Τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης της μακροχρόνιας μίσθωσης αυτοκινήτων στην Ελλάδα διαβλέπει ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας AVIS, Ανδρέας Ταπραντζής. Ο κ. Ταπραντζής ανέλυσε στο gazzetta.gr τους λόγους, που συνηγορούν υπέρ του leasing αντί της αγοράς ενός οχήματος, ενώ ανέτρεψε την διαδεδομένη άποψη στη χώρα μας, ότι η μακροχρόνια μίσθωση απευθύνεται μόνον σε επαγγελματίες και εξήγησε με επιχειρήματα, γιατί αποτελεί ιδανική πρόταση και για τους ιδιώτες. Παράλληλα, αποκάλυψε ότι υπάρχει στροφή προς το leasing και στην Ελλάδα, ενώ επεσήμανε ότι το μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της AVIS απέναντι στον ανταγωνισμό είναι η υψηλή ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών της προς τον πελάτη είτε μισθώνει 500 αυτοκίνητα είτε μόνον ένα.
Ας δούμε λοιπόν όλα τα μυστικά γύρω από τα leasing, όπως μας τα εξηγεί το Νούμερο Ένα της μεγαλύτερης εταιρείας χρονομίσθωσης αυτοκινήτων στην Ελλάδα:
To leasing στήριζε τα τελευταία χρόνια την αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα, όπου κατείχε πολύ μεγάλα ποσοστά επί του συνόλου των πωλήσεων. Πώς είναι η κατάσταση τώρα;
Αυτό ισχύει και οφείλεται κυρίως σε δύο λόγους. Από τη μία πλευρά είχαμε μία τεράστια πτώση της αγοράς αυτοκινήτου από τις περίπου 300.000 σε κάτω από 60.000 πωλήσεις τον χρόνο. Ενώ όμως μειώθηκε δραστικά η ιδιωτική κατανάλωση, στην εταιρική κατανάλωση δεν σημειώθηκε τόσο μεγάλη πτώση. Συνεπώς κράτησε καλύτερα το κομμάτι του εταιρικού στόλου και δεν μειώθηκε τόσο πολύ. Ετσι φτάσαμε στο σημείο, να είναι πάνω από το 50% των πωλήσεων εταιρικός στόλος. Στην τάση αυτή συνετέλεσε επίσης η άνοδος του τουρισμού, καθώς από τις 14 εκατ. αφίξεις τουριστών φτάσαμε τα 34 εκατ. και έτσι δημιουργήθηκαν ανάγκες και ζήτηση από τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων. Αυτές οι δύο τάσεις δημιούργησαν το φαινόμενο, να είναι το εταιρικό leasing κυρίαρχο στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Η AVIS αγοράζει χιλιάδες καινούρια αυτοκίνητα κάθε χρόνο, πέρυσι μάλιστα γύρω στα 10.000, που αντιστοιχούν περίπου στο 10% του συνόλου της αγοράς. Ετσι πετυχαίνουμε πολύ καλές εκπτώσεις από τους εισαγωγείς, τις οποίες μετακυλούμε στους πελάτες μας. Να πούμε επίσης, ότι ένα μέρος της ζήτησης για αυτοκίνητα καλύφθηκε στην Ελλάδα από την αγορά των μεταχειρισμένων, όπου έχουμε περίπου 160.000 έως 180.000 μοναδικές συναλλαγές τον χρόνο. Εμείς πουλάμε κάθε χρόνο 7.000 με 8.000 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, τα οποία έχουν μεγάλη ζήτηση, καθώς πρόκειται για μοντέλα συνήθως δύο έως το πολύ τεσσάρων ετών, δηλαδή σχεδόν καινούρια, με όλα τα σέρβις και σε δελεαστικές τιμές μεταπώλησης.
Στο εξωτερικό είναι πολύ ανεπτυγμένη η μακροχρόνια μίσθωση σε ιδιώτες. Αντίθετα, στην Ελλάδα δεν συμβαίνει ακόμη αυτό. Ποιες πιστεύετε, ότι θα είναι οι εξελίξεις στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια;
Στην Ελλάδα το αυτοκίνητο ακολουθεί το καταναλωτικό πρότυπο της οικίας, του σπιτιού, «το κεραμίδι και το αυτοκίνητο». Μη σας πω κιόλας, ότι για τον Ελληνα είναι πιο σημαντικό να έχει πρώτα το αυτοκίνητο και μετά το κεραμίδι. Αυτό αποτυπώνεται στην ανάπτυξη του leasing, όπου στο εξωτερικό το επιλέγουν οι 8 στους 10, ενώ στην Ελλάδα οι δυόμιση με 3 στους 10, δηλαδή βρισκόμαστε τρεις φορές κάτω από ό,τι ο μέσος Ευρωπαίος. Αυτό οφείλεται στις καταναλωτικές συνήθειες, που αλλάζουν ωστόσο γρήγορα στην Ελλάδα, αλλά και στην επικρατούσα αντίληψη στη χώρα μας, ότι το leasing αποτελεί ένα πράγμα, που αφορά μόνον τις εταιρείες. Ετσι δεν περνάει ούτε καν από το μυαλό των περισσοτέρων Ελλήνων ως επιλογή. Το μόνο, που τους περνάει από το μυαλό, είναι να πάρουν ένα δάνειο και να αγοράσουν ένα αυτοκίνητο, έχοντας βεβαίως την ιδιοκτησία του οχήματος. Ενώ το concept της μίσθωσης είναι να μην είσαι εσύ ο ιδιοκτήτης, η εταιρεία που σου παρέχει το αυτοκίνητο να αναλαμβάνει τα πάντα, τη συντήρηση, την ασφάλιση, οτιδήποτε σου συμβεί κι εσύ απλά να πληρώνεις ένα μηνιαίο μίσθωμα, που καλύπτει όλα αυτά, όπως επίσης και το κόστος του κεφαλαίου.
Πώς προσεγγίσατε εσείς ως AVIS τον ιδιώτη καταναλωτή;
Κατ’ αρχάς φτιάξαμε έτσι τις υποδομές μας, ώστε να μπορούν να υποδεχθούν τον ιδιώτη καταναλωτή. Γιατί είναι άλλο πράγμα να έχεις έναν στόλο 30.000 οχημάτων από 1.000 εταιρείες και είναι άλλο πράγμα να έχεις έναν στόλο 10.000 αυτοκινήτων από 10.000 πελάτες. Είμαστε μία εταιρεία, που κινείται προσεκτικά, είδαμε όμως την ευκαιρία και την αξιοποιήσαμε. Μέχρι πριν 3-4 χρόνια είχαμε μηδενικό αριθμό ιδιωτών πελατών και από τότε φτάσαμε να έχουμε πλέον στα τέλη του 2018 7.000 – 8.000 αυτοκίνητα σε μικρούς πελάτες, δηλαδή σε πελάτες με τέσσερα και λιγότερα αυτοκίνητα ο καθένας. Πιο σημαντικό όμως από αυτό το νούμερο, είναι ο ρυθμός που αναπτύσσεται το leasing προς τους ιδιώτες. Εφέτος πιστεύουμε, ότι θα διπλασιάσουμε αυτό το νούμερο σε σχέση με πέρυσι, οπότε θα έχουμε περίπου 3.000 νέους πελάτες λιανικής, που θα επιλέξουν τη λύση του Leasing.
