Στο φουλ οι «μηχανές» του ΥΠΕΘΟ για το 2024
Στο φουλ δουλεύουν οι μηχανές στο υπουργείο Εθνική Οικονομίας και Οικονομικών για τη νέα χρονιά. Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη προετοιμάζονται και βρίσκονται σε διάφορα στάδια ολοκλήρωσης 28 νομοσχέδια και νομοθετικές παρεμβάσεις. Μεταξύ αυτών και οι απαραίτητες ρυθμίσεις για να προχωρήσουν σημαντικές παραχωρήσεις και αποκρατικοποιήσεις όπως Εγνατία Οδός, Αττική Οδός, λιμάνια κλπ, αλλά και αλλαγές στη λειτουργία του Υπερταμείου. Για το τελευταίο βρίσκεται σε εξέλιξη διαπραγμάτευση με τον ESM. Σε ό,τι αφορά σε νέες παροχές, για φέτος τουλάχιστον μπήκε τελεία και αυτό γιατί έχουμε και την δύσκολη εξίσωση του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Απόψεις με νόημα
Κορυφαίος τραπεζίτης εξέφραζε τους φόβους του με τρόπο εξαιρετικά καταφατικό για το γεγονός πως στα μεγάλα έργα δεν υπάρχει πρόοδος. Δεν τρέχουν έλεγε χαρακτηριστικά.
Προβολή στο μέλλον
Και μιας και αυτό σχετίζεται με την ανάπτυξη και τις χρηματοδοτήσεις η προβολή στο μέλλον δεν αποτελεί εύκολη υπόθεση ούτε για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας ούτε για τις χρηματοδοτήσεις από την πλευρά των τραπεζών. Τι σημαίνει αυτό; Με κάποιο τρόπο απαιτείται διόρθωση της παραμέτρου και μάλιστα σύντομα. Το θέμα να βρει η κυβέρνηση τον τρόπο να το διορθώσει γιατί οι κατασκευαστικές δουλεύουν στο όριο και μάλιστα η εύρεση προσωπικού αποτελεί μια δύσκολη υπόθεση.
Τα πρόστιμα και η αλήθεια
Πρόστιμα της τάξεως των 42 εκατ. ευρώ επέβαλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στις τράπεζες και στην Ελληνική Ένωση Τραπεζών για παραβίαση των όρων του ανταγωνισμού. Εναρμονισμένες πρακτικές στις προμήθειες είναι η κατηγορία και προς απόδειξη χρησιμοποιούν την επικοινωνία των τραπεζών και της Ένωσης μεταξύ τους. Όμως οι τράπεζες αντιτείνουν πως η επικοινωνία έλαβε χώρα για την τεχνική υλοποίηση της μετάβασης στο σύστημα DAF, που καθιερώθηκε στα σταδιακά από το 2018 και μετά. Δηλαδή επρόκειτο για μια επικοινωνία τεχνικής φύσεως που δεν είχε λόγο να νοθεύσει τον ανταγωνισμό.
Όπως και να χει η Επιτροπή Ανταγωνισμού - η συγκεκριμένη- τελεολογικά θα αλλάξει μετά την λήξη της θητείας της. Φαίνεται λοιπόν πως αυτό το έργο έπρεπε να το ολοκληρώσει. Με αυτά και με εκείνα επήλθε ένας συμβιβασμός όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις συνήθως!
Σωστή η τροπολογία
Ρωτώντας πως μπορεί να λυθεί αυτή η υπόθεση, κάποιος καταλήγει στο συμπέρασμα πως η τροπολογία για τους μετανάστες ορθώς υπερψηφίστηκε.
Ένα Roadshow γεμάτο υποσχέσεις
Πολλά αυγά και πολλά κοφίνια εναποθέτουν οι τράπεζες αλλά και οι λοιπές εταιρίες για τις 25 Ιανουαρίου σε ότι αφορά τη JP Morgan και το Roadshow που θα συντελεστεί. Και αυτό γιατί οι εκδόσεις που ακολουθούν το νέο έτος είναι αρκούντως υψηλές. Και καθώς οι χρηματιστηριακές τιμές φουσκώνουν και φουσκώνουν οι εκδόσεις δείχνουν πως θα είναι ακόμη υψηλότερες. Έτσι μην αποκλείετε αν οι τιμές εξακολουθήσουν να παίρνουν την ανιούσα τουλάχιστον για τις εκδόσεις των τραπεζών και παρά τους στόχους να γίνει κατάτμηση.
Για να ξεχωρίζουμε τα πράγματα
Άλλη μια ειδοποιός διαφορά μεταξύ ελληνικών και ευρωπαϊκών τραπεζών. Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στην Ευρώπη αυξάνονται και είναι η πρώτη που αυτό συμβαίνει εδώ και 8 χρόνια. Όχι πως στην χώρα μας δεν συμβαίνει αυτό, αλλά εξαιρετικά λελογισμένα για μια σειρά από λόγους. Ότι δόθηκε σε νέα δάνεια, αυτά ήταν πρώτης ποιότητας ενώ η ρευστότητα των επιχειρήσεων οδήγησαν αρκετές από αυτές να αποπληρώσουν το δανεισμό τους. Από την άλλη πλευρά οι δανειολήπτες φαίνεται πως διαφοροποιούνται και κλασσάρονται πλέον αναλόγως της συμπεριφοράς τους. Κάποιοι ζητούν διευκολύνσεις από τις τράπεζες και τους υπόσχονται μελλοντικές δουλειές κάποιοι άλλοι κινούνται αποκλειστικά με βάση την τιμολόγηση.
