Όπως αναλύει ο κ. Τάσιος, οι ξενοδόχοι βρίσκονται ουσιαστικά εν μέσω συμπληγάδων. Από τη μια το αρρύθμιστο περιβάλλον της βραχυχρόνιας μίσθωσης και από την άλλη υπάρχει ζήτημα μεγάλο με την προμήθεια στη Βοοking.
«Η Booking βάζει όρους που δεν μπορούν να είναι πια ανεκτοί. Ειδικά στον τρόπο πώλησης τιμολογιακά των ξενοδοχείων. Δεν μπορεί η προμήθεια που παίρνει η Booking από τα ξενοδοχεία να μην είναι επί της καθαρής τιμής», σημειώνει με νόημα ο κ. Τάσιος. «Στην Αμερική οι μεγάλες πλατφόρμες (Booking) παίρνουν προμήθεια με βάση την καθαρή τιμή και όχι στην τιμή με τους φόρους. Στην Ελλάδα δεν συμβαίνει αυτό, αφού η προμήθεια, όπως εξηγεί ο κ. Τάσιος είναι στην τιμή με τους φόρους, ροκανίζοντας κι άλλο τα έσοδα από τα ξενοδοχεία». Mεσοσταθμικά το ροκάνισμα από τη Booking στα κέρδη των ξενοδοχείων όπως εξηγεί ο κ. Τάσιος κυμαίνεται από 3% έως 5% από το κέρδος της επιχείρησης. «Δεν μπορεί να παίρνει η Booking προμήθεια από το φόρο του κράτους, δηλ. να παίρνει προμήθεια από τον ΦΠΑ που αποδίδει ο κάθε ξενοδόχος στο κράτος ως φόρο» εξηγεί ο κ. Τάσιος.
Αφού σημειώνει ότι η Booking έχει συμβάλει στην ανάδειξη των ελληνικών περιοχών και έχει βάλει στο χάρτη των κρατήσεων και τα ξενοδοχεία των 50 και κάτω δωματίων, αναφέρει ότι η ΠΟΞ θα διεκδικήσει εξορθολογισμό της υφιστάμενης κατάστασης στο σκέλος της προμήθειας. Όπως αναφέρει, το υπουργείο Τουρισμού αναγνωρίζει το ζήτημα, σημειώνοντας ότι θα πρέπει να ανοίξει διάλογος για το ζήτημα αυτό. Λόγο και για αυτό το θέμα, σύμφωνα με τον κ. Τάσιο, έχει και το υπουργείο Ανάπτυξης, όπου θα καταφύγει η ΠΟΞ.
Τέλος, στην ερώτηση αν μπορεί το υφιστάμενο ελληνικό τουριστικό προϊόν να πετύχει μεγαλύτερα έσοδα με λιγότερες αφίξεις, ο κ. Τάσιος επισημαίνει ότι αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί αυτή τη στιγμή. «Χρειάζεται μια πενταετία τουλάχιστον, ώστε να υπάρξουν τα εχέγγυα μιας ευκολότερης πρόσβασης σε εργαλεία χρηματοδότησης και κινήτρων ώστε να εκσυγχρονιστούν τα ξενοδοχεία αλλά και να οριστικοποιηθεί τι σημαίνει βραχυχρόνια μίσθωση, τι σημαίνει ξενοδοχείο στο σύνολό του», αναφέρει ο κ. Τάσιος.
Την ίδια στιγμή η επίτευξη αυτού του στόχου, περνάει μέσα από τη βελτίωση των υποδομών εκτός των ορίων του ξενοδοχείου. «Όλες οι υποδομές της χώρας είναι της δεκαετίας του 1970 με προβλήματα γραφειοκρατίας και με σταθερά ζητήματα στη συνεννόηση με την αυτοδιοίκηση. Αν όλα αυτά λυθούν, τότε μπορεί να επιτευχθεί αυτός ο στόχος», σημειώνει ο κ. Τάσιος.
Οι παράγοντες που κρίνουν την κερδοφορία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων
Η ζήτηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, οι μακροοικονομικές εκτιμήσεις για την ανάπτυξη των ευρωπαϊκών χωρών «δεξαμενών τουριστών» για την Ελλάδα, οι κλιματικές αλλαγές, αλλά και το μέλλον των βραχυχρόνιων μισθώσεων (Airbnb) σε συνάρτηση και με τους κανόνες λειτουργίας των ηλεκτρονικών πλατφορμών κρατήσεων (Booking), καθορίζουν την κερδοφορία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων το 2019 αλλά και το 2020.
Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Τάσιος, η φετινή χρονιά τρέχει ήδη με πτώση 10% έως 15% στις διανυκτερεύσεις ανάλογα τις περιοχές, υπονομεύοντας έτσι το φετινό αποτέλεσμα στα έσοδα. Παρά τις θετικές ενδείξεις του Σεπτεμβρίου και του Οκτωβρίου στις πληρότητες, η «παρτίδα» είναι χαμένη στα έσοδα.
Στο σημείο αυτό ο κ. Τάσιος υπογραμμίζει ότι ήδη οι προσφερόμενες τιμές και τα συμβόλαια με τους διεθνείς οργανωτές ταξιδίων (tour operators) είναι κατά 20% χαμηλότερα από το 2018. Την ίδια στιγμή, η μέγγενη της βιωσιμότητας πιέζει ακόμη περισσότερο την ξενοδοχειακή επιχείρηση, απόρροια των υψηλών ασφαλιστικών εισφορών (με την επέκταση της κλαδικής), αλλά και της υφιστάμενης κατάστασης στο τραπεζικό σύστημα που δεν ευνοεί εξορθολογισμό των υποχρεώσεων που έχουν οι επιχειρήσεις.
Υπό αυτό το πρίσμα, αναφέρει ο κ. Τάσιος, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις θα προσέλθουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους διοργανωτές ταξιδίων για τη σεζόν του 2020 σε μειονεκτική θέση, αφού οι διεθνείς τουριστικοί πράκτορες δεν θα δώσουν αύξηση στα συμβόλαιά τους και οι ελληνικές επιχειρήσεις θα μείνουν με τιμές «κολλημένες» στο -20% της περιόδου του 2019 σε σχέση με το 2018. Το θετικό σε αυτές τις πρώτες υπογραφές για κρατήσεις τη χρονιά του 2020 είναι οι προκαταβολές που δίδονται στους Έλληνες ξενοδόχους, που ουσιαστικά συμβάλλουν ώστε να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, σημειώνει ο πρόεδρος της ΠΟΞ.
Άγνωστος «Χ» παραμένει για τη νέα χρονιά η συμπεριφορά της αγγλικής αγοράς λόγω Brexit, καθώς, σύμφωνα με τον κ. Τάσιο, από τον Οκτώβριο του 2019 έως τον Φεβρουάριο του 2020 η αγορά αυτή θα είναι εκτός κρατήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου οι Άγγλοι tour operators κάνουν μεγάλες προσπάθειες για να εξασφαλίσουν κρατήσεις υποσχόμενοι εγγύηση επιστροφής χρημάτων. Στους παράγοντες που με τη σειρά τους επηρεάζουν τη συμπεριφορά της προσφοράς (τουριστών στη συγκεκριμένη περίπτωση) είναι οι κλιματολογικές συνθήκες στην Ευρώπη, η οικονομία της Γερμανίας, οι οικονομίες κλίμακας των αεροπορικών εταιριών, αλλά και οι προσπάθειες των οργανωτών ταξιδίων να ελέγξουν την πελατεία τους, μέσω εξαγορών ξενοδοχείων στην Ελλάδα. Ως εκ τούτου, ο κ. Τάσιος υποστηρίζει ότι με την «πλάτη στον τοίχο» θα βρεθούν οι μονάδες των 3 αστέρων αλλά και όσες δεν εισήλθαν σε τροχιά εκσυγχρονισμού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται με την ανταγωνιστικότητά τους.