Τραγωδία στα Τέμπη: Ολοκληρώνονται οι έρευνες - Στις 52 οι σοροί που ταυτοποιήθηκαν

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τραγωδία στα Τέμπη: Ολοκληρώνονται οι έρευνες - Στις 52 οι σοροί που ταυτοποιήθηκαν
Τελευταία πράξη του δράματος στη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία στην Ελλάδα - Ανείπωτος πόνος για τους νεκρούς. Παραδίδονται οι σοροί στις οικογένειες. Νέες αποκαλύψεις για τον σταθμάρχη.

Τελευταία ενημέρωση 16:34

Η μεγάλη επιχείρηση της Πυροσβεστικής, στο σημείο της φονικής σύγκρουσης των δύο τρένων στα Τέμπη που έχει βυθίσει στο πένθος στην Ελλάδα, φτάνει στο τέλος της.

Σε 57 ανέρχονται οι επιβεβαιωμένοι νεκροί από το σιδηροδρομικό δυστύχημα, σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση από την εκπρόσωπο Τύπου της ΕΛΑΣ, αστυνόμο Β', Κωνσταντία Δημογλίδου. Όπως είπε η κ. Δημογλίδου, συνολικά 52 θύματα έχουν ταυτοποιηθεί με τη μέθοδο του DNA, ενώ 14 οικογένειες έχουν ενημερωθεί από τον επικεφαλής της ομάδας αναγνώρισης της Eλληνικής Aστυνομίας και τους ειδικούς ψυχολόγους, με την επώδυνη αυτή διαδικασία να συνεχίζεται. Παράλληλα, όσοι οικείοι των θυμάτων καθώς και επιβαίνοντες επιθυμούν μπορούν να παραλάβουν προσωπικά αντικείμενα από το Α.Τ. Τεμπών, τα οποία συγκεντρώθηκαν από τους διασώστες από το μοιραίο τρένο.

«Ο μηχανοδηγός εμπιστεύτηκε 1.000% τον σταθμάρχη ενώ δεν έπρεπε, ήταν άπειρος»

«Ο μηχανοδηγός εμπιστεύτηκε τον σταθμάρχη 1.000%, ενώ δεν έπρεπε... Αυτό είναι το επιλήψιμο σε ό,τι αφορά τον μηχανοδηγό. Ο σταθμάρχης ήταν ένας άπειρος υπάλληλος, ο οποίος κάκιστα είχε τοποθετηθεί στον σταθμό Λαρίσης» τόνισε ο συνταξιούχος εκπαιδευτής μηχανοδηγών Νικόλαος Τσουρίδης, αναφερόμενος στην τραγωδία στα Τέμπη.

Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ο κ. Τσουρίδης εξήγησε ότι «στη συνομιλία μεταξύ του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού υπάρχει ένα ένοχο μυστικό. Ο μηχανοδηγός ήταν φίλος με τον σταθμάρχη, και δυστυχώς δεν τήρησαν και οι δύο τα τυπικά υπηρεσιακά».

«Ας μην πούμε ότι είχαν φιλική σχέση, αλλά μια οικειότητα. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι ο μηχανοδηγός εμπιστεύτηκε τον σταθμάρχη 1.000%, ενώ δεν έπρεπε. Αυτό είναι το επιλήψιμο σε ό,τι αφορά τον μηχανοδηγό. Ο σταθμάρχης ήταν ένας άπειρος υπάλληλος, ο οποίος κάκιστα είχε τοποθετηθεί στον σταθμό Λαρίσης. Ο σταθμός Λαρίσης είναι ένας πολύ δύσκολος σταθμός σε ό,τι αφορά την κυκλοφορία, γιατί είναι σταθμός αφετηρίας, τερματισμού, διερχομένων τρένων. Επίσης, έχει κοντά το μηχανοστάσιο, όπου ανεβοκατεβαίνουν κινητήριες μονάδες. Έχει τρομερή κίνηση. Πρέπει λοιπόν εκεί να είναι ένας όχι απλά έμπειρος, αλλά εμπειρότατος, με βαριά προϋπηρεσία σταθμάρχης. Οι σταθμάρχες όπως και οι μηχανοδηγοί, αντιμετωπίζουν καθημερινά τεράστιες προκλήσεις. Δεν είναι καμία ημέρα ίδια, άλλα γεγονότα τα σημερινά, άλλα τα αυριανά, άλλα τα προχθεσινά. Οπότε, στις διαφορετικές αυτές προκλήσεις πρέπει το μυαλό σου να παίρνει στροφές τουρμπίνας. Αυτό όμως δεν θα γίνει επειδή είσαι έξυπνος και τελείωσες με 10 και όχι με 9. Πρέπει να είσαι πολύ έμπειρος και να ξέρεις τι γίνεται με την κυκλοφορία των συρμών».

Όπως ανέφερε ο κ. Τσουρίδης, κατά τη συνομιλία του σταθμάρχη με τον μηχανοδηγό, ο πρώτος δεν ενημέρωσε το δεύτερο ποια γραμμή θα ακολουθήσει:

«Στην έξοδο της Λάρισας υπάρχουν δύο γραμμές, η μία που κατεβαίνει από Θεσσαλονίκη και η άλλη που ανεβαίνει προς Θεσσαλονίκη. Εκεί έγινε το μοιραίο λάθος από τον σταθμάρχη... Δεν είπε στον μηχανοδηγό να πάει από τη γραμμή ανόδου ή τη γραμμή καθόδου. Βάσει του κανονισμού, ο σταθμάρχης είναι υποχρεωμένος να πει στον μηχανοδηγό ποια γραμμή θα ακολουθήσει. Ο έμπειρος μηχανοδηγός είναι υποχρεωμένος να ρωτήσει κι εφόσον δεν πάρει σαφείς οδηγίες, τότε δεν πρέπει να αναχωρήσει».

Έρευνα της Τροχαίας Λάρισας στα γραφεία του ΟΣΕ για συλλογή στοιχείων

Έρευνα στο πλαίσιο της προανάκρισης πραγματοποιήθηκε από το Τμήμα Τροχαίας για το δυστύχημα στα Τέμπη, στα γραφεία του ΟΣΕ στη Λάρισα, με στόχο να συλλεχθούν όλα τα απαραίτητα στοιχεία που χρειάζονται οι αστυνομικές έρευνες για την διερεύνηση της υπόθεσης της σιδηροδρομικής τραγωδίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, άνδρες της Τροχαίας στην έρευνα τους συνέλεξαν ό,τι στοιχείο κρίνεται χρήσιμο, όπως έγγραφα και άλλα ντοκουμέντα που αφορούσαν το συγκεκριμένο δρομολόγιο, ώστε να βγουν συμπεράσματα για τα αίτια της τραγωδίας και τον καταλογισμό των ευθυνών.

Δεν έχουν βρεθεί φιάλες ή θραύσματα φιαλών υγραερίου στον ευρύτερο χώρο

Παράλληλα, όπως διευκρινίζει η Πυροσβεστική δεν έχουν βρεθεί φιάλες ή θραύσματα φιαλών υγραερίου στον ευρύτερο χώρο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

Συγκεκριμένα η ανακοίνωση της Πυροσβεστικής αναφέρει:

«Με αφορμή πρόσφατες αναφορές σε ΜΜΕ περί ανεύρεσης δύο φιαλών υγραερίου, στο χώρο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, στα Τέμπη, το Πυροσβεστικό Σώμα διευκρινίζει: Κατά την διαδικασία ελέγχου για τον εντοπισμό ατόμων στους χώρους των βαγονιών αλλά και στον ευρύτερο χώρο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, δεν έχουν βρεθεί φιάλες ή θραύσματα φιαλών υγραερίου. Συνεπώς, οι σχετικές με το θέμα δημοσιογραφικές αναφορές, οι οποίες μάλιστα αποδόθηκαν σε εκπρόσωπο του Πυροσβεστικού Σώματος, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα».

Τριμελής Ειδική Επιτροπή

Σε πολιτικό επίπεδο, κατόπιν εντολής του Πρωθυπουργού, ο κ. Γιώργος Γεραπετρίτης ανακοίνωσε την Ειδική Επιτροπή για τη διερεύνηση και ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων και δυσλειτουργιών που οδήγησαν στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.

Η Επιτροπή είναι τριμελής και συμμετέχουν οι:

  • Ιωάννης - Κωνσταντίνος Χαλκιάς, Επίτιμος Πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ως Πρόεδρος.
  • Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, Καθηγητής Μεταφορών και Παραγωγής στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ως μέλος.
  • Βασίλειος Προφυλλίδης, Καθηγητής της Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ως μέλος.

«Η Επιτροπή θα επιτελέσει το έργο της στο συντομότερο δυνατό χρόνο και θα καλέσει τεχνικό προσωπικό, εμπειρογνώμονες ή όποιο άλλο πρόσωπο κρίνει απαραίτητο, προκειμένου να τη συνδράμουν» επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

Υπ. Υποδομών και Μεταφορών: Τι αρμοδιότητες ανατίθενται σε Παπαδόπουλο και Καραγιάννη

Με κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Επικρατείας ανατίθενται αρμοδιότητες στους Υφυπουργούς Μιχάλη Παπαδόπουλο και Γιώργο Καραγιάννη, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπ. Υποδομών και Μεταφορών.

Οι αρμοδιότητες καταλαμβάνουν αυτοτελώς την έκδοση διοικητικών πράξεων, καθώς και παράλληλη με τον Υπουργό, νομοθετική πρωτοβουλία και κοινοβουλευτικό έλεγχο, όπως υπογραμμίζεται.

«Ο Υπουργός διατηρεί την αρμοδιότητα για τη διερεύνηση των αιτιών του πρόσφατου σιδηροδρομικού δυστυχήματος» καταλήγει η σχετική ανακοίνωση.

Πειθαρχική παρέμβαση για τις τηλεοπτικές δηλώσεις δικηγόρων

Την διερεύνηση τυχόν πειθαρχικών ευθυνών των δικηγόρων για τις τηλεοπτικές δηλώσεις τους αναφορικά με το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών ζητεί η συντονίστρια των Πειθαρχικών Τμημάτων του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών Μαρινέττα Γούναρη-Χατζησαράντου από τον πρόεδρο του Πειθαρχικού Συμβουλίου, Ζήση Κωνσταντίνου.

Συγκεκριμένα, η συντονίστρια των Πειθαρχικών Τμημάτων ζητεί να ελεγχθεί η περίπτωση οι συγκεκριμένοι δικηγόροι να «εκδηλώνουν συμπεριφορές που απάδουν του Κώδικα Δεοντολογίας του δικηγορικού λειτουργήματος». Το ΔΣ του ΔΣΑ έχει καλέσει τα μέλη του «να αποφεύγουν τοποθετήσεις που παραβιάζουν τον Κώδικα Δεοντολογίας Δικηγόρων».

Με απόφαση του το ΔΣ του ΔΣΑ έχει καταδικάσει απερίφραστα τις συγκεκριμένες συμπεριφορές σημειώνοντας σε ανακοίνωση πως είναι και «πειθαρχικά ελεγκτέα κάθε συμπεριφορά δικηγόρου, που, με αφορμή τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, επιχειρεί την εκμετάλλευση του ανθρώπινου πόνου». Όπως υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση «τέτοιες συμπεριφορές απάδουν του κύρους και της αξιοπρέπειας του δικηγορικού λειτουργήματος, προκαλούν την κοινωνία και αμαυρώνουν την εικόνα του σώματος». Παράλληλα, σημειώνεται πως ο Πρόεδρος του Πειθαρχικού Συμβουλίου, στο πλαίσιο της αυτεπάγγελτης κίνησης της πειθαρχικής διαδικασίας, πρέπει «να διερευνήσει τυχόν πειθαρχικές ευθύνες δικηγόρων, οι οποίοι εμφανιζόμενοι σε τηλεοπτικά μέσα και αναφερόμενοι στο πολύνεκρο δυστύχημα έχουν παραβεί τους ισχύοντες δεοντολογικούς κανόνες».

Νέες αποκαλύψεις για τον σταθμάρχη

Ταυτόχρονα, ο 59χρονος σταθμάρχης είχε πιάσει δουλειά στον κομβικό σταθμό της Λάρισας στις 25 Φεβρουαρίου κι αυτό σημαίνει πως όταν έγινε το δυστύχημα στα Τέμπη βρισκόταν για μόλις 5η ημέρα στη συγκεκριμένη θέση. Μάλιστα οι πληροφορίες αναφέρουν πως αφέθηκε μόνος του στη βάρδια να διαχειριστεί την κυκλοφορία των τρένων, κάτι που επιβεβαιώνει και ο δικηγόρος του, Στέφανος Παντζαρτζίδης στο Reader.gr.

Ο συνήγορος του κατηγορούμενου υπογράμμισε πως τον μήνα που προηγήθηκε, εργαζόταν σε μικρούς σταθμούς, είχε λάβει την πιστοποίησή του λίγο μετά την άφιξη του 2023 και πριν από πέντε ημέρες, μέσα δηλαδή στο τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας, ανέλαβε υπηρεσία που θεωρείται από τις πιο δύσκολες και κομβικές του σιδηροδρομικού δικτύου.

Ηδη μάλιστα από χθες αρμόδιο κλιμάκιο «σάρωσε» το κτήριο του ΟΣΕ στη Λάρισα, όχι μόνο στα σταθμαρχείο, συγκεντρώνοντας στοιχεία από υπολογιστές, δεδομένα από τα εισιτήρια, συστήματα παρακολούθησης αλλά και όποιο αποδεικτικό στοιχείο θα στηρίξει τις πραγματογνωμοσύνες.

«Ο σταθμάρχης είχε ειδοποιηθεί ότι έρχεται αμαξοστοιχία 17' πριν τη σύγκρουση»

Την ίδια στιγμή, ο σταθμάρχης της Λάρισας που κατηγορείται για κακούργημα στην τραγωδία των Τεμπών, φέρεται να είχε ειδοποιηθεί 17 λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση, πως η εμπορική αμαξοστοιχία βρίσκεται στη γραμμή καθόδου.

Σύμφωνα με το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του STAR ο σταθμάρχης της Λάρισας ενημερώθηκε στις 23:04 από τον σταθμάρχη Νέων Πόρων, ότι η εμπορική αμαξοστοιχία βρίσκεται στη γραμμή καθόδου με κατεύθυνση προς την Αθήνα. Ο 59χρονος όμως δεν αντέδρασε καθώς εξακολουθούσε να πιστεύει ότι είχε «κλειδώσει» το μοιραίο Intercity 62 στην γραμμή ανόδου προς Θεσσαλονίκη.

Το ρεπορτάζ του καναλιού αναφέρει πως η συγκεκριμένη επικοινωνία έχει καταγραφεί ηχητικά και σε βιβλίο, με τον σταθμάρχη μάλιστα να έχει απαντήσει στον συνάδελφό του από τον σταθμό των Νέων Πόρων πως «όλα καλώς».

Το Σάββατο η απολογία του σταθμάρχη που κατηγορείται για κακούργημα

Ο 59χρονος σταθμάρχης ανέλαβε την ευθύνη για τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών στο μερίδιο που του αναλογεί, επεσήμανε ο συνήγορός του, Στέφανος Παντζαρτζίδης, εννοώντας προφανώς το ηλεκτρονικό σύστημα και τη σήμανση που δεν λειτούργησαν.

Το Σάββατο ορίστηκε η απολογία του ενώ κατηγορείται για διατάραξη των συγκοινωνιών, από την οποία επήλθε θάνατος πολλών ατόμων, αδίκημα που με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα (άρθρο 291) επισύρει ποινές από 10 χρόνια κάθειρξη ως και ισόβια.

«Πενθεί όλη η Ελλάδα για αυτό που έγινε. Ο κατηγορούμενος είναι κυριολεκτικά συντετριμμένος. Είναι πολύ νωρίς για δηλώσεις, καθώς ακόμη δεν έχουμε λάβει αντίγραφα της δικογραφίας, η οποία δεν έχει τελειώσει. Έχει αναλάβει το μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί, στα πλαίσια της ευθύνης που έπρεπε να έχει και έχει, αλλά από εκεί και πέρα αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι δεν πρέπει να επικεντρώνουμε στο δέντρο, ενώ πίσω από αυτό υπάρχει ένα ολόκληρο δάσος».

Μετά από ερώτηση ο κ. Παντζαρτζίδης επανέλαβε ότι από τον κατηγορούμενο υπάρχει ανάληψη ευθυνών στο μέτρο που του αναλογεί. «Από εκεί και πέρα, αν υπάρχουν κι άλλα θέματα που δεν αφορούν δική του υπευθυνότητα, υποχρέωση ή αμέλεια, αυτό θα το εξετάσει η Δικαιοσύνη», είπε. Ο δικηγόρος πρόσθεσε ότι η πλευρά του κατηγορούμενου είναι πάρα πολύ ευχαριστημένη με τον λεπτό τρόπο που χειρίζεται η Εισαγγελία την υπόθεση.

Ο σταθμάρχης, όπως υπογραμμίζουν αστυνομικές πηγές, παραδέχθηκε ότι στο εν λόγω σημείο έκανε λάθος και έβαλε το επιβατικό τρένο σε τροχιά σύγκρουσης με την εμπορική αμαξοστοιχία. Οι ειδικοί επισημαίνουν πως πρέπει να έμεινε ανοιχτό το κλειδί – από προγενέστερη μετακίνηση του προαστιακού- με αποτέλεσμα τη μοιραία σύγκρουση.

Το δεύτερο μοιραίο λάθος του σταθμάρχη της Λάρισας – «Έβλεπε το τρένο σε λάθος γραμμή για 5,5 χιλιόμετρα»

Απαντώντας στις επικρίσεις που δέχεται ο ΟΣΕ για το μοιραίο γεγονός εξαιτίας του προβληματικού συστήματος τηλεδιοίκησης, ο σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης υποστήριξε ότι οφείλεται σε «κάποιους χειρισμούς που έγιναν στον σταθμό της Λάρισας». Παράλληλα, υποστήριξε ότι το μοιραίο συμβάν έγινε λίγα χιλιόμετρα μετά το υπάρχον σύστημα σηματοδότησης ενώ όσο αφορά τις ελλείψεις σημείωσε ότι «γίνεται προσπάθεια να αναταχθεί και να εκσυγχρονιστεί η τηλεδιοίκηση και η σηματοδότηση, ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον τα οποιαδήποτε τέτοια λάθη».

Αφού εξέφρασε τα συλλυπητήριά του στους συγγενείς των θυμάτων και των αγνοουμένων ο κ. Τερεζάκης δήλωσε ό,τι «η Ελλάδα πενθεί και εμείς οι σιδηροδρομικοί χάσαμε και εμείς αγαπημένα πρόσωπα, συναδέλφους που έχουμε κάνει πολλά ταξίδια μαζί».

Ταυτόχρονα, ο κ. Τερεζάκης επεσήμανε πως ο 59χρονος σταθμάρχης έβλεπε την επιβατική αμαξοστοιχία να κινείται σε λάθος γραμμή για 5,5 χλμ χωρίς να αντιδράσει για να τη σταματήσει έγκαιρα. «Ο σταθμός της Λάρισας έχει τοπικό πίνακα χειρισμού σηματοδότησης, πριν και μετά τον σταθμό σε κάποια αποσταση υπάρχουν φωτοσήματα και αλλαγές που δείχνουν την παρουσία του τρένου. Το γιατί ο σταθμάρχης δεν μπόρεσε να παρκολουθήσει το τρένο σε όλη τη διαδρομή μέχρι 5,5 χλμ. μετά τον σταθμό είναι θέμα της έρευνας που κάνει η επιτροπή» είπε αρχικά ο κ. Τερεζάκης στον ΣΚΑΪ και πρόσθεσε:

«Αν έβλεπε τον πίνακα που λειτουργεί – γιατί τον έλεγξα εγώ πριν έρθει ο ανακριτής και του τον έδειξα – για 5,5 χλμ. θα μπορούσε να είχε δει το τρένο να μπεί στην αντίθετη διαδρομή και θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο».

«Από τη στιγμή που έφυγε το τρένο με μια απλή παρατήρηση θα μπορούσες να δεις ότι έφυγε στην ανάποδη γραμμή και να ειδοποιήσεις τον μηχανοδηγό να σταματήσει» σημειώνει ο πραγματογνώμονας Αναστάσιος Δέδες.

Πάντως, από το ηχητικό ντοκουμέντο με το διάλογο μεταξύ σταθμάρχη και κλειδούχου πριν το τρένο ξεκινήσει τη διαδρομή του θανάτου, προκύπτει ότι ο σταθμάρχης δίνει έγκριση στην επιβατική αμαξοστοιχία να μπει στην αντίθετη γραμμή στην οποία όμως ήδη κινούταν η εμπορική αμαξοστοιχία.

Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού: Βασίλη, να γυρίσω;

-Σταθμάρχης: Όχι, όχι άστο όπως είναι γιατί ακολουθεί το 1564.

-Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού: Έγινε, καλώς, το αφήνω όπως είναι η διαγώνιος.

Ο σταθμάρχης, από το ηχητικό ντοκουμέντο, δεν φαίνεται να είχε αντιληφθεί το λάθος. «Ο σταθμάρχης είναι ο διαχειριστής της γραμμής και άρα εκείνος γνωρίζει που ακριβώς υπάρχει αμαξοστοιχία» απαντά ως προς το πρώτο, ο Γενικός Γραμματέας του ΟΣΕ, Νίκος Κιουτσούκης. «Άκουγε, αλλά δεν είχε ειπωθεί κάτι στο διάλογο περί αντίθετης κατεύθυνσης» απαντά ο ίδιος, ως προς το δεύτερο ερώτημα. «Με τον τρόπο που το είπε -χωρίς να του πει φεύγεις από τη γραμμή ανόδου- θεωρείται ότι φεύγει από τη γραμμή ανόδου, χωρίς να το πει όμως» επισημαίνει σχετικά ο πρ. δ/ντης Ασφαλείας και Κυκλοφορίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με την ΕΡΤ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Οι διαχρονικές καθυστερήσεις δυστυχώς μπορούν να αποβούν -και- μοιραίες

Βουβό κύμα σιωπής και προσπάθειες αναβίωσης αγανακτισμένων σε πλατείες, Ο άφαντος υπουργός

Γιατί «εμείς» δεν μιλήσαμε γι' αυτό το σχεδόν «προσχεδιασμένο» έγκλημα;

gazzetta
gazzetta reader insider insider