Ποιοι καταναλωτές προτιμούν περισσότερο το leasing;
Εμείς παρατηρούμε, ότι οι πιο «επιθετικοί» καταναλωτές στο leasing είναι οι νέοι άνθρωποι, η λεγόμενη γενιά των «τριανταπεντάρηδων». Δεν έχουν τη λογική «να έχω κάτι δικό μου», αντίθετα θέλουν να έχουν ευελιξία και να μη δεσμεύονται με την απόκτηση ενός αυτοκινήτου, ενώ επιθυμούν να νιώθουν καλυμμένοι απέναντι σε οτιδήποτε, θα μπορούσε να προκύψει στο μέλλον. Αν έχεις ένα αυτοκίνητο και –χτύπα ξύλο- σου συμβεί ένα ατύχημα, εκείνη την ώρα καταρρέει ο κόσμος σου. Και δεν μιλάω για κάποιο σοβαρό ατύχημα. Για παράδειγμα, σου χτύπησε κάποιος την πόρτα. Σκέψου την ταλαιπωρία, να βρεις να το επισκευάσεις, να συνεννοηθείς με τις ασφαλιστικές, κλπ. Στατιστικά, αντιστοιχεί σε κάθε οδηγό ένα ατύχημα τον χρόνο. Αν έχεις αυτοκίνητο με leasing, παίρνεις απλά ένα τηλέφωνο, σου φέρνουμε ένα αυτοκίνητο αντικατάστασης και δεν πας ούτε να το φτιάξεις, ούτε να μπλέξεις με εμπειρογνώμονες, δεν ασχολείσαι με τίποτα. Γι αυτό βλέπουμε, ότι η λογική του τριανταπεντάρη διαχέεται πολύ γρήγορα και σε άλλες ηλικιακές κατηγορίες, όπως στους πενηντάρηδες, στους τριαντάρηδες, κλπ.
Μπορούμε να κάνουμε ένα «συγκριτικό τεστ» μεταξύ αγοράς και leasing ενός αυτοκινήτου;
Βεβαίως, μπορούμε να αποδείξουμε και με μαθηματικούς υπολογισμούς την υπεροχή του leasing. Ας υποθέσουμε, ότι αγοράζει ένας ιδιώτης ένα Ι.Χ. αξίας 20.000 ευρώ και διανύει με αυτό κατά μέσο όρο 20.000 χλμ. το χρόνο. Η αξία του αυτοκινήτου του μετά από τέσσερα χρόνια θα είναι στην καλύτερη περίπτωση στο 50%, άρα θα έχει χάσει τουλάχιστον 10.000 ευρώ. Σε αυτό το διάστημα υπολογίζουμε, ότι θα πληρώσει για ένα τέτοιο μοντέλο ασφάλιστρα με όλες τις καλύψεις περίπου 850 με 900 ευρώ τον χρόνο, δηλαδή άλλες 3.500 ευρώ. Συντήρηση, ελαστικά, τέλη κυκλοφορίας, ενδεχομένως αυτοκίνητο αντικατάστασης, τα βάζεις κάτω και μετά βλέπεις, ότι σε συμφέρει μακράν το leasing. Λες λοιπόν, αυτό είναι το δικό μου κόστος, το διαιρώ δια του 48 και προκύπτει ο τελικός λογαριασμός. Αν είναι ο πελάτης αυτοαπασχολούμενος και εκπίπτει το 29% της δόσης, τότε δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τον συμφέρει. Ακόμη όμως και αν διαπιστώσεις ότι έχεις χάσει εκατό ευρώ ή έχεις κερδίσει 100 ευρώ σε όλη αυτή τη διάρκεια, δεν παίζει ρόλο μπροστά στα πλεονεκτήματα, τη σιγουριά, την ευελιξία και την προβλεψιμότητα του leasing. Και βέβαια το 50% της απομείωσης της αξίας προϋποθέτει, ότι δεν θα έχει αλλάξει η εικόνα της αγοράς, δεν θα λανσάρει ενδιάμεσα η αντιπροσωπεία ένα νέο μοντέλο, οπότε θα πέσει η αξία του προηγούμενου, κλπ.
Υπάρχει η δυνατότητα εξαγοράς ενός αυτοκινήτου με τη μέθοδο του leasing;
Aν θέλεις, μπορείς να αγοράσεις το αυτοκίνητο στο τέλος της μίσθωσης σε μία προαποφασισμένη τιμή. Εμείς ως AVIS προσφέρουμε στον καταναλωτή απόλυτη διαφάνεια. Του λέμε: «Μπες στο site μας, βρες ένα αυτοκίνητο και διαμόρφωσέ το, όπως επιθυμείς, για παράδειγμα διάλεξε πόση προκαταβολή μπορείς να δώσεις, κλπ. Ανάλογα με τις επιλογές σου, διαμορφώνεται και το μίσθωμα. Όταν πάρεις την αναλυτική προσφορά, θα γράφει ότι στο τέλος της – π.χ. τετραετούς- μίσθωσης, η τιμή του αυτοκινήτου είναι αυτή. Αν θέλεις τότε να το αγοράσεις, πάρτο». Στο τέλος της ημέρας είναι μαθηματικά βέβαιο, ότι βγαίνει ο καταναλωτής ωφελημένος. Πάντως, μόλις το 10% επιλέγει να αγοράσει στη λήξη της μακροχρόνιας μίσθωσης το αυτοκίνητο, που χρησιμοποιούσε. Σχεδόν όλοι οι καταναλωτές μένουν τόσο ευχαριστημένοι από τα πλεονεκτήματα του leasing, ώστε αποφεύγουν πλέον ως λύση την αγορά του οχήματος και συνεχίζουν με το μοντέλο της μακροχρόνιας μίσθωσης.
Θα μπορούσατε να μας δώσετε ορισμένα παραδείγματα leasing, για να σχηματίσουμε μία εικόνα;
Βεβαίως, αν και κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να κάνει το ίδιο με μία επίσκεψη στο site μας. Για ένα Hyundai i10 Active 66 ίππων ισχύει προκαταβολή 2.200 ευρώ + ΦΠΑ και μηνιαίο μίσθωμα 109 ευρώ + ΦΠΑ για 48 μήνες. Αντίστοιχα, για ένα Toyota Aygo X-Play Touch Connect προβλέπονται 2.300 ευρώ + ΦΠΑ προκαταβολή και μηνιαίο μίσθωμα 123 ευρώ +ΦΠΑ. Για ένα Volkswagen Golf 1.6 TDI 115 ίππων –και πάντα για διάρκεια 48 μηνών- η προκαταβολή ανέρχεται σε 4.800 ευρώ + ΦΠΑ και το μηνιαίο μίσθωμα σε 169 ευρώ + ΦΠΑ, ενώ για ένα Citroen C4 Cactus 1.5HDI των 100 ίππων έχουμε 4.500 ευρώ + ΦΠΑ ως προκαταβολή και ίδιο μίσθωμα με το προαναφερόμενο Golf. Να σημειώσουμε επίσης, ότι αν είναι ο ιδιώτης αυτοαπασχολούμενος, π.χ. γιατρός, μηχανικός ή κόβει αποδείξεις παροχής υπηρεσιών, εκπίπτει από την εφορία όλο το ποσόν της μίσθωσης, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Ετσι, έχει οικονομία περίπου 29% στο μίσθωμα, χωρίς να χρειαστεί να επενδύσει παράλληλα κάποιο σημαντικό ποσό για την αγορά ενός αυτοκινήτου.
Υπάρχουν και κάποιες νέες τάσεις στην ελληνική αγορά;
Ανεβαίνει πολύ σε εμάς το τελευταίο διάστημα η ενοικίαση του τριημέρου. Μάλιστα τώρα τρέχουμε και μία καμπάνια, όπου στις δύο ημέρες είναι η τρίτη δωρεάν. Οι τιμές είναι πολύ καλές, τώρα για παράδειγμα -ειδικά τον χειμώνα- μπορείς να έχεις το τριήμερο για 100 – 120 ευρώ ένα ωραιότατο SUV.
Πόσο εύκολη είναι η διαδικασία του leasing για έναν ιδιώτη;
Πάρα πολύ απλή και σίγουρα πιο εύκολη από τη διαδικασία αγοράς ενός αυτοκινήτου, ιδιαίτερα αν η τελευταία γίνεται με χρηματοδότηση. Εμείς εξελίσσουμε το www.myavis.gr, ώστε να μπορεί να διεκπεραιώνει ο ιδιώτης με ένα βήμα όλη τη διαδικασία, χωρίς να μας δει καθόλου. Αφού διαμορφώσει ο υποψήφιος πελάτης μέσω του Διαδικτύου το αυτοκίνητο, που θέλει να μισθώσει, μας στέλνει –και ηλεκτρονικά, αν θέλει- ένα αντίγραφο του διπλώματός του και του Ε1 της φορολογικής του δήλωσης. Εμείς θα του στείλουμε εντός λεπτών απάντηση, αν «εγκρίνεται» ή «δεν εγκρίνεται» και αυτός το αποδέχεται πατώντας «δεκτόν», οπότε ολοκληρώνεται όλη η διαδικασία με την ηλεκτρονική υπογραφή του σχετικού συμφωνητικού. Είναι υπόθεση ενάμιση – δύο μηνών για να εφαρμόσουμε αυτό το πρόγραμμα κανονικά, γιατί ακόμη εξετάζουμε το θέμα της ηλεκτρονικής υπογραφής.
