«Οι αυτοψίες και οι έλεγχοι των κλιμακίων της γενικής γραμματείας αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής έχουν ξεπεράσει τις 16.500 περίπου περιπτώσεις σε περίπου 200 κοινότητες», επισήμανε ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, αρμόδιος για θέματα Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής, Χρήστος Τριαντόπουλος, σε ενημέρωση από το Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων στη Λάρισα.
Όπως είπε, από αυτές οι επανέλεγχοι των κτιρίων με δομικές ζημιές είναι περίπου 1200 εκ των οποίων 300 περίπου κτίρια χαρακτηρίζονται ως επικίνδυνα για χρήση, ως κόκκινα δηλαδή όπου ο πολίτης δεν μπορεί να διαμείνει εκεί και το σπίτι πρέπει να κατασκευαστεί εκ νέου, 300 περίπου κτίρια επίσης χαρακτηρίζονται ως προσωρινά, μέχρι δηλαδή να επισκευαστούν, ακατάλληλα για χρήση, ως κίτρινα δηλαδή, όπου ο πολίτης δεν μπορεί να διαμείνει εκεί μέχρι να αποκατασταθούν οι ζημιές. «Και στην προηγούμενη περίπτωση και σε αυτήν θα υπάρξει στήριξη του κράτους για να αποκατασταθούν οι ζημιές, δηλαδή η στεγαστική συνδρομή», τόνισε ο κ. Τριαντόπουλος και προσέθεσε ότι περίπου 600 κτίρια είναι αυτά που έχουν χαρακτηριστεί ως κατάλληλα για χρήση, ως πράσινα, δηλαδή εκεί όπου μπορούν να μείνουν οι πολίτες.
«Για τις περιπτώσεις όπου οι πολίτες δεν μπορούν λόγω των ζημιών να διαμείνουν στις οικίες τους έχει ενεργοποιηθεί όπως έχουμε ανακοινώσει το σχήμα της επιδότησης ενοικίου και συγκατοίκησης. Δηλαδή αν κάποιος δεν μπορεί να μείνει στο σπίτι του, τότε μπορεί να λάβει από 300-500 ευρώ για να μείνει σε κάποιο άλλο σπίτι να το νοικιάσει ή να συγκατοικήσει με κάποιο φιλικό ή συγγενικό του πρόσωπο στην περιοχή», σημείωσε ο κ. Τριαντόπουλος ενώ υπογράμμισε ότι τις επόμενες ημέρες σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ενεργοποιείται ειδική πλατφόρμα για να υποβάλουν οι δικαιούχοι το αίτημά τους για το επίδομα και σημείωσε ότι ως ημερομηνία έναρξης της επιδότησης ορίζεται είτε η ημερομηνία έναρξης της συγκατοίκησης είτε η ημερομηνία έναρξης της μίσθωσης.
Όπως τόνισε το εύρος της ζημιάς αποτυπώνεται και στις αιτήσεις που έχουν γίνει μέχρι τώρα στην πλατφόρμα της πρώτης αρωγής, arogi.gov.gr καθώς μέχρι σήμερα το μεσημέρι έχουν υποβληθεί 24.184 οριστικοποιημένες αιτήσεις αλλά και 4.834 προσωρινές αιτήσεις.
Στη συνέχεια ο κ. Τριαντόπουλος υπογράμμισε τέσσερα ζητήματα: το πρώτο, όπως είπε αφορά την αυτοματοποιημένη διαδικασία σε συγκεκριμένα χωριά των περιοχών που επλήγησαν σημαντικά όπως προέκυψαν από το Πυροσβεστικό Σώμα.
«Σε αυτά τα χωριά προχώρησε μία διαδικασία εντοπισμού από τα στελέχη της ΑΑΔΕ με βάση τα καταχωρημένα στοιχεία στη φορολογική διοίκηση ώστε να εντοπιστούν οι κάτοικοι των χωριών αυτών, οι δικαιούχοι των χωριών αυτών. Από όσους προέκυψαν μέσα από την διαδικασία εντοπισμού της ΑΑΔΕ οι περισσότεροι έχουν λάβει την ενίσχυση που προβλέπεται. Εκκρεμεί μία ακόμη καταβολή που δρομολογείται να γίνει στις αρχές της άλλης εβδομάδας σε περιοχές τόσο της Θεσσαλίας όσο και της Στερεάς Ελλάδας. Όσοι λοιπόν δεν προκύπτουν από τη διαδικασία εντοπισμού της ΑΑΔΕ δεν δύναται να λάβουν αυτοματοποιημένα την ενίσχυση αυτήν. Δηλαδή σε ένα χωριό μπορεί κάποιοι λίγοι να μην έλαβαν ή δεν θα λάβουν στις αρχές της άλλης εβδομάδας την ενίσχυση ενώ όλοι οι υπόλοιποι στο χωριό έλαβαν ή θα λάβουν. Και γιατί συνέβη αυτό, διότι μεταξύ άλλων μπορεί να μην διέθεταν ή να μην είχαν υποβάλει IBAN, να μην ήταν ευκρινώς καταχωρημένα τα στοιχεία της διεύθυνσης του ακινήτου, να μην ταυτίζονταν η διεύθυνση της κατοικίας του Ε1 με τη διεύθυνση κατοικίας με βάση την παροχή ηλεκτροδότησης και να μην ήταν συμπληρωμένα τα στοιχεία της παροχής ηλεκτροδότησης ή να υπήρχαν ζητήματα με τον σχετικό αριθμό. Δηλαδή μέσω των ζητημάτων στα στοιχεία που έχουν καταχωρηθεί δεν μπορούν να προκύψουν αυτόματα άλλοι πολίτες στα συγκεκριμένα χωριά. Έτσι οι πολίτες των χωριών αυτών, αυτών που έχουν πληγεί σημαντικά και συμπεριλαμβάνονται στη σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση, που δεν έχουν λάβει ή δεν θα λάβουν στις αρχές της άλλης εβδομάδας την ενίσχυση θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση στην πλατφόρμα arogi.gov.gr, όπως κάνουν και οι πολίτες όλων των άλλων περιοχών», σημείωσε ο κ. Τριαντόπουλος.
