«Αξιοποιούμε τη γνώση και την εμπειρία που προέκυψε στην πράξη από την εκτέλεση της Σύμβασης μεταξύ του Δημοσίου και της ΟΛΠ ΑΕ, εντοπίζουμε τα κενά, τα αρρύθμιστα σημεία που δυσχεραίνουν την ομαλή εκτέλεσή της και αποτυπώσουν ένα αντικειμενικό και εκ των προτέρων καθορισμένο και προσδιορισμένο πλαίσιο με στόχο την πλήρη εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων του επενδυτή» ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας επισημαίνοντας πως παράλληλα έτσι «αποφεύγεται και ο κίνδυνος μακροσκελών δικαστικών διαιτητικών διενέξεων με αβέβαιη έκβαση που θα έθεταν το λιμάνι σε μια ιδιότυπη κατάσταση ομηρίας».
Ο υπουργός Οικονομικών αφού αναφέρθηκε στο ιστορικό της Σύμβασης, που ξεκίνησε το 2008, επέκρινε τους βουλευτές της αξιωματικής κυρίως αντιπολίτευσης για οβιδιακές μεταμορφώσεις σήμερα καθώς το 2016, όπως σημείωσε, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προσυπέγραψε τη συγκεκριμένη σύμβαση. Ειδικότερα, ανέφερε πως από το 2016 και μέχρι τον Ιούνιο του 2019, υπήρχε υστέρηση στην εξέλιξη των επενδύσεων της τάξεως των 243 εκατομμυρίων ευρώ. Είχαν εκτελεστεί επενδύσεις 51 εκατομμύρια, σε αντίθεση με τη διετία από το καλοκαίρι του 2019 έως το καλοκαίρι του 2021 που έχουν εκτελεστεί επενδύσεις ύψους 48 εκατομμυρίων ευρώ.
Ο Χρήστος Σταϊκούρας επισήμανε ότι ένα μεγάλο μέρος έργων για τα οποία είχε δεσμευτεί ο επενδυτής δεν προχωρήσαν εξ αιτίας δικαστικών προσφυγών για αυτό κρίθηκε ότι ήταν καλύτερο να υπάρξει μια φιλική διευθέτηση του ζητήματος προς αποφυγή χρονοβόρας εμπλοκής τους σε διαιτησία.
Απαντώντας στο αίτημα των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και της υπόλοιπης αντιπολίτευσης στο να κατατεθούν οι σχετικές συμβάσεις του ΤΑΙΠΕΔ με την COSCO στη Βουλή, ο υπουργός Οικονομικών υπενθύμισε πως «η χώρα από το 2016 έχει δεσμευτεί σε εμπιστευτικότητα επί αυτών. Τόσο στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών, άρθρο 27, όσο και στη συμφωνία των μετόχων του 2016».
Στόχος της σημερινής τροποποίησης, τόνισε ο κ. Σταϊκούρας «είναι η πλήρης εκτέλεση των έργων των υποχρεωτικών επενδύσεων και η βιώσιμη ανάπτυξη του λιμένα Πειραιά. Ο υπουργός υπογράμμισε πως κατά τον προσυμβατικό έλεγχο της τροποποίησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, αυτό έκρινε πως «οι τροποποιήσεις που γίνονται δεν είναι ουσιώδεις, η επιμήκυνση του χρόνου της επενδυτικής περιόδου δεν μεταβάλλει ουσιωδώς το κύριο αντικείμενο της συμφωνίας, δεν επέρχεται μεταβολή του οικονομικού αντικειμένου των υφιστάμενων συμβάσεων και το κυριότερο ότι δεν επεκτείνεται ανεπίτρεπτα το φυσικό αντικείμενο των αρχικών συμβάσεων, καθώς οι όροι του τροποποιούνται είχαν προβλεφθεί και στις αρχικές συμβάσεις».
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, από την δική του πλευρά ανέφερε πως αποτελεί «πάγια προσωπική μου θέση πως «τα οφέλη από τη συγκεκριμένη επένδυση, αλλά και από κάθε επένδυση, θα πρέπει να διαχέονται στην τοπική κοινωνία, στην τοπική οικονομία, στους φορείς και στην πόλη». Ξεκαθάρισε πως «η κυβέρνηση δεν μελετά την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης, ώστε να δοθεί άδεια ίδρυσης ναυπηγείου στην ΟΛΠ Α.Ε.» και πρόσθεσε ότι γνωρίζετε πως «δεν ενέκρινε την άδεια ίδρυσης ναυπηγείου στο νέο αναθεωρημένο master plan του ΟΛΠ». Τόνισε πως «αυτό που μας ενδιαφέρει, είναι να υλοποιηθούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις στη ζώνη και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων με σκοπό την προσέλκυση περισσότερων πλοίων». Εμείς, είπε ο κ. Πλακιωτάκης «είμαστε απολύτως συνεπείς ως προς τη θέση μας για τη συγκεκριμένη επένδυση». Απευθυνόμενος στο ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε πως «σήμερα λέτε πως δεν θέλουμε την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, αλλά είστε εσείς που έχετε υπογράψει τη συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης το 2016». Απέδωσε στην αξιωματική αντιπολίτευση ότι υποστηρίζει «με πάθος την κατάπτωση των ποινικών ρητρών και την καταγγελία της σύμβασης γιατί ουσιαστικά θέλετε να καταστρέψετε τη συγκεκριμένη επένδυση, για να ικανοποιήσετε τις ιδεοληψίες σας ή για μια ακόμη φορά τη σημερινή κωλοτούμπα σας». Η παραπομπή σε ένα διαιτητικό δικαστήριο, σημείωσε, έχει αβέβαιη έκβαση και καταλόγισε στον ΣΥΡΙΖΑ πως «παίζετε, για μια ακόμη φορά, στα ζάρια τα περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού λαού» και πρόσθεσε αυτό είναι «λαϊκισμός ή αυταπάτη, όπως έχει ομολογήσει στο παρελθόν ο πρόεδρός σας; Γιατί προσέξτε, άλλο είναι ότι καταπίπτει η ποινική ρήτρα και άλλο πράγμα και ότι εισπράττεται. Άλλο κεφάλαιο η καταγγελία της σύμβασης, άλλο ποιος θα κληθεί να πληρώσει τα σπασμένα!». Επισημαίνοντας πως «οι αιτίες των καθυστερήσεων είναι πολλές και σύνθετες». Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής υπογράμμισε πως «για την κυβέρνηση της ΝΔ η επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά είναι κομβικής σημασίας για την πόλη, την τοπική κοινωνία, την εθνική οικονομία και τη γεωστρατηγική θέση της πατρίδας μας στην ευρύτερη περιοχή».
Στην αντίθεσή τους με την τροποποίηση της σύμβασης επέμειναν και κατά τη συζήτηση των άρθρων στην Επιτροπή, όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης και καταψήφισαν την Κύρωση.
Ο εισηγητής της μειοψηφίας, Νεκτάριος Σαντορινιός επέμεινε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ «χαρίζει τα πάντα στην ΟΛΠ ΑΕ σε βάρος της ίδιας της επένδυσης, των τοπικών επιχειρήσεων και των κοινωνιών». Υποστήριξε ότι το επιπλέον ποσοστό του 16% δεν πρέπει να δοθεί αν δεν ολοκληρωθούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις γιατί έτσι ο επενδυτής θα κερδίζει 5 εκατ. ευρώ επιπλέον κάθε χρόνο. Εδώ και 50 ημέρες ήδη δεν εισπράττετε χρήματα προκαλώντας βλάβη στο Ελληνικό Δημόσιο. Αναλαμβάνετε, είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, την ευθύνη για τη μη ολοκλήρωση των επενδύσεων. Τόνισε πως η υφιστάμενη Σύμβαση προβλέπει συγκεκριμένα βήματα ώστε να επιβάλλετε τις ποινικές ρήτρες και να καταπέσει η εγγυητική επιστολή εάν δεν πληρωθούν οι ποινικές ρήτρες. Ανέφερε πως «είναι χυδαίο να αποδίδετε ευθύνες στους πολίτες που προσέφυγαν στη δικαιοσύνη και να συμμερίζεστε το επιχείρημα του επενδυτή ότι για αυτό δεν ολοκληρώθηκαν τα έργα και ουσιαστικά να τους χαρίζετε δέκα χρόνια για να τα υλοποιήσουν γιατί έτσι εργαλειοποιείτε τις αντιδράσεις των πολιτών για να ευνοηθεί ένας συγκεκριμένος επιχειρηματικός όμιλος.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Δημήτρης Μπιάγκης τόνισε πως η σύμβαση αυτή από την αρχή δεν μας βρήκε σύμφωνους και η τροποποίηση αυτή είναι σε λάθος κατεύθυνση καθώς έγινε εν κρυπτώ και παραβύστω και χωρίς καμία διαβούλευση με την αυτοδιοίκηση και τους φορείς. Το ΚΙΝΑΛ, είπε, είναι υπέρ της παραχώρησης δραστηριοτήτων του λιμένος Πειραιά χωρίς όμως την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών, με ύπαρξη αποτελεσματικού θεσμικού πλαισίου για την εξασφάλιση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού. Θεωρούμε πάντα αυτονόητη την ύπαρξη ισχυρής Αρχής Λιμένων στα πρότυπα της ΡΑΕ. Η Σύμβαση αυτή, όπως λειτούργησε την τελευταία πενταετία, δημιούργησε ένα καθεστώς ιδιότυπου ιδιωτικού μονοπωλίου. Υπάρχει υστέρηση βασικών επενδύσεων υποδομών της τάξεως τουλάχιστον των 90 εκατομμυρίων ευρώ. Με αυτή την τροποποίηση το ελληνικό δημόσιο απεμπολεί τα ελάχιστα διαπραγματευτικά όπλα, όπως τη μεταβίβαση του 15% των μετοχών του ΟΛΠ, χωρίς τουλάχιστον να εξασφαλίζει τις οφειλόμενες εδώ και πέντε έτη από την COSCO επενδύσεις.
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου ανέφερε πως είτε με την διαδικασία που ακολουθήθηκε το 2016 είτε με αυτή που γίνεται σήμερα το αποτέλεσμα είναι καταστροφικό για το λαό και τη χώρα. Το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας δεν είναι στην υπηρεσία του λαού, αλλά του μονοπωλίου για να βγάζει κέρδη και να διεισδύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και οι ψευτοκαβγάδες ανάμεσα σε ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ είναι για να σκεπάσετε και να θολώσετε, τα νερά και να κρύψετε την κοινή στρατηγική που έχετε για απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών και την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών. Η τροποποίηση αυτή της σύμβασης, εκτίμησε πως «δίνει και άλλο αέρα στα πανιά της Ο.Λ.Π. - COSCO για την εκμετάλλευση των εργαζομένων και για να υποφέρει ο πειραιώτικος λαός. Κάλεσε τους πολίτες και τους εργαζόμενους να συμμετάσχουν στο συλλαλητήριο που οργανώνουν τα Εργατικά Κέντρα και σωματεία του Πειραιά την Τετάρτη στις 7 η ώρα ενάντια στην απόφαση της κυβέρνησης, να παραχωρήσει ένα επιπλέον 16% των μετοχών του ΟΛΠ στην COSCO. Αυτή, είπε η βουλευτής του ΚΚΕ, «η εξέλιξη είναι ενάντια στις ανάγκες των εργαζόμενων, των αυτοαπασχολουμένων και της νεολαίας του Πειραιά» και ζήτησε «να μην προχωρήσει η υλοποίηση του μάστερ πλαν της COSCO, ιδιαίτερα σε ότι αφορά τα έργα της κρουαζιέρας στην Πειραϊκή, την επέκταση στο μώλο της ΔΕΗ, την επέκταση της προβλήτας και οι σχεδιασμοί στη βιομηχανική και λιμενική ζώνη του Πειραιά με τη δημιουργία του μεγάλου ναυπηγείου στην ακτή του Περάματος που μπορεί να αποτελέσει μια νέα ωρολογιακή βόμβα για την πόλη, δίπλα σε καζάνια, εμπορικά κέντρα, πάρκα καινοτομίας και λοιπά».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος καταλόγισε στους υπουργούς της κυβέρνησης που εισηγούνται την τροποποίηση αυτή για ευθεία παραβίαση καθήκοντος καθώς εδώ στην ουσία οι ποινικές ρήτρες χαρίζονται εις βάρος του Δημοσίου, γεγονός που είναι, όπως είπε, επιεικώς απαράδεκτο.
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25, Κρίτων Αρσένης καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι «ξεπλύνετε την ευθύνη της COSCO και του ΟΛΠ, να αποζημιώσει το Ελληνικό Δημόσιο, να υλοποιήσει συμβατικές υποχρεώσεις, με τις οποίες εμείς διαφωνούμε, αλλά δεν μπορούμε να παραγνωρίζουμε ότι η Σύμβαση που φέρνετε είναι προκειμένου να απαλλάξετε την COSCO από το κόστος της μη υλοποίησής τους». Μάλιστα αναρωτήθηκε γιατί η κυβέρνηση δείχνει να έχει μια τέτοια πρεμούρα να κλείνει τέτοιου είδους υποθέσεις και πρόσθεσε «βιάζεστε να κλείσετε υποθέσεις για να πάτε σε εκλογές; Θέλετε, δηλαδή, να έχετε δώσει όλα τα δωράκια πριν πάτε σε εκλογές; Αυτός είναι ο λόγος;» Η τροποποίηση αυτή, τόνισε, «όχι μόνο ολοκληρώνει το έγκλημα της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού, αλλά έχει κάνει κάτι πολύ ακόμα χειρότερο, είναι ένα συγχωροχάρτι προς τις υποχρεώσεις της COSCO και του ΟΛΠ, να αποζημιώσει το Δημόσιο για τη μη υλοποίηση των συμβατικών υποχρεώσεων της προηγούμενης Σύμβασης».
Το νομοσχέδιο εισάγεται αύριο στην Ολομέλεια της Βουλής για συζήτηση και ψήφιση.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