Αποστολή στον αγωγό TAP: Το insider.gr κοντά στη μεγαλύτερη ξένη επένδυση

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αποστολή στον αγωγό TAP: Το insider.gr κοντά στη μεγαλύτερη ξένη επένδυση

O Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (TAP), ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας στην Ευρώπη μέσω της χώρας μας, αποτελεί τη μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα, η οποία υλοποιείται με ασυνήθιστα για τα ελληνικά δεδομένα γοργούς ρυθμούς.

Η διαδρομή του TAP έχει συνολικό μήκος 878 χλμ (την Ελλάδα διασχίζουν 550 χλμ, την Αλβανία 215 χλμ, την Αδριατική 105 χλμ, και την Ιταλία 8 χλμ).

Στην Ελλάδα, το έργο επηρεάζει 100 κοινότητες, 30 δήμους και τρεις περιφέρειες και εμπλέκει 367 επιχειρήσεις ενώ ο αγωγός προβλέπεται ότι δημιούργησε και θα δημιουργήσει περί τις 10.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας.

Το insider.gr βρέθηκε στην Καστοριά όπου βρίσκεται σε εξέλιξη μέρος των έργων του αγωγού και παρακολούθησε βήμα βήμα ένα από τα πιο εντυπωσιακά έργα που έχουν υλοποιηθεί ποτέ στη χώρα. Χαρακτηριστικό των εργασιών είναι η εφαρμογή κανόνων ασφαλείας οι οποίοι συγκαταλέγονται στους αυστηρότερους παγκοσμίως. Οι ειδικοί επιστήμονες που απασχολούνται στο έργο εξήγησαν ότι πρόκειται για ένα project το οποίοι υλοποιείται με αρκετή ακρίβεια και ελάχιστες συγκριτικά απώλειες καθώς τα ποσοστά των επιδιορθώσεων (π.χ στη συγκόλληση σωλήνων) παρουσιάζουν πολύ χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο. Το έργο κάποιες φορές έχει «σκοντάψει» σε αρχαιολογικά ευρήματα, και τότε όπως εξηγούν οι μηχανικοί του TAP, σταματά κάθε εργασία, ενημερώνονται οι αρμόδιες αρχές και υπάρχει μέριμνα για την ασφαλή συλλογή των αρχαιολογικών ευρημάτων. Ωστόσο, η πορεία των εργασιών δεν σταματά στο σύνολό της αλλά διακόπτεται μόνο στο σημείο όπου έχουν εντοπιστεί αρχαιολογικά ευρήματα μέχρι να αποφανθούν οι αρμόδιες αρχές.

Το έργο προχωρά με πολύ γοργούς ρυθμούς. Διαθέτει συνολικά 23 βαλβιδοστάσια και μέχρι στιγμής από τα 550 χλμ επί ελληνικού εδάφους, στα 536 χλμ έχει υλοποιηθεί η διάνοιξη ζώνης εργασίας, στα 491 χλμ η συγκόλληση των σωλήνων, στα 424 χλμ η καταβίβαση στην τάφρο, στα 411 χλμ η επιχωμάτωση σωλήνα ενώ τα 228 χλμ είναι υπό αποκατάσταση.

Όσον αφορά στο υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού (το οποίο θα ξεκινήσει κοντά στην αλβανική πόλη Fier και θα διασχίσει την Αδριατική για να συνδεθεί στο ιταλικό δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου στη Νότια Ιταλία), το έργο βρίσκεται στη φάση της προεργασίας με χρονικό ορίζοντα το 2020 και με αναγκαστικά «διαλείμματα» κατά τη θερινή τουριστική περίοδο.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις της διοίκησης του TAP, στο τέλος του 2018 θα έχει τελειώσει η μηχανολογική εγκατάσταση και το 2019 θα ξεκινήσουν οι δοκιμές αρχικά με νερό και μετά με φυσικό αέριο.

Με «όπλο» την εταιρική κοινωνική ευθύνη προχωρούν τα έργα

Οι δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης αποτελούν το «όπλο» του TAP, το οποίο ωστόσο χρησιμοποιείται για ειρηνικό σκοπό. Μεγάλα έργα υποδομών συχνά αντιμετωπίζουν τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνικών, καθώς κάποιες φορές θεωρείται ότι απειλούνται τα τοπικά συμφέροντα, οι ιδιωτικές περιουσίες ή το περιβάλλον. Κατά την κατασκευή του αγωγού TAP, όπως είχε γίνει παλαιότερα και με τα έργα του ΔΕΣΦΑ, ο ντόπιος πληθυσμός έπρεπε αρχικά να ενημερωθεί για τα οφέλη που θα προκύψουν από τη διεύλευση των υποδομών μιας εναλλακτικής (και οικονομικής) πηγής ενέργειας και να εξοικειωθεί με τη φύση του έργου. Στις περιοχές από τις οποίες διέρχεται ο αγωγός δραστηριοποιούνται κυρίως αγρότες και κτηνοτρόφοι, οι οποίοι εξέφρασαν ανησυχίες για τις εκτάσεις που θα απαλλοτριώνονταν, την προστασία της χλωρίδας και πανίδας, την ηχορύπανση, την ασφάλεια.

