δείχνει προβλήματα σε έγγραφα, τεχνική προσφορά κ.α.
Επιπρόσθετα, οι μνηστήρες στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών αναμένεται να υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους στις 15 Ιουλίου. Τα έξι σχήματα που έχουν περάσει στη β’ φάση του διαγωνισμού είναι: EPH Investment Advisors (Τσεχία), First State Investments, Italgas (Ιταλία), KKR (ΗΠΑ), Macquarie (Αυστραλία) και η κινεζική κοινοπραξία SINO-CEE Fund & Shanghai Dazhong Public Utilities.
Για μια μέρα νωρίτερα, στις 14 Ιουλίου, έχει οριστεί η ημερομηνία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης της μαρίνας Καλαμαριάς (Αρετσού), την οποία το ΤΑΙΠΕΔ φιλοδοξεί να μετατρέψει στην κορυφαία τουριστική επένδυση στη Βόρεια Ελλάδα (όσον αφορά βέβαια τις μαρίνες και σε σχέση με αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας, όχι ιδιωτικό project), με 300 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη. Σήμερα η μαρίνα διαθέτει 242 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μέχρι 30m μήκος. Η χερσαία ζώνη της μαρίνας είναι 77.825 τ.μ. Το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ) βρίσκεται στο Υπουργείο Τουρισμού, ώστε στη συνέχεια να αποσταλεί σύντομα στο Συμβούλιο της Επικρατείας προς μελέτη και έγκριση. Στις επιτρεπόμενες χρήσεις γης της μαρίνας μπορούν να περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων, αθλητικές εγκαταστάσεις, τουριστικές εγκαταστάσεις ήπιας δόμησης, εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, κατοικίες για μακροχρόνια μίσθωση, χώροι συνάθροισης κοινού και πολιτιστικά κτίρια, χώροι πρασίνου, εγκαταστάσεις μέσων μαζικής μεταφοράς, πάρκινγκ κ.ά.
Στο τέλος του μήνα, ειδικότερα στις 30 Ιουλίου, οι υποψήφιοι επενδυτές καλούνται να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία του διαγωνισμού πώλησης του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ). Υπενθυμίζεται ότι στον Οργανισμό λιμένος Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμανιού. Το λιμάνι του Ηρακλείου έχει ισχυρή παρουσία στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα, οπότε μένει να φανεί αν στο «παιχνίδι» εισέλθουν και εταιρείες από τον κλάδο της κρουαζιέρας. Λόγω των χρήσεων, της θέσης του λιμένα, των υπόλοιπων υποδομών που αναπτύσσονται ή σχεδιάζονται στην Κρήτη (αεροδρόμιο, οδικά έργα, ενεργειακά, ακίνητα με καζίνο, τουριστικά κ.α.) εκτιμάται ότι θα δώσουν το παρών ισχυρά εγχώρια ονόματα αλλά και διεθνή σχήματα.
Σε κάθε περίπτωση, ο Ιούλιος «κρύβει» εξελίξεις για τους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ που πρόσφατα «πέρασε σε νέα διοικητική εποχή». Το νέο Δ.Σ. ενημερώνεται συνεχώς τις διεργασίες, τις εκκρεμότητες με στόχο να προωθήσει τους διαγωνισμούς που είναι σε εξέλιξη αλλά και να «ξεπαγώσει» διαδικασίες που κρατούν πίσω άλλες περιπτώσεις αξιοποίησης υποδομών και assets του Ταμείου. Πάντως, στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να επιταχύνει τις διαδικασίες «ωρίμανσης» των διαγωνισμών αλλά με σωστή προετοιμασία έως το τέλος και με τρόπο που να μην αφήνει, στον βαθμό που αναλογεί στο Ταμείο, «παράθυρα» για παρατάσεις και καθυστερήσεις.