Η επέκταση του συστήματος μεταφοράς σε όλη την ελληνική επικράτεια, η διασύνδεσή του με τα συστήματα των γειτονικών χωρών, αλλά και η αύξηση δυναμικότητας & ασφάλειας εφοδιασμού, αποτελούν τους τρεις πυλώνες του business plan του ΔΕΣΦΑ τα επόμενα χρόνια, όπως αυτό αποτυπώνεται στο νέο Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023 – 2032.
Για αυτό τον σκοπό, στο Πρόγραμμα προβλέπεται η ανάπτυξη 83 έργων, συνολικού προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ. Επίσης, ο «οδικός χάρτης» ανάπτυξης των υποδομών αυτών είναι αρκετά εμπροσθοβαρής, καθώς τα 64 έργα αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία έως το τέλος του 2024.
Στη συνέντευξη Τύπου που παρέθεσε η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ την Πέμπτη, 13 Ιουλίου, ο Διευθυντής Ανάπτυξης Υποδομών, Ιωάννης Χωματάς, παρουσίασε επικαιροποιημένα στοιχεία για τα έργα που είναι ήδη υπό υλοποίηση, ή πρόκειται να ξεκινήσουν να «ωριμάζουν» για έναρξη κατασκευής το επόμενο χρονικό διάστημα.
Στο 35% η κατασκευή του αγωγού Δ. Μακεδονίας
Μία από τις πιο σημαντικές επενδύσεις, που βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή, είναι ο αγωγός προς τη Δυτική Μακεδονία. Σύμφωνα με τον κ. Χωματά, η πρόοδος του έργου αγγίζει το 35%, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το φθινόπωρο του 2024. Κι αυτό γιατί στόχος είναι το φυσικό αέριο να «φτάσει» στην περιοχή πριν από τον χειμώνα, ώστε να τροφοδοτηθεί με καύσιμο η μονάδα συμπαραγωγής που κατασκευάζεται, για την υποστήριξη των τηλεθερμάνσεων.
Σε φάση προετοιμασίας βρίσκεται ο αγωγός που θα επεκτείνει το ΕΣΦΑ στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, φτάνοντας μέχρι την Πάτρα. Όπως αναφέρθηκε στη συνέντευξη, οι τεχνικές μελέτες για το έργο έχουν ολοκληρωθεί κατά 60%, ενώ παράλληλα θα διενεργηθούν και οι περιβαλλοντικές μελέτες. Στόχος είναι η κατασκευή του αγωγού να ξεκινήσει το επόμενο καλοκαίρι, ενώ η αποπεράτωσή του προβλέπεται για το 1ο τρίμηνο του 2026.
Παράλληλα, ο ΔΕΣΦΑ «τρέχει» έργα διασύνδεσης για δύο σημαντικές νέες «εισόδους» και «εξόδου» του συστήματος μεταφοράς, και πιο συγκεκριμένα τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGΒ) και το FSRU της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη. Όσον αφορά τη διασύνδεση με τη Βουλγαρία μέσω του IGB, σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο του Ρυθμιστικού Σταθμού Κομοτηνής, που επιτρέπει τη λειτουργία δύο τμημάτων του ΕΣΦΑ (Ανατολικά και Δυτικά Κομοτηνής) σε διαφορετικά επίπεδα πίεσης.
Ξεκινά η διασύνδεση με Β. Μακεδονία
Το έργο θα αποτελέσει και τη μεταβατική λύση για την «έξοδο» στη Βουλγαρία, μέσω του IGB, αερίου που θα καταφθάνει στο FSRU στην Αλεξανδρούπολη σε μορφή LNG. Η λύση αυτή θα καλύψει το χρονικό διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής του σταθμού συμπίεσης στην Κομοτηνή, με τον οποίο θα υπάρξει πλήρης δυνατότητα διακίνησης καυσίμου μέσω του IGB.
Όπως έγραψε το Insider.gr, στη συνέντευξη η CEO του Διαχειριστή Μαρία Ρίτα Γκάλι αναφέρθηκε στην πρόοδο των εργασιών για τον διασυνδετήριο αγωγό με τη Βόρεια Μακεδονία. Όπως σημείωσε, η κατασκευή θα ξεκινήσει στις αρχές του 2024, καθώς ήδη βρίσκεται σε φάση δημοπράτησης η προμήθεια των σωλήνων, ενώ άμεσα θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την επιλογή ανάδοχου.
Όπως έχει αναδείξει το Insider.gr, ο ΔΕΣΦΑ πρόκειται να αναλάβει το project management και για το σκέλος του αγωγού που θα διατρέχει τη γειτονική χώρα, έχοντας λάβει την καλύτερη αξιολόγηση από τις εταιρείες που συμμετείχαν στον σχετικό διαγωνισμό. Η εξέλιξη αυτή θα έχει ως συνέπεια τον καλύτερο συντονισμό των εργασιών στις δύο χώρες, με όφελος στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης της υποδομής. Επίσης, θα επιτρέψει τον πληρέστερο έλεγχο τήρησης των τεχνικών προδιαγραφών στα δύο τμήματα, η οποία όπως είναι φυσικό είναι απαραίτητη για τη λειτουργία του αγωγού ως ενιαίου έργου.
Στις ράγες και το «Καρπερή-Κομοτηνή»
Όσον αφορά τα έργα ενίσχυσης του ΕΣΦΑ, οι κυριότερες υποδομές που υπάρχουν στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης είναι οι νέοι αγωγοί «Καρπερή-Κομοτηνή» και «Πάτημα-Λιβαδειά», συνολικού προϋπολογισμού 430 εκατ., που θα προστεθούν στα αντίστοιχα υφιστάμενα τμήματα του συστήματος μεταφοράς. Για το «Καρπερή-Κομοτηνή», στόχος είναι να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2027.
Όσον αφορά το «Πάτημα-Λιβαδειά», όπως έγραψε το Insider.gr, η διοίκηση του Διαχειριστή σημείωσε στη συνέντευξη πως η εγκριτική απόφαση της ΡΑΑΕΥ προβλέπει την υλοποίησή του μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα υλοποιηθεί το FSRU «Διώρυγα Gas» της Motor Oil, κρίνοντας πως σε αντίθετη περίπτωση θα κατασκευαζόταν χωρίς λόγο μία επένδυση 150 εκατ. ευρώ, η οποία θα μετακυλιόταν στους καταναλωτές. Επομένως, η κατασκευή του αγωγού θα «ξεκλειδώσει» μόνο αν υπάρχει βεβαιότητα ότι θα γίνει το FSRU, δηλαδή αν λάβει την Τελική Επενδυτική Απόφαση η Motor Oil.