Θέμα επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης της Ιόνιας Οδού και της Γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου, για τη μείωση του κόστους των διοδίων, άνοιξε χθες Κυριακή ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, σε συνέντευξη που έδωσε στον ραδιοφωνικό «Στο Κόκκινο».
Συγκεκριμένα, ο κ. Σπίρτζης αναφερόμενος στα εγκαίνια της Ιόνιας Οδού από τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα που θα γίνουν την ερχόμενη Τρίτη, εξέφρασε την ελπίδα ότι το υπουργείο θα καταφέρει να ολοκληρώσει τις αλλαγές των συμβάσεων για την μείωση των διοδίων στον αυτοκινητόδρομο.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι το θέμα αφορά και το κόστος διέλευσης της Γέφυρας, όπου και εκεί θα γίνει διαβούλευση για την μείωση των διοδίων, ιδιαίτερα για τους κατοίκους της περιοχής που χρειάζονται καθημερινή μετακίνηση.
Το κόστος διέλευσης σήμερα από τη Γέφυρα ανέρχερται στα 13,20 ευρώ, ανά διέλευση.
Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, οι διελεύσεις από την Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης μειώθηκαν κατά 35% στο διάστημα 2009-2013 ενώ και μέσα στο 2014 εκτιμάται ότι αυτή η πτωτική τάση συνεχίστηκε καταγράφοντας περαιτέρω πτώση κατά 5%, αν και δεν υπάρχουν συγκεκριμένα νούμερα. Ολα αυτά, την ώρα που τα φέρρυ μποτ κινούνται σχεδόν πάντα γεμάτα, οι οδηγοί που επιλέγουν την Γέφυρα μειώνονται.
Αναλυτικά: το 2009 η μέση ημερήσια κυκλοφορία ήταν στα 13.826 οχήματα δηλαδή, σε ετήσια βάση, οι διελεύσεεις ξεπερνούσαν τα 5 εκατ. Από τότε και μετά όμως ο αριθμός των ημερήσιων διελεύσεων άρχισε να πέφτει σταδιακά. Το 2010 ο μέσος όρος ήταν 12.064, το 2011 έπεσε στις 10.980 διελεύσεις, το 2012 στις 9.289 και το 2013 στις 8.706 ή σε ετήσια βάση κοντά στα 3εκατ., ενώ όπως προαναφέρθηκε το 2014 έκλεισε με ακόμα μεγαλύτερη πτώση.
Ως εκ τούτου η τα τελευταία χρόνια η Γέφυρα έχασε περίπου 2 εκατ. διελεύσεις σε ετήσια βάση.
Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι, με το πέρασμα των χρόνων έχει δεκαπλασιαστεί η χρήση του e-pass αφού το 2009 αφορούσε το 1,4% των διελεύσεων ενώ το 2014 έφθασε το 10,4%.
Όσον αφορά τα έσοδα που εισπράττει από τα διόδια η Γέφφυρα, το μεγαλύτερο μέρος πηγαίνει σε χρηματοοικονομικά έξοδα με ποσοστό 48,14%, σε έξοδα λειτουργίας και συντήρησηςτο 28,14%, στους φόρους το 19,30% ενώ 2,65% είναι τα κέρδη της εταιρείας και τέλος το 1,77% πηγαίνει σε βελτιώσεις και προσθήκες. Από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει ότι ένα μεγάλο ποσοστό των εσόδων της Γέφυρας πηγαίνει για συντήρηση και βελτίωση του έργου.