Έρχεται, πλέον, ο διαγωνισμός για τη δημιουργία του νέου εμπορευματικού κέντρου – logistics Θεσσαλονίκης, ή αλλιώς για την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου. Ως γνωστόν, με σχετικό νόμο έχει παραχωρηθεί κατά χρήση στη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., θυγατρική του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ ΑΕ), γεωτεμάχιο (ιδιοκτησίας του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών) άνω των 670.000 τ.μ., βρισκόμενο στην ευρύτερη περιοχή Θεσσαλονίκης και ειδικότερα στον Δήμο Δέλτα, και αποτελεί τμήμα του τέως στρατοπέδου Γκόνου.
Την ωρίμανση και προώθηση του διαγωνισμού έχει αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ και ειδικότερα η μονάδα PPF. Ήδη, στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει γίνει η προδημοσίευση της προκήρυξης με την προθεσμία παραλαβής των εκδηλώσεων ενδιαφέροντος να έχει μπει έως τις 15/10/2024.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, πρόκειται για επένδυση (μέσω σύμβασης παραχώρησης) αξίας έως 260 εκατ. ευρώ, με επιπρόσθετα, όμως, οφέλη για την οικονομία και τις θέσεις εργασίας. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για την α’ φάση του διαγωνισμού και θα αποφασιστεί το μοντέλο ανάπτυξης. Η ωρίμανση του έργου, ως γνωστόν, έχει ανατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, θυγατρική του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ).
Το έργο
Το έργο έχει ως αντικείμενο την ανάπτυξη, αδειοδότηση, κατασκευή, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση Επιχειρηματικού Πάρκου στο ακίνητο του πρώην στρατοπέδου Γκόνου της ΓΑΙΟΣΕ ΑΕ.
Ειδικότερα, ο Παραχωρησιούχος θα αναλάβει το σύνολο των απαιτούμενων ενεργειών, μελετών και εργασιών, για την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου και των τυχόν συνοδευτικών και λοιπών έργων όπως αυτά θα καθοριστούν κατά τη διαδικασία έγκρισης ανάπτυξης του Επιχειρηματικού Πάρκου, σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν. 4982/2022 και των λοιπών κείμενων διατάξεων.
Το Επιχειρηματικό Πάρκο του ακινήτου σχεδιάζεται να αξιοποιηθεί ως ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών, που θα λειτουργήσει ως υποδοχέας επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και λειτουργιών εφοδιαστικής αλυσίδας. Το Επιχειρηματικό Πάρκο του ακινήτου έχει την προοπτική να αποτελέσει έναν «χερσαίο λιμένα» («dry-port»), δεδομένης της εγγύτητάς του με τον Λιμένα Θεσσαλονίκης.
Το ακίνητο διαθέτει σιδηροδρομική σύνδεση με τον Εμπορικό Σταθμό του ΟΣΕ και τον ΟΛΘ, η οποία όμως έχει εγκαταλειφθεί και απαιτείται η αναβάθμιση της. Η θέση του ακινήτου, η μεγάλη του έκτασή και η σιδηροδρομική σύνδεση το καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστικό για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών υπερτοπικής σημασίας. Το project θα διασυνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη μέσω συνδυασμένων μεταφορών οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων.
Η κατασκευή και λειτουργία Επιχειρηματικού Πάρκου στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου με επίκεντρο την Εφοδιαστική Αλυσίδα και τα Logistics – επιχειρηματικό σχέδιο εκτιμάται ότι θα αποτελέσει ένα πρωτοποριακό έργο, το οποίο θα αναδείξει τη χώρα σε πύλη εμπορευματικών μεταφορών διεθνούς εμβέλειας, ιδίως στον βορρά.
Το ύψος επένδυσης
Παλιότερες πληροφορίες ανέφεραν ότι η χρηματοδότηση και ανάπτυξη της επένδυσης project θα γίνει μέσω σύμβασης παραχώρησης, ο δε εκτιμώμενος προϋπολογισμός είναι μεταξύ 155 εκατ. - 260 εκατ. ευρώ, ανάλογα με την αναπτυξιακή στρατηγική, δηλαδή ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί. Επίσης, αναμένονται οφέλη άνω των 325 εκατ. ευρώ σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, με το 30% αυτών να είναι άμεσα.
Το πρώην στρατόπεδο καταλαμβάνει στρατηγική θέση στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, ευρισκόμενο σε κοντινή απόσταση με σημαντικούς οδικούς, σιδηροδρομικούς και ακτοπλοϊκούς κόμβους.
Ειδικότερα, βρίσκεται σε απόσταση περίπου 3χλμ. από την Εγνατία Οδό και 500μ. από την σιδηροδρομική γραμμή. Η τελευταία προσπάθεια αξιοποίησης του πρώην στρατοπέδου Γκόνου είχε πραγματοποιηθεί το 2018 -χωρίς επιτυχία- λόγω της χαμηλής ωριμότητας του ακινήτου για την προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Ποια είναι τα οφέλη από το project
Οφέλη σε εθνικό επίπεδο:
- Δημιουργία ενός σύγχρονου διεθνούς μεταφορικού συστήματος συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών.
- Ανάπτυξη των εθνικών εμπορευματικών μεταφορών – logistics.
- Επαναπατρισμός και μετεγκατάσταση στην Ελλάδα επιχειρήσεων ενεργών στον κύκλο «εισαγωγές – μεταποίηση – εξαγωγές».
- Ενίσχυση της εξωστρέφειας της εθνικής οικονομίας.
Οφέλη σε τοπικό – περιφερειακό επίπεδο για την Β. Ελλάδα:
- Mέσω των συνεργειών που αναμένεται να αναπτυχθούν στην περιοχή από την ανάπτυξη του πρώην στρατοπέδου, θα ενισχυθεί σημαντικά το εμπορευματικό προφίλ της Θεσσαλονίκης ώστε να αναδειχθεί ως ο σημαντικότερος εμπορευματικός κόμβος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
- 3.000 νέες θέσεις εργασίας