Ο TAP έχει συμβληθεί με μια σειρά από εταιρείες-αναδόχους για την ανάπτυξη και κατασκευή του αγωγού και όλες συμβάλουν με διάφορους τρόπους στην στήριξη των τοπικών κοινωνιών. Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ άλλων, υλοποιούνται εκπαιδευτικά σεμινάρια για τους αγρότες όπου γεωπόνοι αλλά και οικονομολόγοι τους συμβουλεύουν για τος τρόπους βελτίωσης της καλλιέργειας και του εισοδήματός τους. Μάλιστα, κάποιες φορές με καθοδήγηση γεωπόνου, καλλιεργητές έχει τύχει να αλλάξουν το είδος της καλλιέργειας, η οποία κρίνεται πιο αποδοτική. Για παράδειγμα, καλλιεργητής στον Έβρο μετά από τη συμβουλή γεωπόνου άλλαξε την καλλιέργεια από σιτάρι σε ντομάτες. Τα προγράμματα στήριξης του TAP στοχεύουν στην επαναφορά των εκτάσεων τουλάχιστον στο ίδιο (ή σε καλύτερο) επίπεδο. Προς αυτή την κατεύθυνση προσφέρονται και δωρεάν λιπάσματα (τα οποία η εταιρεία αγοράζει από τοπικούς παραγωγούς) σε ιδιοκτήτες γης (συνήθως πριν από την καλλιεργητική περίοδο). Οι εκτάσεις αφού αποκατασταθούν επιστρέφονται στους ιδιοκτήτες ενώ σε όσους έχουν δενδροειδείς καλλιέργειες αυτές αντικαθιστώνται με δενδρύλια τα οποία προσφέρονται προς αντικατάσταση εκείνων που κόπηκαν.

Η διοίκηση του TAP στηρίζει την άγρια χλωρίδα και πανίδα με παροχή βοήθειας στον Κτηνιατρικό Σταθμό Περίθαλψης Άγριας Ζωής του Αρκτούρου και οργανωμένη ενημέρωση των πολιτών για την προστασία της άγριας ζωής. Ακόμη, ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου έχει δωρίσει 92 οχήματα κοινής ωφέλειας (ασθενοφόρα, απορριμματοφόρα) σε τοπικές κοινότητες και στις τρεις περιφέρειες της Βορείου Ελλάδας από όπου διέρχεται ο αγωγός. Μιλώντας για τις δράσεις ΕΚΕ του αγωγού, η κα Κατερίνα Παπαλεξανδρή, διευθύντρια του TAP αναφέρει ότι η διοίκηση δεν αποφασίζει «αυθαίρετα» και χωρίς μελέτη για τις δράσεις στήριξης της τοπικής κοινωνίας. «Ακούμε τις προτάσεις από τις τοπικές αρχές, συζητούμε τις ανάγκες του ντόπιου πληθυσμού, τις εξετάζουμε και τις υλοποιούμε. Υπάρχει θετική ανταπόκριση από τους φορείς και τις τοπικές αρχές για όλα τα project».

Μια «διαδρομή» χωρίς κανένα σοβαρό ατύχημα

Το έργο του TAP είναι το πρώτο έργο στην Ελλάδα το οποίο τηρεί κανόνες ασφαλείας οι οποίοι θεωρούνται από τους αυστηρότερους σε παγκόσμιο επίπεδο. Ενδεικτικό είναι ότι κατά την περίοδο κατασκευής του αγωγού, εδώ και δύο χρόνια, δεν έχει καταγραφεί κανένα σοβαρό ατύχημα ενώ η εταιρεία διέπεται από έναν ιδιότυπο πλουραλισμό σε θέματα ασφαλείας καθώς ακόμη και ο τελευταίος ιεραρχικά εργαζόμενος είναι ουσιαστικά υποχρεωμένος να σταματήσει/να αναφέρει τυχόν εργασίες που μπορεί να θεωρεί ότι δεν είναι ασφαλείς. Ακόμη αυστηρότεροι είναι οι κανόνες που διέπουν την οδική ασφάλεια. Δεδομένου ότι κατά γενική ομολογία, τα περισσότερα ατυχήματα σε έργα κατασκευής αγωγών συμβαίνουν κατά την οδήγηση, ο TAP έχει μεριμνήσει προβλέποντας συστηματικούς ειδικούς ελέγχους (αλκοτέστ κλπ) ενώ εντός της ζώνης εργασιών η μέγιστη ταχύτητα είναι τα 40 χλμ.

Αποστολή στον αγωγό TAP: Το insider.gr κοντά στη μεγαλύτερη ξένη επένδυση
Αποστολή στον αγωγό TAP: Το insider.gr κοντά στη μεγαλύτερη ξένη επένδυση
Αποστολή στον αγωγό TAP: Το insider.gr κοντά στη μεγαλύτερη ξένη επένδυση
Αποστολή στον αγωγό TAP: Το insider.gr κοντά στη μεγαλύτερη ξένη επένδυση
Αποστολή στον αγωγό TAP: Το insider.gr κοντά στη μεγαλύτερη ξένη επένδυση
Αποστολή στον αγωγό TAP: Το insider.gr κοντά στη μεγαλύτερη ξένη επένδυση
Αποστολή στον αγωγό TAP: Το insider.gr κοντά στη μεγαλύτερη ξένη επένδυση
Αποστολή στον αγωγό TAP: Το insider.gr κοντά στη μεγαλύτερη ξένη επένδυση

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider