Νέες αυξήσεις αναμένονται μέσα σε αυτή την εβδομάδα καθώς το Brent προσέγγισε τα 120 δολάρια το τελευταίο τριήμερο κάτι που θα αποτυπωθεί μέχρι τα μέσα της εβδομάδας και στις αντλίες. H μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης έχει ξεπεράσει τα 2,3 ευρώ το λίτρο και οδεύει προς τα 2,4, ενώ μέσα στο επόμενο διάστημα, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι θα φθάσει τα 2,5 ευρώ.
Οι αυξήσεις στις τιμές είναι αναμενόμενες καθώς η αγορά έχει σφίξει εξαιτίας της μείωσης ροών από τη Ρωσία, λόγω των αμερικανικών και ευρωπαϊκών κυρώσεων. Επιπλέον, οι ασιατικές χώρες όπως η Κίνα και η Σιγκαπούρη, τερματίζουν τα lockdown τα οποία είχαν φρενάρει τη ζήτηση τους τελευταίους δύο ή τρεις μήνες.
Παράλληλα, ο ΟΠΕΚ+ συμφώνησε την Πέμπτη να επιταχύνει τις αυξήσεις της παραγωγής. Το καρτέλ των 23 εθνών, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία, δήλωσε ότι θα προσθέσει 648.000 βαρέλια την ημέρα στην αγορά κάθε Ιούλιο και Αύγουστο, περίπου 50% περισσότερα από τις κινήσεις του τους τελευταίους μήνες.
Ωστόσο, οι περισσότεροι αναλυτές εκτιμούν ότι ο όμιλος είναι απίθανο να επιτύχει τους στόχους του, επειδή πολλά μέλη, ακόμη και εκτός από τη Ρωσία, αγωνίζονται να αντλήσουν περισσότερο. Η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα είναι σχεδόν οι μόνες χώρες του ΟΠΕΚ+ με σημαντική πλεονάζουσα χωρητικότητα.
Νέα μέτρα εξετάζει η κυβέρνηση – Η σκυτάλη στο υπουργείο Οικονομικών
Την ώρα που οι τιμές των καυσίμων έχουν οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης και αύξηση του άγχους των πολιτών και των επιχειρήσεων, η κυβέρνηση επεξεργάζεται μέτρα μείωσης του κόστους κατά το πρότυπο του fuel pass (η προθεσμία υποβολής δηλώσεων λήγει στις 10 Ιουνίου) είτε μέσω εκπτώσεων ενώ ανώτατοι αξιωματούχοι εξακολουθούν να αποκλείουν το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ και του ΕΦΚ.
Δεν είναι ευθύνη της κυβέρνησης οι αυξήσεις στο ρεύμα και στα καύσιμα, αλλά δεν θα αφήσουμε τον λαό να δεινοπαθήσει, σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στο ΣΚΑΪ. «Για τα καύσιμα, στο μέτρο που το επιτρέπουν τα δημοσιονομικά, η κυβέρνηση είναι εδώ για να δώσει λύση. Η βούληση είναι κάθε φορά που έχουμε περίσσευμα, να επιστρέφει στον κόσμο, εκεί που πονάει ο κόσμος. Σήμερα πονάει στα καύσιμα», σημείωσε ο κ. Γεωργιάδης.
Αναφορικά με ενδεχόμενες νέες παρεμβάσεις για τα καύσιμα, ο υπουργός Ανάπτυξης ανέφερε πως «και για τα καύσιμα, στο μέτρο που το επιτρέπουν τα δημοσιονομικά, η κυβέρνηση είναι εδώ για να δώσει λύση. Η βούληση είναι κάθε φορά που έχουμε περίσσευμα, να επιστρέφει στον κόσμο, εκεί που 'πονάει ο κόσμος. σήμερα πονάει στα καύσιμα».
Ο ίδιος, μιλώντας σε άλλο κανάλι, αναφέρθηκε στο ενδεχόμενο μείωσης της φορολογίας. «Η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης ή του ΦΠΑ στα καύσιμα θα είχε πολύ μεγάλο δημοσιονομικό κόστος, τεράστιο. Θα έστελνε και ένα άσχημο μήνυμα στις αγορές. Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα ακρίβειας και επειδή υπάρχει έχουμε βάλει τόσα πρόστιμα, κάνουμε ελέγχους, έχουμε αυξήσει το βασικό μισθό, έχουμε μειώσει τις ασφαλιστικές εισφορές. Όλα τα μέτρα έχουν ληφθεί στη λογική να αυξηθεί το διαθέσιμο εισόδημα των συμπολιτών μας ώστε να αντιμετωπίσουν εν μέρει το πρόβλημα της ακρίβειας. Αν γινόταν να μειωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, θα τον είχαμε μειώσει ήδη», τόνισε ο κ. Γεωργιάδης.
Πάντως, οι τιμές του αργού θα μπορούσαν να παραμείνουν κοντά στα 120 δολάρια ή να εκτιναχθούν και πολύ πάνω από τα 150 δολάρια ανά βαρέλι, σύμφωνα με την Bank of America. Μια τέτοια εξέλιξη υποδεικνύει παρατεταμένη περίοδο υψηλών τιμών στην Ελλάδα, η οποία είναι κατεξοχήν χώρα εισαγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου και θα λειτουργούσε ως αντίρροπη δύναμη σε οποιαδήποτε ενέργεια μείωσης του κόστους μέσω επιδότησης ή έκπτωσης, εάν αυτές κυμανθούν στα γνωστά μέχρι τώρα επίπεδα. Παράγοντες της αγοράς και καταναλωτές επαναφέρουν καθημερινά το θέμα της μείωσης της φορολογίας ή/και της επέκτασης των μέτρων ελάφρυνσης απευθείας στην αντλία και μάλιστα με πιο γενναιόδωρες παρεμβάσεις, δηλαδή των 15 λεπτών ανά λίτρο όπως συνέβη με το πετρέλαιο κίνησης.