Στο 2,9% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε σήμερα η ΕΛΣΤΑΤ. Σε υψηλά επίπεδα παραμένει ο πληθωρισμός τροφίμων που διαμορφώθηκε στο 6,7%.
Στην ανάλυση ανά ομάδες αγαθών και υπηρεσιών στην πρώτη θέση των αυξήσεων παραμένει η κατηγορία Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά με άνοδο 6,7% και ακολουθούν οι ομάδες Ξενοδοχεία – Καφέ-Εστιατόρια (6,5%), Υγεία και Εκπαίδευση με άνοδο 3,5%.
Υπενθυμίζεται πως τον Ιανουάριο ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 3,1% με τον Δείκτη Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά να αυξάνεται κατά 8,3%.
Ο πληθωρισμός Φεβρουαρίου που ανακοινώθηκε από την ΕΛΣΤΑΤ είναι χαμηλότερος από τις τις εκτιμήσεις της Eurostat που ανακοινώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα και οι οποίες έδειξαν αύξηση του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή με ρυθμό 3,2% τον Φεβρουάριο. Στο επίκεντρο βρίσκονται για άλλη μια φορά τα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης, οι τιμές των οποίων τρέχουν με υψηλότερες ταχύτητες σε σχέση με τον γενικό πληθωρισμό.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, τον Φεβρουάριο η χώρα μας παρουσίασε για έναν ακόμη μήνα τον δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό τροφίμων στην Ευρωζώνη, πίσω μόνο από την Μάλτα.
Οι μεταβολές των τιμών
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,9% τον μήνα Φεβρουάριο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Φεβρουαρίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
• 6,7% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά.
• 2,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 1,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 1,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 3,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ιατρικά προϊόντα.
• 0,5% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 2,9% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
• 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
• 6,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 1,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 0,3% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
• 1,9% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις και μειώσεις τιμών
Στα ύψη βρίσκονται και τον Φεβρουάριο οι αυξήσεις τιμών σε βασικά είδη διατροφής σε ετήσια βάση: Το ελαιόλαδο είναι κατά 63,7% ακριβότερο, ενώ οι αυξήσεις τιμών σε μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων φτάνουν το 13,8%. Κατά 12,3% ακριβότερα είναι τα φρούτα και κατά 6,5% τα λαχανικά. Πέρα από τα τρόφιμα, σημαντικές ανατιμήσεις καταγράφονται στα ασφάλιστρα υγείας (+14%). Από την άλλη σημαντική αποκλιμάκωση καταγράφει το φυσικό αέριο το οποίο ήταν πέρσι σε δυσθεώρητα επίπεδα (-52%).
Οι μηνιαίες μεταβολές
Σε ό,τι αφορά τις μηνιαίες μεταβολές ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Φεβρουάριο 2024, σε σύγκριση με τον Ιανουάριο 2024 παρουσίασε αύξηση 0,1%. Τα αποτέλεσμα αυτό οφείλεται κατά βάση στην αύξηση του δείκτη στην ομάδα μεταφορές κατά 1,6% λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), πετρέλαιο κίνησης, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Αυξήσεις τιμών σημειώθηκαν και στις ομάδες: Στέγαση (0,4%), Διαρκή Αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες (0,4%), Αναψυχή πολιτιστικές δραστηριότητες (0,4%), Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια (0,5%), Άλλα αγαθά και υπηρεσίες (0,4%).
Στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά καταγράφθηκε μείωση 0,1% σε σχέση με ένα μήνα πριν λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, χοιρινό, πουλερικά, αλλαντικά, γιαούρτι, τυριά, λαχανικά (γενικά). Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: μοσχάρι, νωπά ψάρια, αυγά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Ακόμη σημειώθηκε μείωση 6,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.
Αυξημένες οι τιμές στα ράφια
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), ο ρυθμός αύξησης των τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε ετήσια βάση τον Ιανουάριο διαμορφώθηκε στο 3%. Για την κατηγορία των τροφίμων καταγράφεται άνοδος κατά 3,39% τον Ιανουάριο 2024. Όσον αφορά τις κατηγορίες με λοιπά ταχυκίνητα είδη παντοπωλείου μη τροφίμων καταγράφεται πληθωρισμός της τάξης του 0,81%.
Βέβαια από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτουν αυξήσεις σε μια σειρά από προϊόντα πρώτης ανάγκης μέχρι της τάξης του 12,98% και μειώσεις μέχρι 6,12%. Το ΙΕΛΚΑ κάνει λόγο για συγκρατημένη αύξηση τιμών την οποία αποδίδει σε μια σειρά από λόγους, μεταξύ των οποίων στο «αυστηρό θεσμικό πλαίσιο» που λειτουργούν τα σουπερ μάρκετ