Σε γεμάτα ταμεία ποντάρει στο εξής ο κλάδος του λιανικού εμπορίου, με αφορμή την έναρξη σήμερα των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Και μπορεί οι επιχειρηματίες να μην είδαν την πολυπόθητη Ανάσταση… τζίρων κατά την πασχαλινή περίοδο, αλλά και να θεωρούν παρωχημένο τον θεσμό των ενδιάμεσων εκπτώσεων, προσδοκούν ωστόσο μια σχετική τόνωση της κίνησης στα εμπορικά καταστήματα.
Παρά την αβεβαιότητα που διαφαίνεται σε πολλά μέτωπα - ενεργειακή κρίση, ακρίβεια, πόλεμος στην Ουκρανία - η αγορά στρέφει το ενδιαφέρον της στις θετικές ειδήσεις που καταγράφονται το τελευταίο διάστημα και που είναι ικανές να αντιστρέψουν την ψυχολογία του καταναλωτή, που τόσο χρειάζεται το λιανεμπόριο.
Στις θετικές ειδήσεις ποντάρει το λιανεμπόριο
Η επιστροφή των πολιτών σε μια κανονικότητα που σχεδόν θυμίζει τις προ πανδημίας εποχές κρίνεται, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ικανή να αναπτερώσει το αγοραστικό ηθικό των καταναλωτών. Από την 1η Μαΐου έχει καταργηθεί η επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης για την είσοδο στους κλειστούς χώρους, επομένως και το αρνητικό rapid test για τους μη εμβολιασμένους πολίτες. Δεδομένων αυτών των συνθηκών, οι πολίτες μπορούν πλέον με μεγαλύτερες ελευθερίες να εισέλθουν σε ένα εμπορικό κατάστημα προκειμένου να κάνουν τα ψώνια τους.
Και μπορεί το κύμα ακρίβειας να εξακολουθεί να δείχνει το πιο σκληρό του πρόσωπο σε νοικοκυριά κι επιχειρήσεις, ο εμπορικός κόσμος προσβλέπει ωστόσο σε αύξηση της αγοραστικής δύναμης προσεχώς. Η αύξηση του κατώτατου μισθού από την 1η Μαΐου και η έναρξη μιας δυναμικής τουριστικής σεζόν για το καλοκαίρι – ήδη τα πρώτα μηνύματα από το Πάσχα κρίθηκαν πολύ ενθαρρυντικά – είναι λόγοι που επιτρέπουν μια συγκρατημένη αισιοδοξία για το λιανικό εμπόριο.
Η αγορά εκτιμά πως οι καταναλωτές θα εκμεταλλευτούν τις ενδιάμεσες εκπτώσεις, προκειμένου να καλύψουν μέρος των αγοραστικών τους αναγκών σε πιο οικονομικές τιμές.
Οι εκπτώσεις ξεκινούν σήμερα – μετά τη μεταφορά της αργίας της Πρωτομαγιάς χθες Δευτέρα – και θα διαρκέσουν έως τις 15 Μαΐου, ενώ τα εμπορικά καταστήματα μπορούν να λειτουργήσουν προαιρετικά την Κυριακή 8 Μαΐου.
Οι προσδοκίες του εμπορικού κόσμου και η ευκαιρία για φθηνές αγορές
«Οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις θα προσφέρουν μεγάλη ποικιλία προϊόντων σε χαμηλότερες τιμές, με την αρτιότερη δυνατή εξυπηρέτηση και σεβασμό στο καταναλωτικό κοινό. Πληροφορούμε επίσης το καταναλωτικό κοινό ότι οι εταιρίες -μέλη μας έχουν λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για την τήρηση των υγειονομικών κανόνων», διαβεβαιώνει με αφορμή την πρεμιέρα των ενδιάμεσων εκπτώσεων ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).
«Παρά το γεγονός ότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν έχουν προσφέρει μέχρι σήμερα τίποτα ιδιαίτερο στο λιανεμπόριο και τον καταναλωτή, εντούτοις, κατ’ εξαίρεση φέτος, σε μία περίοδο υψηλού πληθωρισμού, παρουσιάζονται ως ευκαιρία για φθηνές αγορές. Έτσι… ξεκινά ένα 15νθήμερο ενδιάμεσων εκπτώσεων απέναντι στην “εισαγόμενη” ακρίβεια και υπέρ των οικογενειακών προϋπολογισμών, που θα διαρκέσει από 3 έως 15 Μαΐου και ενδείκνυται για έξυπνες αγορές. Τα εμπορικά καταστήματα και όλες οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου αναμένεται να προσφέρουν μεγάλη ποικιλία εποχικών προϊόντων σε χαμηλότερες τιμές και, όπως πάντα, με την καλύτερη εξυπηρέτηση στους πελάτες τους, αλλά και σεβασμό στα υγειονομικά μέτρα», σχολιάζει από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης.
Ένας θεσμός που βαίνει προς κατάργηση… αλλά ακόμη είναι ενεργός
«Εκφράζοντας την απαίτηση του συνόλου των επιχειρηματιών αλλά και των φορέων εκπροσώπησης των καταναλωτών, ελπίζω αυτή να είναι η τελευταία φορά εφαρμογής του παρωχημένου θεσμού των ενδιάμεσων εκπτώσεων, που δημιουργεί στρεβλώσεις στην αγορά και δεν επιτρέπει τη διαμόρφωση χαμηλότερων αρχικών τιμών σε όλα τα είδη από την αρχή της σεζόν», σημείωνε πριν από μερικά 24ωρα ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης.
«Στην πράξη έχει φανεί από την πρώτη εφαρμογή των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων Μαΐου και Νοεμβρίου έως σήμερα, πως οι περίοδοι αυτοί δεν ενισχύουν ουσιαστικά τα ταμεία των καταστημάτων, αφού ουσιαστικά γίνεται μετακύλιση του τζίρου. Παράλληλα, μπερδεύουν τους καταναλωτές, δημιουργώντας στρεβλώσεις στην αγορά λειτουργώντας τελικά εις βάρος τους και εν τέλει εις βάρος της οικονομίας. Από τα αποτελέσματα μάλιστα των ερευνών που διεξάγει το Ινστιτούτο Εμπορίου & Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ), η εμπορική κίνηση στις ενδιάμεσες εκπτώσεις, βαίνει μειούμενη στις περισσότερες περιοχές της χώρας», τόνιζε στο ίδιο μήκος κύματος ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, γνωστοποιώντας πως έχει τοποθετηθεί επανειλημμένα υπέρ της κατάργησης του παρωχημένου αυτού θεσμού. «Το μείζον θέμα που απασχολεί τους επιχειρηματίες, είναι η ασφυκτική έλλειψη ρευστότητας που αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα για την ενίσχυση της αγοράς, η αδυναμία πρόσβασής τους στην τραπεζική χρηματοδότηση, όπως επίσης και οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά και όχι η συχνότητα επανάληψης των εκπτωτικών περιόδων, που δεν προσδίδουν κάποιο θετικό πρόσημο στην αγορά», σχολίαζε.
Σε πρόσφατη ανακοίνωσή του και ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης επανέλαβε την αντίθεσή του στην ισχύ των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων, υπογραμμίζοντας ότι πάγιο αίτημα των εκπροσώπων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ανά την Ελλάδα, είναι η κατάργησή τους «καθώς δεν βοηθούν τους εμπόρους να αυξήσουν τον τζίρο τους, ενώ επικρατεί αναρχία με τις συνεχείς προσφορές και εκπτώσεις». «Αν ισχύσουν μόνο οι δύο τακτικές περίοδοι εκπτώσεων το χειμώνα και το καλοκαίρι «θα ενδυναμωθεί ακόμα περισσότερο η αγορά, ενώ θα είναι και μεγαλύτερα τα ποσοστά μείωσης που θα γίνονται στις αρχικές τιμές, προκειμένου να είναι ακόμα πιο δελεαστικές για τους καταναλωτές», ανέφερε ο εμπορικός σύλλογος της συμπρωτεύουσας.
Όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr από τον περασμένο Μάρτιο, ο εμπορικός κόσμος της χώρας είχε λάβει διαβεβαιώσεις από τα τέλη του 2021, δια στόματος του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, πως θα καταργηθούν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις. Ωστόσο, στις αρχές Μαρτίου σε νομοσχέδιο του υπουργείου για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου προστασίας των καταναλωτών, γινόταν σαφής αναφορά στον θεσμό των ενδιάμεσων εκπτώσεων και καμία ειδική μνεία στην κατάργησή του.
Εκπρόσωποι του κλάδου του λιανικού εμπορίου δήλωναν τότε στο insider.gr πως ανέμεναν μια διορθωτική κίνηση, από πλευράς υπουργείου, ως προς την κατάργηση του θεσμού, η οποία τελικά δεν… ήρθε.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την αγορά της Αττικής, ο θεσμός των ενδιάμεσων εκπτώσεων λαμβάνει χώρα δύο φορές τον χρόνο και συγκεκριμένα τις πρώτες 15 ημέρες του Νοεμβρίου και αντίστοιχα τις πρώτες 15 ημέρες του Μαΐου.
Υποτονική η κίνηση της πασχαλινής αγοράς
«Υπήρχε κίνηση και κατανάλωση τις ημέρες του Πάσχα, όχι όμως στα επίπεδα των προηγούμενων ετών», υποστήριξε πρόσφατα ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, μιλώντας για την κίνηση στην αγορά τις ημέρες των εορτών του Πάσχα. «Όσο τα χρήματα των εργαζομένων εξαντλούνται στο σούπερ μάρκετ και στους λογαριασμούς ενέργειας δεν υπάρχει διαθέσιμο εισόδημα για τα υπόλοιπα» σημείωσε χαρακτηριστικά. Ο κ. Χατζηθεοδοσίου επισήμανε ότι μπορεί φέτος η έξοδος των εκδρομέων να ήταν μεγαλύτερη από εκείνη του 2019, ωστόσο η κατανάλωση ήταν μικρότερη συγκριτικά με το 2019.
Από την πλευρά του - για το θέμα της εμπορικής κίνησης στα μαγαζιά - και ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Νίκος Κογιουμτσής ανέφερε σε δηλώσεις του ότι οι προσδοκίες του εμπορικού και επιχειρηματικού κόσμου για την κατανάλωση τις ημέρες των εορτών του Πάσχα δεν ευοδώθηκαν. Αιτία της μειωμένης κατανάλωσης όπως ανέφερε, είναι η ακρίβεια, όπως εξήγησε ο κ. Κογιουμτσής, μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό.
Πιο αισιόδοξος για την πασχαλινή αγορά εμφανίστηκε ο κ. Κορκίδης, δηλώνοντας πως «για τη φετινή πασχαλινή αγορά, σαφώς δεν ισχύει το κάθε πέρυσι και καλύτερα’, αφού υπήρχε έντονη αγοραστική κίνηση και η κατανάλωση, τις ημέρες του Πάσχα, κυμάνθηκε σε καλύτερα επίπεδα των προηγούμενων ετών και, μάλιστα, σε υψηλότερα της τελευταίας διετίας. Η έξοδος των εκδρομέων ήταν μεγαλύτερη από εκείνη του 2019, ενώ ο τζίρος του λιανεμπορίου, παρά τη μικρή διάρκεια της εορταστικής αγοράς, εκτιμάται πως ξεπέρασε το 1,5 δισ. ευρώ».
Πρόσφατη ωστόσο έρευνα της εταιρείας Netrino επιβεβαίωσε ότι οκτώ στους δέκα Έλληνες έχουν μειώσει «πολύ και αρκετά» τις αγορές τους σε καταστήματα ένδυσης/υπόδησης το πρώτο τρίμηνο του έτους. Από επιμέρους στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι για το 43% των νοικοκυριών επαρκεί το οικογενειακό εισόδημα για τις αναγκαίες αγορές, για το 30% αυτών, φτάνει μόνο για τα απαραίτητα και αυτό με δυσκολία, ενώ ποσοστό 12% δήλωσαν αδυναμία αγοράς ακόμα και των αναγκαίων. Στην άλλη πλευρά, μόνο το 15% των νοικοκυριών, δήλωσε επαρκές εισόδημα που περισσεύει και για αποταμίευση.