Μπορεί, και εύλογα, ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού (εκδήλωση ενδιαφέροντος στα τέλη Απριλίου) να προσελκύσει το ευρύτερο ενδιαφέρον καθώς αποτελεί ίσως ένα από τα μεγαλύτερα projects που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ, ωστόσο, το προσεχές 3μηνό φαίνεται να είναι… «πυκνό» εξελίξεων και διεργασιών σε άλλα μέτωπα και assets που έχει «βγάλει» προς αξιοποίηση το Ταμείο, σε πιο… περιφερειακό επίπεδο.
Δεν γίνεται λόγος τόσο για τα projects που έχουν «περάσει» στην εσωτερική μονάδα ωρίμανσης του ΤΑΙΠΕΔ, τη γνωστή μας PPF (το insider.gr έχει αναδείξει διεργασίες για συμβάσεις, διαγωνισμούς, συμβούλους κ.α.) όσο για εξελίξεις σε «ανοιχτές» διαγωνιστικές διαδικασίες αλλά και νέες προκηρύξεις που αναμένονται μέσα στους επόμενους 2 με 3 μήνες και σχετίζονται με λιμένες, μαρίνες ή και κάποια ακίνητα της «λίστας».
Κατ’ αρχάς, δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνι της Καβάλας αναμένονται από τα μέσα προς τα τέλη Φεβρουαρίου, για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προς τα τέλη Απριλίου, ενώ έπεται, σε ορίζοντα 6μήνου, η περίπτωση του λιμένα Ηγουμενίτσας.
Όσον αφορά τον λιμένα «Φίλιππος Β’» του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας και τον διαγωνισμό της υπο-παραχώρησης του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του έχουν προεπιλεγεί αντίστοιχα τα εξής επενδυτικά σχήματα: Quintana Infrastructure & Development, Ένωση Εταιρειών Imerys GREECE SA - Goldair Cargo A.E. & Βιομηχανικά Ορυκτά Ελλάδος ABEE, Κοινοπραξία International Port Investments Kavala (η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group - Euroports -EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.
Για την αξιοποίηση του λιμένα Ηρακλείου ίσως χρειαστεί περισσότερος χρόνος «ωρίμανσης» καθώς έτσι κι αλλιώς η διαδικασία αυτή βρίσκεται σε λιγότερο προχωρημένο στάδιο (αρχικών προφορών) αν και στο επικαιροποιημένο Αsset Development Plan (στα τέλη 2021) προβλέπονταν κατάθεση προφορών στο β’ τρίμηνο του 2022. Ωστόσο, και σε αυτό το μέτωπο αναμένονται εξελίξεις καθώς το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμάται ότι σύντομα, ίσως και εντός Φεβρουαρίου – Μαρτίου, θα ανακοινώσει ποιοι ενδιαφερόμενοι περνούν στην επόμενη φάση της διαδικασίας.
Στον διαγωνισμό για το λιμάνι του Ηρακλείου (προβλέπεται η πώληση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας) συμμετέχουν εννέα επενδυτικά σχήματα (υπέβαλαν Εκδήλωση Ενδιαφέροντος): Olete Limited, κοινοπραξία Gray Pier Heraklion Port (που συγκροτείται από τις εταιρείες Καράτζης και Κυριακίδης Μάρμαρα), κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p. A. – Μινωϊκές Γραμμές Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία, κοινοπραξία Portek International Private Limited – GRH Cruise Port Fianance Ltd, κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ΑΕ – Attica Group, κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ – Aviareps Hellas A.E., κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΟΝ ΑΕ – Goldenstep Shipping Limited, Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ΤΕΚΑΛ.
Για τον Βόλο, όπως έχει αναφέρει το insider, το ΤΑΙΠΕΔ είναι σε φάση προετοιμασίας του διαγωνισμού, ενώ εξετάζει τη δυνατότητα αξιοποίησης μικρών λιμένων και μαρίνων στην Κέρκυρα (mega yacht, Σπηλιάς, Λευκίμμη). Στο τελευταίο αυτό μέτωπο, δηλαδή για τις μαρίνες και τα μικρότερα λιμάνια, μέσα στο δίμηνο Φεβρουαρίου – Μαρτίου εκτιμάται ότι θα «βγούνε» οι προκηρύξεις διαγωνισμών για τη μαρίνα mega yacht στην Κέρκυρα αλλά και για την αξιοποίησης της μαρίνας στη Λευκίμμη (επίσης στο νησί των «Φαιάκων»).
Ιδίως για την πρώτη, πρόσφατα μόλις το insider ανέδειξε τις πληροφορίες του σχετικού teaser του ΤΑΙΠΕΔ που σχεδιάζει την προκήρυξη διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για την επιλογή κατάλληλου επενδυτή/υπο-παραχωρησιούχου για τη χρηματοδότηση, ανάπτυξη, λειτουργία, συντήρηση και μακροπρόθεσμη εκμετάλλευση της μαρίνας μεγάλων σκαφών τύπου mega - yacht στην Κέρκυρα. Σύμφωνα με το σχεδιασμό του Ταμείου, η μαρίνα για mega - yacht στην Κέρκυρα προβλέπεται να καλύπτει 98 θέσεις ελλιμενισμού, με μέγιστο μήκος (LOA) 140 μέτρων.
Εξ αυτών των γιοτ, το 50% θα είναι έως 30 μ. μήκος και 8 μ. πλάτος, ενώ 20 θα είναι από 30 έως 40 μέτρα, άλλες 17 έως 50μ., 5 θέσεις για 60-70 μ. και 2 για πάνω από 140 μέτρα μήκος. Οι χρήσεις περιλαμβάνουν ξενοδοχείο, εμπορικά καταστήματα, γυμναστήριο, 2 γήπεδα τένις, σούπερ μάρκετ, εγκαταστάσεις συντήρησης σκαφών, πύργο ελέγχου, εστιατόριο, γραφεία, Τελωνεία, Κέντρο υγείας, μπαρ, πρατήριο καυσίμων, συλλογή αποβλήτων κ.λπ., συνολικού εμβαδού άνω των 39 χιλ. τ.μ. και με μέγιστη συνολική κάλυψη 7.800 τ.μ.
Ο Λιμένας Λευκίμμης βρίσκεται στη Νότια Κέρκυρα σε απόσταση 43χλμ. από την πόλη της Κέρκυρας. Εξυπηρετεί την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Νότιας Κέρκυρας με την Ηγουμενίτσα και ανήκει στη διοικητική αρμοδιότητα του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας (ΟΛΚΕ). Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται ακόμα και εντός του πρώτου τριμήνου του 2022 να προχωρήσει σε διαγωνισμό παραχώρησης του λιμένος σε ιδιώτη, ο οποίος θα αναλάβει να το μετατρέψει σε μαρίνα τουριστικών σκαφών και σκαφών αναψυχής στο χώρο που εκτελείται σήμερα η πορθμειακή γραμμή, ενώ, όπως είχε ακουστεί παλιότερα, τα φέρρυ θα μεταφερθούν στην άκρη της εγκατάστασης, σε προβλήτα που πρόκειται να κατασκευαστεί με μικρή επέκταση του λιμενοβραχίονα. Παλιότερα εξετάζονταν μάλιστα, πέρα από το λιμάνι της Λευκίμμης, η διεξαγωγή και δεύτερου διαγωνισμού για την υποπαραχώρηση της μαρίνας Σπηλιάς ή της μαρίνας Ημερολιάς.
Επιπρόσθετα, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές καλούνται να υποβάλουν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος μέχρι τις 15 Μαρτίου 2022 για την Μαρίνα Ιτέας. Ως γνωστόν, το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην προκήρυξη διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού για την παραχώρηση του δικαιώματος παροχής υπηρεσιών διαχείρισης λιμένα (υπηρεσίες ελλιμενισμού και άλλες υπηρεσίες) και του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των κινητών και/ή ακινήτων περιουσιακών στοιχείων εντός της χερσαίας και της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας Ιτέας για περίοδο 40 ετών με δυνατότητα παράτασης της διάρκειας της παραχώρησης κατά μέγιστο για επιπλέον 10 έτη. Σύμφωνα με όσα αναφέρονταν στην πρόκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, η θαλάσσια ζώνη της μαρίνας καταλαμβάνει επιφάνεια της τάξεως των 26.000 τ.μ. και έχει δυνατότητες ελλιμενισμού 146 σκαφών μικρού και μεσαίου μεγέθους. Η εγκατάσταση είναι ολοκληρωμένη ως προς τα λιμενικά έργα, αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί όλες οι χερσαίες υποδομές. Προβλέπονται επίσης 60 θέσεις σκαφών στη χερσαία ζώνη.
Μια και ο λόγος για μαρίνες, υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ εκκίνησε διαγωνιστική διαδικασία και για την αξιοποίηση της μαρίνας Πύλου με δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 129 τουριστικών σκαφών με μήκος από 8μ. έως 30μ. Το εμβαδόν της χερσαίας ζώνης της μαρίνας Πύλου είναι 32.195 τ.μ.. Εδώ όμως, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα πρέπει να υποβάλουν τις Προσφορές τους, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις της Πρόσκλησης, μέχρι την 11η Μαΐου 2022.
Νωρίτερα όμως, στο τελευταίο δεκαήμερο του Απριλίου, θα δοθούν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την «Παραχώρηση υπηρεσιών λειτουργίας λιμένος και του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της Μαρίνας Καλαμαριάς (Αρετσού)».
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ημερομηνία υποβολής προσφορών έχει μεταφερθεί για τα τέλη Απριλίου, γύρω στις 20 του μήνα, παίρνοντας παράταση περίπου 2 μηνών (είχε οριστεί για τις 24/02/2022). Αρχικό ενδιαφέρον για το project εκδήλωσαν πέρυσι το καλοκαίρι οι EMMA ALPHA HOLDING, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΠΟΡΤΟ ΚΑΡΡΑΣ ΜΑΡΙΝΑ, ΤΕΚΑΛ, ΤΕΧΝΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ. Η μαρίνα Καλαμαριάς βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, στη θέση «Αρετσού», εντός των ορίων του δήμου Καλαμαριάς, κι έχει δυνατότητες ελλιμενισμού άνω των 380 σκαφών, μήκους έως 50μ. Η χερσαία επιφάνειά της καλύπτει έκταση της τάξεως των 78.000 τ.μ.
Πάντως, μέσα στο προσεχές τρίμηνο στο ΤΑΙΠΕΔ αναμένονται διεργασίες και σε άλλους τομείς, όπως τα ακίνητα, καθώς, το Ταμείο, εταιρεία μέλος του «Υπερταμείου» (ΕΕΣΥΠ), μέσω διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού, αναζητά να επενδυτή που θα εκμεταλλευθεί μια έκταση σχεδόν 3.300 τ.μ., με συντελεστή δόμησης 3, που δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης κτιρίων με συνολικό εμβαδόν που μπορεί να προσεγγίσει τα 10.000 τ.μ.
Ο λόγος για την αξιοποίηση του ακινήτου των πρώην αποθηκών του ΕΟΜΜΕΧ στον Ταύρο με την ημερομηνία υποβολής προσφορών να έχει οριστεί για τις 10 Μαρτίου 2022. Άνθρωποι της αγοράς αναφέρουν ότι η έκταση «σηκώνει» διάφορες χρήσεις, όπως κατοικίες, ξενοδοχεία και τουριστικές εγκαταστάσεις, εμπορικά καταστήματα, γραφεία, υπηρεσίες υγείας και άλλες.
Ωστόσο, δεν αποκλείεται να δούμε εξελίξεις και σε άλλα μέτωπα που σχετίζονται με ακίνητα, από ιαματικές πηγές κ.α. μέχρι… την έκταση του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο της Κρήτης και την μεταφορά του στη μονάδα PPF.