Κάθε μέρα και περισσότερο ανεβάζει στροφές το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να επιβεβαιώσει τις εκτιμήσεις και προσδοκίες της αγοράς για άμεσες εξελίξεις στο μέτωπο του διαγωνισμού για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Όπως προ εβδομάδας περίπου είχε αναφέρει το insider.gr, στόχευση του Ταμείου είναι να έχουμε νεότερα ακόμα και πριν την περίοδο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, με το βασικό πλέον χρονικό ορόσημο να έχει τεθεί, εύλογα, για τις 7 Σεπτεμβρίου (άλλωστε, η 87η ΔΕΘ ξεκινάει από την επόμενη).
Ο «κατά ομάδες επενδυτών» έλεγχος των φακέλων και η ΔΕΘ
Προς την κατεύθυνση αυτή, συνεδριάζει το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ υπό τους Δ. Πολίτη και Π. Σταμπουλίδη προκειμένου να εγκρίνει τους φακέλους των 6 υποψήφιων σχημάτων που διεκδικούν τη σύμβαση (είχε δοθεί και μια μίνι παράταση για κατάθεση κάποιων δικαιολογητικών). Από την έγκριση και μετά, «μετρά αντίστροφα ο χρόνος» των 10 ημερών για τυχόν υποβολή αντιρρήσεων – ενστάσεων. Αυτό που πάντως έχει ενδιαφέρον και δείχνει τη διάθεση του ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει τις διαδικασίες με γοργούς ρυθμούς είναι ότι οι ομάδες έργου του Ταμείου που ασχολούνται με την Αττική Οδό θα είναι έτοιμες να «υποδεχτούν» το τριήμερο Παρασκευή – Κυριακή (δηλαδή το ΤΑΙΠΕΔ θα είναι «ανοιχτό» το Σαββατοκύριακο) τους 6 «μνηστήρες», ανά 2 κάθε ημέρα, προκειμένου εκπρόσωποί τους να ελέγξουν τους φακέλους των άλλων υποψήφιων επενδυτών. Όλα αυτά θα οδηγήσουν στην αποσφράγιση των προσφορών και σε ενημέρωση για τιμήματα – αποτιμήσεις πριν την προσεχή ΔΕΘ. Είναι προφανές λοιπόν ότι στο Ταμείο έχουν βάλει στο «φουλ τις μηχανές» προκειμένου να φέρουν εις πέρας και εντός (γενικών) χρονοδιαγραμμάτων έναν μεγάλο διαγωνισμό, ίσως εκ των πλέον εμβληματικών, με τρόπο που καταδεικνύει την αξιοπιστία των διαδικασιών.
Ο πιθανός γύρος βελτιωμένων προσφορών
Πάντως, στις 7 Σεπτεμβρίου, όταν ανοίξουν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές, οι επενδυτές θα έχουν πρόσβαση σ’ αυτές. Ενώ, όπως από καιρό έχουμε αναφέρει, ενδέχεται ο διαγωνισμός με βάση και το ύψος των δεσμευτικών προσφορών να οδηγηθεί και σε δεύτερο γύρο, δηλαδή να ζητηθούν βελτιωτικές προσφορές, εφόσον η διαφορά ανάμεσα στην προσφορά του πλειοδότη και των επόμενων επενδυτών είναι μέχρι 5%. Αρα, θα προκύψει μια μικρή χρονική καθυστέρηση αλλά ήδη στο ΤΑΙΠΕΔ τρέχουν τις διαδικασίες, με στόχο να έχουμε ολοκλήρωση του διαγωνισμού τον Σεπτέμβριο, εκτός αν έχουμε μπαράζ ενστάσεων από επενδυτές.
Οι «μνηστήρες», το τίμημα, τα διόδια
Προσφορές έχουν υποβάλει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ισπανική Abertis, το «δίδυμο» ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ μαζί με τη γαλλική επενδυτική εταιρεία Meridiam, το σχήμα της Intrakat με την πορτογαλική Brisa, το μεγάλο αυστραλιανό fund Macquarie μαζί με τον όμιλο Κοπελούζο, η γαλλική Vinci σε συνεργασία με την Mytilineos, δηλαδή όλα τα μεγάλα εγχώρια κατασκευαστικά γκρουπ αλλά και ισχυρά διεθνή funds και ξένοι όμιλοι.
Ο πήχης για το προσφερόμενο τίμημα της νέας παραχώρησης έχει τοποθετηθεί υψηλά και ήδη έχουν γίνει αναφορές για επίπεδα ακόμα και πέριξ των 2 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι βάσει της νέας τιμολογιακής πολιτικής (υπουργική απόφαση) τα διόδια θα μειωθούν από 2,8 ευρώ τώρα ανά διέλευση στα 2,5 ευρώ, αν και στην 5ετία υπάρχουν περιθώρια προσαρμογής (ανοδική αναθεώρηση έως και 3,25 ευρώ) αναλόγως δεδομένων και ροών του οδικού άξονα σε συγκεκριμένα σημεία του.
Αν και οι διαδικασίες «τρέχουν», είναι σαφές ότι θα χρειαστεί πολλή δουλειά καθώς η τρέχουσα σύμβαση λήγει το φθινόπωρο του 2024. Μέχρι τότε, θα εκκρεμεί πλήθος διεργασιών (άνοιγμα προσφορών, αξιολόγηση και έλεγχοι φακέλων, ανάδειξη πλειοδότη, κλείσιμο χρηματοδοτικού σχήματος, Ελεγκτικό Συνέδριο, να περάσει η συμφωνία από Βουλή, υπογραφή σύμβασης κ.α.).
Η ανάκαμψη του αυτοκινητόδρομου
Πάντως, ο αυτοκινητόδρομος έχει ήδη επανακάμψει και κινείται δυναμικά, έστω και αν παραμένει σε κάποια απόσταση από τα προ 15ετίας περίπου υψηλά. Όπως προ ημερών αποκάλυψε το insider.gr, σύμφωνα με πληροφορίες, βάσει των πλέον πρόσφατων οικονομικών στοιχείων (πρώτο εξάμηνο 2023), ο κύκλος εργασιών της εταιρείας διαχείρισης της Αττικής Οδού ξεπέρασε τα 104 εκατ. ευρώ, έναντι 94,2 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο 2022, δηλαδή σημείωσε άνοδο σχεδόν 10,6%. Τα κέρδη προ φόρων στο πρώτο «μισό» του 2023 ανήλθαν σε 54,7 εκατ. ευρώ (στα 35,7 εκατ. το 2022, άρα άνοδος σχεδόν 53%), ενώ τα καθαρά κέρδη έφτασαν στα 42,2 εκατ. ευρώ, έναντι 27,5 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο 2022, δηλαδή ενισχύθηκαν κατά 53,3%. Να σημειωθεί ότι εδώ και πολλά χρόνια ο δανεισμός είναι μηδενικός ενώ υπάρχει και ταμείο περί τα 175 εκατ. ευρώ. Και βέβαια, είναι γνωστό ότι κάθε χρόνο μοιράζεται μέρισμα (και προμέρισμα) δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Υπενθυμίζουμε, απλώς για να υπάρχει καλύτερο μέτρο σύγκρισης, ότι στο α’ 6μηνο 2019 ο κύκλος εργασιών έφτανε στα 94,58 εκατ. ευρώ, ήτοι, το 2023 έχει «περάσει» πάνω από τότε. Όσον αφορά στα κέρδη προ φόρων, στο πρώτο 6μηνο του 2019 ήταν στα 49,15 εκατ. ευρώ. Τα δε καθαρά έφταναν στα 35,1 εκατ. ευρώ.
Επίσης, σε επίπεδο α’ εξαμήνου η μέση ημερήσια κυκλοφορία το 2023 είναι αυξημένη κατά 10% και άνω σε σχέση με την αντίστοιχη του 2019 (α’ εξάμηνο). Ειδικότερα, συνολικά στο 6μηνο 2023 η μέση ημερήσια κυκλοφορία εκτιμάται, πάντα σύμφωνα με πληροφορίες, σε πάνω από 256 χιλ. οχήματα έναντι 233 χιλ. οχημάτων το 2019 ή περίπου 230 χιλ. οχημάτων το 2022.