Πριμ αποδοτικότητας 15% στους δημοσίους υπαλλήλους που πιάνουν τους στόχους, ανακοίνωσε ο Έλληνας πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στην εισήγησή του στο Υπουργικό Συμβούλιο. Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε ειδικό μπόνους παραγωγικότητας που θα μπορούν να λαμβάνουν δημόσιοι υπάλληλοι και τμήματα που πετυχαίνουν συγκεκριμένους στόχους, ως ένα βήμα στην κατεύθυνση ενός πιο λειτουργικού κράτους. «Η αξιολόγηση, λοιπόν, αποδεικνύουμε ότι έχει πρωτίστως και έναν χαρακτήρα ενθαρρυντικό και δημιουργικό. Σκοπός μας είναι πάντα να μπορούμε να επιβραβεύουμε εκείνους τους δημοσίους υπαλλήλους οι οποίοι όχι απλά πετυχαίνουν αλλά συχνά ξεπερνούν τους στόχους τους οποίους έχουμε θέσει» υποστήριξε χαρακτηριστικά.
Το μπόνους παραγωγικότητας θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το σύστημα στοχοθεσίας και αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων. Θα καθορίζονται δείκτες μέτρησης απόδοσης και οι προϊστάμενοι θα προτείνουν τους δικαιούχους για πριμ ανάμεσα σε 400.000 υπαλλήλους. Το 40% του ποσού της ανταμοιβής θα κατανέμεται ισομερώς σε εργαζομένους και το 60% ανάλογα με την προσφορά του καθενός. Το μπόνους δηλαδή θα ισχύει οριζοντίως στο δημόσιο και στόχος της ρύθμισης είναι να λειτουργήσει ως ένα επιπρόσθετο κίνητρο για την αύξηση της παραγωγικότητας του Δημοσίου, αλλά και για να μην αισθάνονται «ριγμένοι» όσοι υπάλληλοι προσπαθούν και αποδίδουν.
Το Υπουργείο Εσωτερικών ετοιμάζει νομοθετική ρύθμιση με την οποία θεσμοθετείται οριζοντίως στο Δημόσιο σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων (μπόνους παραγωγικότητας). Σκοπός είναι η εισαγωγή υγιών κινήτρων για τους δημοσίους υπαλλήλους με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας του Δημοσίου Τομέα και την επιβράβευση των υπαλλήλων που επιτυγχάνουν σημαντικούς στόχους. Το νομοσχέδιο που βρίσκεται στην ατζέντα του Υπουργικού Συμβουλίου παρουσιάστηκε από την Υπουργό Νίκη Κεραμέως και την Υφυπουργό Βιβή Χαραλαμπογιάννη, προκειμένου να ψηφισθεί από τη Βουλή των Ελλήνων και να ισχύσει από το έτος 2025.
- Το bonus παραγωγικότητας θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το σύστημα στοχοθεσίας και αξιολόγησης δημοσίων υπαλλήλων.
- Στην αρχή κάθε έτους, θα καθορίζονται οι επιλέξιμοι προς ανταμοιβή στόχοι από το σύνολο των στόχων που θα έχουν τεθεί καθώς και οι αρμόδιες οργανικές μονάδες για την υλοποίησή τους και συγκεκριμένοι δείκτες μέτρησης απόδοσης (key performance indicators – KPIs) για κάθε στόχο.
- Αφού ολοκληρωθεί το έτος, θα υπολογίζεται το ποσό ανταμοιβής που αντιστοιχεί σε κάθε φορέα, ανάλογα με τον αριθμό των στόχων που επιτευχθήκαν.
- Στη συνέχεια θα καθορίζονται οι δικαιούχοι υπάλληλοι που εργάστηκαν για την επίτευξη των στόχων από τους Προϊσταμένους τους. Το 40% του διαθέσιμου ποσού ανταμοιβής θα κατανέμεται ισομερώς στους υπαλλήλους αυτούς ενώ το 60% θα κατανέμεται με απόφαση του Προϊσταμένου κατά τρόπο μη οριζόντιο αλλά σε συνάρτηση με την προσφορά κάθε υπαλλήλου.
- Αναβαθμίζεται έτσι ο ρόλος των Προϊσταμένων, στους οποίους δίνονται εφόδια προκειμένου να μετεξελιχθούν σε ουσιαστικούς managers των οργανικών τους μονάδων, σε συνδυασμό και με άλλες πρωτοβουλίες του Υπουργείου Εσωτερικών όπως το νέο σύστημα στοχοθεσίας και αξιολόγησης.
- Προβλέπεται κατώτατο όριο ανταμοιβής ανά υπάλληλο που λαμβάνει το bonus (άρα δεν θα γίνεται να επιμερίζεται το bonus σε όλους τους υπαλλήλους του τμήματος και έτσι να παίρνει επιδοματική μορφή) και ανώτατο όριο, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει το 15% του ετήσιου βασικού μισθού κάθε υπαλλήλου, ανά έτος.
- Για τους υπαλλήλους που δεν λαμβάνουν το bonus παραγωγικότητας, προβλέπεται η δυνατότητα μη χρηματικών ανταμοιβών (π.χ. κάποιες επιπλέον ημέρες άδειας με πλήρεις αποδοχές, δυνατότητα και προτεραιοποίηση συμμετοχής σε εκπαιδευτικά προγράμματα).
- Τα οφέλη του συστήματος είναι πολλαπλά. Για τους υπαλλήλους, αναγνωρίζονται ουσιαστικά οι κόποι τους και η σκληρή δουλειά που καταβάλλουν, μεταφέροντας μια καθιερωμένη πρακτική του ιδιωτικού τομέα στο Δημόσιο. Για τους πολίτες, η καλύτερη επίτευξη των στόχων οδηγεί σε μια αποτελεσματικότερη Δημόσια Διοίκηση και ταχύτερη εφαρμογή μεταρρυθμίσεων, με άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητά τους και στην ποιότητα ζωής τους.
- Για την εφαρμογή και παρακολούθηση του συστήματος θα συσταθεί Τμήμα Κινήτρων και Ανταμοιβής στο Υπουργείο Εσωτερικών και διυπουργική Επιτροπή Κινήτρων και Ανταμοιβής με τη συμμετοχή της Προεδρίας της Κυβέρνησης, του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργείου Εσωτερικών. Ετοιμάζεται επίσης Πληροφοριακό Σύστημα Ανταμοιβών που θα διαλειτουργεί με άλλα πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου.
- Οι σχετικές μελέτες για τον σχεδιασμό του συστήματος καθώς και η υλοποίηση του πληροφοριακού συστήματος χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
- Αυτή τη στιγμή είναι σε ισχύ πιλοτικό σύστημα για συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων (π.χ. υπάλληλοι που υλοποιούν συγκεκριμένους στόχους του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής (ΕΣΚυΠ), υπάλληλοι που εμπλέκονται σε έργα του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0»), τα συμπεράσματα από την εφαρμογή του οποίου έχουν ληφθεί υπόψη στον σχεδιασμό του συστήματος.
Πριμ παραγωγικότητας στο Δημόσιο: 9 ερωταπαντήσεις από ΥΠΕΣ - Τι αλλάζει
Το νέο σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής το οποίο θα εφαρμόζεται στους φορείς του Δημοσίου παρουσίασαν η Υπουργός Εσωτερικών, Νίκη Κεραμέως, και η Υφυπουργός Εσωτερικών, Βιβή Χαραλαμπογιάννη, στο Υπουργικό Συμβούλιο. Στόχος είναι η ταχύτερη εξυπηρέτηση του κοινού και η ενίσχυση αποδοτικότητας των δημοσίων υπαλλήλων - «Επενδύουμε στους ανθρώπους μας», δήλωσε η υπουργός Εσωτερικών Νίκη Κεραμέως. Το νέο σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής το οποίο θα εφαρμόζεται στους φορείς του Δημοσίου παρουσίασαν η Υπουργός Εσωτερικών, Νίκη Κεραμέως, και η Υφυπουργός Εσωτερικών, Βιβή Χαραλαμπογιάννη, στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Στόχος του νέου συστήματος είναι η ενίσχυση της παραγωγικότητας και της αποδοτικότητας των δημοσίων υπαλλήλων ώστε να επιτυγχάνεται η ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εφαρμογή μεταρρυθμίσεων με απώτερο στόχο τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Πιο συγκεκριμένα:
• Δημιουργείται ένα νέο πλαίσιο, απόλυτα συνδεδεμένο με το υφιστάμενο σύστημα στοχοθεσίας και αξιολόγησης και τα Ετήσια Σχέδια Δράσης των Υπουργείων.
• Προβλέπεται πεδίο εφαρμογής για το μπόνους παραγωγικότητας που περιλαμβάνει όλους τους φορείς που υπάγονται στην στοχοθεσία - αξιολόγηση.
• Ορίζεται σαφής μεθοδολογία προσδιορισμού των επιλέξιμων στόχων και ενιαία μεθοδολογία απονομής της ανταμοιβής.
• Συστήνεται Επιτροπή Κινήτρων και Ανταμοιβής, Τμήμα Κινήτρων και Ανταμοιβής στο Υπουργείο Εσωτερικών και Πληροφοριακό Σύστημα Ανταμοιβής για την τεχνική υποστήριξη της διαδικασίας.
• Εισάγονται και μη χρηματικές ανταμοιβές.
Πώς θα καθορίζονται οι ανταμοιβές
Στην αρχή κάθε έτους θα καθορίζονται οι προς ανταμοιβή στόχοι των φορέων του Δημοσίου, κατόπιν επεξεργασίας από την Επιτροπή Κινήτρων και Ανταμοιβής που αποτελείται από υπηρεσιακά στελέχη και τους αρμόδιους Γενικούς Γραμματείς, με βάση τις προτεραιότητες ανά Υπουργείο. Εφόσον οι στόχοι αυτοί επιτευχθούν, οι υπάλληλοι που έχουν συμβάλει ουσιαστικά στην επίτευξή τους, θα λαμβάνουν το μπόνους παραγωγικότητας.
Οι δικαιούχοι υπάλληλοι μπορούν να λάβουν χρηματική ανταμοιβή έως το 15% του ετήσιου βασικού μισθού τους. Η επιλογή των δικαιούχων υπαλλήλων και του ύψους ανταμοιβής ανά δικαιούχο πραγματοποιείται από τους υπηρεσιακούς τους προϊσταμένους και όχι από την πολιτική ηγεσία, με κριτήριο τη συμβολή τους στην επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων.
Το 40% του ποσού ανταμοιβής κατανέμεται ισομερώς στους δικαιούχους υπαλλήλους που εργάστηκαν για την επίτευξη του στόχου και το 60% κατανέμεται μη οριζόντια και σε συνάρτηση με τη συγκεκριμένη προσφορά του κάθε υπαλλήλου στην επίτευξη του στόχου. Με το νομοσχέδιο προβλέπονται επίσης δικλείδες ασφαλείας για να μην μετατρέπεται το μπόνους σε οριζόντιο επίδομα ενώ εισάγονται επίσης μη χρηματικές ανταμοιβές, οι οποίες μπορούν να έχουν για παράδειγμα τη μορφή συμμετοχής σε ειδικά προγράμματα πιστοποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων από φορείς δημόσιας διοίκησης στο εξωτερικό.
Τα οφέλη για τους δημόσιους υπαλλήλους
Τα οφέλη του συγκεκριμένου νομοθετήματος είναι τα ακόλουθα:
• Επιβράβευση άξιων και αποτελεσματικών δημοσίων υπαλλήλων – Εισαγωγή υγιών κινήτρων στο Δημόσιο
• Ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του Δημόσιου Τομέα – ενίσχυση της συνεργατικότητας μεταξύ υπηρεσιών που εξυπηρετούν κοινούς στόχους
• Καλύτερες δημόσιες υπηρεσίες – καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη
• Ταχύτερη εφαρμογή μεταρρυθμίσεων και προτεραιοτήτων Υπουργείων
• Ενίσχυση της εικόνας και της ελκυστικότητας του Δημόσιου Τομέα ως εργοδότη
Η Υπουργός Εσωτερικών Νίκη Κεραμέως δήλωσε: «Εισάγουμε υγιή κίνητρα στο Δημόσιο. Επενδύουμε στους ανθρώπους μας, επιβραβεύουμε τους δημοσίους υπαλλήλους που είναι ιδιαιτέρως αποδοτικοί. Αλλάζουμε την αντίληψη για το Δημόσιο μέσα από ένα πλούσιο μεταρρυθμιστικό πλέγμα που αποσκοπεί στη δημιουργία ενός πιο σύγχρονου, πιο φιλικού, πιο αποτελεσματικού κράτους που θα εξυπηρετεί καλύτερα τον πολίτη.».
Η Υφυπουργός Βιβή Χαραλαμπογιάννη δήλωσε: «Εκπληρώνουμε σήμερα, ακόμα μια προεκλογική μας δέσμευση, με το νέο σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής που εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική μας για τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού στο δημόσιο. Συνδέουμε άρρηκτα το νέο νομοθέτημα με τη στοχοθεσία και δημιουργούμε ένα περιβάλλον παρακίνησης, αξιοκρατίας, διαφάνειας και αποτελεσματικότητας, προς όφελος των πολιτών.».
Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις
1. Τι είναι το νέο σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων (μπόνους παραγωγικότητας);
• Πρόκειται για ένα νέο σύστημα επιβράβευσης των δημοσίων υπαλλήλων για την ουσιαστική συμβολή τους στην επίτευξη προσδιορισμένων και μετρήσιμων στόχων, απόλυτα συνδεδεμένο με το υφιστάμενο σύστημα στοχοθεσίας – αξιολόγησης και με τα Ετήσια Σχέδια Δράσης των Υπουργείων.
• Στόχος του νέου συστήματος είναι η ενίσχυση της παραγωγικότητας και της αποδοτικότητας των δημοσίων υπαλλήλων ώστε να επιτυγχάνεται η ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εφαρμογή μεταρρυθμίσεων με απώτερο στόχο τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των πολιτών.
2. Ποια είναι τα οφέλη του μπόνους παραγωγικότητας;
• Τα οφέλη του συγκεκριμένου νομοθετήματος είναι τα ακόλουθα:
o Επιβράβευση άξιων και αποτελεσματικών δημοσίων υπαλλήλων – εισαγωγή υγιών κινήτρων στο Δημόσιο.
o Ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του Δημόσιου Τομέα – ενίσχυση της συνεργατικότητας μεταξύ υπηρεσιών που εξυπηρετούν κοινούς στόχους.
o Καλύτερες δημόσιες υπηρεσίες – καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.
o Ταχύτερη εφαρμογή μεταρρυθμίσεων και προτεραιοτήτων Υπουργείων.
o Ενίσχυση της εικόνας και της ελκυστικότητας του Δημόσιου Τομέα ως εργοδότη.
3. Ποιους αφορά το μπόνους παραγωγικότητας;
• Όλοι οι υπάλληλοι φορέων που υπάγονται στην στοχοθεσία – αξιολόγηση, όπως π.χ. Υπουργεία, δήμοι και περιφέρειες, νοσοκομεία, είναι εν δυνάμει δικαιούχοι του μπόνους παραγωγικότητας.
• Προκειμένου να λάβει ένας υπάλληλος το μπόνους παραγωγικότητας, πρέπει να έχει συμβάλει ουσιαστικά στην επίτευξη στόχου που έχει επιλεγεί προς ανταμοιβή.
4. Πώς επιλέγονται οι προς επιβράβευση στόχοι;
• Οι στόχοι που τίθενται για κάθε υπηρεσία του Δημοσίου προκύπτουν από την υφιστάμενη διαδικασία στοχοθεσίας φορέων του Δημοσίου, στην όποια ενσωματώνονται και εξειδικεύονται ανά Γενική Διεύθυνση, Διεύθυνση και Τμήμα τα έργα των Ετήσιων Σχεδίων Δράσης των Υπουργείων.
• Στην αρχή κάθε έτους θα καθορίζονται οι, προς ανταμοιβή, στόχοι των φορέων, κατόπιν επεξεργασίας από την Επιτροπή Κινήτρων και Ανταμοιβής που αποτελείται από υπηρεσιακά στελέχη και τους αρμόδιους Γενικούς Γραμματείς, με βάση τις προτεραιότητες ανά Υπουργείο.
5. Πώς υπολογίζεται ο βαθμός επίτευξης των στόχων;
• Οι στόχοι των υπηρεσιών που προκύπτουν από την υφιστάμενη διαδικασία στοχοθεσίας φορέων του Δημοσίου διαμορφώνονται στο σύνολό τους σύμφωνα με τη μέθοδο S.M.A.R.T..
