Πλησιάζει η ώρα για πτήσεις χωρίς πιλότους

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πλησιάζει η ώρα για πτήσεις χωρίς πιλότους
Οι πρώτες δοκιμές αυτόνομες οδήγησης ολοκληρώθηκαν επιτυχώς από την airbus, όλα όμως δείχνουν πως δεν θα πετάξουμε στους αιθέρες «ασυνόδευτοι» σύντομα.

Η σκέψη των εμπορικών πτήσεων χωρίς πιλότους απασχολεί εδώ και χρόνια τόσο τον κλάδο της αεροβιομηχανίας όσο και αυτόν της τεχνολογίας. Παρότι όμως η τεχνολογία μοιάζει έτοιμη να απογειώσει τα αεροσκάφη τα βήματα που γίνονται για προστεθεί στην οθόνη αφίξεων-αναχωρήσεων μια αυτόνομη πτήση είναι δειλά.

Στην αυγή της νέας δεκαετίας το σκηνικό μοιάζει να αλλάζει, με τα πρώτα δείγματα επιτυχημένων δοκιμών να έρχονται από την Γαλλία. Συγκεκριμένα τον Δεκέμβριο του 2019 η Airbus ανακοίνωσε ότι ολοκλήρωσε μια σειρά επιτυχημένων δοκιμών απογείωσης αεροσκάφους με αυτόματο πιλότο. Εντός του αεροσκάφους βέβαια υπήρχαν εφεδρικοί πιλότοι σε κατάσταση αναμονής για παν ενδεχόμενο.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Airbus, το A350-1000 πέτυχε οκτώ αυτόνομες απογειώσεις σε διάστημα τεσσάρων ωρών στο αεροδρόμιο της Τουλούζης. «Αφού ολοκληρώσαμε την ευθυγράμμιση στον διάδρομο και πήραμε το σήμα από τον Πύργο Ελέγχου, ενεργοποιήσαμε τον αυτόματο πιλότο για την απογείωση», ανέφερε σε δηλώσεις του στο CNN ο πιλότος της δοκιμής της Airbus, Ίαν Μποφίς. «Μετακινήσαμε τους μοχλούς του γκαζιού στη θέση απογείωσης και το αεροσκάφος ξεκίνησε μόνο του να κινείται και να επιταχύνει παραμένοντας στην κεντρική γραμμή του διαδρόμου και απογειώθηκε τηρώντας όλες τις παραμέτρους που είχαν εισαχθεί στο σύστημα».

Η επιτυχημένη δοκιμή βιντεοσκοπήθηκε και το βίντεο το οποίο έδωσε στην δημοσιότητα η Airbus φαίνεται το A350-1000 να απογειώνεται επιτυχώς παρότι ο πιλότος έχει τα χέρια του μακριά από τα χειριστήρια.

Όπως εξήγησε η εταιρεία η αυτόνομη απογείωση επετεύχθη με την χρήση μιας νέας τεχνολογίας αναγνώρισης εικόνων η οποία εγκαταστάθηκε απευθείας στο αεροσκάφος κι όχι μέσω συστήματος ILS (Instrument Landing System). Η εν λόγω τεχνολογία στέλνει ραδιοκύματα από τον αεροδιάδρομο δίνοντας κατακόρυφες και οριζόντιες συνισταμένες καθοδήγησης στους πιλότους.

Κι αυτό ήταν μόνο η αρχή. Οι δοκιμές των αυτόνομων πτήσεων θα συνεχιστούν μέσα στο έτος. Το επόμενο στάδιο πτήσης που θα δοκιμαστεί θα είναι η προσγείωση.

Η αεροβιομηχανία άλλωστε έχει δύο βασικούς λόγους για τους οποίους στρέφει το ενδιαφέρον της σε αυτή την λύση. Αφενός η μείωση του κόστους κι αφετέρου η έλλειψη πιλότων που έχει προκύψει τα τελευταία χρόνια στην αγορά, λόγω συνταξιοδότησης των παλαιότερων με ταυτόχρονη αύξηση του αριθμού των πτήσεων παγκοσμίως.

Πόσο έτοιμοι είμαστε για ταξίδια χωρίς πιλότους

Το αυτόνομο πιλοτάρισμα αεροσκάφους φαντάζει για κάποιους τρομακτική υπόθεση. Ωστόσο σύμφωνα με έρευνα της Ansys η οποία διενεργήθηκε το 2019 σε 22.000 άτομα, το 70% των ταξιδιωτών δηλώνουν έτοιμοι να πετάξουν με αυτόνομα αεροσκάφη.

Όμως η ανησυχίες δεν έχουν καμφθεί πλήρως, ίσως μάλιστα έχουν ενταθεί μετά και τα δύο αεροπορικά δυστύχημα των Boeing 737 MAX, αιτία των οποίων, όπως προκύπτει από τις έρευνες, ήταν μια βλάβη στο λογισμικό των αεροσκαφών.

Αξίζει να σημειωθεί πως οι εμπορικές πτήσεις ήδη προσγειώνονται με τη βοήθεια ηλεκτρονικών υπολογιστών, με τους πιλότους να πετούν χειροκίνητα το αεροσκάφος για μερικά μόνο λεπτά κατά μέσο όρο.

«Το γεγονός ότι δεν έχουμε προχωρήσει σε τέτοιες λύσεις δεν είναι θέμα τεχνολογίας» σημειώνει ο Κρίστιαν Σέρερ, εμπορικός διευθυντής της Airbus, «αλλά αλλαγής των ρυθμιστικών κανόνων και αλλαγή της αντίληψης του ταξιδιωτικού κοινού».

Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με τους ισχύοντες νόμους για την εναέρια κυκλοφορία απαιτούνται κατά κανόνα «τέσσερα μάτια» στο πιλοτήριο. Αυτό σημαίνει ότι δύο πιλότοι πρέπει να είναι παρόντες ανά πάσα στιγμή. Εάν δε κάποιος χρειάζεται ένα διάλειμμα, κάποιος άλλος πρέπει να είναι έτοιμος να μπει και να πάρει τη θέση του.

Ερωτηθείς από το Αssociated Press για την δυνατότητα εμπορικής χρήσης αεροπλάνων χωρίς πιλότους μετά και τα δυστυχήματα της Boeing, ο Σέρερ απάντησε «τα δυστυχήματα αυτά υπογράμμισαν την ανάγκη για απόλυτη και ασυμβίβαστη ασφάλεια στον κλάδο, είτε από την Airbus, τη Boeing είτε από οποιοδήποτε άλλο αεροπλάνο».

Για το λόγο αυτό άλλωστε και παρά τις όποιες επιτυχημένες δοκιμές, στόχος των αεροπορικών δεν είναι να απογειώνουν αεροσκάφη χωρίς καθόλου πιλότους.

Παρότι η ανάλυση των δυνατοτήτων τέτοιων τεχνολογιών θα βελτιώσει τις επιδόσεις των αεροσκαφών, «η σκέψη είναι οι πιλότοι να παραμείνουν εντός αεροσκαφών ακόμα κι αν αυτά πετούν μόνα τους ώστε να αναλάβουν τον έλεγχο σε περίπτωση ανάγκης» διευκρινίζει η εταιρεία.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider