Στην τελική ευθεία ο αυτοκινητόδρομος «φάντασμα» Πάτρα-Πύργος

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Στην τελική ευθεία ο αυτοκινητόδρομος «φάντασμα» Πάτρα-Πύργος
Μετά τις συνεννοήσεις του υπ. Υποδομών και Μεταφορών με την ΕΕ επιταχύνονται οι εξελίξεις για το έργο, στο πλαίσιο της Παραχώρησης.

Επιταχύνονται οι εξελίξεις για τον οδικό άξονα Πάτρα-Πύργος εν αναμονή και της τελικής έγκρισης από την Κομισιόν για την έναρξη της ολοκλήρωσης του αυτοκινητόδρομου. Η προσάρτηση του οδικού τμήματος Πάτρα – Πύργος- στην Ολυμπία Οδό περιλαμβάνεται σε τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Επί της ουσίας, πρόκειται για την υλοποίηση του αναβαλλόμενου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα (που εξαιρέθηκε παλιότερα από την Ολυμπία Οδό) υπό τη σύμβαση παραχώρησης σε όφελος της οδικής ασφάλειας για τους χρήστες του εν λόγω τμήματος.

Επόμενο βήμα θα είναι η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης να σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο ώστε στη συνέχεια, εφόσον πάρει το «οκ» από το Ε.Σ., να περάσει προς κύρωση από τη Βουλή. Βέβαια, όλα αυτά θα απαιτήσουν ένα εύλογο χρονικό διάστημα ολίγων μηνών, μέσα στο οποίο το υπουργείο αναμένει, όπως έχει δηλώσει και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, την τελική έγκριση από την DG Comp, την Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. Όπως το υπουργείο έχει αφήσει να εννοηθεί, οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στο 2022, κατά τους πρώτους μήνες, τουλάχιστον για το τμήμα των περίπου 75 χιλιομέτρων του Πάτρα-Πύργος, ενώ στο μέλλον θα φανούν οι προθέσεις και για το υπόλοιπο κομμάτι, δηλαδή το Πύργος - Καλό Νερό - Τσακώνα που θα τεθεί υπό εξέταση.

Υπενθυμίζεται ότι το 2013 έγινε η τροποποίηση Συμβάσεων Παραχώρησης των 5 αυτοκινητοδρόμων, λόγω της οικονομικής κρίσης που είχε πλήξει την Ελλάδα. Στη σύμβαση που αφορούσε στην κατασκευή του Αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα προβλέφθηκε η αφαίρεση του τμήματος Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα από την Παραχώρηση. Στη συνέχεια με Υπουργική Απόφαση δόθηκε η δυνατότητα στο Δημόσιο να δημοπρατήσει οποιοδήποτε από τα παραπάνω τμήματα ως Δημόσιο Έργο. Το 2014 εκδόθηκε η σχετική Υ.Α. και το Υπουργείο Υποδομών προχώρησε στη δημοπράτηση του τμήματος Πάτρα – Πύργος ως ενιαίο έργο, διαγωνισμό που ακύρωσε ο ΣΥΡΙΖΑ μόλις ήρθε στην κυβέρνηση για να το επαναδημοπρατήσει «σπάζοντας» το έργο σε 8 τμήματα.

Μετά τις συνεννοήσεις της σημερινής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με δεδομένο ότι το έργο Πάτρα – Πύργος μπαίνει στην τελική ευθεία για να ξεκινήσει πάλι στα πλαίσια της Σύμβασης Παραχώρησης, η ανωτέρω πρόβλεψη που είχε περιληφθεί στην Τροποποίηση του 2013 ανακαλείται μαζί με τη σχετική Υπουργική Απόφαση.

Όπως έχει αναφέρει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, έχει δοθεί το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού (αυτοκινητόδρομος Κόρινθος-Πάτρα) και αναμένεται η οριστική έγκριση, για να ξεκινήσουν οι πρώτες εργασίες στις αρχές του 2022. Ο κ. Καραμανλής εκτιμούσε ότι το έργο θα ξεκινήσει το 2022 και το πρώτο τμήμα του δρόμου, το κομμάτι Αχαΐα - Πύργος, θα έχει παραδοθεί τέλη του 2023 και το υπόλοιπο αναμένεται να παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2024. Εφόσον επιτευχθεί σύντομα η ολοκλήρωση των διαδικασιών από πλευράς Ε.Ε., βάσει παλιότερου σχεδιασμού προγραμματίζονταν: μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022 να έχει κατασκευαστεί το κομμάτι Μιντιλόγλι - Κάτω Αχαΐα, μέχρι τον Μάρτιο του 2023 να είναι έτοιμο το κομμάτι Κάτω Αχαΐα – Πύργος και το πρώτο εξάμηνο του 2024 να έχει ολοκληρωθεί ο δρόμος.

Η χρηματοδοτική συμμετοχή του Δημοσίου και της Ε.Ε. από το ΕΣΠΑ 2014-2020 θα ανέλθει στα επίπεδα λίγο πάνω από τα 220 εκατ. ευρώ και της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ σε 80 εκατ. ευρώ, άρα το συνολικό κόστος θα φτάσει περίπου στα 300 εκατ. ευρώ, χαμηλότερο κατά 150-200 εκατ. ευρώ -κατά το υπουργείο- από τον προηγούμενο σχεδιασμό.

Με την ίδια τροπολογία παρατείνονται οι συμβάσεις παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. με τα ΕΛΤΑ και την ACS.

Σύμφωνα με έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους:

– Καταργούνται, αφότου ίσχυσαν και χωρίς την παροχή τυχόν δικαιωμάτων αποζημίωσης σε βάρος του Δημοσίου, οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας (η παρ. 1 του άρθρου 5 του ν.4219/2013 και η σχετική υπουργική απόφαση), που αφορούν στην εξαίρεση του τμήματος του οδικού άξονα «Αυτοκινητόδρομος Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα», από τη Σύμβαση Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα- Κόρινθος- Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα και την ως εκ τούτου κατασκευή αυτού σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο οδικός άξονας «Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα» χαρακτηρίζεται ως έργο υποδομής προτεραιότητας και παρέχεται πλέον η δυνατότητα με την, υπό κρίση, νομοθετική ρύθμιση να υλοποιηθεί το πλαίσιο της παραχώρησης ως ήταν και ο αρχικός σχεδιασμός της. Η εξέλιξη αυτή τέθηκε υπόψη της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικής Αγοράς της Ευρωπαϊκής ‘Ένωσης, η οποία αποφάνθηκε ότι η υλοποίηση, μέσω του αρχικού σχεδιασμού της σύμβασης παραχώρησης, δεν αντιβαίνει το ενωσιακό δίκαιο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ποιο σημαντικό για τη Βόρεια Ελλάδα οδικό έργο είναι στα «σκαριά»

gazzetta
gazzetta reader insider insider