Μπορούμε να κάνουμε ένα «συγκριτικό τεστ» μεταξύ αγοράς και leasing ενός αυτοκινήτου;
Βεβαίως, μπορούμε να αποδείξουμε και με μαθηματικούς υπολογισμούς την υπεροχή του leasing. Ας υποθέσουμε, ότι αγοράζει ένας ιδιώτης ένα Ι.Χ. αξίας 20.000 ευρώ και διανύει με αυτό κατά μέσο όρο 20.000 χλμ. το χρόνο. Η αξία του αυτοκινήτου του μετά από τέσσερα χρόνια θα είναι στην καλύτερη περίπτωση στο 50%, άρα θα έχει χάσει τουλάχιστον 10.000 ευρώ. Σε αυτό το διάστημα υπολογίζουμε, ότι θα πληρώσει για ένα τέτοιο μοντέλο ασφάλιστρα με όλες τις καλύψεις περίπου 850 με 900 ευρώ τον χρόνο, δηλαδή άλλες 3.500 ευρώ. Συντήρηση, ελαστικά, τέλη κυκλοφορίας, ενδεχομένως αυτοκίνητο αντικατάστασης, τα βάζεις κάτω και μετά βλέπεις, ότι σε συμφέρει μακράν το leasing. Λες λοιπόν, αυτό είναι το δικό μου κόστος, το διαιρώ δια του 48 και προκύπτει ο τελικός λογαριασμός. Αν είναι ο πελάτης αυτοαπασχολούμενος και εκπίπτει το 29% της δόσης, τότε δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τον συμφέρει. Ακόμη όμως και αν διαπιστώσεις ότι έχεις χάσει εκατό ευρώ ή έχεις κερδίσει 100 ευρώ σε όλη αυτή τη διάρκεια, δεν παίζει ρόλο μπροστά στα πλεονεκτήματα, τη σιγουριά, την ευελιξία και την προβλεψιμότητα του leasing. Και βέβαια το 50% της απομείωσης της αξίας προϋποθέτει, ότι δεν θα έχει αλλάξει η εικόνα της αγοράς, δεν θα λανσάρει ενδιάμεσα η αντιπροσωπεία ένα νέο μοντέλο, οπότε θα πέσει η αξία του προηγούμενου, κλπ.
Κλείνοντας, θα θέλαμε να μας αναφέρετε, σε τι υπερέχει κατά την άποψή σας η AVIS απέναντι στον ανταγωνισμό;
Θεωρώ, ότι προσφέρουμε την καλύτερη εξυπηρέτηση στον πελάτη. Αυτό δεν αποτελεί απλά μία διατύπωση, αλλά έχει να κάνει με τα συστήματά μας, με τον κόσμο μας, με την εκπαίδευση του κόσμου μας, με τις συνεργασίες μας, διαθέτουμε και την ευελιξία που απαιτούν οι πελάτες σήμερα και δεν την έχουν οι μεγάλες πολυεθνικές. Μπορούμε δηλαδή να λειτουργούμε και σαν μία μικρή, οικογενειακή επιχείρηση. Νομίζω ότι αυτό είναι το μήνυμα, ότι πρέπει να είμαστε δίπλα στον πελάτη είτε έχει ένα αυτοκίνητο είτε πεντακόσια. Θεωρώ, ότι τα βήματα που κάναμε τα τελευταία χρόνια στην εξυπηρέτηση του πελάτη, είναι αυτά που μας αναγνωρίζει η αγορά και επιλέγει την ΑVIS από τις άλλες εταιρείες.
Κύριε Ταπραντζή, σας ευχαριστούμε για την ενδιαφέρουσα συνέντευξη.