«Ασπίδα προστασίας» για το αβέβαιο 2021 που έρχεται, αποτελεί το «πράσινο φως» που έδωσε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την κρατική στήριξη της Aegean, κρίνοντας ότι είναι σύμφωνη με τους κανόνες της Ε.Ε. για τις κρατικές ενισχύσεις.
Το «πράσινο φως» της ΕΕ βασίστηκε στις ζημίες που υπέστη η εταιρεία λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και των ταξιδιωτικών περιορισμών που επέβαλε τόσο η Ελλάδα όσο και άλλες χώρες προορισμού για την ανάσχεση της. Να θυμίσουμε ότι η η Aegean την προηγούμενη χρονιά μετέφερε περί τα 15 εκατ. επιβάτες εκ των οποίων τα 9,5 εκατ. ήταν επιβάτες εξωτερικού. Προ κορονοϊού μάλιστα η Aegean εκτελούσε πτήσεις από την κύρια βάση της στην Αθήνα και από άλλους ελληνικούς αερολιμένες προς 155 εγχώριους και διεθνείς προορισμούς σε 44 χώρες, πτητικό έργο που περιορίστηκε δραματικά μετά το ξέσπασμα της πανδημίας. Παράλληλα, κρίθηκε ότι το μέτρο είναι αναλογικό, αφού η ενίσχυση δεν υπερβαίνει τα αναγκαία όρια για την αποκατάσταση της ζημίας. Σημειωτέον ότι το 1/3 της συνολικής κίνησης των ελληνικών αεροδρομίων προέρχεται από τη δραστηριότητα της Aegean.
Τα ανταλλάγματα της στήριξης
H παροχή στήριξης ύψους 120 εκατ. ευρώ στο μεγαλύτερο εγχώριο αερομεταφορέα, έρχεται να συμπληρώσει τις κινήσεις κεφαλαιακής θωράκισης που είχε, ευθύς εξαρχής της υγειονομικής κρίσης, δρομολογήσει η διοίκηση της εταιρείας. Την τρέχουσα περίοδο μάλιστα αναμένεται να αποδειχτεί σωτήρια, δεδομένου ότι η αεροπορική κίνηση καταγράφει πτώση μεγαλύτερη του 80% σε σχέση με την κίνηση του 2019, κάτι που αναμένεται να συνεχιστεί εξαιτίας του δεύτερου κύματος και των lockdown που τίθενται σε ισχύ σε όλο και περισσότερες χώρες του κόσμου. Να υπενθυμίσουμε ότι οι απώλειες της Aegean έφτασαν τα 160 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2020 με τα, 65 εκατ. ευρώ να προκύπτουν κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους.
Η παροχή κρατικής στήριξης προϋποθέτει την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 60 εκατ. ευρώ, στην οποία θα συμμετάσχουν οι μέτοχοι της Aegean. Τα ποσά αυτά έρχονται να προστεθούν στο ομολογιακό δάνειο ύψους 150 εκατ. ευρώ που έχει συμφωνήσει η εταιρεία με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες στο πλαίσιο του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19 αλλά και στα 90 εκατ. ευρώ τα οποία έχει ήδη αντλήσει από ανακυκλούμενη πιστωτική γραμμή κεφαλαίου κίνησης ύψους 120 εκατ. ευρώ.
Όσο για τα ανταλλάγματα που θα λάβει το Δημόσιο για την κρατική ενίσχυση περιλαμβάνουν δωρεάν τίτλους δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών (warrants) με τιμή εξάσκησης ίσης με την τιμή διάθεσης των νέων μετοχών της εταιρείας κατά την αύξηση που θα προκηρυχθεί. Οι τίτλοι θα μπορούν να εξασκηθούν μεταξύ 2-5 ετών από την καταβολή της ενίσχυσης, ώστε να υπάρχει όφελος από την όποια αύξηση της τιμής της μετοχής, και θα αφορούν αριθμό μετοχών ίσο με το 11,5% του μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρείας κατόπιν της αύξησης των ιδιωτών.
Μετά και την έγκριση της Κομισιόν η Aegean φαίνεται έτοιμη να εκκινήσει τις σχετικές διαδικασίες και στόχος είναι αυτές να ολοκληρωθούν μέσα στο πρώτο τρίμηνο- τετράμηνο του έτους.
Τα σχέδια για το 2021
Δεδομένης της συγκρατημένης αισιοδοξίας που φέρνει το εμβόλιο για την επόμενη χρονιά και των νέων τάσεων που εμφανίζονται στον τουριστικό κλάδο, η αεροπορική εταιρεία έχει ανασχεδιάσει το πλάνο της για το φετινό καλοκαίρι. Πλέον, πέρα από το δίκτυο της Αθήνας, τον κύριο κόμβο που υποστηρίζεται με περισσότερα από 40 αεροσκάφη, η εταιρεία θα υλοποιήσει ένα μεγάλο πρόγραμμα απευθείας πτήσεων εξωτερικού για την Περιφέρεια και τα νησιά αρχής γενομένης από τον προσεχή Μάiο και Ιούνιο. Με 17 έως 20 αεροσκάφη από 7 περιφερειακές βάσεις, εκ των οποίων οι 3 νέες, η AEGEAN προγραμματίζει να προσφέρει περισσότερα από 100 δρομολόγια εξωτερικού απευθείας από την Περιφέρεια για το 2021.
Να υπενθυμίσουμε ότι το προηγούμενο έτος η Aegean είχε κύκλο εργασιών 1,35 δισ. ευρώ, και η συνεισφορά σε φόρους, εισφορές, ΦΠΑ και τέλη υποδομών έφτασε τα 400 εκατ. ευρώ. Την τρέχουσα χρονιά, συγκεκριμένα από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο, ο κύκλος εργασιών μειώθηκε σε 342,5 εκατ. ευρώ έναντι 1,031 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019, και η αεροπορική μετέφερε συνολικά 4,4 εκατ. επιβάτες.