Σχεδόν δύο «ντουζίνες» εμβληματικών ή έστω σημαντικών οδικών έργων που υλοποιούνται, είναι έτοιμα να ξεκινήσουν προσεχώς ή βρίσκονται σε κάποιο στάδιο διαγωνιστικής διαδικασίας εντάσσονται μέσα στο μεγάλο πακέτο αυτοκινητόδρομων μέσω των οποίων το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «φιλοδοξεί» να αλλάξει την εικόνα στο οδικό παζλ όλης της χώρας, φέρνοντας πιο κοντά περιοχές της Ελλάδας, προς όφελος και της κάθε τοπικής κοινωνίας και οικονομίας, κυρίως όμως βελτιώνοντας τους όρους ασφάλειας για πολίτες/χρήστες των οδικών αξόνων.
Η μεγάλη λίστα
Πρόκειται για έργα συνολικής αξίας πολλών δισ. ευρώ, σχεδόν 8 δισ., που υλοποιούνται ή σχεδιάζονται με διάφορα μοντέλα (δημόσια, παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ), σε όλη την Ελλάδα, όπως ο Ε 65, το Πάτρα – Πύργος, τα 3 τμήματα του ΒΟΑΚ, το τμήμα Άκτιο – Αμβρακία, η Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών και άξονας Μπράλος – Άμφισσα, το Καλαμάτα – Μεθώνη – Πύλος, η κατασκευή κάθετων αξόνων στην Εγνατία Οδό, η αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης (flyover), το Αμφίπολη – Δράμα και το Θεσσαλονίκη – Έδεσσα κ.α., ή ακόμα και έργα για τα οποία έχουν για την ώρα «παγώσει» οι διαδικασίες λόγω προσφυγών (π.χ. Ιωάννινα – Κακκαβιά, δηλαδή τη φυσική συνέχεια της Ιόνιας Οδού που είναι κρίσιμης σημασίας για την κοινωνία της Ηπείρου, το τμήμα του άξονα Λαμία-Καρπενήσι, Μακρακώμη-Τυμφρηστός). Αν μάλιστα σε αυτά προσθέσουμε και projects στην Αττική, όπως την επέκταση της Λ. Κύμης προς την Εθνική Οδό (το εν λόγω έργο έχει δημοπρατηθεί, ανάδοχο είναι το σχήμα ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ - ΙΝΤΡΑΚΑΤ, αλλά το έργο έχει κολλήσει σε προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας) ή τα σχέδια για τις άλλες επεκτάσεις της Αττικής Οδού (προς Ελληνικό, Ραφήνα, Λαύριο), γίνεται σαφές ότι στο υπουργείο έχουν να διαχειριστούν ένα τεράστιο χαρτοφυλάκιο οδικών έργων. Κοντά σε αυτά υπάρχουν οδικές συνδέσεις με Λιμάνια ή άλλα περιφερειακά projects που όμως έχουν ενδιαφέρον για τις τοπικές κοινωνίες/οικονομίες (Αλεξανδρούπολη, σε νησιά κ.α.).
Είναι έργα με προϋπολογισμούς από 200 έως και σχεδόν 2,2 δισ. ευρώ (π.χ. τα 3 τμήματα του ΒΟΑΚ), για κάποια εκ των οποίων υπάρχουν ήδη ανάδοχοι και συμβάσεις με τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά γκρουπ, δηλαδή τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τις ΑΚΤΩΡ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Intrakat, Μυτιληναίος. Βέβαια, υπάρχουν και άλλα «σχέδια» που για την ώρα δεν έχουν προχωρήσει, όπως η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας ή Λευκάδας, ο τριπλός κόμβος στον Σκαραμαγκά κ.α. και μένει να δούμε αν για αυτά προωθηθούν διαδικασίες ή ξεπεραστούν περιβαλλοντικά και άλλα ζητήματα (π.χ. τοπικές αντιδράσεις).
Σημαντικά projects
Χτες, ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Χρ. Σταϊκούρας, συνοδευόμενος από την Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου και τη Γενική Γραμματέα Υποδομών, Μαρία – Έλλη Γεράρδη, επισκέφτηκε εργοτάξια σε δύο από αυτά τα έργα. «Είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθούμε δύο από τα εμβληματικά έργα που παρουσιάσαμε κατά την ανάγνωση των προγραμματικών δηλώσεων. Βρεθήκαμε στα εργοτάξια του αυτοκινητόδρομου Ακτίου – Αμβρακίας, καθώς και της Ολυμπίας Οδού στο τμήμα Πατρών – Πύργου, στη θέση Καμίνια. Με την κατασκευή των νέων σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων αλλάζει ο οδικός χάρτης της Δυτικής Ελλάδας, η οποία αποκτά ένα σημαντικό αναπτυξιακό πρόσημο, προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, αλλά και της εθνικής οικονομίας. Με αποτελεσματικότητα, σχέδιο και σκληρή δουλειά, επιταχύνουμε και υλοποιούμε άμεσα τα μεγάλα έργα της χώρας μας, ενώ θέτουμε ως κορυφαία προτεραιότητα την ασφάλεια των συμπολιτών μας», δήλωσε ο κ. Σταϊκούρας.
Όπως είπε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών «πρόκειται για ένα πολύπαθο έργο, μήκους 50 χλμ, του οποίου η κατασκευή ξεκίνησε το 2022 και με τα σημερινά δεδομένα αναμένεται να ολοκληρωθεί στο σύνολό του το πρώτο εξάμηνο του 2025. Ήδη, έχει υλοποιηθεί πάνω από το 20%, ενώ οι ρυθμοί της εκτέλεσής του βαίνουν αυξανόμενοι. Με τον νέο αυτό οδικό άξονα μειώνεται ουσιαστικά η απόσταση Αθήνα - Πάτρα - Πύργος και το κυριότερο: Ενισχύεται σημαντικά η ασφάλεια των πολιτών που διέρχονται από αυτόν. Συνεχίζουμε με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας την υλοποίηση έργων, επ’ ωφελεία της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας». Ο Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025 και η διαδρομή Πάτρα – Πύργος θα πραγματοποιείται με αισθητά μεγαλύτερη ασφάλεια και σε μειωμένο χρόνο, περίπου κατά 40 λεπτά.
Πρόσφατα, ο ίδιος έβαλε μια σειρά από οδικά έργα στις βασικές προτεραιότητες του υπουργείου. Σε αυτά συμπεριέλαβε, μεταξύ άλλων, τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας Ε65. Στο σύνολό του αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στην τετραετία. Τα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Καλαμπάκα, μήκους 18 και 25 χλμ. αντίστοιχα, αναμένεται να παραδοθούν έως τις αρχές του 2024. Με την ολοκλήρωση του συνόλου του έργου, η διαδρομή Λαμία – Εγνατία Οδός θα γίνεται μέσα από έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο, σε 1 ώρα και 45 λεπτά, από τις 3 ώρες και 15 λεπτά περίπου που γίνεται σήμερα. Ενώ, από τις αρχές του 2024, η διαδρομή Αθήνα – Καλαμπάκα θα διανύεται περίπου 40 λεπτά ταχύτερα.
Η Οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023.Με την αποπεράτωση και λειτουργία του συνόλου του αυτοκινητόδρομου, η διαδρομή Λευκάδα – Αθήνα θα μειωθεί σε περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά, εξοικονομώντας περίπου 25 λεπτά βάσει των σημερινών δεδομένων. Επίσης, θα συνδεθεί η Ιόνια Οδός με την Υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου, διευκολύνοντας σημαντικά την πρόσβαση σε Λευκάδα, Πρέβεζα και Βόνιτσα. Με αφορμή την πρόοδο των εργασιών, ο κ. Σταϊκούρας τόνισε: «Ο χρόνος του ταξιδιού από Αθήνα προς Πρέβεζα και Λευκάδα μειώνεται κατά τουλάχιστον 45 λεπτά. Διασφαλίζουμε την επιτάχυνση των μετακινήσεων, αλλά κυρίως την οδική ασφάλεια των πολιτών. Το τελευταίο τμήμα του συνολικού έργου, μήκους 49 χλμ., παραδίδεται στην κυκλοφορία τέλος Νοεμβρίου του 2023. Έχει ήδη ολοκληρωθεί, αρκετά νωρίτερα από τα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα, η παράκαμψη της Αμφιλοχίας. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι εργασίες στα υπόλοιπα 16 χλμ. και κατασκευάζεται το τελευταίο τμήμα Παλιάμπελα-Δρυμός. Πρόκειται για ένα έργο υποδομής που θα αναζωογονήσει σημαντικά την περιοχή, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας, αλλά κυρίως προς όφελος ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδας».
Ειδική αναφορά είχε κάνει ο υπουργός και για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Τα πρώτα εργοτάξια εγκαταστάθηκαν μέσα στο 2022 και όλα τα μέτωπα θα έχουν ανοίξει εντός του 2024. Τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη έχουν συμβασιοποιηθεί. Εντός της τετραετίας αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους. Στο μεταξύ, θα δρομολογηθεί και η κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά – Ηράκλειο, αφού αποσφραγιστούν οι φάκελοι των προσφορών, κυρωθεί η σύμβαση στη Βουλή, ληφθούν οι εγκρίσεις της DG COMP και συναφθούν οι δανειακές συμβάσεις εκ μέρους του Παραχωρησιούχου. Υπενθυμίζεται ότι το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά. Παράλληλα, θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.
Όσον αφορά στην Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών και τον άξονα Μπράλος – Άμφισσα, τα έργα δημοπρατήθηκαν τέλη του 2021 και, εντός του 1ου τριμήνου του 2023, υπογράφηκαν και οι δύο συμβάσεις. Ως προς το πρώτο έργο, θα προωθηθεί η διαδικασία ωρίμανσης των μελετών για την περιβαλλοντική αδειοδότηση της προαίρεσης, δηλαδή του τμήματος Υψηλή Γέφυρα Χαλκίδας – Νέα Λάμψακος. Ως προς το δεύτερο έργο, προβλέπεται να ολοκληρωθεί στο τέλος της τετραετίας και περιλαμβάνει σημαντικό αριθμό σηράγγων και γεφυρών μεγάλου μήκους.