Τουρισμός: Σε προορισμό πολλών αστέρων μετατρέπεται η Αθήνα

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τουρισμός: Σε προορισμό πολλών αστέρων μετατρέπεται η Αθήνα
Σε «must see» προορισμό εξελίσσεται η Αθήνα τόσο για τους αρχαιολογικούς χώρους της όσο και για το πολιτιστικό της ενδιαφέρον. Η σύγκριση με τους Eυρωπαίους ανταγωνιστές.

Σε «must see» προορισμό εξελίσσεται η Αθήνα τόσο για τους αρχαιολογικούς χώρους της όσο και για το πολιτιστικό της ενδιαφέρον. Σε αυτό το πλαίσιο, και ακολουθώντας την ευρύτερη τάση που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στη χώρα, η πρωτεύουσα εξελίσσει το ξενοδοχειακό της δυναμικό εμπλουτίζοντάς το με καταλύματα πολλών αστέρων. Σε κάθε περίπτωση βέβαια και παρά τα βήματα προόδου όσον αφορά τις πληρότητες, η ελληνική πρωτεύουσα συνεχίζει να υστερεί σε επίπεδο εσόδων σε σχέση με τους ευρωπαϊους ανταγωνιστές της.

Αυξάνονται και πληθαίνουν τα πεντάστερα στην Αθήνα

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από σχετική έρευνα της GBR Consulting που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) οι πεντάστερες μονάδες του ξενοδοχειακού δυναμικού της Αθήνας, αυξήθηκαν κατά 44% την τελευταία τριετία φτάνοντας το 2023 τις 55 μονάδες από τις 38 που υπήρχαν το προπανδημικό 2019 και από τις 32 που εντοπίζοντας το 2015. Από άποψη δωματίων η αύξηση έφτασε το 29% περίπου με τα πεντάστερα δωμάτια ξενοδοχείων να αριθμούν την τρέχουσα χρονιά τα 8.477 από 6.594 που ήταν προ πανδημίας (2019).

Αντιστοίχως ανοδικός ήταν και ο ρυθμός ανάπτυξης των τετράστερων μονάδων, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 11% την τελευταία τριετία φτάνοντας τις 141 το 2023 από 127 μονάδες που ήταν το 2019 και 145 μονάδες που ήταν το 2015.

Με θετικό πρόσημο έκλεισε και η κατηγορία των τριών αστέρων, όπου οι σχετικές μονάδες έφτασαν το 2023 τις 168, έναντι 157 που ήταν το 2019, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 7%.

Καθώς βέβαια κατεβαίνουμε κατηγορίες η τάση αντιστρέφεται με αποτέλεσμα οι μονάδες 1* και 2* να συρρικνώνονται. Για την ακρίβεια σύμφωνα με την έρευνα της GBR Consulting, τα ξενοδοχεία 2* μειώθηκαν κατά 7% την τελευταία τριετία (224 μονάδες το 2023 από 241 το 2019 και από 275 το 2015) και τα ξενοδοχεία 1* μειώθηκαν κατά 2,7% το ίδιο διάστημα (από 113 μονάδες το 2015 έφτασαν τις 112 μονάδες το 2019 και τις 109 μονάδες το 2023).

Η εικόνα στο κέντρο της πόλης

Πανομοιότυπη είναι η εικόνα και στο ξενοδοχειακό δυναμικό του κεντρικού τομέα της Αθήνας. Οι πεντάστερες μονάδες του κέντρου μάλιστα αυξήθηκαν ακόμα περισσότερο από ότι στο σύνολο της Αττικής. Συγκεκριμένα την περίοδο μεταξύ 2019-2023 προστέθηκαν 10 νέα πεντάστερα με τις μονάδες να αριθμούν σήμερα τις 31, γεγονός που αντιστοιχεί σε αύξηση της τάξης τους 47% και πλέον. Αύξηση της τάξης του 30% παρουσίασαν και οι τετράστερες μονάδες του κέντρου, οι οποίες έφτασαν σε απόλυτο αριθμό τις 77 από 59 που ήταν το 2019. Σε επίπεδο πεντάστερων δωματίων η αύξηση υπολογίζεται στο 24% ενώ στην περίπτωση των τετράστερων στο 14% περίπου

Στα προαναφερθένατα καταλύματα θα πρέπει να προστεθούν και τα ακίνητα που νοικιάζονται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης, ο αριθμός των οποίων κινείται ανοδικά και τείνει να προσεγγίσει πλέον τον αριθμό των δωματίων ξενοδοχείων. Την τρέχουσα χρονιά μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης νοικιάστηκαν 14.000 μονάδες (δωμάτια και σπίτια) έναντι 18.000 δωματίων ξενοδοχείων.

Να θυμίσουμε ότι η στροφή στις μονάδες υψηλότερων κατηγοριών παρατηρείται και στο σύνολο του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας, με τον αριθμό των ξενοδοχείων της κατηγορίας των 5 αστέρων να έχει αυξηθεί κατά 119% την τελευταία δεκαετία, και αυτός των τετράστερων μονάδων κατά 44%. Στον αντίποδα, οι μονάδες 1* και 1* το ίδιο διάστημα έχουν μειωθεί σε ποσοστό 20% και 21% αντίστοιχα.

Αυξάνει η διείσδυση των διεθνών αλυσίδων στην Αθήνα

Χάρη στον πολλαπλασιασμό των πεντάστερων μονάδων, αυξάνεται και η διείσδυση των διεθνών brand και των ξένων αλυσίδων στο ξενοδοχειακό δυναμικό της πρωτεύουσας. Να σημειώσουμε ότι το 2023 στην Αττική εντοπίζονται 18 διεθνείς αλυσίδες ξενοδοχείων οι οποίες λειτουργούσαν με 34 διεθνή brands.

Στην περίπτωση των πεντάστερων μονάδων μάλιστα η διείσδυση των διεθνών brand ξεπερνά αυτή των εγχώριων, με τις ξένες αλυσίδες να αντιπροσωπεύουν το 82% των υφιστάμενων ξενοδοχείων. Αντίστοιχα στην κατηγορία των 4* η διείσδυση των διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων φτάνει στο 40% του συνόλου έναντι 60% των εγχώριων, ενώ στις μικρότερες κατηγορίες μηδενίζεται.

Σε καλύτερα επίπεδα οι πληρότητες - Πίσω οι τιμές

Παρά την αύξηση βέβαια, οι επιδόσεις των Αθηναϊκών ξενοδοχείων συνεχίζουν να υστερούν έναντι των ευρωπαίων ανταγωνιστών τους, από άποψη εσόδων και τιμών.

Συγκεκριμένα, η Αθήνα φέτος σημειώνει πληρότητα 79%, αυξημένη αισθητά από το 70% του 2022 και κινούμενη στα ίδια περίπου επίπεδα με αυτήν της Βαρκελώνης που φτάνει στο 80%. Μάλιστα κινείται πολύ υψηλότερα σε σχέση με τη Μαδρίτη (73%) , τη Ρώμη (74%) και την Κωνσταντινούπολη (66%).

Η εικόνα ωστόσο είναι αντιστρόφως ανάλογη από άποψη εσόδων, με την Αθήνα να διαθέτει το χαμηλότερο έσοδο ανά δωμάτια μεταξύ των προαναφεθρέντων πόλεων. Για την ακρίβεια το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο έφτασε στην ελληνική πρωτεύουσα τα 143 ευρώ, όταν στην Κωνσταντινούπολη ήταν 147 ευρώ, στη Μαδρίτη 150 ευρώ, στη Βαρκελώνη 178 ευρώ και στη Ρώμη 242 ευρώ.

Λίγο καλύτερη παρουσιάζεται η κατάσταση σε σχέση με τη μέση τιμή δωματίου (ADR) όπου η Αθήνα βρίσκεται στη μέση σε σχέση με τις υπό εξέταση ευρωπαϊκές πόλεις, παρουσιάζοντας μέση τιμή δωματίου στα 113 ευρώ. Παρότι υψηλότερη από τα 97 ευρώ και 109 ευρώ σε Κωνσταντινούπολη και Μαδρίτη αντίστοιχα, παραμένει χαμηλότερη από τα 179 και 142 ευρώ της Ρώμης και της Βαρκελώνης.

Ως προς τις επιμέρους πόλεις, στη μεγάλη εικόνα, η Ρώμη ξεπέρασε όλες τις ανταγωνιστικές πόλεις της Μεσογείου με αύξηση 22% στο ADR το 2023 έναντι του 2022 και 61% το 2023 έναντι του 2019. Αυτό οφείλεται κυρίως στα διεθνή luxury brands που απέκτησαν παρουσία στην πόλη, γεγονός που αυξάνει τις προσδοκίες και για την ελληνική πρωτεύουσα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τουρισμός: Ανεβάζουν ταχύτητα οι κρατήσεις για τα Χριστούγεννα - Οι προορισμοί που χτυπούν κόκκινο

Τουρισμός: Εκτινάχθηκαν τον Οκτώβριο οι βραχυχρόνιες μισθώσεις - Τα μηνύματα για τη συνέχεια

Βασιλικός (ΞΕΕ): Ο τουρισμός είναι το στρατηγικό πλεονέκτημα της χώρας

gazzetta
gazzetta reader insider insider