Οι τρεις δράσεις και οι έξι στόχοι για την ανάπτυξη της εθνικής στρατηγικής για τη βιομηχανία - Τι έχει γίνει ως τώρα και τι έπεται

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Οι τρεις δράσεις και οι έξι στόχοι για την ανάπτυξη της εθνικής στρατηγικής για τη βιομηχανία - Τι έχει γίνει ως τώρα και τι έπεται
Όλο το σχέδιο για την προώθηση της εθνικής στρατηγικής για τη Βιομηχανία. Έρχεται ψηφιοποίηση των συστημάτων αδειοδότησης και ελέγχων. Πώς επιμερίζονται οι δράσεις το 2022. Τρόφιμα, ποτά, καπνός, βασικά μέταλλα και μεταλλικά προϊόντα οι πρεσβευτές της ελληνικής βιομηχανίας

Η ανάπτυξη και υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης, σύγχρονης στρατηγικής για τη βιομηχανία αποτελεί βασική προτεραιότητα για την κυβέρνηση, προκειμένου να η διαμόρφωσή της να αποτελέσει εγχειρίδιο άσκησης της βιομηχανικής πολιτικής της χώρας και να την καταστήσει τόπο επιχειρηματικής εξέλιξης και επενδυτικής ανάπτυξης.

Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Ανάπτυξης, το 2022 αποτελεί κρίσιμη χρονιά για την προώθηση της εθνικής στρατηγικής για τη βιομηχανία, ενώ ήδη πριν από μερικά 24ωρα, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, προανήγγειλε την ψηφιοποίηση των συστημάτων αδειοδότησης και ελέγχων από τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας.

Δράσεις σε τρεις άξονες

Εντός του δεύτερου και τρίτου τριμήνου του τρέχοντος έτους τοποθετείται από τα αρμόδια όργανα η κατάρτιση της εθνικής στρατηγικής για τη βιομηχανία, με βασικές στοχεύσεις τη μετάβαση προς την πράσινη και ψηφιακή ανάπτυξη, τον παραγωγικό και βιομηχανικό μετασχηματισμό, καθώς και τον σχεδιασμό χρηματοδοτικών και λοιπών εργαλείων ενίσχυσης κατά τη διάρκεια της νέας προγραμματικής περιόδου. Η ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής θα επιδιωχθεί μέσω συγκεκριμένου και αντιπροσωπευτικού σχήματος διακυβέρνησης (Κυβερνητική Επιτροπή, Επιτροπή Συντονισμού, διυπουργικές ομάδες), ενώ κάποιες επιμέρους δράσεις θα ξεδιπλωθούν το 2023.

Με στόχο την πράσινη μετάβαση και τα νέα παραγωγικά μοντέλα στην ελληνική βιομηχανία, στο δεύτερο τρίμηνο του 2022 θα ξεκινήσει η συνδιαμόρφωση και υλοποίηση του οδικού χάρτη για την κυκλική οικονομία, μέσω δράσεων ενίσχυσης των περιβαλλοντικών υποδομών και προώθησης της κυκλικής οικονομίας στα βιομηχανικά οικοσυστήματα. Στόχος είναι η δημιουργία προστιθέμενης αξίας και εθνικού πλούτου μέσω της επιχειρηματικής αξιοποίησης του τομέα «Περιβάλλον», ώστε στη συνέχεια να συμβάλλει στη δημιουργία αλυσίδων αξίας και με άλλους τομείς προτεραιότητας, επιτυγχάνοντας με αυτόν τον τρόπο μια ολοκληρωμένη και ανταγωνιστική στήριξη των επιχειρήσεων. Οι δράσεις αυτές έχουν χρονικό ορίζοντα ως το 2026.

Την ίδια στιγμή και καθ’ όλη τη διάρκεια του τρέχοντος έτους, θα δρομολογηθεί η προσαρμογή του Εθνικού Παρατηρητηρίου για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στις ανάγκες της νέας αναπτυξιακής / βιομηχανικής πολιτικής. Ειδικότερα, μέσω εκπόνησης ετήσιων εκθέσεων και μελετών χαρτογράφησης θα επιδιωχθεί η συστηματική παροχή υπηρεσιών πληροφόρησης στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με στόχο τη διαμόρφωση τεκμηριωμένων προτάσεων πολιτικής για την περαιτέρω ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.

Τι έχει γίνει ως τώρα

Στις 6 Δεκεμβρίου 2021 και υπό την προεδρία του κ. Γεωργιάδη έλαβε χώρα η δεύτερη συνεδρίαση της κυβερνητικής επιτροπής βιομηχανίας, στη διάρκεια της οποίας αξιολογήθηκε η πορεία του έργου ανάπτυξης της εθνικής στρατηγικής και αναζητήθηκαν τα επόμενα βήματα και οι βασικές κατευθύνσεις που πρέπει να ακολουθηθούν. Η πρώτη συνεδρίαση της κυβερνητικής επιτροπής είχε πραγματοποιηθεί λίγους μήνες νωρίτερα και συγκεκριμένα τον Απρίλιο του 2021.

Όπως αποκάλυψε τότε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, οι διαδικασίες έχουν ξεκινήσει από τις αρχές του 2021.