• Με αυτόν τον τρόπο προκύπτουν στόχοι που είναι:
o Συγκεκριμένοι,
o Μετρήσιμοι,
o Επιτεύξιμοι,
o Σχετικοί,
o Χρονικά προσδιορισμένοι.
• Ο βαθμός επίτευξης των επιλεγμένων προς επιβράβευση στόχων υπολογίζεται με βάση συγκεκριμένους δείκτες μέτρησης απόδοσης.
• Οι δείκτες αυτοί, καθώς και το τεκμηριωτικό υλικό που αποδεικνύει την πρόοδο της επίτευξης των επιλεγμένων στόχων, καταγράφονται στο Πληροφοριακό Σύστημα Ανταμοιβής, που υλοποιείται για τον σκοπό αυτό, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
6. Πώς επιλέγονται οι δικαιούχοι υπάλληλοι και πως διασφαλίζεται ότι δεν θα καταλήξει επιδοματικού χαρακτήρα σε όλους;
• Η επιλογή των δικαιούχων υπαλλήλων και του ύψους ανταμοιβής ανά δικαιούχο πραγματοποιείται από τους υπηρεσιακούς τους προϊσταμένους και όχι από την πολιτική ηγεσία, με κριτήριο τη συμβολή τους στην επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων.
• Προκειμένου το μπόνους παραγωγικότητας να μην αποκτήσει «επιδοματικό» χαρακτήρα καθορίζεται ελάχιστο ποσό ανταμοιβής ανά υπάλληλο και ανώτατος αριθμός δικαιούχων υπαλλήλων ανά φορέα.
• Το 40% του ποσού ανταμοιβής κατανέμεται ισομερώς στους δικαιούχους υπαλλήλους και το 60% κατανέμεται μη οριζόντια και σε συνάρτηση με την προσφορά του κάθε υπαλλήλου στην επίτευξη του στόχου.
7. Ποιο είναι το ύψος της χρηματικής ανταμοιβής που λαμβάνουν οι υπάλληλοι;
• Οι δικαιούχοι υπάλληλοι μπορούν να λάβουν χρηματική ανταμοιβή έως το 15% του ετήσιου βασικού μισθού τους.
• Ο προϋπολογισμός για τις χρηματικές ανταμοιβές, σύμφωνα με το νέο σύστημα, ανέρχεται συνολικά σε 40 εκατομμύρια ευρώ ανά έτος.
8. Τι είναι οι μη χρηματικές ανταμοιβές;
• Οι μη χρηματικές ανταμοιβές χορηγούνται εφάπαξ, ετησίως, σε υπαλλήλους που έχουν συμβάλει στην πλήρη επίτευξη στόχων και δεν έχουν λάβει χρηματική ανταμοιβή.
• Χορηγούνται κατόπιν εμπεριστατωμένων εισηγήσεων των άμεσων προϊσταμένων των υπαλλήλων.
• Μπορούν να έχουν για παράδειγμα τη μορφή συμμετοχής σε ειδικά προγράμματα πιστοποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων από φορείς δημόσιας διοίκησης στο εξωτερικό.
9. Πώς διασφαλίζεται η αντικειμενικότητα στη διαδικασία χορήγησης του μπόνους παραγωγικότητας;
• Το νομοσχέδιο εισάγει μια σειρά από δικλείδες ασφαλείας για την αντικειμενικότητα στη διαδικασία χορήγησης του μπόνους παραγωγικότητας:
o Προβλέπεται μεθοδικός τρόπος κατανομής της ανταμοιβής, με συγκεκριμένους μαθηματικούς τύπους που αναγράφονται ρητά στο σχέδιο νόμου,
o Οι υπάλληλοι που θα λάβουν μπόνους παραγωγικότητας επιλέγονται από τους υπηρεσιακούς τους προϊσταμένους και όχι από την πολιτική ηγεσία των Υπουργείων,
o Το Πληροφοριακό Σύστημα Ανταμοιβής διασφαλίζει τη δίκαιη εφαρμογή του μπόνους παραγωγικότητας, μέσω της παρακολούθησης των δεικτών μέτρησης απόδοσης και του απαραίτητου τεκμηριωτικού υλικού,
o Δίνεται η δυνατότητα στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας να προβαίνει σε δειγματοληπτικό έλεγχο δίκαιης κατανομής και ορθής καταβολής του μπόνους.