Στην τελική ευθεία για την προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για την παραχώρηση του «Θριάσιου ΙΙ» βρίσκεται το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπως ήδη έχει αναδείξει το insider.gr. Το project θεωρείται υψηλής σημασίας, με πολλαπλασιαστική ισχύ για την αναπτυξιακή πορεία της Ελλάδας ως «κόμβος» εμπορευμάτων και μεταφορών.
Την Παρασκευή, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, ενέκρινε το Τεύχος Διακήρυξης του ανοιχτού Διεθνούς Διαγωνισμού για την ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης για τη Λειτουργία, Συντήρηση, Εκμετάλλευση, ολοκλήρωση μελετών, κατασκευής έργων και προμήθεια εξοπλισμού του Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι. Θριασίου Πεδίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4413/2016, όπως συντάχθηκε από την Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16).
Η αξιοποίηση της έκτασης των 1.450 στρεμμάτων που ανήκει στον ΟΣΕ θα ολοκληρώσει τον επενδυτικό χάρτη που θα οδηγήσει στη δημιουργία του μεγαλύτερου εμπορευματικού hubτης χώρας, βάζοντας τα θεμέλια για να εξελιχθεί η Ελλάδα σε κόμβο logistics στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ο διαγωνισμός αναμένεται να βγει άμεσα στον αέρα, ώστε η εκδήλωση ενδιαφέροντος να λάβει χώρα στις αρχές του 2022. Η διάρκεια της παραχώρησης θα είναι 30 χρόνια και η συνολική αξία του έργου εκτιμάται σε 560 εκατ. ευρώ.
Λογικά, ο διαγωνισμός θα προσελκύσει ενδιαφέρον σχημάτων όπως οι ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Goldair, Pearl, ίσως και άλλων ξένων «παικτών». Ο προηγούμενος διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Θριασίου ΙΙ κηρύχθηκε άγονος, παρά την αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος από τέσσερα σχήματα, εκ των οποίων συνέχισαν τρία (Pearl, Goldair, Damco), καθώς η κοινοπραξία ΤΡΑΙΝΟΣΕ- Sarmed είχε αποκλειστεί. Αν επανέλθουν τα ίδια γκρουπ αλλά και εταιρείες (π.χ. ΑΕΕΑΠ) από τον κλάδο των logistics, θα φανεί προσεχώς.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει βάλει ψηλά στις προτεραιότητές της την ενίσχυση των Logistics, ώστε η Ελλάδα να αποτελέσει ένα διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο στην ΝΑ Μεσόγειο και ο κλάδος να λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης των εμπορικών δραστηριοτήτων της χώρας. Ο κλάδος αποτελεί ραχοκοκαλιά της οικονομίας, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην πανδημία και το προσεχές διάστημα αναμένεται να καταλήξει η επιτροπή που έχει συσταθεί σε ένα ολοκληρωμένο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο με στοχευμένες δράσεις ανάπτυξης του τομέα ώστε να καλυφθεί το χαμένο έδαφος σε σχέση με τον διεθνή ανταγωνισμό.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από το 2017, η Ελληνική Δημοκρατία έχει αναλάβει την υποχρέωση να ολοκληρώσει το ταχύτερο δυνατόν την διαδικασία ανάθεσης σύμβασης παραχώρησης για την λειτουργία, διαχείριση και εκμετάλλευση του ΕΣΣΣΔΙ, η οποία (υποχρέωση) είχε τεθεί ως όρος για την συγχρηματοδότηση εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης της κατασκευής του project με διακινδύνευση σε περίπτωση μη επίτευξης του ανωτέρω όρου, την πιθανή απαίτηση επιστροφής των διατεθέντων πόρων και κονδυλίων.
Πρόσφατα, στο 2ο Forum Καινοτομίας, που πρόσφατα συνδιοργάνωσε το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και η Πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα, ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κ. Ιωάννης Ξιφαράς, επισήμανε ότι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για το «Θριάσιο Ι» και το «Θριάσιο ΙΙ» όπως και για την πλήρη αναβάθμιση και επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου, προχωρούν ταχύτατα.
Ο κ. Ξιφαράς, αποκάλυψε, αναφερόμενος στο «Θριάσιο Ι», ότι ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες για την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης, ήδη δόθηκε η σχετική έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού και τις επόμενες μέρες το σχέδιο της σύμβασης θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο και ακολούθως θα πάρει τον δρόμο για τη Βουλή. Το 2022 το «Θριάσιο Ι» θα αποτελέσει ένα project σε λειτουργία, ανάφερε χαρακτηριστικά, ενώ για το «Θριάσιο ΙΙ» τόνισε ότι τις επόμενες μέρες θα δοθεί στη δημοσιότητα ο σχετικός διαγωνισμός, όπως πρόσφατα αποκάλυψε το insider.
Σε σχέση με την αρχική σύμβαση παραχώρησης για το «Θριάσιο Ι», η Ε.Ε. είχε ζητήσει από καιρό την τροποποίηση περί των 12 σημείων, έγιναν διαπραγματεύσεις και αναμένονταν το «πράσινο φως». Ανάδοχος του έργου, των 588 περίπου στρεμμάτων, έχει ανακηρυχθεί η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair, ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός φτάνει τα 158 εκατ. ευρώ. Το έργο περιλαμβάνει την ανάπτυξη αποθηκών καθώς και υποστηρικτικών κτιρίων συνολικής επιφάνειας 235.000 τ.μ. Επίσης, θα κατασκευαστεί οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο εντός του πάρκου, με σκοπό την δυνατότητα ανεφοδιασμού των αποθηκών.