Νέες συζητήσεις έχουν ξεκινήσει για το μέλλον της Αττικής Οδού και ειδικά για την διετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης που κανονικά λήγει το 2024. Στο τραπέζι βρίσκονται διάφορα ανταλλάγματα όπως η μείωση των διοδίων αλλά και η επέκταση του σιδηροδρόμου μέχρι το Λαύριο.
Η Αττική Οδός είναι από τους πιο κερδοφόρους οδικούς άξονες της Ελλάδας. Την τελευταία τριετία η εταιρεία έχει διανείμει σημαντικά μερίσματα της τάξης των 70-80 εκατ. ευρώ στους μετόχους της (Ελλάκτωρ και Άβαξ) και όταν θα λήξει η κανονική διάρκεια της παραχώρησης τα κέρδη θα αυξηθούν σημαντικά καθώς θα έχει ολοκληρωθεί και η αποπληρωμή της χρηματοδότησης για την κατασκευή του έργου.
Πληροφορίες αναφέρουν πως οι διοικήσεις των δύο μετόχων της Αττικής Οδού (Ελλάκτωρ και Άβαξ) έχουν παρουσιάσει στο υπουργείο Υποδομών μια δέσμη προτάσεων για τον καθορισμό του ανταλλάγματος για τη διετή παράταση της παραχώρησης, μέχρι τον Οκτώβριο του 2026. Μεταξύ των προτάσεων αυτών περιλαμβάνεται και η μείωση των διοδίων μέσω της εφαρμογής μιας φόρμουλας που θα αλλάζει το ύψος του τιμήματος ανάλογα με την ώρα. Έτσι τα διόδια θα είναι πιο ακριβά τις ώρες αιχμής και πιο φθηνά τις υπόλοιπες ώρες.
Υπενθυμίζεται ότι τα διόδια σήμερα κοστίζουν 2,80 ευρώ ανά διέλευση. Η τιμή έχει παραμείνει σταθερή τα τελευταία 12 χρόνια, καθώς η μοναδική αύξηση που έγινε ήταν του 2010 από τα 2,70 ευρώ στα 2,80 λόγω της αύξησης του ΦΠΑ. Όπως έχουν τονίσει εκπρόσωποι της Αττική Οδού στο παρελθόν σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης τα διόδια θα μπορούσαν να ήταν πολύ υψηλότερα.
Ένα ακόμη αντάλλαγμα που εξετάζεται για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης είναι η επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου από το Κορωπί έως το Λαύριο με έξοδα της Αττικής Οδού. Αυτή είναι μια πρόταση που είχε κάνει στο παρελθόν ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.
Μακριά μένουν οι επεκτάσεις του αυτοκινητοδρόμου
Την ίδια ώρα που έχει ξεκινήσει η συζήτηση για την παράταση της παραχώρησης οι σχεδιασμοί για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού παραμένουν ακόμη στα χαρτιά. Πρόκειται για ένα πακέτο οδικών και σιδηροδρομικών έργων ύψους 2,5 με 3 δισ. ευρώ που θεωρείται αναγκαίο για την βελτίωση του κυκλοφοριακού στην Αττική.
Κατά καιρούς έχουν παρουσιαστεί διάφορα σχέδια για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας –Αττικής προβλέπει την επέκταση της Αττικής Οδού μέχρι το Λαύριο και τη σύνδεσή της με την Λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω αστικής σήραγγας. Προβλέπει ακόμη την σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με τη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και την οδική σύνδεση της διασταύρωσης Ραφήνας με το λιμάνι Ραφήνας.