Το δεύτερο ζήτημα, αφορά τη διαδικασία διασταυρώσεων των αιτήσεων που έχουν γίνει μέχρι τώρα στην πλατφόρμα arogi.gov.gr, μια διαδικασία που, όπως τόνισε, έχει ξεκινήσει με ταχύτητα αλλά και προσοχή. Όπως υπογράμμισε, από τις αρχές της άλλης εβδομάδας επίσης ξεκινούν σταδιακά οι πληρωμές, ανάλογα με την πορεία των διασταυρώσεων, για το έργο των οποίων, όπως σημείωσε «έχει διατεθεί κάθε υπηρεσιακή δύναμη από το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, καθώς ο όγκος είναι μεγάλος, η ανάγκη είναι μεγάλη και εργαζόμαστε ώστε να ανταποκριθούμε σε αυτή τη μεγάλη ανάγκη όσο γίνεται πιο γρήγορα». «Οι χρόνοι με τους οποίους τρέχει το σχήμα δεν έχουν καμία σχέση με προηγούμενες περιπτώσεις, όπως φυσικά δεν συγκρίνεται και το εύρος και η έκταση της καταστροφής. Όλοι όσοι δικαιούνται έλαβαν και φυσικά θα λάβουν την προβλεπόμενη ενίσχυση και στήριξη σε χρόνους που δεν έχουν σχέση με το παρελθόν και αυτό δεν είναι απλώς μία δέσμευση, είναι η αποστολή μας», υπογράμμισε ο κ. Τριαντόπουλος.
Σχετικά με το τρίτο ζήτημα, είπε ότι αφορά όσους επιδιώκουν με αιτήσεις στην πλατφόρμα να λάβουν ενίσχυση χωρίς να το δικαιούνται. «Θέλω να είμαι ξεκάθαρος ότι η διαδικασία έχει τις δικλείδες εκείνες που δεν το επιτρέπει. Απλώς δημιουργείται επιπλέον φόρτος στη διαδικασία των διασταυρώσεων σε βάρος των συμπολιτών μας που το δικαιούνται. Όπως έχουμε σημειώσει από την αρχή και προβλέπεται στην ΚΥΑ οι διασταυρώσεις και οι έλεγχοι αφορούν και τα χωριά που έχουν ενταχθεί στην αυτόματη διαδικασία. Σε κάθε περίπτωση λοιπόν όσοι δεν δικαιούνται, δεν θα λάβουν, ή σε ελάχιστες περιπτώσεις που ενδεχομένως να προκύψουν ποσά θα επιστραφούν μετά από τις διασταυρώσεις και τους συμψηφισμούς ως αχρεωστήτως καταβληθέντα», επισήμανε.
Το τέταρτο ζήτημα, όπως ανέφερε, σχετίζεται με τη βοήθεια και τη συνεργασία με όλους τους πολίτες. Όπως σημείωσε ήδη στις ΔΟΥ της Θεσσαλίας η ΑΑΔΕ που συνεργάζονται στενότατα όρισε ειδικά γραφεία στήριξης των πολιτών όσον αφορά την πλατφόρμα της πρώτης αρωγής. Παράλληλα, όπως τόνισε, λειτουργεί από την πρώτη στιγμή το κέντρο ενημέρωσης της γενικής γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής στο 2131331300 ενώ για θέματα που αφορούν την ηλεκτρονική εφαρμογή λειτουργεί το κέντρο εξυπηρέτησης φορολογουμένων της ΑΑΔΕ, στο 2131621000.
«Όλοι μαζί συνεχίζουμε να εργαζόμαστε με παρουσία στο πεδίο για να προχωρήσει η αποκατάσταση και η στήριξη το συντομότερο δυνατόν και είμαι πάντα αισιόδοξος ότι θα το πετύχουμε», υπογράμμισε ο κ. Τριαντόπουλος.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