Δεκάδες τα ανοιχτά μέτωπα των αποκρατικοποιήσεων

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Δεκάδες τα ανοιχτά μέτωπα των αποκρατικοποιήσεων

Με αργούς ρυθμούς φαίνεται ότι θα κινηθούν οι αποκρατικοποιήσεις και φέτος, μετά από την αποτυχία κάλυψης του στόχου του 2016. Το στοίχημα των εσόδων περνά πλέον στο νέο Υπερταμείο, την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (ΕΕΣΠ), το οποίο ωστόσο παραμένει ακόμη στα χαρτιά με εξαίρεση το εποπτικό του συμβούλιο.

Οι διαδικασίες για την στελέχωση του διοικητικού συμβουλίου του Υπερταμείου «τρέχουν» αυτή την περίοδο αλλά δεν αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι την άνοιξη. Κυβερνητικοί παράγοντες, πάντως, αισιοδοξούν ότι η ΕΕΣΠ θα μπορεί να τεθεί σε λειτουργία έως τα μέσα Φεβρουαρίου. Παράλληλα λειψή παραμένει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ μετά την τοποθέτηση του Στέργιου Πιτσιόρλα στη θέση του υπουργού Οικονομίας. Η απουσία στελέχωσης των αρμόδιων οργάνων αναμένεται να προκαλέσει νέες καθυστερήσεις στο πρόγραμμα.

Σε κάθε περίπτωση, ο πήχης έχει μπει ψηλά σε ότι αφορά τις αποκρατικοποιήσεις φέτος, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς πως τα έσοδα του 2016 έφτασαν μετά βίας τα 500 εκατ. ευρώ. Ο προϋπολογισμός του 2017 προβλέπει ότι τα έσοδα από αυτό το μέτωπο θα ξεπεράσουν τα 2,5 δισ. ευρώ. Σχεδόν τα μισά από αυτά (1,2 δισ. ευρώ) θα προέλθουν από την κοινοπραξία της Fraport για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Τα 300 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από την κοινοπραξία της Lamda Development ως προκαταβολή για το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού και άλλα 105 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύουν υπολειπόμενες δόσεις από προηγούμενες χρονιές. Ακόμη 45 εκατ. ευρώ θα πρέπει να μπουν στα κρατικά ταμεία από την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane.

Σε ότι αφορά τα νέα έργα πιο πιθανή πηγή εσόδων για φέτος φαντάζει η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατά 20 χρόνια μέχρι το 2046 από την οποία αναμένεται να εισπραχθούν περί τα 600 εκατ. ευρώ. Επιπλέον έσοδα αναμένονται και από την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), αν η διαδικασία ολοκληρωθεί μέσα στο 2017. Σημειώνεται ότι η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΘ θα πρέπει να γίνει στις 14 Φεβρουαρίου, χωρίς να αποκλείεται βέβαια το ενδεχόμενο νέας παράτασης. Ακόμη για τη χρονιά που μόλις ξεκίνησε προβλέπονται διαγωνισμοί, αλλά όχι έσοδα, για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας οδού αλλά και τις μαρίνες Αλίμου, Χίου και Πύλου.

Στα άμεσα σχέδια της κυβέρνησης περιλαμβάνεται και η μεταφορά στο νέο Υπερταμείο των 10 μεγάλων περιφερειακών λιμανιών, που την τελευταία τετραετία διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ και τα οποία δείχνουν δυναμική αύξηση των εσόδων τους έως και 45%, με εξαίρεση την Πάτρα, που παρουσίασε αρνητικό πρόσημο. Τα λιμάνια Θα αξιοποιηθούν με την είσοδο επενδυτών, ενώ το Δημόσιο θα διατηρήσει το πλειοψηφικό πακέτο. Ωστόσο υπάρχει η πιθανότητα μερικά από τα λιμάνια να παραμείνουν στο ΤΑΙΠΕΔ προς άμεση αξιοποίηση καθώς υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον

Καθυστερήσεις παρατηρούνται και στις διαδικασίες που αφορούν τις ιδιωτικοποιήσεις σημαντικών περιουσιακών στοιχείων (35% των ΕΛΠΕ, το 17% της ΔΕΗ, το 5% του ΟΤΕ, το 23% της ΕΥΑΘ, το 11% της ΕΥΔΑΠ και το 65% της ΔΕΠΑ), καθώς οι προσλήψεις συμβούλων που θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2016 δεν προχώρησαν.

Πίσω πάει και το πρόγραμμα αξιοποίησης της δημόσιας ακίνητης περιουσίας, καθώς η έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού και η απουσία ξεκάθαρων πολεοδομικών κανόνων δημιουργούν προβλήματα στις μεγάλης κλίμακας επενδύσεις. Χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια για να ολοκληρωθεί λίγο πριν την αλλαγή του έτους η αξιοποίηση του δημόσιου ακινήτου των 490 στρεμμάτων στην Κασσιόπη της Κέρκυρας, με τίμημα 23 εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider