Λύση στο πρόβλημα των «ορφανών» παροχών ρεύματος, δηλαδή των παροχών που δεν έχουν έγκυρο ΑΦΜ ή απουσιάζουν άλλα στοιχεία των κατόχων τους (διεύθυνση, ονοματεπώνυμο, επωνυμία επιχείρησης, ΔΟΥ), πρόκειται να δώσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Για αυτό τον σκοπό, σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, πρόκειται να νομοθετήσει τη δυνατότητα του ΔΕΔΔΗΕ να αντλεί τα απαραίτητα στοιχεία από την ΑΑΔΕ, ώστε να επικαιροποιήσει το μητρώο πελατών.
Για τον ίδιο σκοπό, θα προβλέπεται επίσης η δυνατότητα πρόσβασης στα στοιχεία και των προμηθευτών ρεύματος, υπό προϋποθέσεις. Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, η σχετική ρύθμιση πρόκειται να κατατεθεί ως τροπολογία στο επικείμενο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας. Η δημόσια διαβούλευση του εν λόγω σχεδίου νόμου ολοκληρώθηκε χθες, κάτι που σημαίνει πως μέσα στις επόμενες ημέρες θα «οδεύσει» στη Βουλή.
- ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ενέργεια: Αλλάζουν όλα στις ΑΠΕ – Παρεμβάσεις σε διαγωνισμούς, αυτοπαραγωγή & περικοπές
Στη δεδομένη συγκυρία, η νομοθετική παρέμβαση του ΥΠΕΝ αναμένεται να συμβάλει στο να μειωθεί δραστικά ο αριθμός των παροχών (και κατά συνέπεια των λογαριασμών ρεύματος) που είτε δεν έχουν έγκυρο ΑΦΜ, είτε δεν έχουν καθόλου Αριθμό Φορολογικό Μητρώο, είτε απουσιάζουν άλλες πληροφορίες για τον κάτοχό τους. Εκτιμάται ότι αυτή τη στιγμή οι παροχές αυτές ξεπερνούν το 1 εκατ. Επίσης, με τη διεπαφή που θα δημιουργηθεί ανάμεσα στις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ και το πληροφοριακό σύστημα «Θαλής» του ΔΕΔΔΗΕ, θα διασφαλιστεί πως το μητρώο πελατών θα διατηρείται εφεξής επικαιροποιημένο.
Σε αυτό το πλαίσιο, η διασταύρωση των στοιχείων θα επαναλαμβάνεται σε ετήσια βάση, μέσα στους τελευταίους τρεις μήνες του έτους, όταν θα έχουν ολοκληρωθεί οι φορολογικές δηλώσεις.
Άμεσο «φιλτράρισμα»
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, η εμπλοκή της ΑΑΔΕ μπορεί να βοηθήσει όντως αποφασιστικά στο να περιοριστούν οι παροχές με μη έγκυρο ΑΦΜ και στοιχεία. Κι αυτό γιατί καταρχάς μία απλή διασταύρωση των σχετικών στοιχείων θα «φιλτράρει» άμεσα τους μη έγκυρους Αριθμούς Φορολογικού Μητρώου.
Έτσι, π.χ. θα εντοπιστούν οι περιπτώσεις όπου ο υποτιθέμενος κάτοχος της παροχής είναι ένας ιδιώτης που έχει αποβιώσει ή μία εταιρεία η οποία έχει πλέον κλείσει. Επίσης, σημαντικό είναι πως στο έντυπο Ε9 της εφορίας, οι φορολογούμενοι καταχωρούν και τον κωδικό παροχής ρεύματος των ακινήτων. Κάτι που σημαίνει πως μπορούν να διασταυρωθούν οι ιδιοκτήτες – μισθωτές ακινήτων, με τα στοιχεία στα οποία εκδίδονται οι λογαριασμοί ηλεκτρισμού.
Ως αποτέλεσμα, εκτιμάται ότι με αυτό τον τρόπο θα διασταυρωθεί η συντριπτική πλειονότητα των πελατών των 7 εκατ. περίπου παροχών στη χαμηλή τάση. Για τον μικρό αριθμό των μετρητών που η παραπάνω διαδικασία ίσως δεν αποδειχθεί αποτελεσματική, θα ζητηθεί η συνδρομή των προμηθευτών, ώστε να ταυτοποιηθεί το σύνολο των μετρητών ανά την επικράτεια.
Πιο συγκεκριμένα, αν διαπιστωθεί πως ένας προμηθευτής δεν έχει καταθέσει στο πληροφοριακό σύστημα του ΔΕΔΔΗΕ το σύνολο των στοιχείων για πελάτες του, θα οφείλει να τα συμπληρώσει ηλεκτρονικά.
Αρρυθμίες στη λιανική ρεύματος
Σε ένα από τα σημαντικά προβλήματα που δημιουργεί στην αγορά ρεύματος ο μεγάλος αριθμός των «ορφανών» μετρητών, επικεντρωνόταν σε πρόσφατη επιστολή του προς τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ). Στην επιστολή του ο ΕΣΠΕΝ αναφερόταν στο «αγκάθι» που ανακύπτει στην περίπτωση των καταναλωτών με «ορφανές» παροχές, οι οποίοι βρίσκονται στο καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας. Κι αυτό γιατί οι δικαιούχοι της Καθολικής Υπηρεσίας περιέρχονται στο πελατολόγιο των προμηθευτές αυτομάτως, δίχως να προηγείται η σύναψη σύμβασης προμήθειας, με την οποία θα ταυτοποιούνταν οι αντίστοιχες παροχές.
Ελλείψει έγκυρων στοιχείων, η ταυτοποίηση και τιμολόγηση μεγάλου μέρους των πελατών που μεταπίπτουν στο καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας καθίσταται πρακτικά αδύνατη. Κατά συνέπεια, η προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας στους εν λόγω πελάτες πραγματοποιείται με σημαντική οικονομική ζημία των προμηθευτών.
Η έλλειψη ταυτοποίησης ανοίγει επίσης «παράθυρο» στον ενεργειακό τουρισμό -ειδικά των επαγγελματικών πελατών- καθώς μία επιχείρηση με χρέη μπορεί να κηρύξει πτώχευση και να αλλάξει ΑΦΜ, ώστε να συνεχίσει να ηλεκτροδοτείται χωρίς να εξοφλεί τους λογαριασμούς της.
Την ίδια στιγμή, όμως, οι «ορφανοί» μετρητές συνιστούν μία δεξαμενή καταναλωτών που βρίσκεται εκτός ανταγωνισμού στη λιανική, καθώς είναι ουσιαστικά αόρατοι από τα δίκτυα πωλήσεων των εταιρειών. Ακόμη κι αν ένας καταναλωτής από αυτή τη δεξαμενή ενδιαφερθεί τελικά να αλλάξει προϊόν ή πάροχο, ο «πονοκέφαλος» της διαδικασίας για την αλλαγή των στοιχείων του μετρητή του είναι πιθανό να τον κάνει στην πορεία να αλλάξει γνώμη.