Θέμα χρόνου και γραφειοκρατικών... χρονοδιαγραμμάτων από πλευράς της Κομισιόν θεωρείται ότι είναι πλέον να «κλείσουν» οι εκκρεμότητες για ένα ακόμα πολύπαθο έργο, τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος.
Όπως ανέφερε εκ νέου ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, έχει δοθεί το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού (αυτοκινητόδρομος Κόρινθος-Πάτρα) και αναμένεται η οριστική έγκριση, για να ξεκινήσουν οι πρώτες εργασίες στις αρχές του 2022.
Απαντώντας την Παρασκευή σε επίκαιρες ερωτήσεις στο Κοινοβούλιο ο κ. Καραμανλής τόνισε πως «η μεγάλη περιπέτεια των πολιτών και ιδίως του λαού της Ηλείας τελειώνει», ανακοινώνοντας παράλληλα ότι καθώς έγινε αποδεκτή από τη DG COMP η υποβληθείσα, από ελληνικής πλευράς Προγνωστοποίηση (Prenotification) Κρατικής Ενίσχυσης, η τελική έγκριση για το Πάτρα - Πύργος αναμένεται μέχρι τα τέλη του χρόνου.
Εν συνεχεία, ανέφερε ότι εντός των επομένων ημερών θα σταλεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προς τη DG COMP και η Γνωστοποίηση (Notification) Κρατικής Ενίσχυσης με στόχο την έγκρισή της, ενώ επισήμανε δε, ότι για να μην χαθεί άλλος χρόνος - και μέχρι να δοθεί η οριστική και τυπική απάντηση από την Επιτροπή - το Υπουργείο, το ταχύτερο δυνατό, θα υποβάλει το φάκελο της Σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο, προκειμένου να γίνει ο προσυμβατικός έλεγχος και να είναι έτοιμος να κυρωθεί από τη Βουλή.
«Σύμφωνα με αυτά που μας έχουν πει προφορικά και δεν έχουμε κανένα λόγο να αμφισβητήσουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η τελική γνωστοποίηση θα έλθει μέσα στο επόμενο δίμηνο», σημείωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Ο κ. Καραμανλής εκτίμησε, συνεπώς, ότι το έργο θα ξεκινήσει το 2022 και το πρώτο τμήμα του δρόμου, το κομμάτι Αχαΐα - Πύργος, θα έχει παραδοθεί τέλη του 2023 και το υπόλοιπο αναμένεται να παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2024.
Το έργο Πάτρα-Πύργος θα ενταχθεί και πάλι, αρκετά χρόνια μετά την τότε αποκοπή του, στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού. Η χρηματοδοτική συμμετοχή του Δημοσίου και της Ε.Ε. από το ΕΣΠΑ 2014-2020 θα ανέλθει στα επίπεδα λίγο πάνω από τα 220 εκατ. ευρώ και της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ σε 80 εκατ. ευρώ, άρα το συνολικό κόστος θα φτάσει περίπου στα 300 εκατ. ευρώ, χαμηλότερο κατά 150-200 εκατ. ευρώ -κατά το υπουργείο- από τον προηγούμενο σχεδιασμό.
Να σημειωθεί πάντως, δεδομένης της επικινδυνότητας του οδικού άξονα (συχνά ατυχήματα αλλά και απώλειες ανθρώπινων ζωών δυστυχώς), ότι έχει ξεκινήσει ήδη μία μεγάλη εργολαβία 30 εκατ. ευρώ για παρεμβάσεις ασφαλείας στον υπάρχοντα δρόμο, μέχρι να ξεκινήσουν τα έργα αναβάθμισης και υλοποίησης. Μάλιστα, στη Βουλή ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι προχωρούν και οι διαδικασίες για τα έργα οδικής ασφάλειας στον υφιστάμενο δρόμο, τα οποία αναμένεται να τελειώσουν το 2022.
Παρά και την κρίση του κορονοϊού, το ευρύτερο χρονοδιάγραμμα δεν έχει μεταβληθεί και μένει να αποδειχτεί κατά πόσο είναι εφικτός ο στόχος υλοποίησης του έργου το 2024. Εφόσον επιτευχθεί σύντομα η ολοκλήρωση των διαδικασιών από πλευράς Ε.Ε., βάσει παλιότερου σχεδιασμού προγραμματίζονταν: μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022 να έχει κατασκευαστεί το κομμάτι Μιντιλόγλι - Κάτω Αχαΐα, μέχρι τον Μάρτιο του 2023 να είναι έτοιμο το κομμάτι Κάτω Αχαΐα – Πύργος και το πρώτο εξάμηνο του 2024 να έχει ολοκληρωθεί ο δρόμος.
Υπενθυμίζεται ότι στην προηγούμενη… βερσιόν του ο διαγωνισμός για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, συνολικού ύψους σχεδόν 470 εκατ. ευρώ, είχε «σπάσει» σε 8 εργολαβίες. Το αποτέλεσμα ήταν πως το έργο έμπλεξε, με κίνδυνο να μην έχει χρηματοδότηση και δεν θα γινόταν ποτέ πραγματικότητα καθώς προέκυψε πλήθος προβλημάτων με τα γνωστά ατυχή αποτελέσματα (καθυστερήσεις, προβλήματα με μελέτες, χρηματοδότηση, εγγυητικές, ομίλους που κηρύχθηκαν έκπτωτοι κ.λπ.). Οι διαγωνισμοί πραγματοποιήθηκαν την διετία 2015-2017 και κάποια τμήματα συμβασιοποιήθηκαν. Το 2019 αποφασίστηκε να διακοπούν όσες συμβάσεις είχαν ενεργοποιηθεί και ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε. προκειμένου το έργο αφενός να ενταχθεί και πάλι στην σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού και αφετέρου να χρηματοδοτηθεί από τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία.