«Πυκνές» διεργασιών και εξελίξεων αναμένονται οι επόμενες εβδομάδες στο ΤΑΙΠΕΔ στο «μέτωπο» των λιμενικών υποδομών, είτε με την προώθηση εκκρεμών ζητημάτων είτε και σε σχέση με επόμενα βήματα σε διαγωνισμούς.
Ειδικότερα, εντός των επόμενων δύο εβδομάδων εκτιμάται ότι θα «πάει» στο Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση για τον λιμένα Ηρακλείου, ώστε να εξεταστεί και να λάβει, στη συνέχεια και εφόσον είναι όλα καλώς, το «πράσινο φως» από την Αρχή.
Στο Ε.Σ. η σύμβαση για Ηράκλειο
Υπενθυμίζεται ότι στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ επικράτησε η κοινοπραξία των εταιρειών Grimaldi Euromed S.p.A. & Μινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε. (με στόλο άνω των 130 πλοίων) η οποία, λίγους μήνες μετά την υποβολή προσφοράς άνω των 84 εκατ. ευρώ με την οποία απέκτησε το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗ Α.Ε.), έδωσε συνολικό τίμημα 80 εκατ. ευρώ (για το 67% των μετοχών), που ανεβάζει τη συνολική αποτίμηση του Λιμένα σε περίπου 120 εκατ. ευρώ.
Προφανώς, με την προώθηση του φακέλου στο Ε.Σ. γίνεται ένα ακόμα βήμα προς την κατεύθυνση της υπογραφής της σχετικής σύμβασης σε βάθος χρόνου.
Υπενθυμίζεται ότι στην τελική φάση είχε βρεθεί και όμιλος υπό τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Προφανώς, ο Όμιλος Grimaldi, ως εκ των βασικότερων, επί της ουσίας ο μεγαλύτερος, «πελάτης» του λιμένα Ηρακλείου, αλλά και της Ηγουμενίτσας, θέλησε να διασφαλίσει τα συμφέροντά του και να μην «πάει» το asset σε άλλα επιχειρηματικά συμφέροντα.
«Βγαίνουν» οι σύμβουλοι για Λαύριο
Επιπρόσθετα, και μάλλον εντός Ιουλίου, το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία επιλογής συμβούλων που θα «τρέξουν» την αξιοποίηση και του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου (Ο.Λ.Λ.). Όπως εδώ και λίγες εβδομάδες έχει αποκαλύψει το insider.gr, το Ταμείο, που λειτουργεί και ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, αναζητάει συμβούλους αναφορικά με την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Α.Ε., δίνοντας σήμα εκκίνησης της εν λόγω αποκρατικοποίησης.
Αν και έχουν κυκλοφορήσει σενάρια και πληροφορίες περί διάθεσης ποσοστού έως 67% ή και ότι το ΤΑΙΠΕΔ προορίζει κατά βάση το assets ως τουριστικό λιμάνι για κρουαζιέρα και ελλιμενισμό μεγάλων σκαφών αναψυχής (mega yachts), εντούτοις, το ακριβές μοντέλο αξιοποίησης είναι υπό διερεύνηση και θα «κλειδώσει» προσεχώς με τη συνδρομή των συμβούλων. Πάντως, είναι ευνόητο ότι για την ώρα ο λιμένας Ραφήνας θα συνεχίσει να έχει μεγαλύτερο «βάρος» στο καθαρά ακτοπλοϊκό κομμάτι, ιδίως καθώς θα «φτάσουν» οδικές / σιδηροδρομικές επεκτάσεις. Σε κάθε περίπτωση, μάλλον μέσα στον μήνα θα έχουμε την επιλογή νομικού, τεχνικού και χρηματοοικονομικού συμβούλου για το Λαύριο.
Πότε θα δοθούν προσφορές για Βόλο, ποιος έμεινε εκτός
Τον επόμενο μήνα αναμένεται να κατατεθούν οικονομικές προσφορές για την απόκτηση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Βόλου. Οι πρώτες πληροφορίες έκαναν λόγο για κατάθεση προσφορών στις αρχές Αυγούστου (04/08), ωστόσο, υπάρχει ήδη αίτημα από έναν εκ των διεκδικητών (ξένος όμιλος) για χορήγηση μικρής διάρκειας παράτασης. Έτσι, ενδέχεται η διαδικασία να μεταφερθεί μερικές εβδομάδες αργότερα (έως 3-4), με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να μην επιθυμεί και εδώ καθυστερήσεις. Στην τελική φάση προχωρούν τα σχήματα Advance Properties O.O.D., Κοινοπραξία Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε., Κοινοπραξία Israel Shipyards Ltd – Χαλυβουργία Ελλάδος Α.Ε., Mariner Capital Ltd, QTerminals W.L.L., ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε..
Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Βόλου» A.E. (Ο.Λ.Β. Α.Ε.) έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του λιμανιού του Βόλου, των θαλάσσιων εγκαταστάσεων του αλιευτικού καταφυγίου που βρίσκεται στο ανατολικό άκρο του αιγιαλού της πόλης, των λιμενικών εγκαταστάσεων του Αλμυρού και της Αγριάς. Η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ο.Λ.Β. A.E. έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της Ο.Λ.Β. Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο μαζί με υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας.
Τα πρώτα έργα στην Αλεξανδρούπολη και ο Σύμβουλος (business plan)
Τέλος, και σε σχέση με το σημαντικό λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, σύντομα ολοκληρώνεται και η διαδικασία ανάδειξης του συμβούλου που μεταξύ άλλων θα εκπονήσει το business plan για την αξιοποίηση του assets, συνδράμοντας ενδεχομένως το ΤΑΙΠΕΔ και το ελληνικό δημόσιο στην εφαρμογή του. Υπενθυμίζεται ότι στην υποδομή προωθούνται σημαντικά έργα, μεταξύ των οποίων ο ηλεκτροφωτισμός, η εκβάθυνση του λιμένα, νέοι δρόμοι, εγκαταστάσεις κ.λπ.).
Όπως έχουμε αναδείξει, τα έργα εκσυγχρονισμού χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας. Πρόκειται για παρεμβάσεις που θα συμβάλλουν ενεργά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του λιμένος και στην καθιέρωσή του ως γεωστρατηγικού, ενεργειακού και διαμετακομιστικού κόμβου στην Ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια.
Παράλληλα, σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι συζητήσεις με δύο από τις μεγαλύτερες βιομηχανικές επιχειρήσεις στη χώρα, τον Όμιλο Τιτάν και τη Gastrade, για τη σύναψη μακροχρόνιας σύμβασης με σκοπό την αποκλειστική παραχώρηση χώρου εντός του λιμένα, ενώ κατά πληροφορίες ενδιαφέρεται και το fund HIG για να δημιουργήσει νέο κέντρο logistics. Μένει δε να δούμε αν η υποδομή «σηκώνει» και άλλες χρήσεις, όπως μαρίνας yachts κ.α.