Χρονική παράταση, με… «άρωμα» προσφυγής και εμπλοκής, δόθηκε σε έναν ακόμα μεγάλο διαγωνισμό που διεκδικούν ισχυρά εργοληπτικά σχήματα όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, Intrakat, Μυτιληναίος αλλά και μικρότερου μεγέθους εταιρείες όπως οι ΕΚΤΕΡ, Δομική Κρήτης, ΕΡΕΤΒΟ κ.α. Πρόκειται για τον διαγωνισμό με τίτλο «Επέκταση Ιόνιας Οδού Τμήμα: Ιωάννινα - Κακαβιά», εκτιμώμενου προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ, για τον οποίον το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών αποφάσισε τη μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής προσφορών για τις 9 Μαΐου 2023 (αντί 28 Μαρτίου που είχε οριστεί προηγουμένως).
Αυτό που έχει, όμως, ενδιαφέρον είναι ότι η διαγωνιστική διαδικασία δεν μεταφέρθηκε μόνο λόγω αιτημάτων που έχουν υποβληθεί από ενδιαφερόμενους κατασκευαστικούς ομίλους για χορήγηση πρόσθετου χρόνου, κυρίως για λόγους καλύτερης προετοιμασίας των προσφορών, αλλά και λόγω προδικαστικής προσφυγής που κατατέθηκε από ενδιαφερόμενη κοινοπραξία, η οποία μάλιστα, σε πρώτη φάση δικαιώθηκε πρόσφατα στο αίτημα αναστολής - προσωρινών μέτρων (μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης).
Η προσφυγή της «κοινοπραξίας των μικρών»
Ειδικότερα, η κοινοπραξία των «ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε – ΕΚΤΕΡ Α.Ε – ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε – ΤΕ.ΝΑ Α.Τ.Ε.Β.Ε» στράφηκε κατά των όρων της προκήρυξης του διαγωνισμού, θεωρώντας ότι αυτοί εμποδίζουν μικρότερους μεγέθους εταιρείες, ακόμα και αν συνεργαστούν, να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις τους ισχυρούς του κλάδου. Δηλαδή, έθεσαν θέμα ανταγωνισμού και αποκλεισμού των μικρότερων σε μέγεθος γκρουπ που κατατάσσονται σε χαμηλότερες εργοληπτικές βαθμίδες (π.χ. 6ης). Από την πλευρά της κοινοπραξίας υπεβλήθη προδικαστική προσφυγή. Με την από 09/03/2023 υπ. αρ. 435/2023 Πράξη του Προέδρου του 5ου Κλιμακίου της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) ορίστηκε ημερομηνία εξέτασης της πιο πάνω προδικαστικής προσφυγής η 13η/04/2023.
Με απλά λόγια, ο διαγωνισμός «πάγωσε» προσωρινά και μέχρι να βγάλει πόρισμα η ΕΑΔΥΣΗ επί της προσφυγής των «ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε – ΕΚΤΕΡ Α.Ε – ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε – ΤΕ.ΝΑ Α.Τ.Ε.Β.Ε». Ετσι, δόθηκε πρόσθετος χρόνος (έως 09/05/2023) τόσο για να ενημερωθούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι οικονομικοί φορείς και να λάβουν γνώση όλων των αναγκαίων πληροφοριών όσο και για να υπάρξει χρονικό περιθώριο έως την εκδίκαση της προσφυγής και την έκδοση απόφασης από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων.
Ποιο είναι το έργο
Ο νέος μεγάλος αυτοκινητόδρομος στη βορειοδυτική Ελλάδα θα είναι μήκους σχεδόν 70 χλμ., κόστους περίπου 310 εκατ. ευρώ, μαζί με τις προαιρέσεις (και τον ΦΠΑ), με πλήθος από ανισόπεδους κόμβους, κάθετες και παράπλευρες οδούς μήκους 15,8 χλμ. και άλλα χαρακτηριστικά. Το έργο «ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ / ΤΜΗΜΑ: ΙΩΑΝΝΙΝΑ – ΚΑΚΑΒΙΑ» αφορά στο οδικό τμήμα του Δυτικού Άξονα (Ιόνια Οδός). Είναι η συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας το νομό Ιωαννίνων. Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας. Επιπλέον ο άξονας αυτός ανήκει εξ’ ολοκλήρου στη διασυνοριακή περιοχή της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων, συνδέοντας τη χώρα με την Αλβανία, οπότε αποτελεί και έργο διασυνοριακής σημασίας.
Το αντικείμενο του έργου
Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει δυο υποτμήματα:
- Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης (Χ.Θ. 4+800) και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και συνολικό μήκος 46,4 χλμ νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (Χ.Θ. 21+940 - Χ.Θ. 23+441) μήκους 1,47χλμ., αποτελεί την Προαίρεση 1.
- Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς (Χ.Θ. 74+349,66) και συνολικό μήκος 23,11 χλμ, προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.
Συγκεκριμένα στα έργα που θα κατασκευασθούν, περιλαμβάνονται:
- Ολοκλήρωση του Ανισόπεδου Κόμβου Εγνατίας (Κ0).
- Κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα «Ανισόπεδος κόμβος Ιόνιας Οδού με Εγνατία Οδό έως Ανισόπεδο κόμβο Καλπακίου μήκους 46,4 km (Χ.Θ. 4+800 – Χ.Θ. 51+237,37) με την κατασκευή έξι (6) ανισόπεδων κόμβων:
- Α/Κ. Κοσμηράς - Ασβεστοχωρίου (Κ1), επιτρέπει την εξυπηρέτηση των οικισμών Κοσμηράς, Ασβεστοχωρίου και Κόντσικας από την Ιόνια Οδό και έχει μορφή «διαμαντιού».
- Α/Κ Γραμμενοχωρίων (Κ2). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών Κόντσικας, Λοφίσκου, Πετραλώνων, Περάτη, Γραμμένου, Βαγενιτίου και Πολύλοφου με την Ιόνια Οδό και έχει μορφή «διαμαντιού».
- Του Α/Κ Πασσαρώνος (Κ3) (Προαίρεση 1) από Χ.Θ. 21+940 έως Χ.Θ. 23+441 που προορίζεται να εξυπηρετήσει τη σύνδεση των περιοχών του βορείου τμήματος της Ιόνιας Οδού με το αεροδρόμιο, τη ΒΙΠΕ και το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης των Ιωαννίνων και δευτερευόντως παρέχει πρόσβαση από/προς την Ιόνια Οδό στις δυτικές περιοχές του Ν. Ιωαννίνων αλλά και τις ανατολικές του νομού Θεσπρωτίας. Πρόκειται για τρισκελή ανισόπεδο κόμβο που προβλέπεται να διαμορφωθεί με μορφή «αριστερής τρομπέτας».
- Του Α/Κ Ζίτσας (Κ4) που θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών της Δ.Ε. Ζίτσας αλλά και των οικισμών Πετσάλι, Νεοχώρι και Λαψίστα με την Ιόνια Οδό και έχει μορφή «διαμαντιού».
- Α/Κ Καρυών (Κ5). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών Καρυών, Ασφάκας, Πετσαλίου αλλά και οικισμών του Κεντρικού Ζαγορίου και έχει μορφή «διαμαντιού».
- Α/Κ Καλπακίου (Κ6). Εξασφαλίζει την πρόσβαση στην Ιόνια οδό της περιοχής της Κόνιτσας και κατ' επέκταση περιοχών της Φλώρινας - Καστοριάς και θα εξυπηρετήσει μετακινήσεις που γίνονται για τουρισμό/αναψυχή προς τα Ζαγοροχώρια και τον Εθνικό Δρυμό Βίκου - Αώου. Ο Α/Κ διαμορφώνεται ως κόμβος σε δύο επίπεδα μισού τριφυλλιού με τους κλάδους να βρίσκονται σε συμμετρικά αντίθετα τεταρτημόρια.
- Αποκατάσταση του εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών, όπου απαιτείται.
Προβλέπεται η πλήρης κατασκευή του οδικού δικτύου δηλαδή: • Χωματουργικές εργασίες, • Έργα Οδοστρωσίας και Ασφαλτικών, • Κατασκευή τεχνικών Έργων (4 Γέφυρες, 5 Άνω και 25 Κάτω Διαβάσεις, 1 Cut & Cover, περί τα 120 μικρά τεχνικά – οχετοί – και 6 τοίχοι αντιστήριξης), • Έργα αποχέτευσης - αποστράγγισης, σήμανσης - ασφάλισης, • Ηλεκτροφωτισμός των κόμβων, όλων των Γεφυρών, των διαβάσεων, τμημάτων του αυτοκινητόδρομου και των πλατυσμάτων στάθμευσης, • Υποδομή τηλεφωνοδότησης, • Εργασίες άρδευσης - φύτευσης και • Εργασίες διαμόρφωσης του περιβάλλοντα χώρου στον κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο Βορτοπού (περιλαμβανομένης της κατασκευής οικίσκου).
Οι προαιρέσεις
Προβλέπεται δικαίωμα Προαιρέσεων, για επιπλέον ποσό μέχρι 76.000.000 ευρώ με Φ.Π.Α.
Προαίρεση 1η: Ανισόπεδος Κόμβος Πασσαρώνος (Κ3). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των περιοχών του βορείου τμήματος της Ιόνιας Οδού με το αεροδρόμιο, τη ΒΙΠΕ και το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης των Ιωαννίνων και δευτερευόντως παρέχει πρόσβαση από/προς την Ιόνια Οδό στις δυτικές περιοχές του Ν. Ιωαννίνων αλλά και τις ανατολικές του νομού Θεσπρωτίας. Πρόκειται για τρισκελή ανισόπεδο κόμβο που προβλέπεται να διαμορφωθεί με μορφή «αριστερής τρομπέτας». Συνολικού προϋπολογισμού 10.000.000 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%).
Προαίρεση 2η: Αναβάθμιση του τμήματος Καλπάκι – Κακαβιά, μήκους 23,11 χλμ., συνολικού προϋπολογισμού 66.000.000 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%). Περιλαμβάνει: • Αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού σε μήκος 23,11 χλμ. • Κάθετες και παράπλευρες οδούς μήκους 15,8 χλμ. • 4 νέες Κάτω Διαβάσεις • 2 νέες Άνω Διαβάσεις.