Πώς η ελληνική μεταποίηση «έσβησε» την δεκαετία της κρίσης

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς η ελληνική μεταποίηση «έσβησε» την δεκαετία της κρίσης
Λόγω της αυξημένης παραγωγικότητας, ο μέσος μισθός στον τομέα της μεταποίησης υπερβαίνει σημαντικά τον μέσο μισθό για το σύνολο της οικονομίας.

Την δεκαετία της οικονομικής κρίσης έχει αφήσει πίσω της η ελληνική μεταποίηση με το ποσοστό συνεισφοράς της στο ΑΕΠ της χώρας να ανέρχεται το δεύτερο τρίμηνο του 2024 στο 10,4%, σημαντικά υψηλότερο από το ποσοστό του 8,6% που είχε το δεύτερο τρίμηνο του 2009, σύμφωνα με ανάλυση που περιλαμβάνεται στην έκθεση β’ τριμήνου του Γραφείου του Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή.

Μάλιστα, η μεταποίηση διατηρώντας υψηλότερη παραγωγικότητα από τους υπόλοιπους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, προσφέρει σταθερά υψηλότερους μισθούς από τις υπηρεσίες και την αγροτική παραγωγή ενώ επενδύει διαχρονικά σημαντικά μεγαλύτερα ποσά στην Έρευνα και Ανάπτυξη (R&D).

Μάλιστα όπως υπογραμμίζεται στην έκθεση του Γραφείου (ΓΠΤΚΒ) η παραγωγικότητα της εργασίας στον κλάδο της μεταποίησης έχει επιστρέψει και μάλιστα ξεπεράσει το επίπεδό της πριν την τριπλή κρίση (οικονομική, χρέους και τραπεζική) που έπληξε τη χώρα μας το 2010.

Αυτό – σύμφωνα με το Γραφείο - οφείλεται σε διάφορες αιτίες και παράγοντες, όπως ο έντονος εξαγωγικός χαρακτήρας του κλάδου, η απορρόφηση σημαντικών επενδύσεων από το ΤΑΑ, οι δαπάνες σε έρευνα και ανάπτυξη σε συνδυασμό με τις λιγότερες ώρες εργασίας.

Στις αιτίες για αυτή την ανάκαμψη το Γραφείο ξεχωρίζει:

- Τον εξαγωγικό προσανατολισμό του κλάδου: 29,3% των εξαγωγικών επιχειρήσεων της χώρας καλύπτουν το 68,1% των συνολικών εξαγωγών της Ελλάδας.

- Τις επενδύσεις στον κλάδο της μεταποίησης που αυξήθηκαν σημαντικά την περίοδο 2021-2022, λόγω των εισροών από το Ταμείο Ανάκαμψης, οδηγώντας σε αύξηση της προστιθέμενης αξίας του κλάδου κατά 5,5% το 2021 και περαιτέρω 7% το 2022.

- Τις δαπάνες σε έρευνα και ανάπτυξη οι οποίες είναι υπερδιπλάσιες ως ποσοστό της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας στο συγκεκριμένο κλάδο σε σχέση με το σύνολο της οικονομίας : 10,8% έναντι 3,1% το 2021.

Υψηλότεροι μισθοί

Παράλληλα, λόγω της αυξημένης παραγωγικότητας, ο μέσος μισθός στον τομέα της μεταποίησης υπερβαίνει σημαντικά τον μέσο μισθό για το σύνολο της οικονομίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat που έχει επεξεργαστεί το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή η μέση συνολική αμοιβή (μισθοί, συν έξτρα παροχές και μπόνους) ξεπερνάει τα 1.600 ευρώ, όταν στο σύνολο της οικονομίας βρίσκεται περίπου 200 ευρώ ευρώ χαμηλότερα.

Συμπερασματικά, η ενίσχυση του τομέα της μεταποίησης είναι ο ασφαλής δρόμος για να αποκτήσει η ελληνική οικονομία και ένα τρίτο πόλο ανάπτυξης, πέρα από τον τουρισμό και την ναυτιλία.

Έτσι, αυξάνεται ο βαθμός διαφοροποίησης των παραγωγικών κλάδων της χώρας μας κάτι που σύμφωνα με το ΓΠΤΚΒ είναι συμβατό με μακροχρόνια οικονομική ανάπτυξη και μεγέθυνση.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Γραφείο Προϋπολογισμού: Εχέγγυο το Μεσοπρόθεσμο για τις αγορές – Στο 2,3% η ανάπτυξη το 2024

Δημόσιο Χρέος: Η στρατηγική των εκδόσεων ομολόγων – Σταθερή παρουσία στις αγορές και το 2025

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider