Σχετική σταθερότητα σε ενοίκια, αποδόσεις και απορροφήσεις χώρων και πτωτική τάση στα ποσοστά κενών θέσεων αποτελούν κάποια από τα βασικά market trends της αθηναϊκής αγοράς του retail στο real estate της πρωτεύουσας, και όσον αφορά σε prime τοποθεσίες, σύμφωνα με σχετικό report της Danos, μέλος του ομίλου BNP PARIBAS Real Estate. Σύμφωνα με όσα αναφέρει η εκ των κορυφαίων εταιρειών συμβούλων και εκτιμήσεων ακινήτων, κατά μέσο όρο το εύρος των ενοικίων στους εμπορικούς χώρους της Αθήνας στο πρώτο 6μηνο 2023 ανήλθε μεταξύ περίπου 180 και 340 ευρώ/τ.μ. τον μήνα, σχεδόν στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2022, αλλά υψηλότερα από τα επίπεδα του 2020-2021 (μεταξύ 170 ευρώ και 300 ευρώ/τ.μ. μηνιαίως). Το 2015 το εύρος μίσθωσης (χαμηλό και υψηλό, κατά μέσο όρο) διαμορφώνονταν μεταξύ 100 και 200 ευρώ/τ.μ. τον μήνα, με τα ενοίκια σταδιακά να ακολουθούν αυξητική πορεία.
Άδειοι χώροι και αποδόσεις – Στα 40 ευρώ/τ.μ. μηνιαίως το μίσθωμα σε Malls
Σύμφωνα με τη Danos, το ποσοστό κενών θέσεων είναι αρκετά κάτω του 5% σε Prime Locations στο πρώτο «μισό» του 2023, έναντι περίπου 5% προηγούμενα έτη ή σχεδόν 12%-10% την περίοδο 2015-2017, ενώ ανέρχεται σε 15% περίπου για Secondary locations (σχεδόν 20% το 2018 ή 25% το 2015). Οι αποδόσεις σε κεντρικούς δρόμους παρέμειναν σταθερές για το 2023, με τα υψηλότερα ποσοστά να καταγράφονται στα εμπορικά κέντρα καθώς κυμαίνονται μεταξύ 6,75% - 7,75% και τα χαμηλότερα ποσοστά στην οδό Ερμού, μεταξύ 5,75% - 6%. Οι προβεβλημένες εμπορικές «πιάτσες» μέχρι στιγμής φαίνεται να είναι ανθεκτικές και δείχνουν σταθερότητα βραχυπρόθεσμα. Αναφορικά με κάποια σημεία – «κλειδί» για το 2023, το report αναφέρεται σε μέσο μίσθωμα περίπου 40 ευρώ/τ.μ. τον μήνα σε Εμπορικά Κέντρα (Malls), σε 13 ευρώ/τ.μ. σε SUPER MARKETS και 22 ευρώ/τ.μ. σε SECONDARY HIGH STREETS. Το μέσο ποσοστό κενών χώρων ανήλθε σε 15%.
- Διαβάστε ακόμα: Ακίνητα - Γραφεία: Πού φτάνουν τα ενοίκια σε prime «πράσινους» χώρους της Αθήνας – Η τάση, η «λάμψη», οι επενδύσεις και οι αποδόσεις
Η γενική εικόνα
Σε γενικό της σχόλιο για το retail, η Danos αναφέρει ότι με εξαίρεση τη βιομηχανία Food & Beverage ( επί της ουσίας εστίαση/ψυχαγωγία), όπου υπήρξε σαφής πτώση, σε όλους τους άλλους τομείς του λιανικού εμπορίου καταγράφηκε αύξηση των προσδοκιών της στις αρχές του 2023. Τα επίπεδα ενοικίων έχουν παραμείνει σχετικά σταθερά κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, με αρκετές αγορές να παρουσιάζουν μέτριες τάσεις ανάπτυξης, ωστόσο, οι retailers δείχνουν αβέβαιοι όσον αφορά σε προβλέψεις για την πορεία του κύκλου εργασιών.
Αφίξεις στο 2023
Ο πόλεμος στην Ουκρανία είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του κύκλου εργασιών και την απώλεια ορισμένων ομάδων - στόχων για τις υπάρχουσες εταιρείες στην Ευρώπη. Κατά τη διάρκεια της αναζήτησης εναλλακτικών αγορών, έστρεψαν το ενδιαφέρον τους προς τις ελληνικές αγορές. Για παράδειγμα, το πολωνικό γκρουπ Sinsay άνοιξε ήδη κατάστημα στο Ηράκλειο Κρήτης, ενώ η Lilly Drogerie άνοιξε 11 καταστήματα στην περιοχή της Αττικής και συγκεκριμένα σε Αιγάλεω, Αχαρνές, Μαρούσι, Νέα Χαλκηδόνα, Μελίσσια, Αθήνα, Καλλιθέα, δύο στον Πειραιά και δύο στου Ζωγράφου.
Την ίδια στιγμή, ένας άλλος πολωνός λιανοπωλητής, η Pepco, άνοιξε 15 καταστήματα στην Ελλάδα και η Sport Vision (σερβικής καταγωγής) άνοιξε τέσσερα καταστήματα, συγκεκριμένα, στην Αγία Παρασκευή, στο Χαλάνδρι, στην Αθήνα και στη Γλυφάδα. Ομοίως, άλλες εταιρείες όπως η Holland & Barrett άνοιξαν τρία νέα καταστήματα σε Γλυφάδα, Κηφισιά και στο The Mall Athens, ενώ η Mc Donald's άνοιξε νέο κατάστημα στην οδό Αεροπαγίτου. Εν τω μεταξύ, η φίρμα Zakret εγκαινίασε τρία νέα καταστήματα κατά το προηγούμενο τρίμηνο, δύο στην Καλαμάτα και ένα στην Καλλιθέα. Η La Redoute, η διάσημη Γαλλική εταιρεία, άνοιξε το πρώτο Flagship Store και Showroom επίπλων και ειδών σπιτιού στην Αθήνα, στη Λεωφόρο Κηφισίας, στο Χαλάνδρι, ενώ η JD Sports άνοιξε ήδη τρία καταστήματα στο Smart Park, στο River West και στη Χαλκίδα.