Κέρκυρα: Στα 193 εκατ. ευρώ η προστιθέμενη αξία από την κρουαζιέρα και το λιμάνι

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Κέρκυρα: Στα 193 εκατ. ευρώ η προστιθέμενη αξία από την κρουαζιέρα και το λιμάνι
Κρίσιμο αναπτυξιακό πόλο αποτελεί ο κλάδος της κρουαζιέρας - Τι δείχνει νέα έρευνα

Κρίσιμο αναπτυξιακό πόλο, τόσο για τον λιμένα της Κέρκυρας όσο και για την οικονομία του νησιού του Ιονίου, αποτελεί ο κλάδος της κρουαζιέρας, καθιστώντας το νησί έναν εξαιρετικά ανταγωνιστικό homeporting προορισμό.

Ειδικότερα, για την περίοδο 2023-2024, η συνολική οικονομική συνεισφορά από τη λειτουργία του λιμένα και τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας ανέρχεται στα 193 εκατ. ευρώ, ενώ το λιμάνι της Κέρκυρας βρίσκεται στη 2η θέση στην Ελλάδα από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας με συμμετοχή 13,3% επί του συνόλου.

Τα ανωτέρω στοιχεία αποτελούν ευρήματα σχετικής μελέτης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, τα οποία παρουσιάστηκαν το πρωί της Τετάρτης στην Κέρκυρα, στο πλαίσιο της ημερίδας με αντικείμενο «Λιμένας Κέρκυρας: Πύλη Ανάπτυξης στην Τοπική Κοινωνία και Οικονομία».

Σύμφωνα με τη μελέτη, για το ίδιο χρονικό διάστημα η απασχόληση που υποστηρίχθηκε αγγίζει τις 1.750 θέσεις εργασίας, υπογραμμίζοντας τη στρατηγική σημασία των παρεχόμενων υπηρεσιών του λιμένα στην τοπική και εθνική οικονομία.

Η δραστηριότητα της κρουαζιέρας ανέδειξε τον λιμένα Κέρκυρας ως έναν από τους πιο δυναμικούς κόμβους στη Μεσόγειο, με συνολική οικονομική επίδραση 180,8 εκατ. ευρώ, από τα οποία οι άμεσες δαπάνες, που περιλαμβάνουν τις δαπάνες επιβατών και λιμενικών υπηρεσιών, ανέρχονται σε 72,3 εκατ. ευρώ, οι έμμεσες επιπτώσεις, από προμήθειες και υποστηρικτικές υπηρεσίες, υπολογίζονται σε 43,4 εκατ. ευρώ, καθώς οι πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις, που προέρχονται από την κατανάλωση εισοδημάτων, φτάνουν τα 65,1 εκατ. ευρώ, ενώ σε όρους θέσεων εργασίας η κρουαζιέρα υποστήριξε συνολικά 1.545 θέσεις εργασίας.

Η μέση δαπάνη

Όπως αναφέρεται σε επιμέρους ευρήματα της μελέτης, οι Transit επιβάτες, που αποτελούν το 70,8% του συνόλου (472.390 επιβάτες), είχαν μέση δαπάνη 48 έως 52 ευρώ. Αν και η μικρότερη διάρκεια παραμονής τους περιορίζει τη δαπάνη ανά επιβάτη, ο μεγάλος όγκος τους δημιουργεί σημαντική συνολική επίδραση ίση με 23,6 εκατ. ευρώ.

Η ιδιαίτερη σημασία του Homeporting αποτυπώνεται στη μεγαλύτερη οικονομική συνεισφορά ανά επιβάτη. Οι επιβάτες Home In και Home Out, που αντιπροσωπεύουν το 29,2% του συνόλου (194.792 επιβάτες), δαπανώντας σε δραστηριότητες όπως η διαμονή, τα γεύματα, οι μεταφορές και τα τοπικά αξιοθέατα δαπάνησαν συνολικά 48,7 εκατ. ευρώ.

Το Homeporting, ως στρατηγική επιλογή, προσφέρει υψηλότερη προστιθέμενη αξία και μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής των επισκεπτών, καθιστώντας την ανάπτυξή του στρατηγική προτεραιότητα για την περαιτέρω μεγιστοποίηση της οικονομικής συνεισφοράς της κρουαζιέρας στην περιοχή.

Η λειτουργία του λιμένα Κέρκυρας συνεισέφερε συνολικά 12,3 εκατ. ευρώ στην τοπική οικονομία, εκ των οποίων 4,68 εκατ. ευρώ προήλθαν από άμεσες δραστηριότητες, όπως τέλη λιμένα, μισθώσεις και εμπορικές δραστηριότητες, 3,05 εκατ. ευρώ από έμμεσες επιπτώσεις που αφορούν δαπάνες για υποστήριξη λειτουργιών και προμήθειες, και 4,6 εκατ. ευρώ από πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις. Επιπλέον, η δραστηριότητες του λιμένα συνδέονται με πάνω από 200 θέσεις εργασίας στην Κέρκυρα, επιβεβαιώνοντας τον όλο του ως σημαντικού οικονομικού πυλώνα στην τοπική κοινωνία.

Ψηλά στη βαθμολογία

Τα ευρήματα της μελέτης βασίστηκαν στη συλλογή στοιχείων μέσω έρευνας ερωτηματολογίου που διεξήχθη σε δύο βασικές ομάδες επισκεπτών: τους επιβάτες ακτοπλοΐας και τους επιβάτες κρουαζιέρας. Η αξιολόγηση του βαθμού ικανοποίησης των επιβατών ακτοπλοΐας αναδεικνύουν τη φήμη της Κέρκυρας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού στη Μεσόγειο.

Πάνω από το 80% δηλώνει ότι θα επέστρεφε στην Κέρκυρα για τουρισμό, ενώ ένα εξίσου υψηλό ποσοστό (πάνω από 85%) θα συνιστούσε τον προορισμό σε άλλους. Η συνολική εντύπωση των επισκεπτών για την πόλη και την περιοχή είναι εξαιρετικά θετική, με ποσοστά ικανοποίησης να ξεπερνούν το 85%. Επιπλέον, το 91% των επιβατών δηλώνει ικανοποίηση με τη συνολική εμπειρία στον Λιμένα, ενώ η πρώτη εντύπωση αξιολογείται θετικά από το 89%.

Η αξιολόγηση του βαθμού ικανοποίησης των επιβατών κρουαζιέρας από την Κέρκυρα παρουσιάζει, επίσης, ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα, με τους περισσότερους δείκτες να σημειώνουν υψηλά ποσοστά ικανοποίησης.

Συγκεκριμένα, πάνω από το 85% των επισκεπτών δηλώνει ότι θα επέστρεφε στην Κέρκυρα για τουρισμό, ενώ το ίδιο ποσοστό θα πρότεινε την Κέρκυρα ως προορισμό σε άλλους. Η συνολική εντύπωση για την πόλη και την περιοχή είναι εξαιρετικά θετική, με ποσοστά ικανοποίησης που φτάνουν το 90%.

Επιπλέον, το 92% των επιβατών κρουαζιέρας δηλώνει ικανοποίηση από την εμπειρία του στον λιμένα, ενώ η πρώτη εντύπωση βαθμολογείται θετικά από το 90%. Η ευκρίνεια και χρησιμότητα της σήμανσης ικανοποιεί το 87% των επιβατών, ενώ η διαθεσιμότητα του προσωπικού για πληροφορίες βαθμολογείται με 88%.

Τέλος, το 91% των επιβατών δηλώνει ότι οι υποδομές του λιμανιού ήταν επαρκείς για τη διαχείριση των επιβατών κατά τις ώρες αιχμής. Συνολικά, οι επιβάτες εκφράζουν ιδιαίτερα θετικές εντυπώσεις για τη συνολική εμπειρία τους στον λιμένα Κέρκυρας, τις παρεχόμενες υπηρεσίες, καθώς και την οργάνωση των εγκαταστάσεων.

«Το λιμάνι της Κέρκυρας ξεπερνά κάθε χρόνο τις προσδοκίες μας. Η Κέρκυρα έχει ισχυρή παρουσία στην ακτοπλοΐα και στην κρουαζιέρα και αποτελεί πύλη εισόδου και εξόδου για την Αδριατική και τη Δυτική Μεσόγειο», δήλωσε, κατά τη διάρκεια χαιρετισμού του στην ημερίδα ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρ. Στυλιανίδης. Σύμφωνα με τον υπουργό, μόνο για το 2024 ο λιμένας της Κέρκυρας σημείωσε τα υψηλότερα ποσοστά επιβατικής κίνησης στην ιστορία του, με τον συνολικό αριθμό επιβατών να ξεπερνά τα 3,5 εκατομμύρια. Και πρόσθεσε: «Το μεγαλύτερο στοίχημα που καλούνται να κερδίσουν οι προορισμοί κρουαζιέρας είναι το να επιλέγονται ως σταθμοί ανεφοδιασμού (homeporting). Η Κέρκυρα – και σε αυτή την πρόκληση – απαντά δυναμικά, καθιστώντας την ως έναν από τους σημαντικότερους σταθμούς homeporting στην Ελλάδα, με 82.773 επισκέπτες να προέρχονται από το homeporting το 2024».

Στον καθοριστικό ρόλο του θαλάσσιου τουρισμού εστίασε από την πλευρά της και η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη, επισημαίνοντας πως η ανάπτυξή του αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για την κυβέρνηση. «Η Κέρκυρα, είναι ασφαλώς ένας πολυδιάστατος προορισμός, με μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες. Μπορούμε να αναδείξουμε ακόμα περισσότερο τους αναρίθμητους πολιτιστικούς πόρους, το σπάνιο φυσικό περιβάλλον, τις τοπικές παραδόσεις, τις ποικίλες δυνατότητες για αναψυχή και φυσικά τη πλούσια γαστρονομική παράδοση του νησιού. Στοιχεία που συνθέτουν μία εξαιρετικά πλούσια τουριστική προσφορά, η οποία μπορεί, να προσελκύσει επισκέπτες με ποικίλα ταξιδιωτικά ενδιαφέροντα και προτιμήσεις. Και βεβαίως η ανάδειξη και προβολή των στοιχείων αυτών, μπορεί να ενισχύσει τη συμβολή της κρουαζιέρας στην επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας σε μεγαλύτερη διάρκεια του έτους στην επιχειρηματικότητα και την απασχόληση. Ασφαλώς, ζωτικής σημασίας είναι και η συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκομένων στην διαχείριση του τουρισμού – κεντρικής κυβέρνησης, τοπικής αυτοδιοίκησης, φορέων και επιχειρήσεων. Θα πρέπει να επενδύουμε όλοι σε μια προσέγγιση που εστιάζει στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη με όρους ποιότητας και αειφορίας. Και βέβαια οι προσπάθειες αυτές, θα πρέπει να θέτουν στο επίκεντρο την τοπική κοινωνία. Ώστε τα οφέλη από την τουριστική ανάπτυξη να κατανέμονται μεταξύ των μελών της δίκαια και ανταποδοτικά».

Παράλληλα, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Στέφανος Γκίκας, με αφορμή την επιτυχία της ημερίδας, δήλωσε: «Τέτοιες υψηλού επιπέδου ημερίδες, με την πληθώρα των εξαιρετικών εισηγητών, συνιστούν προστιθέμενη αξία και βοηθούν σημαντικά στην εξέλιξη του τουριστικού μας προϊόντος, με στόχο την επίτευξη βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης. Η αναβάθμιση των λιμενικών μας υποδομών, η ενίσχυση του homeporting και η διασύνδεση της κρουαζιέρας με την τοπική οικονομία αποτελούν βασικούς άξονες της πολιτικής μας. Το Λιμάνι της Κέρκυρας, ως ένας από τους σημαντικότερους κόμβους θαλάσσιου τουρισμού, βρίσκεται στο επίκεντρο αυτής της στρατηγικής, με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς του στη Μεσόγειο και τη δημιουργία ακόμα μεγαλύτερης προστιθέμενης αξίας για την τοπική κοινωνία».
Ο Υφυπουργός Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης, κ. Κώστας Καραγκούνης, αναδεικνύοντας τη σημασία του Λιμένα Κέρκυρας ως πυλώνα ανάπτυξης, υπογράμμισε τη δέσμευση του Υπουργείου για τη δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας και τη διαρκή βελτίωση των εργασιακών συνθηκών: «Ο Λιμένας Κέρκυρας θα διαδραματίσει ένα κρίσιμο ρόλο στην ευρύτερη περιοχή αφού αποτελεί πόλο ανάπτυξης και για το νησί αλλά και συνολικά για την ελληνική οικονομία. Στόχος του Υπουργείου Εργασίας είναι να βοηθά ώστε να δημιουργούνται ποιοτικές, σταθερές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας με τις πολιτικές που αναπτύσσει αλλά και μέσω της προώθησης και τήρησης των συλλογικών και κλαδικών συμβάσεων. Μόνιμη μέριμνα του Υπουργείου είναι να βελτιώνουμε συνεχώς τις εργασιακές συνθήκες μέσω της αυστηρής τήρησης της εργατικής νομοθεσίας. Τέλος, σε συνεργασία με τη ΔΥΠΑ αλλά και με όλες τις Διευθύνσεις και τις υπηρεσίες του Υπουργείου, θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε την επανεκπαίδευση και τη συνεχή αναβάθμιση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού.»

