Η μεγάλη πρόκληση της ακρίβειας και οι τρόποι αντιμετώπισής από τις επιχειρήσεις, αποτέλεσε κεντρικό θέμα συζήτησης στο πάνελ «Η πραγματικότητα της αγοράς» στο συνέδριο «Η Ελλάδα Μετά VII» που διοργανώνει ο Κύκλος Ιδεών σε συνεργασία με το Delphi Economic Forum.
Ο Απόστολος Πεταλάς, Γενικός Διευθυντής, της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), αφού τόνισε πως «μήνα με το μήνα παρατηρείται σταθεροποίηση και η εκτίμησή του είναι πως τους επόμενους μήνες έχουμε ελπίδες ο πληθωρισμός στα τρόφιμα να πάει καλύτερα, ανέφερε πως η ακρίβεια ήταν αποτέλεσμα παρά η αιτία τριών φαινομένων. Της πανδημίας που έσπασε την εφοδιαστική αλυσίδα και σταμάτησε την οικονομική ζωή, τον δεύτερο σεισμό προκάλεσε η ενεργειακή κρίση και οι γεωπολιτικές εξελίξεις που βιώνουμε ακόμα, ενώ σε αυτά προστίθεται και η κλιματική αλλαγή που επηρεάζει τον πλανήτη και την επάρκεια των προϊόντων, φέρνοντας μεγάλες ανατιμήσεις».
«Τα τελευταία 20 χρόνια υπήρξε σταθερότητα και μηδέν κόστος χρήματος. Οι καταναλωτές δεν είχαν εμπειρία πώς να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις. Αυξήθηκε η αβεβαιότητα, που είναι εχθρός της ανθρώπινης φύσης. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που δείχνουν πως θα εξισορροπήσουν τα πράγματα και πιστεύω πως αργά ή γρήγορα θα επέλθει και πάλι η ισορροπία» σημείωσε. «Η ελληνική κοινωνία έζησε μία ιδιαιτερότητα. Επί μία 14ετία οπισθοχώρησε το εισόδημα και μετά σταμάτησε να μειώνεται. Πλέον δεν αυξάνεται και ο καταναλωτής άλλαξε τον τρόπο που χειρίζεται το εισόδημά του ενώ στράφηκε σε νέες κατηγορίες προϊόντων. Οι ευθύνες των αποφάσεων πρέπει να κάνουν περισσότερα πράγματα για την επιχειρηματικότητα, με λιγότερες παρεμβάσεις και βλέποντας δύο με τρία χρόνια μπροστά» συμπλήρωσε.
Ο Χρήστος Τσόλκας, Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΛΤΑ, ανέφερε χαρακτηριστικά πως «πριν από τρεις μήνες είχα συνάντηση με μεγάλο πελάτη, κορυφαίο παραγωγό της Δυτικής Ευρώπης. Ο οποίος μου είπε πως πριν από μία ώρα είχε μιλήσει με τον Υπουργό Οικονομικών στο τηλέφωνο που του είχε ζητήσει να μειώσει τις τιμές. Συμβαίνουν παντού αυτά που βιώνουμε… Για να επικαλεστώ έναν αγαπημένο Ολλανδό συγγραφέα, μία πιθανή λύση στα προβλήματα είναι ο συμβιβασμός των διλημμάτων».
Αυτό που επισήμανε ο κ. Τσόλκας είναι πως στην Ελλάδα, το μοντέλο επιτυχίας είναι κατακόρυφο. Η επιβράβευση μίας επιχείρησης εξαρτάται από το αν έχει σημειώσει επιτυχία και αν έχει χτίσει επάνω σε αυτή. «Τον παρομοιάζω με έναν ουρανοξύστη» ανέφερε χαρακτηριστικά. Όπως τόνισε όμως χρειάζεται ένα οικονομικό μοντέλο που θα επιβραβεύει τις επιχειρήσεις που δρουν με ένα βιώσιμο τρόπο, αφού πλέον πρέπει να επικρατήσει το «money for people» και όχι το «value for money». «Η διάθεση για συγκατάβαση θα μας κάνει πιο ανθεκτικούς να αντέξουμε», επισήμανε.
Στο ερώτημα εάν σταθεροποιηθούν οι τιμές στα βασικά είδη στο Καλάθι του Νοικοκυριού και θα υπάρξει πιθανή μείωση, ο Απόστολος Πεταλάς αφού ανέφερε πως προσωπικά πιστεύει πως θα πέσει ο πληθωρισμός, τόνισε πως όσον αφορά την πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης, βλέπει μεγάλη συμμετοχή από τις εταιρείες, κάτι που δείχνει πως έχουν διάθεση να συμβάλλουν. Επίσης, ανέφερε οι επίσημες τιμοληψίες στην Ελλάδα διαφέρουν και δείχνουν πιο υψηλές τις αυξήσεις γιατί γίνονται επί της αρχικής τιμής. Αλλά στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, 8 στα 10 προϊόντα έχουν επάνω τους μία προσφορά, ενώ σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι προσφορές είναι μόνο το 20% των προϊόντων.
Αναφορικά με το εάν βλέπουν στον ορίζοντα μία διέξοδο επιχειρηματικότητας, ο Τσόλκας επισήμανε πως «ναι, αρκεί να αλλάξει ο τρόπος που βλέπουμε τις επιχειρήσεις και να μην επιβραβεύουμε αυστηρά τις οικονομικές επιδόσεις». «Πρέπει να υπάρχουν κίνητρα και ενθάρρυνση που προσδίδουν υπεραξία με όρους και κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς», τόνισε. Χαρακτηριστικά ανέφερε πως το ESG βρίσκεται στα χαρτιά και δεν έχει κανένα πρακτικό όφελος στις επιχειρήσεις.