Πολλά τα εύσημα από την Κομισιόν
Πάντως η Κομισιόν δίνει εύσημα σε ό,τι αφορά στην επενδυτική βαθμίδα στη χώρα μας, για την ανθεκτικότητα της οικονομίας αλλά και του χρηματοπιστωτικού συστήματος, αν και πιέζει για τα κόκκινα δάνεια. Αλλά και για τα κρατικά «φέσια» που δεν λένε τόσα χρόνια να μηδενισθούν.
Τα τελευταία νέα για το κλίμα
Θέλω να σας πω και τα τελευταία νέα για το κλίμα. Αυτές οι επιστολές ESG που θα έστελναν οι τράπεζες στους μεγάλους πελάτες τους ήταν να φύγουν προχθές. Ε λοιπόν έφυγαν χθες! Κάλλιο αργά παρά ποτέ. Το συγκλονιστικό είναι πως κάποιοι πελάτες σαν έτοιμοι από καιρό μπήκαν ήδη στο σύστημα και απάντησαν....
ΒΟΑΚ: Αναμονή πλέον για τα… οικονομικά bets
Άνοιξαν χτες, όπως αποκάλυψε το insider.gr, οι τεχνικές προσφορές των 3 διεκδικητών της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ, που δεν είναι… ακριβώς τεχνικές, υπό την έννοια της πλήρους τεχνικής διάστασης (για αυτά είχε εκκινήσει η αξιολόγηση προ μηνών), αλλά αφορούν σε συγκεκριμένα δικαιολογητικά και δηλώσεις επί μελετών κ.α. Αυτά τουλάχιστον αναφέρουν εκπρόσωποι ομίλων που συμμετέχουν και για να σας πω την αμαρτία μου, ίσως να μην έχουν ιδιαίτερη σημασία τα τεχνικά (εκτός να «βγει λαβράκι»), όσο τα… κόστη και οι οικονομικές προσφορές. Δηλαδή, πόσα έχουν δώσει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Mytilineos και ΑΒΑΞ – Egis – Meridiam. Θα έχει «τινάξει την μπάνκα» ένας εκ των δύο πρώτων όπως συνέβη και με την Αττική Οδό; Θα ανέβει ψηλά το σχήμα της ΑΒΑΞ με τους Γάλλους, πιο μετρημένους (και θυμίζουμε, όχι κατασκευαστές) συνήθως στις προσφορές, εταίρους; Μάλλον θα μάθουμε από του… χρόνου, καθώς έρχονται γιορτές και αργίες.
Στο «νήμα» ο νικητής για το οδικό έργο στην Ήπειρο
Τελικά, δεν έκανε κάποιος εκ των μικρότερων ομίλων την έκπληξη, όπως και περιμέναμε, στον διαγωνισμό για το οδικό έργο «Ιωάννινα – Κακκαβιά», σχεδόν 300 εκατ. ευρώ (αλλά με προαιρέσεις και ΦΠΑ, που δεν υπολογίζουν οι εργολάβοι). Η ΑΒΑΞ έδωσε τη μεγαλύτερη έκπτωση, κάπου στο 17,5%, αλλά και οι υπόλοιποι ήταν κοντά, μια «ανάσα» μακριά από τον όμιλο. Κάπου στο 16,5% λέγεται ότι έδωσε έκπτωση η ΤΕΡΝΑ, από κοντά το σχήμα των ΕΚΤΕΡ – Δομικής (και λοιποί), πιο χαμηλά Intrakat, METKA. Αν μη τι άλλο, ο «αγώνας κρίθηκε στο νήμα» λες και όλοι οι συμμετέχοντες είχαν «διαβάσει» και αξιολογήσει σχεδόν το ίδιο το έργο.
Η κεφαλαιακή «ευελιξία» της Lamda
Προφανώς, μπορεί να μη σημαίνει και τίποτα, αλλά η Lamda αποφάσισε, μάλλον για λόγους για ευελιξίας στη χρήση των ταμειακών διαθεσίμων της, στους όρους χρήσης αντληθέντων κεφαλαίων από μια παλιότερη ΑΜΚ (650 εκατ.), και για ποσό περί τα 100 εκατ. ευρώ, πέραν των υφιστάμενων, να προστεθούν και άλλοι. Όπως, η αποπληρωμή υφιστάμενου ή μελλοντικού τραπεζικού δανεισμού (κεφάλαιο και τόκοι), η καταβολή τόκων υφιστάμενων ή μελλοντικών ομολογιακών δανείων, η αποπληρωμή υφιστάμενου ή μελλοντικού ενδοομιλικού δανεισμού ή λοιπά έξοδα εξυπηρέτησης υφιστάμενου ή μελλοντικού τραπεζικού δανεισμού και εγγυητικών επιστολών. Η διοίκηση έχει πει ότι για την πρώτη 5ετία της ανάπτυξης στο Ελληνικό δεν χρειάζεται άμεσα κάποιο νέο δάνειο ή νέα κεφάλαια, αλλά η Lamda είναι σε «φουλ» διεργασίες, οπότε, χρειάζεται «ευελιξία».
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.