Η Πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ), κα Άντζελα Γκερέκου, με ιδιαίτερη αναφορά στη σημασία του Λιμένα Κέρκυρας, τόνισε τον πολυσχιδή ρόλο του, τόσο ως ιστορικό και πολιτιστικό σύμβολο, όσο και ως μοχλό κοινωνικής και οικονομικής ενδυνάμωσης, επισημαίνοντας ότι: «Ως Πρόεδρος του ΕΟΤ και ως Κερκυραία θα ήθελα να συγχαρώ θερμά τον Ο.Λ.ΚΕ. για τη διοργάνωση της ημερίδας ‘’ΛΙΜΕΝΑΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ- ΠΥΛΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ’’. Το λιμάνι μας, όπου δεσπόζει το γλυπτό ‘’Απήδαλος Ναύς’’, το ομηρικό σύμβολο των μυθικών θαλασσοπόρων Φαιάκων, είναι άμεσα συνδεδεμένο τόσο με την ιστορία και τον πολιτισμό του νησιού, όσο και με την κοινωνικο- οικονομική ενδυνάμωση του τόπου. Η δε περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας και δη του homeporting μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά στην προώθηση προς τις διεθνείς αγορές του νέου positioning του νησιού, όπως αυτό σχεδιάζεται από τον ΕΟΤ σε συνεργασία με το Υπουργείο, τις τοπικές αρχές και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Το λιμάνι ως σύγχρονος κόμβος και πανάρχαιο σύμβολο της ναυτοσύνης των Κερκυραίων μπορεί να ‘’ταξιδέψει’’ τη νέα εικόνα του νησιού ως ποιοτικού, βιώσιμου προορισμού, που προσφέρει ένα καλειδοσκόπιο αυθεντικών εμπειριών, σε κάθε γωνιά του, κάθε εποχή του χρόνου.»

Τέλος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας, Σπύρος Ζερβόπουλος, αναφέρθηκε στη στρατηγική σημασία του λιμένα για την τοπική κοινωνία και οικονομία, αναδεικνύοντας το ρόλο της κρουαζιέρας ως βασικού μοχλού ανάπτυξης. Όπως δήλωσε: «Ο Λιμένας Κέρκυρας αποτελεί πυλώνα ανάπτυξης για το νησί, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην οικονομία και στην απασχόληση. Τα στοιχεία της μελέτης θεμελιώνουν τη δυναμική του λιμένα, με την κρουαζιέρα να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην οικονομική δραστηριότητα της περιοχής. Ιδιαίτερα το homeporting προσφέρει σημαντική προστιθέμενη αξία, ενισχύοντας την τοπική αγορά και δημιουργώντας νέες προοπτικές για τις επιχειρήσεις και τους κατοίκους. Σε ένα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον, είναι απαραίτητο να επενδύσουμε σε σύγχρονες υποδομές και βιώσιμες πρακτικές, ώστε να διατηρήσουμε την Κέρκυρα στην κορυφή των προορισμών κρουαζιέρας της Ανατολικής Μεσογείου. Από πλευράς μας, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση, προωθώντας ένα λιμάνι-πρότυπο για τον θαλάσσιο τουρισμό, με πολλαπλά οφέλη για την τοπική κοινωνία».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Καίει» αρτοποιούς και ζαχαροπλάστες το υψηλό κόστος της ενέργειας

Roller Kappatos: Η «άγνωστη» ελληνική εταιρεία με ηγετική θέση στον κλάδο των οικιακών συσκευών – Οι επενδύσεις και οι εξαγωγές

Κάλεσμα Θεοδωρικάκου προς αγορά: Διατηρήστε σταθερές τις τιμές

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider