«Διαδρόμος των Σιτηρών»: Προϋποθέσεις και ερωτηματικά στη συμφωνία Ρωσίας - Ουκρανίας για τις εξαγωγές

Newsroom
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Διαδρόμος των Σιτηρών»: Προϋποθέσεις και ερωτηματικά στη συμφωνία Ρωσίας - Ουκρανίας για τις εξαγωγές
Η συμφωνία για τη δημιουργία του λεγόμενου «Διαδρόμου των Σιτηρών» είναι σημαντική για την παγκόσμια επισιτιστική κρίση.

Συμφωνία για την επανεκκίνηση των εξαγωγών περίπου 20 εκατ. τόνων ουκρανικών σιτηρών από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας υπέγραψαν το απόγευμα της Παρασκευής η Ρωσία με την Ουκρανία, παρουσία του ΓΓ του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες.

Η συμφωνία για τη δημιουργία του λεγόμενου «Διαδρόμου των Σιτηρών» είναι σημαντική για την παγκόσμια επισιτιστική κρίση, όμως αποτελεί και την πρώτη μεγάλη συμφωνία μεταξύ των δύο εμπόλεμων χωρών, από την έναρξη των συρράξεων στις 24 Φεβρουαρίου.

Ο στόχος είναι να βγουν από την Ουκρανία 20-25 εκατομμύρια τόνοι σιτηρών που βρίσκονται σε σιλό στα λιμάνια, την ώρα που πλησιάζει η νέα συγκομιδή.

Ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες τόνισε ότι «η λύση στην παγκόσμια επισιτιστική κρίση είναι η πρόσβαση σε τρόφιμα και προϊόντα λιπασμάτων της Ουκρανίας και της Ρωσίας. Αυτή η συμφωνία θα κλείσει το χάσμα στην παγκόσμια προσφορά τροφίμων» και ευχαρίστησε τον Πρόεδρο Ερντογάν για τις προσπάθειές του.

Πολλά ερωτηματικά που μένουν να απαντηθούν

Η συμφωνία που επιτεύχθηκε σήμερα θα επιτρέψει να ξεμπλοκαριστούν τρία λιμάνια στην περιοχή της Οδησσού, όμως θα χρειαστεί να βρεθούν κατάλληλα πλοία και πληρώματα –και φυσικά να ασφαλιστούν– κάτι που εκτιμάται ότι θα κοστίσει ακριβά.

Από ποια λιμάνια;

Η Ουκρανία θεωρεί ότι οι εξαγωγές μπορούν να ξαναρχίσουν από την Οδησσό και από τα «δορυφορικά» λιμάνια της, το Πιβντένι και το Τσορνομόρσκ. «Μιλάμε για ουκρανικό σιτάρι από τα ουκρανικά λιμάνια που ελέγχονται από την Ουκρανία», είπε ο Πολ Τουρέ, ο διευθυντής του Ανωτάτου Ινστιτούτου Ναυτιλιακής Οικονομίας (Isemar), υπογραμμίζοντας ότι η Μαριούπολη εξαιρείται, αφού ελέγχεται από τους Ρώσους.

«Για τον λόγο αυτόν δεν μιλάμε για θαλάσσιο εμπόριο αλλά για μια διεθνή λύση στην επισιτιστική κρίση», πρόσθεσε.

Τι θα συμβεί με τις νάρκες;

Οι διαπραγματευτές εγκατέλειψαν την προσπάθεια εκκαθάρισης της Μαύρης Θάλασσας από τις νάρκες που τοποθέτησαν κυρίως οι Ουκρανοί για να προστατεύσουν τα παράλιά τους. «Η αποναρκοθέτηση θα έπαιρνε πάρα πολύ χρόνο», εξήγησε ο ΟΗΕ, διευκρινίζοντας ότι ουκρανικά πλοία-πιλότοι θα ανοίγουν τον δρόμο στα φορτηγά στα χωρικά ύδατα της χώρας, ώστε να αποφεύγουν τις νάρκες.

Η Τουρκία πάντως δήλωσε «έτοιμη» να βοηθήσει στην αποναρκοθέτηση. «Σε περίπτωση ανάγκης, προβλέπεται (από τη συμφωνία) ότι η αποναρκοθέτηση μπορεί να γίνει από τρίτη χώρα. Η Τουρκία είναι έτοιμη να προσφέρει τη βοήθειά της», είπε ο Ιμπραχίμ Καλίν, ο εκπρόσωπος της τουρκικής προεδρίας, μιλώντας στο ιδιωτικό κανάλι NTV.

Με ποια πλοία;

Σύμφωνα με τον Τουρέ, θα πλοία που θα χρησιμοποιηθούν θα είναι κατά κύριο λόγο τουρκικά ή ελληνικά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου αφού η Ελλάδα, όπως υπενθύμισε, διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο. Τα πλοία αυτά μπορούν να μεταφέρουν 20-70.000 τόνους το καθένα.

Θα μπορούσαν επίσης να τεθούν στη διάθεση των Ουκρανών και μεγάλα, ευρωπαϊκά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, για τα προϊόντα των οποίων έχει ήδη γίνει η επεξεργασία σε ουκρανικά εργοστάσια (άλευρα ή ζυμαρικά).

Τα πλοία αυτά θα επιθεωρούνται στην Κωνσταντινούπολη προτού αναχωρήσουν για την Ουκρανία, από τους εκπροσώπους των τεσσάρων μερών, για να διασφαλιστεί ότι δεν θα μεταφέρουν όπλα.

Θα ασφαλίζονται τα δρομολόγια;

Ένα μεγάλο μέρος της Μαύρης Θάλασσας και της Αζοφικής δεν καλύπτεται πλέον από τις εταιρείες ασφάλισης ποντοπόρων πλοίων και εμπορευμάτων, από την αρχή του πολέμου. Τα πλοία θα χρειαστούν επομένως «πρόσθετη κάλυψη, η οποία μένει να συζητηθεί», εξήγησε ο Σιλβέν Γκοντέν, της εταιρείας αντασφάλισης Scor.

«Θα τεθεί το ερώτημα πώς οι ασφαλιστές θα υπολογίσουν τον κίνδυνο και πώς θα τον αναλάβουν. Θα χρειαστεί να γίνει μια συζήτηση για το πώς θα οργανωθεί αυτός ο (θαλάσσιος) διάδρομος, οι αντισυμβαλλόμενοι να κατανοήσουν καλά ποια είναι τα μέτρα ασφαλείας, τα στρατιωτικά μέσα που διατίθενται για να εξασφαλιστεί ότι τα πλοία θα περνούν με ασφάλεια», εξήγησε.

Πόσο θα κοστίσει;

Τα έξτρα ασφάλιστρα για τη Μαύρη Θάλασσα ανέρχονταν στο παρελθόν στο 5-7% της ασφαλιζόμενης αξίας του πλοίου, είπε ο Γκοντέν, για να δώσει μια τάξη μεγέθους. Συνήθως, η ασφάλιση του φορτίου στοιχίζει μεταξύ 0,2-0,5% της αξίας του, φτάνοντας μέχρι και το 1% για τα γερασμένα πλοία. «Είναι τεράστιο ποσό!», σημείωσε.

«Όταν μιλάμε για εμπόλεμες ζώνες, η κοστολόγηση γίνεται κατά περίπτωση και το κόστος μπορεί πολύ γρήγορα να εκτιναχθεί στα ύψη», είπε ο Ματιέ Μπερουριέ, ο γενικός διευθυντής της ναυλομεσίτριας εταιρείας Eyssautier Verlingue.

Και το πλήρωμα;

«Είναι κρίσιμης σημασίας να εγγυηθούμε την ασφάλεια των πληρωμάτων, αν θέλουμε να εφαρμοστεί γρήγορα αυτή η συμφωνία», σχολίασε το Διεθνές Επιμελητήριο Εμπορικής Ναυτιλίας (ICS). «Τίθεται το ερώτημα (…) με ποιον τρόπο μπορούμε να εκπαιδεύσουμε αποτελεσματικά τα πληρώματα των πλοίων στην περιοχή ώστε να τηρηθούν οι προθεσμίες», πρόσθεσε.

Πόσο χρόνο θα διαρκέσει η επιχείρηση;

«Απομένει ακόμη να γίνει πολλή δουλειά», επέμεινε το ICS.

Σύμφωνα με ειδικούς που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις, χρειάζονται ακόμη τρεις-τέσσερις εβδομάδες για να οριστικοποιηθούν οι λεπτομέρειες και να καταστεί λειτουργική η συμφωνία. Ο υπουργός Άμυνας της Ρωσίας πάντως θεώρησε ότι είναι εφικτό να ξεκινήσει η διαδικασία «εντός των επόμενων ημερών».

Η συμφωνία ισχύει για τέσσερις μήνες, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να εξάγονται 8 εκατομμύρια τόνοι κάθε μήνα για να αδειάσουν τα ουκρανικά σιλό.

Λευκός Οίκος για Ρωσία: Να εφαρμόσουν γρήγορα τη συμφωνία

Οι ΗΠΑ κάλεσαν σήμερα τη Ρωσία να θέσει «γρήγορα» σε εφαρμογή τη συμφωνία για την εξαγωγή των ουκρανικών σιτηρών μέσω της Μαύρης Θάλασσας.

«Αναμένουμε ότι η εφαρμογή της συμφωνίας (που υπέγραψαν σήμερα οι δύο χώρες) θα αρχίσει σύντομα, ώστε οι πιο ευάλωτοι άνθρωποι αυτού του πλανήτη να μην βυθιστούν στη πιο βαθιά ανασφάλεια και τον υποσιτισμό», ανέφερε ο εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου Τζον Κίρμπι μιλώντας σε δημοσιογράφους.

Με πληροφορίες CNBC, ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ρωσία - Ουκρανία: Υπεγράφη η συμφωνία για τις εξαγωγές σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα

Κουλέμπα για συμφωνία σιτηρών: Εμπιστευόμαστε τον ΟΗΕ, όχι την Ρωσία

ΟΟΣΑ: Εισοδήματα 13 ετών «κοστίζει» μια κατοικία 100 τμ στην Ελλάδα - Σε ποιες χώρες είναι ακριβότερη η απόκτηση στέγης

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider