Ηλεκτρικός/Μετρό: «Εκτροχιασμός» για 14+7 συρμούς αξίας 255 εκατ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ηλεκτρικός/Μετρό: «Εκτροχιασμός» για 14+7 συρμούς αξίας 255 εκατ. ευρώ
Ποια είναι τα προβλήματα στη διαδικασία ανακαίνισης - αναβάθμισης 14 συρμών της Γραμμής 1 του Ηλεκτρικού. Οι Ισπανοί, τα αιτήματα, το Ελεγκτικό Συνέδριο και ο ορίζοντας του Δεκεμβρίου 2025. Οι καθυστερήσεις και τα ανοιχτά θέματα με τους 7 διρευματικούς συρμούς του Μετρό στη γραμμή προς Αεροδρόμιο. Τα κονδύλια, η ασφάλεια, οι απαραίτητες εγκρίσεις.

Μίνι χρονικός «εκτροχιασμός», δίχως να αποκλείεται και ο κίνδυνος… ολικού, καταγράφεται στο μέτωπο της διαδικασία ανακαίνισης – αναβάθμισης των συρμών της Γραμμής 1, του γνωστού Ηλεκτρικού (ΗΣΑΠ).

Πρόκειται για μια σύμβαση περίπου 70 εκατ. ευρώ, την οποία έχει αναλάβει από καιρό ο ισπανικός όμιλος Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), αλλά έχει «κολλήσει στα γρανάζια» απαιτήσεων των Ισπανών, του Ελεγκτικού Συνέδριου (Ε.Σ.) και των καθυστερήσεων.

Με το χρονοδιάγραμμα πλέον, μετά από επικαροποιήσεις και αναθεωρήσεις, να δείχνει για τον Δεκέμβριο του 2025 και αυτό υπό καλές προϋποθέσεις, δηλαδή εάν δεν έχουν «μπλακ άουτ» στο Ε.Σ., ακύρωση διαδικασιών, λύση της σύμβασης και νέο διαγωνισμό.

Την ίδια ώρα, καθυστερήσεις καταγράφονται και σε ένα άλλο μέτωπο Σταθερών Συγκοινωνιών, αυτό του Μετρό.

Ειδικότερα, στον «αέρα» βρέθηκε, τουλάχιστον με τα μέχρι τώρα δεδομένα, τόσο λόγω προβλημάτων στην χρηματοδότηση όσο και σε σχέση με την ασφάλεια των μεταφορών, έναν μεγάλος διαγωνισμός που προωθούν το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Ελληνικό Μετρό (πρώην Αττικό Μετρό), αξίας άνω των 187 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται, συγκεκριμένα, για τον διαγωνισμό για την προμήθεια 7 διρευματικών συρμών για τη γραμμή 3 του Μετρό, που έχουν τη δυνατότητα να κινούνται τόσο στο υπόγειο τμήμα, όσο και στο υπέργειο τμήμα της γραμμής μεταξύ των σταθμών Δουκίσσης Πλακεντίας και Αεροδρόμιο.

Τι συμβαίνει με τους 14 συρμούς του Ηλεκτρικού

Όσον αφορά στη σύμβαση ανακαίνισης των 14 συρμών του Ηλεκτρικού, που μπορεί να επαναφέρει σε κυκλοφορία συρμούς που έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας, φαίνεται ν πηγαίνει πίσω. Αρχικά, η παράδοση του πρώτου βαγονιού – «πιλότου» (πρότυπος συρμός) αναμένονται για το καλοκαίρι του 2024. Ο ισπανικός όμιλος φέρεται να ζητούσε αλλαγές τόσο στον προϋπολογισμό (έχουν ακουστεί πληροφορίες για επιπλέον 6 – 6,5 εκατ. ευρώ) όσο και στον χρόνο παράδοσης του αντικειμένου.

Έγιναν προσπάθειες συμβιβασμού, το θέμα κατέληξε στο Ελεγκτικό Συνέδριο που δεν συμφωνούσε με τις αλλαγές σε «κόστος και χρόνο», με αποτέλεσμα ήδη να έχουν χαθεί μήνες. Πλέον, αναμένεται η τελική απόφαση του Ε.Σ.. Που σημαίνει, ότι μέχρι σήμερα «δεν είμαστε εκεί που θα έπρεπε να είμαστε ως προς αυτή τη σύμβαση της ΣΤΑΣΥ με τον ιδιώτη από την Ισπανία», όπως πρόσφατα είχε πει και ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος.

Πάντως, η διαδικασία είχε ήδη σημειώσει καθυστερήσεις και λόγω αδυναμίας συνεννόησης των Ισπανών με ντόπιο υπεργολάβο, στο εργοστάσιο του οποίου στον Βόλο θα γίνονταν οι απαραίτητες εργασίες. Μετά από αναθεωρήσεις στο χρονοδιάγραμμα, η παράδοση του πρώτου ανακαινισμένου συρμού προβλέπονταν για τους πρώτους μήνες του 2025.

Πλέον, και με το Ελεγκτικό Συνέδριο καλείται να βγάλει ετυμηγορία τόσο για το ύψος της σύμβασης όσο και για το χρονοδιάγραμμα, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «δείχνουν» προς τα τέλη του 2025. Υπενθυμίζεται ότι η αρχική σύμβαση είχε υπογραφεί τον Δεκέμβριο του 2022.

Οι 7 διρευματικοί συρμοί του Μετρό

Οι επτά νέοι συρμοί προγραμματίζονταν να συμπληρώσουν τους υπάρχοντες προκειμένου να επιτευχθούν καλύτερες συχνότητες στα δρομολόγια προς Αεροδρόμιο, δηλαδή στη Γραμμή 3.

Ωστόσο, όπως πρόσφατα είχε αναφέρει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, για την ώρα ο διαγωνισμός αυτός αντιμετωπίζει προβλήματα. Το ένα είναι η έλλειψη χρηματοδοτικών πόρων, καθώς τα κονδύλια για τις μεταφορές στο νέο ΕΣΠΑ είναι αρκετά περιορισμένα, ενώ έχουν προκύψει και έκτακτες ανάγκες – δαπάνες. Πάντως, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουν προχωρήσει διαδικασίες χρηματοδότησης, με την εν λόγω δράση, ύψους 187 εκατ. ευρώ, να εντάσσεται στο ΕΣΠΑ 2021 – 2027.

Επίσης, υπήρχαν ενστάσεις της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων για τη χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου διότι οι εν λόγω συρμοί «μπαίνουν» στο δίκτυο του προαστιακού, άρα στο διευρωπαϊκό δίκτυο, συνεπώς πρέπει να επικυρωθεί ότι δεν υπάρχει προνομιακή θέση της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές συγκοινωνίες, που λειτουργεί τα μέσα σταθερής τροχιάς, όπως Μετρό, Τραμ, Ηλεκτρικός) έναντι των υπολοίπων χρηστών.

Ένα άλλο ζήτημα, είναι οι προδιαγραφές των συστημάτων ασφαλείας. Οι νέοι συρμοί χρειάζονται πιστοποιήσεις ασφαλείας από τον ΟΣΕ και τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.

Οι συρμοί λέγονται διρευματικοί καθώς έχουν τη δυνατότητα να κινούνται με τα δύο διαφορετικά συστήματα ηλεκτροκίνησης τόσο στο υπόγειο δίκτυο του Μετρό όσο και στο υπέργειο δίκτυο του Προαστιακού. Θα μπορούν να συνεχίζουν από τη Δουκίσσης Πλακεντίας προς Διεθνή Αερολιμένα Ελευθέριος Βενιζέλος αφού θα είναι δυνατή η τροφοδότηση από τις γραμμές του Προαστιακού.

Κατά συνέπεια, χρειάζονται το «πράσινο φως» από τον διαχειριστή της υποδομής (ΟΣΕ) και την αρμόδια αρχή (ΡΑΣ), με τον σιδηροδρομικό τομέα να είναι υπό… αναδιάρθρωση. Θεωρητικά, στο υπουργείο δεν ανησυχούν, πλην όμως, μένει να φανεί τι θα συμβεί.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Πώς προχωρούν εμβληματικές υποδομές για οδικούς άξονες, Μετρό, αεροδρόμια

Συγκοινωνίες: Μέσω leasing 200 εκατ. έρχονται στην Αθήνα 300 νέα/σύγχρονα λεωφορεία

Απόβλητα Κεν. Μακεδονίας: Χωρίς προσφορές η μονάδα ΣΔΙΤ των 202 εκατ. ευρώ - Τεχνικό... λάθος και νέος γύρος; 

gazzetta
gazzetta reader insider insider