Το πρώτο βήμα το έκανε η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, στέλνοντας ερωτηματολόγια σε 16 Γενικές Γραμματείες σχετικά με τις αρμοδιότητες, τα έργα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν ως προς τη βιομηχανία. Τα συμπεράσματα των ερωτηματολογίων θα αξιοποιηθούν ως προς την ανάπτυξη της στρατηγικής.

Τον περασμένο Αύγουστο ξεκίνησε και η τεχνική βοήθεια της DG Reform με ανάδοχο την PwC, η οποία υποστηρίζει τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας.

Παράλληλα, δημιουργήθηκε ο μηχανισμός διακυβέρνησης που αποτελείται από (α) την Κυβερνητική Επιτροπή, (β) την ΕΣΥΒΙΠ που συμμετέχουν οι Γενικοί Γραμματείς, (γ) την Steering Committee που έχει καθήκοντα για την ορθή παραλαβή του έργου από την ανάδοχο και (δ) την ομάδα σχεδιασμού που θα αποτελέσει τον πυρήνα της στρατηγικής και η οποία απαρτίζεται από την ομάδα της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας και τους project managers που όρισε κάθε Γενική Γραμματεία. Η ομάδα αυτή θα δουλεύει αδιάλειπτα για την ανάπτυξη και υλοποίηση της στρατηγικής. Ταυτόχρονα, συνεχής θα είναι η συνεργασία με φορείς της βιομηχανίας και της επιχειρηματικότητας, (ειδικούς, εκπροσώπους συνδέσμων, εταιρειών, ακαδημαϊκούς κ.λπ.) μέσα σε θεματικές ομάδες.

Inception report

Η πρώτη δουλειά που έγινε ήταν να εκπονηθεί το Inception Report, το οποίο:

1. Αποτυπώνει δεδομένα και στατιστικά όσον αφορά στις επιδόσεις της βιομηχανίας σε επίπεδο Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, Απασχόλησης τόσο πριν όσο και κατά την πανδημία, αλλά και βιομηχανικής παραγωγής και κύκλου εργασιών.

2. Χαρτογραφεί και ομαδοποιεί ανά κλάδο τη βιομηχανία και τελικώς αξιολογεί βάσει ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων την επίδοση τους.

α) Από την αξιολόγηση αυτή επιβεβαιώθηκε πως πυλώνες της ελληνικής βιομηχανίας είναι τα τρόφιμα και ποτά, ο καπνός, καθώς και τα βασικά μέταλλα και μεταλλικά προϊόντα.

β) Παράλληλα όμως διακρίθηκαν και κλάδοι με υψηλές προοπτικές εξελίξεις, όπως η φαρμακοβιομηχανία, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, τα μηχανήματα και ο ηλεκτρολογικός εξοπλισμός και τα προϊόντα διύλισης πετρελαίου.

Επομένως χτίζεται μια στρατηγική βάσει δεδομένων, μελετών και αναλύσεων, με στόχο να αποτελέσει τη βάση για τη συνολική ανάπτυξη της χώρας και να αντιμετωπίσει τόσο οριζόντια προβλήματα, όσο και ζητήματα κλαδικά/θεματικά ή περιφερειακά.

Οι έξι στόχοι

Η ανάπτυξη της εθνικής στρατηγικής για τη βιομηχανία λαμβάνει σοβαρά υπόψη τους κάτωθι πυλώνες:

  • Ανάδειξη κλάδων με πολλαπλασιαστικό όφελος και έμφαση στην εξωστρέφεια
  • Ενίσχυση καινοτομίας και σύνδεση με την επιχειρηματικότητα
  • Θέσεις εργασίας για μια καλύτερη κοινωνία
  • Αναβάθμιση υποδομών
  • Φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον
  • Προσαρμογή στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής / πράσινη μετάβαση

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, η ελληνική βιομηχανία, παρά τα συσσωρευμένα προβλήματα από τις κρίσεις, ανακάμπτει και αναπτύσσεται, αναδεικνύοντας την ανθεκτικότητά της, την οποία μαρτυρούν τα εξής στοιχεία:

- Η αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής κατά 9,1% από πέρυσι (Σεπτέμβριος 2020-Σεπτέμβριος 2021), σε ποσοστό υψηλότερο από το μέσο όρο της ΕΕ που κινήθηκε στο 4,2%.

- Η αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 36,7% το τρίτο τρίμηνο του 2021 σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι.

Βασική στόχευση της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης είναι η στρατηγική για τη βιομηχανία να έχει παρόν και μέλλον, συνδυάζοντας πρακτικές λύσεις με άμεση εφαρμογή και αποτελώντας, επί της ουσίας, την παρακαταθήκη της δεκαετίας. Μόνο έτσι θα επιτευχθεί η ουσιαστική αλλαγή στην καθημερινότητα του βιομηχανικού και επιχειρηματικού κόσμου, καλλιεργώντας αίσθημα εμπιστοσύνης και αναπτύσσοντας δομικές αλλαγές που θα καταστήσουν την ελληνική βιομηχανία ισχυρότερη και ανθεκτικότερη.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider