Οι υψηλές τιμές αναμένεται να κυριαρχήσουν κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου τροφοδοτώντας περαιτέρω την ανησυχία των καταναλωτών, οι οποίοι σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της PULSE τείνουν να περιορίσουν κατά 25% τις ενεργειακές ανάγκες του.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ελληνικής αγοράς, οι τιμές του Brent αναμένεται να κινηθούν στα επίπεδα των 110-120 δολαρίων καθώς, όπως αναφέρουν εκπρόσωποί της, παρά το δυναμικό ξεκίνημα, η γεωπολιτική κρίση στα τέλη Φεβρουαρίου ανέτρεψε τις καλές προοπτικές.
Τι σημαίνει όμως πρακτικά μια παρατεταμένη περίοδος υψηλών τιμών στα καύσιμα; Πτώση της ζήτησης, μείωση της ποιότητας ζωής των καταναλωτών και έξαρση φαινομένων παραβατικότητας.
Ήδη, την Ελλάδα οι καταγγελίες των πολιτών για παράνομες πρακτικές στην αγορά καυσίμων έχουν καταγράψει αύξηση κατά 30% από τότε που εκτοξεύθηκαν οι τιμές. Πρόκειται για αθέμιτη κερδοφορία η οποία οδηγεί σε απώλειες 150 εκατ. ευρώ για το κράτος ενώ σύμφωνα με τις εξαγγελίες του αρμόδιου υπουργείου, οι έλεγχοι της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου (ΔΙΜΕΑ) θα συνεχιστούν όλο το καλοκαίρι.
Κατά τους τελευταίους μήνες έχουν πυκνώσει οι φωνές ανθρώπων της αγοράς καυσίμων οι οποίοι υποστηρίζουν ότι οι επί τόπου τυχαιοποιημένοι ή ύστερα από καταγγελία έλεγχοι δεν μπορούν να αποτελέσουν μόνιμη λύση η οποία θα μπορεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα σε βάθος χρόνου. Τα βασικά «όπλα» κατά της παραβατικότητας όπως είναι η αυστηροποίηση των ποινών και η λειτουργία του πολυσυζητημένου συστήματος εισροών-εκροών παρουσιάζουν σημαντικά κενά, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.
Δεν λειτουργεί το σύστημα εισροών – εκροών – Ανοχύρωτη η αγορά
Έχουν περάσει 13 χρόνια από όταν για πρώτη φορά θεσπίστηκε με νόμο μία ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων κατά της παράνομης διακίνησης υγρών καυσίμων. Το σύστημα αυτό, το οποίο προέβλεπε την εγκατάσταση ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών κι εκροών καυσίμων στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας (από φορολογικές αποθήκες έως αντλίες πρατηρίου) δεν λειτουργεί.
Όπως εξήγησε ο κ. Γιάννης Αληγιζάκης, πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ και διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ κατά τη Γενική Συνέλευση της Εταιρείας την Τετάρτη, το σύστημα εισροών-εκροών δεν λειτουργεί επειδή τα λογισμικά που έχουν εγκατασταθεί στα πρατήρια δεν είναι πιστοποιημένα με αποτέλεσμα η ΑΑΔΕ να μην είναι σε θέση να κάνει τη σωστή επεξεργασία των στοιχείων. Η έλλειψη του κατάλληλου λογισμικού (Software), εξοπλισμού (hardware) και επαρκούς προσωπικού ελέγχου στην ΑΑΔΕ και ΓΓΠΣ δυσχεραίνουν την λειτουργία ενός συστήματος το οποίο «δεν θα λύσει το θέμα της παραβατικότητας αλλά θα το περιορίσει καθώς αποτελεί το πρώτο βήμα», επεσήμανε ο κ. Αληγιζάκης ενώ ανέδειξε και την ανάγκη επιβολής ποινών και της διενέργειας σωστών ελέγχων.
Προκειμένου να αρθούν τα εμπόδια και να βρεθεί μια χρυσή τομή στο χρόνιο πρόβλημα της αγοράς καυσίμων και δεδομένου ότι τα πρατήρια ήδη έχουν επενδύσει για την αγορά του λογισμικού, ο ΣΕΕΠΕ χρηματοδότησε μια μελέτη για τις δυνατότητες λειτουργίας του συστήματος με τα υπάρχοντα λογισμικά και πριν από 15 ημέρες παρέδωσε την εισήγησή του στην ΑΑΔΕ στην οποία διατυπώνονται συγκεκριμένες προτάσεις για να λειτουργήσει επαρκώς το σύστημα εισροών-εκροών.