Καθώς πλησιάζει το Πάσχα, τα ρεκόρ στις τιμές του κακάο αναγκάζουν τους καταναλωτές να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη και να πληρώσουν πολύ ακριβότερα για τα σοκολατένια αυγά, αλλά αυτό είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου, καθώς ακόμη «βλέπουμε» το αποτέλεσμα της περσινής σοδιάς, χωρίς να έχουν αποτυπωθεί ακόμη οι φετινές αυξήσεις.
Οι υψηλότερες τιμές στα καταστήματα αντικατοπτρίζουν τις αυξήσεις του κακάο το 2023. Από τότε, το ράλι έχει ξεφύγει τελείως και η τιμή του κακάο έχει υπερδιπλασιαστεί φέτος, καθιστώντας το ως το πιο «καυτό» προϊόν στον κόσμο. Ήδη, οι καταναλωτές στο Ηνωμένο Βασίλειο πληρώνουν περισσότερα για τη σοκολάτα και μερικές φορές παίρνουν λιγότερη ποσότητα αναλογικά με τα χρήματά τους, σε ένα φαινόμενο που έγινε γνωστό ως «shrinkflation».
Υπενθυμίζεται ότι ο όρος shrinkflation προέρχεται από τις λέξεις shrink (συρρικνώνω) και inflation (πληθωρισμός) και περιγράφει την τακτική των εταιρειών να μειώνουν σχεδόν «βουβά» τις συσκευασίες και τις ποσότητες των προϊόντων τους, διατηρώντας την ίδια τιμή πώλησής τους, προκειμένου να διαχειριστούν τα αυξημένα κόστη παραγωγής στη σκιά του επίμονου πληθωρισμού.
Στη Βραζιλία, όπου το Πάσχα είναι μια μεγάλη γιορτή, οι τιμές των σοκολατένιων αυγών έγιναν πρόσφατα... meme στα social media ενώ το κύμα αυξήσεων οφείλεται στις απογοητευτικές σοδειές στη Δυτική Αφρική, στην Ακτή Ελεφαντοστού και στη Γκάνα, που αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας παραγωγής. Ο κλάδος αποτελείται σε μεγάλο βαθμό από μικροκαλλιεργητές που αντιμετώπισαν μια κακή χρονιά, γεγονός που καθιστά δυσκολότερο να επενδύσουν στα χωράφια τους και να πλήττονται σχεδόν ανεπανόρθωτα από τα ακραία καιρικά φαινόμενα.
Η αύξηση των τιμών είναι επίσης μια υπενθύμιση ότι, ενώ οι ρυθμοί πληθωρισμού υποχωρούν σε όλο τον κόσμο, οι αυξήσεις σε μεμονωμένα εμπορεύματα μπορούν ακόμα να πιέσουν τους καταναλωτές. Η σοκολάτα θεωρείται περισσότερο πολυτέλεια παρά ανάγκη, παρόλο που brands όπως η Kit Kat και η Snickers βρίσκονται συχνά στα καλάθια αγορών των καταναλωτών.
Οι καταναλωτές είναι ακόμη πιο ευάλωτοι σε τέτοιες αυξήσεις τιμών μετά από όσα έχουν περάσει τα τελευταία χρόνια. Οι μνήμες από την έκρηξη του πληθωρισμού μετά την πανδημία - και τη ζημιά που προκάλεσε στον οικογενειακό κορβανά- είναι ακόμα πολύ νωπές. Στις ΗΠΑ, η μέση τιμή των σοκολατένιων αυγών αυξήθηκε κατά 12% τον περασμένο χρόνο, σύμφωνα με στοιχεία του ερευνητή NIQ. Το κόστος ορισμένων δημοφιλών πασχαλινών αυγών στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει αυξηθεί έως και 50%, σύμφωνα με την ομάδα καταναλωτών Who.
Αυτές οι αλλαγές αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό μέρος του κολοσσιαίου ράλι του κακάο καθώς τα βασικά συστατικά που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή πασχαλινών λιχουδιών αγοράστηκαν το τέταρτο τρίμηνο του 2023 ή νωρίτερα. Τα είδη ζαχαροπλαστικής είναι μεταξύ των κατηγοριών όπου οι καταναλωτές στις ΗΠΑ παρατηρούν περισσότερο shrinkflation, ενώ το 44% λέει ότι αγοράζει λιγότερο συχνά σοκολάτα ή καραμέλες.
Παράλληλα, η ανακούφιση από το κόστος φαντάζει σαν όνειρο θερινός νυκτός καθώς οι ελλείψεις στην παραγωγή αναμένεται να συνεχιστούν και την επόμενη σεζόν και περισσότερος «πόνος» επιφυλάσσεται για τα νοικοκυριά στις επερχόμενες διακοπές όπως το Halloween και τα Χριστούγεννα, καθώς αναπάντεχα θα «χτυπήσει» η ακραία άνοδος των τιμών που έλαβε χώρα το 2024, όπως προειδοποιεί το Bloomberg.