Black Friday: To «οπλοστάσιό» τους ετοιμάζουν τα καταστήματα - Τι θα αλλάξει ο κορονοϊός

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Black Friday: To «οπλοστάσιό» τους ετοιμάζουν τα καταστήματα - Τι θα αλλάξει ο κορονοϊός
Πότε σκοπεύουν αν ξεκινήσουν τις προσφορές τα μεγάλα καταστήματα και ποιοι οι προβληματισμοί για την φετινή Μαύρη Παρασκευή.

Το «οπλοστάσιο» τους για την Black Friday ετοιμάζουν σιγά σιγά οι επιχειρήσεις της χώρας σε μια προσπάθεια να ανακτήσουν το «χαμένο έδαφος» της προηγούμενης περιόδου αλλά και να εκμεταλλευτούν την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου που πυροδότησε η πανδημία.

Ο χορός των εκπτώσεων, ο οποίος για τα εμπορικά καταστήματα ξεκινά ήδη από την 1η Νοεμβρίου, με την έναρξη της περιόδου των ενδιάμεσων εκπτώσεων, αναμένεται να κρατήσει όλο τον μήνα αφού τις ενδιάμεσες εκπτώσεις θα ακολουθήσουν όπως όλα δείχνουν οι προσφορές ενόψει Black Friday και Cyber Monday. Nα σημειωθεί ότι επισήμως η Μαύρη Παρασκευή πέφτει για το 2020 στις 27 Νοεμβρίου, ωστόσο πολλά καταστήματα κυρίως ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών, συνηθίζουν να ξεκινούν τις εκπτώσεις αρκετές ημέρες νωρίτερα, χρησιμοποιώντας την Μαύρη Παρασκευή ως ημέρα κορύφωσης των προσφορών.

Το γεγονός ότι η προετοιμασία των επιχειρήσεων έχει ξεκινήσει ενόψει και της περιόδου των ενδιάμεσων εκπτώσεων που ξεκινά την 1η Νοεμβρίου, επιβεβαιώνει και ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και ΠΕΣΑ κ. Βασίλης Κορκίδης μιλώντας στο insider.gr.

Στόχος των φετινών εκπτώσεων, όπως εξηγεί, είναι τα καταστήματα να εκμεταλλευτούν τα εργαλεία που έχουν διαθέσιμα, δηλαδή την άνοδο κατά 170% των ηλεκτρονικών πωλήσεων που παρατηρήθηκε την προηγούμενη περίοδο». Η άνοδος των online αγορών σε σχέση με τις αγορές από τα φυσικά καταστήματα, δεδομένου ότι ο κόσμος αναγκαστικά εξοικειώθηκε με το e-shopping, θα αποτελέσει σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη και την ειδοποιό διαφορά της φετινής black Friday σε σχέση με τις προηγούμενες.

Τα βλέμματα των εμπόρων άλλωστε είναι στραμμένα στην τόνωση που θα μπορούσε να δώσει στην αγορά αυτή η εκπτωτική περίοδος αφού, όπως εξηγεί ο κ. Πρόεδρος του ΕΒΕΠ, λόγω της πανδημίας και των περιορισμών που αυτή επέβαλε, έχουν χαθεί περί τα 31 δισ. από την αγορά μέσα σε οκτώ μήνες με τις απώλειες στο σύνολο του έτους να υπολογίζεται να φτάσουν τα 35 δισ. Σε επίπεδο τζίρου, η πτώση φτάνει ήδη το 30% ενώ για κάποιους κλάδους που ήταν και ο «μεγάλος ασθενής» της πανδημίας, όπως η ένδυση και η υπόδηση, ανέρχεται στο 38%. Φυσικά, όπως τονίζει ο κ. Κορκίδης, τις μεγαλύτερες απώλειες βιώνουν οι 206.000 επιχειρήσεις που αναγκάστηκαν να κλείσουν το δίμηνο του lockdown, οι οποίες δεν έχουν καταφέρει να μειώσουν τις απώλειες κάτω του 30%.

Οι παραπάνω λόγοι είναι αυτοί που οδηγούν τους εμπόρους να ποντάρουν την ενίσχυση του πεσμένου τζίρου τους στον μήνα που έρχεται. Ωστόσο την τρέχουσα συγκυρία υπάρχουν και ανασταλτικοί παράγοντες που αναμένεται να αναδιαμορφώσουν τον ίδιο τον θεσμό αλλά και τους τζίρους που προκύπτουν από αυτόν.

Προβληματισμένοι οι έμποροι σχετικά με την Μαύρη Παρασκευή

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στο insider.gr αιτία προβληματισμού είναι σίγουρα τα ρευστά για την ώρα υγειονομικά δεδομένα, τα οποία οδηγούν τους εμπόρους σε φειδωλό προγραμματισμό. «Δεν γνωρίζουμε με ακρίβεια τι μέτρα θα ισχύουν αύριο, αν θα είναι ανοιχτά τα καταστήματα κι αυτός είναι ο βασικός λόγος που εμποδίζει ειδικά τα καταστήματα ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών ειδών να στοκάρουν για να μπορέσουν να καλύψουν την ενδεχόμενη μεγάλη ζήτηση» αναφέρουν παράγοντες της αγοράς στο insider.gr. «Η λύση που επιλέγουν οι περισσότεροι είναι να στοκάρουν το απόθεμα που υπολογίζουν να χρειαστούν μέχρι το τέλος του έτους, κι αν η Black Friday πάει καλά να ξαναπαραγγείλουν μέχρι τα Χριστούγεννα. Σε κάθε περίπτωση όμως το στοκ δεν είναι αυτό των προηγούμενων χρόνων».

Ακόμα κι αν δεν οδηγηθούμε στην ακραία λύση του lockdown, κάτι το οποίο θα ήταν καταστρεπτικό για την οικονομία - μόνο στην περίπτωση της Αττικής η οποία παράγει το 46% της ελληνικής οικονομίας 15 ημέρες εγκλεισμού θα σήμαναν 0,5% μείωση του ΑΕΠ σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη – η παρουσία στα φυσικά καταστήματα θα είναι περιορισμένη, γεγονός που ωθεί τις επιχειρήσεις να ποντάρουν και πάλι με σύνεση και κατά κύριο λόγο στις ηλεκτρονικές αγορές.

Πρόσθετο προβληματισμό στους εμπόρους προκαλεί και το καταναλωτικό κοινό του Black Friday, το οποίο μέχρι δεν ήταν «οι συνταξιούχοι που θα πάρουν τα αναδρομικά αλλά το παραγωγικό κομμάτι της κοινωνίας. Αυτό όμως το παραγωγικό κομμάτι της κοινωνίας ήδη έδωσε το διαθέσιμο εισόδημα του σε αγορές που πραγματοποίησε εν μέσω καραντίνας και πλέον, με την ανασφάλεια που επικρατεί, κανείς δεν ξέρει αν θα είναι διαθετιμένο να ξοδέψει» συμπληρώνουν κύκλοι της αγοράς στο insider.gr. «Τα αναδρομικά των συνταξιούχων θα μπορούσαν να δώσουν μια ανάσα στην αγοραστική κίνηση στην περίπτωση των μικρών καταστημάτων που θα συμμετάσχουν στον θεσμό», διευκρινίζει από πλευράς του ο κ. Κορκίδης.

Το σίγουρο είναι ότι οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικών ειδών οι οποίες πέρυσι κάθε βδομάδα για έναν ολόκληρο μήνα λάνσαραν καινούργιες προσφορές θα συμμετέχουν διστακτικά στην αρχή ξεκινώντας τις προσφορές της Black Friday από το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου και θα χαράξουν στρατηγική στην πορεία. Εξίσου σίγουρο είναι βέβαια ότι θα αξιοποιήσουν ευθύς εξαρχής τις καταναλωτικές τάσεις έτσι όπως διαμορφώθηκαν το περασμένο διάστημα λανσάροντας όμως ένα λίγο διαφορετικό προϊοντικό μείγμα.

Με δεδομένο ότι ο κορονοϊός εκτίναξε την οικιακή ψυχαγωγία, οι μεγάλες αλυσίδες εκτιμάται ότι θα τοποθετήσουν στα ηλεκτρονικά και φυσικά τους ράφια τηλεοράσεις, παιχνιδομηχανές, έξυπνα ηχεία, ακόμα και μηχανήματα γυμναστικής για το σπίτι. Παράλληλα, η κυκλοφορία κάποιων συσκευών τον Νοέμβριο, όπως για παράδειγμα τα νέα μοντέλα iPhone 12 ή τα νέα Xbox και Playstation, θα μπορούσαν να δοηγήσουν σε μεγάλες εκπτώσεις σε αντίστοιχα προϊόντα προηγούμενων ετών.

Από την άλλη, η μεγάλη ζήτηση που καταγράφηκε όλο το προηγούμενο διάστημα σε συγκεκριμένα προϊόντα σε συνδυσμό με τις καθυστερήσεις στην παραγωγή κάποιων ηλεκτρονικών ειδών, θα μπορούσαν να αφαιρέσουν τις πολλές εναλλακτικές αυτών από τα «ράφια» της Black Friday. Ενδεικτικά περιορισμένη προσφορά θα μπορούσε να υπάρχει σε laptop και σταθερούς υπολογιστές, ίσως και σε tablet, δεδομένης της μεγάλης ζήτησης που κατέγραψαν όλο το προηγούμενο διάστημα. Αξίζει να σημειωθεί η πανδημία του κορονοϊού η οποία ανάγκασε αμέτρητους εργαζόμενους να δουλεύουν από το σπίτι έδωσε μεγάλη ώθηση στην παγκόσμια αγορά των ηλεκτρονικών υπολογιστών, με αποτέλεσμα η εδώ και χρόνια στάσιμη αν όχι φθίνουσα, αγορά των PCs να πετύχει την υψηλότερη ανάπτυξη των τελευταίων 10 ετών. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τα προσκόμματα που έθεσε στην παραγωγή ο κορονοϊός έχει ήδη μειώσει το διαθέσιμο stock. Αντίστοιχα μεγάλη άνοδο η οποία συνοδεύεται και με μεγάλες καθυστερήσεις στην παραγωγή καταγράφει και η κατηγορία των ακουστικών, η μεγάλη ποικιλία όμως σε headphones θα φέρει συγκεκριμένες ελλείψεις.

Τέλος, διαφοροποιητικό στοιχείο για την φετινή χρονιά θα αποτελέσει και το «πορτοφόλι» των καταναλωτών, το οποίο θα περιοριστεί λόγω της ανεργίας που προέκυψε αλλά και λόγω της ανασφάλειας που γεννά η πορεία της οικονομίας. Να σημειωθεί ότι βάσει της έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για την περσινή Black Friday, οι έλληνες κινήθηκαν με βάση τον προσεκτικό προγραμματισμό των αγορών τους και ξόδεψαν το μπάτζετ που είχαν προϋπολογίσει, τάση που αναμένεται να ισχύσει, αν όχι να ενισχυθεί, και φέτος.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider