«Εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού πετρελαίου και καυσίμων έχουν μεταφερθεί μεταξύ δεξαμενόπλοιων, μόλις λίγα μίλια μακριά από τις ακτές της Ελλάδας» σημειώνει το Bloomberg σε δημοσίευμά του, τονίζοντας ότι πρόκειται για μία από τις εναλλακτικές λύσεις που έχουν βρει οι έμποροι, προκειμένου να παρακάμψουν τις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά της Μόσχας.
Όπως αναφέρεται, συγκεκριμένα, από τις αρχές του έτους, στον Λακωνικό Κόλπο, έχουν μεταφερθεί από το ένα δεξαμενόπλοιο στο άλλο, τουλάχιστον 23 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού, όπως και επιπλέον ποσότητες διυλισμένων καυσίμων.
Οι ελληνικές Αρχές, όπως συμπληρώνει το δημοσίευμα, υποστηρίζουν ότι τα περιθώρια παρέμβασής τους είναι περιορισμένα, δεδομένου του ότι οι εν λόγω δραστηριότητας λαμβάνουν χώρα εκτός του ορίου των έξι μιλίων, στα χωρικά ύδατα της χώρας.
«Οι έμποροι και οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν βρει πολλούς τρόπους για να εξασφαλίσουν τη ροή του ρωσικού πετρελαίου και αυτό είναι μόνο το πιο πρόσφατο παράδειγμα» παρατηρεί το Bloomberg, παραπέμποντας και στην περίπτωση της Θέουτα, τον ισπανικό θύλακα στη βόρεια Αφρική, όπου ακολουθείται παρόμοια τακτική από δεξαμενόπλοια, σε μια προσπάθεια να παρακαμφθούν οι κυρώσεις.
«Η μεταφορά φορτίου από το ένα πλοίο στο άλλο, στη θάλασσα, απαιτεί πολλές σημαντικές υπηρεσίες, προκειμένου να πραγματοποιηθεί με ασφάλεια. Οι εταιρείες της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιτρέπεται να παρέχουν αυτές τις υπηρεσίες, μόνο εάν το φορτίο επί του πλοίου αγοράζεται στο ανώτατο όριο τιμής της G7 ή κάτω από αυτό» επισημαίνει το Bloomberg.
Μόλις γίνει η μεταφορά του φορτίου, το δεξαμενόπλοιο που το λαμβάνει, μεταφέρει το πετρέλαιο χιλιάδες μίλια, σε αγοραστές στην Ασία.
Όπως σημειώνει, ακόμα, το δημοσίευμα, η Ελλάδα - ως η χώρα με τη μεγαλύτερη πλοιοκτησία παγκοσμίως - ήταν μεταξύ εκείνων που πίεζαν για υψηλότερα ανώτατα όρια στις τιμές του ρωσικού πετρελαίου κατά τις διαπραγματεύσεις της ΕΕ. Επίσης, ήταν μεταξύ των χωρών που πίεζαν για ηπιότερους περιορισμούς στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, όταν συζητούνταν τα σχετικά μέτρα, όπως αναφέρει το δημοσίευμα.
«Πολλά από τα εμπλεκόμενα πλοία είναι παλαιά και το ασφαλιστικό τους καθεστώς είναι ασαφές. Η μέση ηλικία των δεξαμενόπλοιων που συμμετέχουν στις μεταφορές αργού πετρελαίου ανοιχτά της Ελλάδας είναι τα 18 έτη. Το παλαιότερο εμπλεκόμενο πλοίο κατασκευάστηκε το 1997» λέει το Bloomberg.
«Οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο δεν είναι ''εκ φύσεως'' επικίνδυνες, αλλά περιλαμβάνουν δύο πλοία που πλέουν στη θάλασσα και αντλούν ένα δυνητικά ρυπογόνο φορτίο από το ένα στο άλλο» σημειώνεται ακόμα.