Στα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης και στην ακρίβεια, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης.
Μιλώντας στο Ertnews και την εκπομπή Newsroom, όπως ανέφερε: «Έχουμε μια πραγματικότητα που ξεκινάει από δύο δύο μεγέθη ως προς την οικονομία. Το ένα μέγεθος είναι τα εισοδήματα, δηλαδή πόσα ποσά λαμβάνουν οι πολίτες, είτε οι μισθωτοί, είτε μετά τα έσοδά τους, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, είτε οι δημόσιοι υπάλληλοι και ένας άλλος δείκτης είναι οι τιμές ως προς τις τιμές. Ξεκινώ από το δεύτερο. Πράγματι, υπάρχει μια εισαγόμενη, επίμονη ακρίβεια. Αν δει κανείς τα στατιστικά μήνα μήνα, φαίνεται ότι έχουν διακυμάνσεις. Υπάρχουν αυξομειώσεις. Πιο επίμονος ο δείκτης του πληθωρισμού των τροφίμων. Με βάση τα στοιχεία τα επίσημα στοιχεία μέσα σε έναν χρόνο. Η Ελλάδα είναι και αυτή έχει έναν σημαντικό εισαγόμενο πληθωρισμό. Είναι λίγο κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε επίπεδο ετών. Αυτό που έχει λοιπόν πάρα πολύ μεγάλη σημασία είναι για να αντιμετωπίσουμε αυτές τις εστίες, να πάμε στον πρώτο δείκτη.
Να αυξήσουμε κατ’ αρχάς όσο γίνεται το διαθέσιμο εισόδημα. Με βάση τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για δεύτερο συνεχόμενο χρόνο το μέσο εισόδημα των νοικοκυριών, το καθαρό δηλαδή μετά τα έξοδα των πολιτών, έχει αυξηθεί κατά 7%. Αυτό γιατί γίνεται, γιατί εφαρμόζουμε μια πολιτική κυρίως με μόνιμες αυξήσεις, αυξήσεις στους δημοσίους υπαλλήλους, αυξήσεις στον κατώτατο μισθό. Έρχεται τώρα μία ακόμα αύξηση αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά, ούτως ώστε να είναι μια έμμεση αύξηση εισοδήματος, αύξηση στις συντάξεις. Αυτές είναι οι μόνιμες παρεμβάσεις.
Και το δεύτερο επίπεδο παρεμβάσεων έχει να κάνει με τις στοχευμένες. Αυτόν τον μήνα θα δοθούν τον Δεκέμβριο σε μια λογική κοινωνικής αλληλεγγύης. Να στηρίξουμε ανθρώπους οι οποίοι έχουν περισσότερο ανάγκη, να έχουν όσο γίνεται λιγότερες επιπτώσεις από τις δυσκολίες τις παγωμένες που αντιμετωπίζουμε, που είναι περίπου για 2,3 εκατομμύρια πολίτες. 352 εκατομμύρια. Πολύ σημαντική είναι και η λογική που ακολουθεί η κυβέρνηση για κάτι το οποίο δεν υπήρχε το 2019 που παραλάβαμε, του ελέγχου της αγοράς.
Γιατί η αισχροκέρδεια δεν γεννήθηκε μαζί με την εισαγόμενη ακρίβεια, προϋπήρχε. Έχουμε κάνει πάνω από 20.000 ελέγχους, πάνω από 1.500 πρόστιμα, τα οποία ξεπερνούν τα 8 εκατομμύρια ευρώ. Υπάρχουν συνεχείς έλεγχοι και για εικονικές εκπτώσεις και για φαινόμενα αδικαιολόγητων κερδών και για τα σχετικά».
Τα πρόστιμα
Ακολούθως αναφέρθηκε στα πρόστιμα, λέγοντας: «Καταρχάς να πούμε ότι καμία από τις παρεμβάσεις που ανέφερα και πολλές ακόμα που για οικονομία χρόνου δεν μπορούσα να αναφέρω, δεν λύνουν από μόνες τους το πρόβλημα. Αν το λέγαμε αυτό θα αιθεροβατούσαμε, όλες μαζί όμως μειώνουν κατά πολύ τις συνέπειες. Πάμε λοιπόν στα πρόστιμα. Κατ’ αρχάς τα πρόστιμα είναι πολλαπλάσια, κάθε φορά μεγαλύτερα, μέχρι και υπερπολλαπλάσια των εσόδων από την εκάστοτε δραστηριότητα που χαρακτηρίζεται παράνομη, γι αυτό και μπαίνει ένα πρόστιμο. Αν για παράδειγμα μία εταιρεία έβγαλε από μία εικονική έκπτωση Χ ευρώ ή από την παραβίαση του μέγιστου του πλαφόν για το μέγιστο περιθώριο κέρδους, το πρόστιμο είναι πολλαπλάσιο.
Δεύτερη παραδοχή. Στις περιπτώσεις που επιβλήθηκαν πρόστιμα πέραν των εσόδων που έχει το κράτος από την είσπραξη των προστίμων, που είναι όλο και περισσότερα τα έσοδα, εκτός από αυτά που έχουν γίνει, κάποιες προσφυγές έχουν βεβαιωθεί και έχουν εισπραχθεί τα περισσότερα. Έχει παρατηρηθεί μείωση της τιμής στον κωδικό αυτόν από 5 μέχρι πολλές φορές και 25%. Άρα ουσιαστικά υπάρχει και μια λογική συμμόρφωσης των εταιρειών. Μάλιστα μία από τις δύο μεγάλες εταιρείες που τους μπήκε το τελευταίο πρόστιμο αυτή την εβδομάδα, παρατηρήθηκε ότι έβαλε 50 νέους κωδικούς, την τελευταία πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης, όπως την είχε ανακοινώσει ο υπουργός. Ο κύριος Σκρέκας για τη σταθερή μείωση τιμής από 5 έως πολλές φορές και περισσότερα τα 100 μέσα σε ένα εξάμηνο. Άρα τα πρόστιμα είναι μία από τις κορυφαίες πρωτοβουλίες, βασικά τα κορυφαία από τους κορυφαίους πυλώνες στον πόλεμο κατά της ακρίβειας. Και θα συνεχιστούν οι έλεγχοι με ακόμα πιο εντατικούς ρυθμούς».
Οι προσφορές και οι έλεγχοι
Ο κ. Μαρινάκης συνέχισε λέγοντας: «Εμείς προστατεύουμε και θωρακίζουμε τις προσφορές. Όχι απλά δεν τις καταργούμε, θέλουμε να είναι περισσότερες, αλλά τι ελέγχουμε, να είναι πραγματικές προσφορές. Για παράδειγμα, το είπα και χθες σε ένα προϊόν, ένα σαμπουάν για παράδειγμα, έχει μια Χ τιμή και το βλέπεις και έρχεται σε μια προσφορά 1+1 δώρο. Δεν μπορεί αυτή η προσφορά να είναι για παράδειγμα αν το ένα έχει 4, 20ml, το 1+1 να έχει 7 τότε δεν είναι προσφορά, τότε είναι εξαπάτηση των καταναλωτών.
Μια τηλεόραση η οποία έχει 600 ευρώ, μπαίνει 1000 και μετά έκπτωση και τη βάζουν και 700 με την έκπτωση. Το ελέγχουμε με τα πρόστιμα τα οποία βάζουμε. Σας λέω ξανά για να καταλάβουν οι τηλεθεατές μας έχει πολύ μεγάλη σημασία γιατί για μένα κοινωνική πολιτική δεν είναι να βγαίνει στους δρόμους και να διαμαρτύρεσαι χωρίς αιτίες. Σεβαστό να το κάνει όποιος θέλει να το κάνει. Κοινωνική πολιτική είναι να βλέπεις τα προβλήματα της καθημερινότητας. Γιατί κοιτάξτε, οι εικονικές εκπτώσεις και η εξαπάτηση των καταναλωτών από μια μικρή μερίδα των εμπόρων δεν είναι ένα τωρινό φαινόμενο. Όμως το 2019 η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη παρέλαβε μια μη υπηρεσία. Δεν υπήρχε υπηρεσία.
Υπάρχει ένας εισαγόμενος πληθωρισμός και μια επίμονη εισαγόμενη ακρίβεια. Δεν το αμφισβητούμε αυτό και προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε. Και αν δείτε και τις μετρήσεις, αυτό προκύπτει και προκύπτει και το πρόβλημα. Προκύπτει όμως και η προσπάθεια της κυβέρνησης.
Ξαναλέω, η αισχροκέρδεια, οι εικονικές εκπτώσεις. Κάθε Νοέμβριο για παράδειγμα, στην Black Friday που ξαφνικά είχαμε μισή τιμή σε ένα ψυγείο, σε μια τηλεόραση, ενώ ήταν ουσιαστικά αυτό σε κάποιες περιπτώσεις απάτη, δεν είχατε ακούσει ποτέ για πρόστιμο στις μεγάλες εταιρείες.
Εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Και τα πρόστιμα, εφόσον υπάρχει παραβατική συμπεριφορά, θα πολλαπλασιαστούν. Είναι δεδομένο αυτό. Εφόσον υπάρχει παραβατική συμπεριφορά, τότε. Κοιτάξτε 20.000 οι έλεγχοι, 1.500 τα πρόστιμα. Η πλειοψηφία των ανθρώπων της αγοράς σέβονται τους καταναλωτές. Υπάρχει όμως και μια μειοψηφία, η οποία αισχροκερδεί».
Tρίπτυχο παρεμβάσεων
Επίσης ο κ. Μαρινάκης δήλωσε: «H κυβερνητική πολιτική βασίζεται στο τρίπτυχο την περίοδο του εισαγόμενου πληθωρισμού, μόνιμες αυξήσεις του εισοδήματος είτε μέσω αυξήσεων μισθών είτε μέσω μειώσεων φόρων. Το δεύτερο σκέλος είναι στοχευμένες παρεμβάσεις. Και το τρίτο σκέλος είναι έλεγχος στην αγορά για την αντιμετώπιση των φαινομένων αδικαιολόγητων κερδών και εικονικών εκπτώσεων. Ως προς το δεύτερο. Καταρχάς, αυτοί που μας κατηγορούν ότι δίνουμε, κάνουμε μια στοχευμένη παρέμβαση, μας κατηγορούν όταν η παρέμβαση αυτή σταματάει και αντικαθίσταται με μια άλλη. Άρα μάλλον κάποιο λάθος κάνουν με τον τρόπο που κάνουν αντιπολίτευση. Προσοχή! Αν κάναμε μόνο επιδοματική πολιτική στις πλάτες των επόμενων γενεών, όπως έχουν κάνει πολλές κυβερνήσεις στο παρελθόν αυτού του χώρου, του ιδεολογικού, τότε θα ήταν μια εντελώς ανεύθυνη και ανέξοδη και αδιέξοδη πολιτική. Αυτό. Εμείς τι κάνουμε. Δίνουμε στοχευμένα επιδόματα, ενώ πρώτα έχουμε νομοθετήσει και έχουμε το έχουμε κάνει και την προηγούμενη τετραετία αυτό, μόνιμες αυξήσεις εισοδήματος και είμαστε η χώρα, η χώρα μας, μια χώρα η οποία ταλαιπωρήθηκε πολύ. Κυρίως οι πολίτες ταλαιπωρήθηκαν από τα αυξημένα ελλείμματα και τα χρέη. Πρωταθλητές στον κόσμο ως χώρα στη μείωση χρέους ως προς το ΑΕΠ.
Αυτό τι σημαίνει. Αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση δεν υποθηκεύει τους νεότερους ημών, αλλά βέβαια και τους μεγαλύτερους πολλές φορές. Γιατί αυτή την κρίση χρέους την πλήρωσαν και οι συνταξιούχοι και οι μισθωτοί και οι νεότεροι. Και ειδικά η δικιά μας νεότερη γενιά υποθήκευσε το μέλλον της. Μειώνει το χρέος της χώρας, δηλαδή ουσιαστικά ανοίγει δρόμους για ακόμα περισσότερες παρεμβάσεις τα επόμενα χρόνια».
Το φορολογικό νομοσχέδιο
Mιλώντας για το φορολογικό νομοσχέδιο ο κ. Μαρινάκης ανέφερε ότι: «Το 2023. Πριν από λίγους μήνες δηλαδή σε εκλογές, ο Κυριάκος Μητσοτάκης προεκλογικά είχε πει. “Καταφέραμε και μειώσαμε πάνω από 50 φόρους και μας έχει μείνει μια εκκρεμότητα”. Και ήταν ειλικρινής αυτή η εκκρεμότητα με βάση το πρόγραμμα του 19, γιατί σε κάποιους φόρους μειώσαμε και περισσότερο κάποιους μειώσαμε περισσότερο ήταν το τέλος επιτηδεύματος. Με αφορμή λοιπόν αυτή τη συζήτηση, που είναι η τελευταία εκκρεμότητα από τα 19, γιατί θα ακολουθήσουν εφόσον συνεχίζουμε αυτή την πολιτική με τις αποδόσεις και άλλες μειώσεις φόρων, αυτή είναι η φιλοσοφία μας βάσει του προγράμματός μας πάντα. Αρχίζει λοιπόν. Είχε την εξής διατύπωση υπό την προϋπόθεση ότι θα καταφέρουμε να περιορίσουμε τη φοροδιαφυγή.
Το νομοσχέδιο αυτό κατ αρχάς δεν έχει καμία αύξηση φορολογικού συντελεστή. Ούτε θα ακούσετε ποτέ από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη να αυξάνει φορολογικούς συντελεστές, ή να επιβάλλει φόρους. Το φορολογικό νομοσχέδιο έχει μια σειρά από παρεμβάσεις οι οποίες έχουν ένα στόχο φιλόδοξο 3,2 δις στο πλαίσιο της πάταξης ή περιορισμού της φοροδιαφυγής. Μία εκ των παρεμβάσεων γιατί οι άλλες είναι το ηλεκτρονικό χρήμα, το υποχρεωτικό ηλεκτρονικό χρήμα στα ακίνητα, τα αυστηρότερα διπλάσια πρόστιμα απ’ ότι το ποσό που χρησιμοποιείται με μετρητά αντί για ηλεκτρονικό χρήμα που επιβάλλεται εκ του νόμου με πολύ αυστηρότερα πρόστιμα.
Η νομοθεσία για τα rbnb μια σειρά από παρεμβάσεις στο πλαίσιο της φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών, ξεκινάμε από μια παραδοχή το 71% και είμαι κι εγώ ελεύθερος επαγγελματίας και δεν μπορώ να ακούω λογικές στοχοποίησης. Όμως πρέπει να είμαστε ειλικρινείς. Δεν μπορεί το 71% να δηλώνει κάτω από τον κατώτατο μισθό των μισθωτών. Σημαίνει ότι είναι όλοι φοροφυγάδες.; Σε καμία περίπτωση. Εδώ λοιπόν τι γίνεται. Εδώ γίνεται ένα σύστημα δικαιότερης φορολόγησης που προφανώς θα εξετάσουμε σημειακές παρεμβάσεις. Αν κάποιος για παράδειγμα είναι κάτω από 10.000 ευρώ. Και αυτό είναι απολύτως λογικό από μια σειρά περιπτώσεις.
Υπάρχουν δύο παραδείγματα, δύο διαφορετικές περιπτώσεις, δύο παραδείγματα και μία ενδεχόμενη αλλαγή. Το πρώτο παράδειγμα που θεωρώ ότι εκεί το νομοσχέδιο είναι ουσιαστικά είναι η ουσία του νομοσχεδίου. Στο σκέλος αυτό έχει κάποιος μια επιχείρηση, ένα φούρνο, μια καφετέρια έτσι και έχει για παράδειγμα επτά εργαζόμενους με τον κατώτατο μισθό και αυτός έχει έσοδα κάτω από αυτούς τους επτά εργαζόμενους. Αυτό δεν μπορεί να γίνει άλλο ανεκτό από το σύνολο της κοινωνίας. Αυτό είναι λοιπόν ένα παράδειγμα. Εκεί παρεμβαίνουμε και για μένα ορθότατα παρεμβαίνουμε. Παράδειγμα δεύτερο Ένας νέος δικηγόρος, ένας νέος δικηγόρος, ένας νέος μηχανικός, ένας νέος ελεύθερος επαγγελματίας εξαιρείται για 3 χρόνια, για 4 και 5 χρόνια, έχει ουσιαστικά πολύ μικρότερο αυτό το ποσό. Άρα θα έχει μείωση φόρου και όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες ανεξαρτήτως ηλικίας, που δουλεύουν μέχρι τρεις εργοδότες με μπλοκάκι, επίσης όλοι εξαιρούνται για να έχουμε εικόνα των εξαιρέσεων του νομοσχεδίου. Πάμε λοιπόν σε μία, σε μία ενδεχόμενη αλλαγή και σας το ξαναλέω χωρίς να βγάζω είδηση. Θα μπορούσε ενδεχομένως να συζητηθεί. Αν προκύπτει αυτό, μπορεί να γίνει μια πρόταση ότι για παράδειγμα, μπορεί να υπάρχει ένα εισόδημα μεγαλύτερο οικογενειακό ή από άλλους πόρους. Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, αν υπάρχουν τέτοιες προτάσεις, το υπουργείο Οικονομικών θα το εξετάσει, θα το συζητήσει, το ξαναλέω. Μιλάμε όμως για σημειακές παρεμβάσεις για να μην υπάρξουν αδικίες».
Το τέλος επιτηδεύματος
Μιλώντας για το τέλος επιτηδεύματος, ο κ. Μαρινάκης επισήμανε πως: «Για παράδειγμα το τέλος επιτηδεύματος μειώνεται κατά 50% και 25% γι’ αυτούς που είναι κάτω από το από το όριο των 10.000 ευρώ είναι ουσιαστικά άλλη μια μείωση φόρου. Στόχος είναι να καταργηθεί σε βάθος χρόνου. Αυτή είναι η πρότασή μας. Κινείται διαρκώς και είναι η τελευταία εκκρεμότητα.
Προσέξτε 27 φόροι επιβλήθηκαν ή αυξήθηκαν από τον ΣΥΡΙΖΑ. Πάνω από πενήντα φόροι μειώθηκαν, ή καταργήθηκαν από την Νέα Δημοκρατία. Για να δούμε και ποιοι ασκούν κριτική στην κυβέρνηση».