Σε ασφυκτικό κλοιό εξακολουθούν να βρίσκονται οι καταναλωτές εν όψει της θερινής περιόδου με την τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης να καταγράφουν σταθερά ανοδική πορεία, μια πορεία η οποία εκτιμάται ότι θα διατηρηθεί αν η ζήτηση καταγράψει την αναμενόμενη για την μετά COVID-19 εποχή άνοδο.
Το Brent κατέγραψε την έκτη εβδομαδιαία άνοδο μετά από την πολύ αναμενόμενη συνάντηση του ΟΠΕΚ + , η οποία κατέληξε σε μια μέτρια αύξηση στην παραγωγή, μια εξέλιξη που απέτυχε να κατευνάσει τις ανησυχίες για διεύρυνση του ελλείμματος προσφοράς.
Παρά το γεγονός ότι οι Σαουδάραβες φαίνονταν έτοιμοι να αντλήσουν σημαντικά περισσότερα ως μέρος της αναθεώρησης των σχέσεων με τις ΗΠΑ, και υπήρχαν ακόμη και προτάσεις ότι η Ρωσία θα μπορούσε να εξαιρεθεί από τις μηνιαίες συμφωνίες προμήθειας της συμμαχίας, το καρτέλ των παραγωγών συμφώνησε σε μια αύξηση που ανέρχεται μόλις στο 0,4% της παγκόσμιας ζήτησης τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.
Ο ΟΠΕΚ + συμφώνησε σε αυξήσεις της παραγωγής κατά 648.000 βαρέλια την ημέρα για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, περίπου 50% μεγαλύτερες από τις αυξήσεις που παρατηρήθηκαν τους τελευταίους μήνες. Αυτό σημαίνει ότι ο όμιλος θα προσθέτει περίπου 400.000 βαρέλια αργού την ημέρα σε αυτούς τους δύο μήνες πέρα από τις μέτριες αυξήσεις που έχουν ήδη συμφωνηθεί. Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι η κίνηση αυτή δεν μπορεί να κάνει τη διαφορά.
«Δεν είναι αρκετό», δήλωσε η Nadia Martin Wiggen, επικεφαλής αναλυτής πετρελαίου στην Pareto Securities AS στο Όσλο, σε μια συνέντευξη στην τηλεόραση του Bloomberg. «Αλλά δείχνει ότι ο ΟΠΕΚ είναι πρόθυμος να αυξήσει την παραγωγή τώρα προσπαθώντας να αποτρέψει το σενάριο των 150 ή 180 δολαρίων το βαρέλι».
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε επίσης την Πέμπτη τη μερική απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου, η οποία ενδεχομένως θα οδηγήσει σε μια πιο σφιχτή αγορά τους επόμενους μήνες.
Το πετρέλαιο κατέγραψε άνοδο φέτος λόγω της ανάκαμψης της ζήτησης καθώς οι χώρες απέρριψαν τους περιορισμούς για τον ιό, ενώ η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία μείωσε την προσφορά από έναν από τους τρεις μεγαλύτερους παραγωγούς στον κόσμο. Μια πιθανή αναζωπύρωση της κατανάλωσης στην Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού στον κόσμο, απειλεί τώρα να προσθέσει ακόμη μεγαλύτερη ανοδική πίεση στις τιμές.
Η αύξηση της προσφοράς του ΟΠΕΚ+ δεν θα ήταν αρκετή για να εξισορροπήσει μια αγορά που μεταβάλλεται σε έλλειμμα λόγω της ανάκαμψης της ζήτησης στην Κίνα, ανέφερε σε σημείωμα η Goldman Sachs Group Inc. Η τράπεζα είπε ότι οι προσδοκίες της για παραγωγή από τη συμμαχία είναι καθοδικές, δεδομένης της ευρωπαϊκής απαγόρευσης των ρωσικών εισαγωγών και της έλλειψης προόδου στις διαπραγματεύσεις με το Ιράν. Επανέλαβε την πρόβλεψή της για το Brent κατά μέσο όρο στα 125 δολάρια το βαρέλι το δεύτερο εξάμηνο.
Αλλά και στις ΗΠΑ, τα επίπεδα των αποθεμάτων δεν συνάδουν με μια επερχόμενη μείωση των τιμών. Μια έκθεση που δείχνει τα αμερικανικά αποθέματα αργού μειώθηκαν περισσότερο από διπλάσια από ό,τι αναμενόταν την περασμένη εβδομάδα στην αρχή της καλοκαιρινής περιόδου οδήγησης, ανέδειξε το αυξανόμενο έλλειμμα προσφοράς.
Προς τα 2,5 ευρώ η βενζίνη στα αστικά κέντρα – Φωτιά οι τιμές στα νησιά
Δεδομένων των ανοδικών πιέσεων που ασκούν οι γεωπολιτικές εξελίξεις και τα επίπεδα της προσφοράς, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 2,312 ευρώ το βαρέλι και του πετρελαίου κίνησης στα 1,9 ευρώ, επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις για περαιτέρω άνοδο. Στα νησιά οι τιμές έχουν φθάσει σε πρωτόγνωρα επίπεδα με τη μέση τιμή στα Δωδεκάνησα να διαμορφώνεται στα 2,442 και στις Κυκλάδες στα 2,487, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχουν πρατήρια που πωλούν και πάνω από 2,6 ευρώ.
Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, ο τζίρος των πρατηρίων έχει μειωθεί καθώς τα γεμίσματα αφορούν σε ποσότητες που αντιστοιχούν σε 5,10 και 20 ευρώ ενώ πέρυσι τέτοια εποχή οι ποσότητες με τις οποίες γέμιζαν οι οδηγοί ήταν διπλάσιες.
Τα μέτρα που εξετάζει η κυβέρνηση για τα καύσιμα
Σύμφωνα με πληροφορίες, το κυβερνητικό επιτελείο εξετάζει μέρα με τη μέρα την κατάσταση στην αγορά προκειμένου να καταλήξει σε ένα περίγραμμα μέτρων τα οποία θα ανακοινωθούν μετά τις 15 Ιουνίου. Αν και ακόμη δεν έχει ληφθεί η τελική απόφαση, στο τραπέζι των συζητήσεων έχει πέσει η επέκταση της οριζόντιας έκπτωσης που ίσχυες για το πετρέλαιο κίνησης και στην βενζίνη. Παράλληλα, ενώ εκπρόσωποι της κυβέρνησης έχουν επανειλημμένως αναφέρει ότι δεν τίθεται προς το παρόν θέμα μείωσης του ΦΠΑ και του ΕΦΚ, πλέον, οι πιθανότητες για αντίστοιχες παρεμβάσεις αυξάνονται, ειδικά εν αναμονή των στοιχείων του πρώτου πενταμήνου τα οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις θα είναι ενθαρρυντικά ως προς την ύπαρξη δημοσιονομικού χώρου για νέες παρεμβάσεις.