Τι «βαθμό» παίρνουν το fuel pass και η έκπτωση στο diesel από την αγορά

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τι «βαθμό» παίρνουν το fuel pass και η έκπτωση στο diesel από την αγορά
Νέες αναίμακτες παρεμβάσεις προτείνει η αγορά καυσίμων. Προβληματισμός επικρατεί για την εσωτερική κατανάλωση καθώς τα στοιχεία του Ιουνίου δείχνουν υποχώρηση στη ζήτηση. Τα νέα μέτρα αποτελούν σημαντική εξέλιξη όμως απαιτούνται πρόσθετες παρεμβάσεις. Πιο αποδοτικό το μέτρο της επιδότησης του diesel από το fuel pass, λέει η αγορά.

Περαιτέρω έκτακτα μέτρα για το επόμενο τρίμηνο και καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσιμης για τη χώρα τουριστικής περιόδου προτείνουν οι εκπρόσωποι της αγοράς καυσίμων προκειμένου να συγκρατηθεί η ζήτηση και να διευκολυνθούν οι καταναλωτές οι οποίοι εδώ και πάνω από τέσσερις μήνες βρίσκονται αντιμέτωποι με πρωτόγνωρα υψηλές τιμές στα καύσιμα.

Αν και οι εκπρόσωποι της αγοράς αξιολογούν θετικά τα μέτρα ελάφρυνσης, «δίνουν προβάδισμα» στην απευθείας έκπτωση στην αντλία για το πετρέλαιο κίνησης, σημειώνοντας ότι τα στοιχεία της αγοράς έδειξαν ότι πρόκειται για μια πολιτική η οποία απέδωσε περισσότερο από το Fuel Pass. Ωστόσο, ο Ιούνιος παρουσιάζει επιβράδυνση της ζήτησης, μία τάση η οποία είχε αρχίσει ήδη να γίνεται εμφανής από το Μάιο.

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ και διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ, Γιάννης Αληγιζάκης, κατά τη Γενική Συνέλευση της Εταιρείας την Τετάρτη σημείωσε ότι παρά το γεγονός ότι κατά το πρώτο πεντάμηνο η βενζίνες κατέγραψαν άνοδο κατά 17,7% και το diesel κατά 13,5%, από το Μάιο παρατηρήθηκε μια μικρή επιβράδυνση στην αγορά, η οποία επιβεβαιώθηκε πλήρως τον Ιούνιο όπου καταγράφεται μείωση της εσωτερικής κατανάλωσης.

Οι υψηλές τιμές αναμένεται να διατηρηθούν και τους επόμενους μήνες, σύμφωνα με τον κ. Αληγιζάκη, ενώ τόσο ο κλάδος όσο και η οικονομία γενικότερα βρίσκονται εν μέσω σημαντικών προκλήσεων. Εάν δεν συμβεί κάποια μεγάλη ανατροπή, το πετρέλαιο αναμένεται να κινηθεί σε ένα εύρος που θα φθάνει μέχρι τα 120 δολάρια το βαρέλι, με αλυσιδωτές συνέπειες για την οικονομία και την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

Στην Ελλάδα, οι επιδοτήσεις όπως το Fuel Pass και η απευθείας έκπτωση στην αντλία για το πετρέλαιο κίνησης αποτελούν τους βασικούς άξονες της στρατηγικής της ελληνικής κυβέρνησης για την ελάφρυνση των καταναλωτών. Όπως επισημαίνει ο κ. Αληγιζάκης, ο χώρος και η ευελιξία για παρεμβάσεις που είχε η κυβέρνηση εξαντλήθηκε από τις επιδοτήσεις του ρεύματος, επομένως δεν υπάρχουν περιθώρια για τα καύσιμα. Ως προς τα υπάρχοντα μέτρα, εκτίμησε ότι «τα 120 ευρώ στο diesel είναι ένα πολύ αποτελεσματικό μέτρο, είναι οριζόντιοι στην αντλία. Το Fuel Pass 2 έχει βελτιωθεί σε σχέση με το αρχικό αλλά είναι λιγότερο αποτελεσματικό σε σχέση με το μέτρο για το πετρέλαιο κίνησης».

Για την περαιτέρω τόνωση της ζήτησης εν μέσω της τουριστικής περιόδου ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ σημείωσε ότι μια από τις βασικές προτάσεις της αγοράς παραμένει η μείωση του ΦΠΑ σε ορισμένα νησιά για τους επόμενους 3-4 μήνες.
«Δεν θέλω να μπω στη λογική της μείωσης των φόρων γιατί πρέπει να είμαστε ρεαλιστές, να λαμβάνουμε υπ’όψιν την πραγματικότητα. Όμως ο ΦΠΑ σε κάποια νησιά που είναι 24% θα μπορούσε να πέσει στο 17%. Η Πάτμος, για παράδειγμα, έχει 24% ενώ η Κως 17%. Ένα τέτοιο μέτρο θα μπορούσε να λειτουργήσει προς τη θετική κατεύθυνση χωρίς να δημιουργεί πολύ μεγάλο δημοσιονομικό κενό», τόνισε.

Οι κίνδυνοι για την ελληνική αγορά

Οι διεθνείς οικονομικές και γεωπολιτικές εξελίξεις αποτελούν οδηγό για την πορεία της αγοράς καυσίμων.

«Σήμερα έχουμε μπροστά μας 3 μεγάλους κινδύνους που είναι πιθανό να επηρεάσουν την ελληνική αγορά. Ο πρώτος είναι η διατήρηση πληθωρισμού πάνω από 12%, ποσοστό που κατέγραψε ο πληθωρισμός το Ιούνιο. Ένα ποσοστό υψηλότερο από το αντίστοιχο ποσοστό του Μέσου Όρου της Ε.Ε. που ήταν 8,6%.Ο δεύτερος είναι το ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον που δεν επιτρέπει σκέψεις για μείωση των τιμών και ο τρίτος η αύξηση κόστους δανεισμού, με την αύξηση των επιτοκίων από τον Σεπτέμβριο.

Η μεγάλη εικόνα είναι αυτή, και είναι η αιτία που σήμερα ο καταναλωτής πληρώνει τόσο ακριβά βενζίνη και diesel, ιδιαίτερα σε μια χώρα όπου έχει τόσο υψηλή φορολογία στα καύσιμα.

Αυτό δεν θα αλλάξει το επόμενο διάστημα και οι όποιες επιδοτήσεις, οι οποίες ανάλογα και με τον δημοσιονομικό χώρο που υπάρχει σήμερα, είναι σαφώς σημαντικές, απλώς θα περιορίσουν σε μικρό ή μεγάλο βαθμό το πρόβλημα των νοικοκυριών, που θα εξακολουθήσει να υπάρχει.

Οι έντονες πληθωριστικές πίεσες, αποτέλεσμα των τεράστιων ενεργειακών αυξήσεων, επιβράδυναν την ανάπτυξη και της ελληνικής αγοράς και σταδιακά οδήγησαν τον καταναλωτή σε ένα περιορισμό της κατανάλωσης», επεσήμανε ο κ. Αληγιζάκης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Καύσιμα: «Παράλυτο» το σύστημα εισροών-εκροών – Με πενιχρά μέσα οι έλεγχοι της παραβατικότητας

Καύσιμα: Ακριβό το «φουλάρισμα» - Τριπλή απειλή βλέπει η αγορά

Έρχεται 5G και WiFi στους συρμούς και τους σταθμούς του Μετρό

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider