Νέο άλμα στις τιμές με συνολική αύξηση του εναρμονισμένου πληθωρισμού κατά 6,3% καταγράφηκε τον Φεβρουάριο, έναντι 5,5% τον Ιανουάριο και 4,4% τον Δεκέμβριο, όπως ανακοίνωσε σήμερα η Eurostat. Πρόκειται για την 10η πιο ταχεία άνοδο στην Ευρωζώνη, έναντι 5,8% μέσου όρου στα κράτη που έχουν στείλει στοιχεία...
Το μεγαλύτερο «αλέρτ» είναι η πολύ μεγάλη επιτάχυνση της ανόδου του δείκτη που έχει άλλη στάθμιση από τον «εθνικό», δηλαδή από τον γενικό δείκτη τιμών που θα ανακοινωθεί από την ΕΛΣΤΑΤ στις 10 Μαρτίου. Είναι ενδεικτικό πως τον Ιανουάριο ο εναρμονισμένος είχε άνοδο κατά 5,5% και ο εθνικός (που έχει στάθμιση πιο «κοντά» στις εγχώριες καταναλωτικές ανάγκες και κόστη) κατέγραψε άνοδο κατά 6,2%...
Η νέα επιτάχυνση του εναρμονισμένου δείκτη τιμών Φεβρουαρίου περιλαμβάνει και την πρώτη αποτίμηση των τριγμών του πολέμου. Προφανώς αλλάζει και πάλι τα δεδομένα.
Η κυβέρνηση ήδη αναθεώρησε δύο φορές, από το 1% τον Δεκέμβριο, την πρόβλεψή της για τον ετήσιο πληθωρισμό: Αρχικά σε έως 2% και πλέον σε έως 4%. Επίσης, εξετάζει νέα μέτρα στήριξης και προαναγγέλλει πλαφόν σε καύσιμα και άλλα είδη, περιμένοντας παράλληλα τι θα γίνει από πλευράς ΕΕ με το περιθώριο που θα δοθεί για μέτρα στήριξης, ένα θέμα που θα συζητηθεί και στη σημερινή έκτακτη σύνοδο των ΥΠΟΙΚ.
Τα στοιχεία δείχνουν πως ανά την ΕΕ η πίεση δεν περιορίζεται μόνο στην ενέργεια όπου καταγράφεται πολύ μεγάλη επιτάχυνση αλλά διαχέεται όλο και πιο πολύ και στα είδη διατροφής και στα βιομηχανικά αγαθά εκτός ενέργειας. Ενδεικτικά, η άνοδος του δείκτη της Ευρωζώνης κατά 5,8% περιλαμβάνει 6.1% άνοδο σε μη τυποποιημένα τρόφιμα, 31,7% στην ενέργεια και 3% σε άλλα βιομηχανικά αγαθά.
Για το μέλλον, νέο κύμα ανατιμήσεων καταγράφεται επιπλέον και από το ΙΟΒΕ και το δείκτη συγκυρίας αλλά και από τις μετρήσεις του Δείκτη Τιμών Παραγωγού στη Βιομηχανία που επιταχύνθηκε και τον Ιανουάριο (ετήσια αύξηση 31,6%).
Υπενθυμίζεται πως τα αναλυτικά στοιχεία για τον Δείκτη Τιμών καταναλωτή τον Ιανουάριο (αυξήθηκε κατά 6,2%), έδειχναν τις μεγαλύτερες αυξήσεις στην ενέργεια (στο φυσικό αέριο η άνοδος ήταν 154,8% ) και στα είδη διατροφής. Αλλά με διάχυση και στα ρούχα και σε άλλα είδη και υπηρεσίες.