Επιστροφή στα μεγέθη του 2019, τουλάχιστον για την θερινή σεζόν, κερδοφορία για πρώτη φορά μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, αλλά και ευελιξία και προσαρμοστικότητα για να μπορέσει να ανταποκριθεί σε ενδεχόμενες, δυνητικές κρίσεις, είναι οι τρεις τομείς στους οποίους εστιάζει η Aegean την τρέχουσα χρονιά, μια χρονιά που σε τουριστικό επίπεδο προδιαγράφεται καλή για την χώρα, χωρίς βέβαια να έχουν εκλείψει οι ευρύτερες προκλήσεις. Τα παραπάνω επεσήμανε χθες, μεταξύ άλλων, ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean κ. Δημήτρης Γερογιάννης, από το βήμα της εκδήλωσης Αviation Εvent 2022, που πραγματοποιήθηκε στο Metropolitan Expo με την υποστήριξη του ΔΑΑ.
Στην εικόνα του φετινού καλοκαιριού, η AEGEAN έχει ξεκινήσει δυναμικά, μεταφέροντας πάνω από 1 εκατομμύριο επιβάτες, μόνο τον Μάιο, στην αρχή δηλαδή της φετινής θερινής περιόδου, γεγονός που είναι ενδεικτικό της έντονης κι απότομης αύξησης της ζήτησης, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γερογιάννης. Την ίδια στιγμή οι συντελεστές πληρότητας πλησιάζουν τα προ πανδημίας επίπεδα και οι προκρατήσεις για το καλοκαίρι επιδεικνύουν ιδιαίτερη δυναμική, γεγονός που προοικονομεί μια ακόμα καλύτερη συνέχεια. Τον ίδιο δυναμισμό δείχνει άλλωστε και ο ίδιος ο προορισμός της Ελλάδας, δεδομένου ότι η χώρα μας είναι η μόνο ευρωπαϊκή που έχει ήδη φτάσει και ξεπεράσει τον αριθμό των πτήσεων του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία του Eurocontrol.
Σε αυτό το πλαίσιο βέβαια και μετά από δύο δύσκολες πανδημικές χρονιές, πρωταρχικό μέλημα του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της χώρας είναι να εμπλουτίσει τις επιλογές και τις διαθέσιμες στους επιβάτες υπηρεσίες, ώστε να επιτύχει την πρώτη κερδοφόρα χρονιά από την έναρξη της πανδημίας.
Σημειωτέον ότι για φέτος η Aegean έχει εντάξει στο δίκτυό της 13 νέους προορισμούς από τις βάσεις της σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ρόδο αλλά και δημοφιλείς προορισμούς όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, έχει επαναφέρει περισσότερα από 20 δρομολόγια που είχαν διακοπεί λόγω της υγειονομικής κρίσης και έχει εγκαινιάσει νέες υπηρεσίες όπως το WiFi στις πτήσεις, το οποίο είναι ήδη διαθέσιμο σε 18 από τα αεροπλάνα του στόλου της. Συνολικά το 2022, η εταιρεία θα επιχειρεί από τις 8 συνολικά βάσεις της σε Ελλάδα και εξωτερικό, σε 133 προορισμούς σε 41 χώρες με τακτικές αλλά και ναυλωμένες πτήσεις.
Ευελιξία και προσαρμοστικότητα για τις νέες προκλήσεις
Σε κάθε περίπτωση βέβαια ευελιξία και προσαρμοστικότητα παραμένουν βασικές προτεραιότητες του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα, ειδικά σε ένα περιβάλλον με μεγάλες αβεβαιότητες, όπως το υψηλό κόστος καυσίμων, η γεωπολιτική κρίση και ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι ελλείψεις προσωπικού που προκαλούν αρρυθμίες σε μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. «Οι αεροπορικές εταιρείες είναι αλήθεια πως γνώρισαν αρκετές κρίσεις και πιθανότατα θα υπάρξουν και άλλες στο μέλλον. Στην πραγματικότητα δεν μπορούμε να προβλέψουμε πότε θα έρθει η επόμενη κρίση και πόσο σοβαρή θα είναι. Αυτό που μπορούμε όμως να κάνουμε είναι να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ως οργανισμός, να πατάμε σε γερές βάσεις και να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητά μας, έτσι ώστε - στο μέτρο του δυνατού και δεδομένης της σοβαρότητας της εκάστοτε κρίσης - να την αντιμετωπίσουμε και να αναδειχθούμε πιο αποτελεσματικοί και ανταγωνιστικοί για την επόμενη ημέρα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γερογιάννης.
Ο ίδιος επεσήμανε μάλιστα ότι η Aegean έδρασε εκ των προτέρων όσον αφορά τις ελλείψεις προσωπικού, με αποτέλεσμα να μην αντιμετωπίζει τα προβλήματα που παρατηρούνται σε άλλες αεροπορικές και σε αεροδρόμια του εξωτερικού. «Οι πρώτες προσλήψεις για τη σεζόν στον όμιλο ξεκίνησαν από το Νοέμβριο του 2021, σε μία περίοδο όπου ήταν προ των πυλών η μετάλλαξη ‘’Ομικρον’’ της Covid 19, ενώ υπήρξαν στο ξεκίνημα της σεζόν και σχετικές προσαρμογές εν όψει του καλοκαιριού» ανέφερε χαρακτηριστικά. Παρόλ’ αυτά, επεσήμανε ότι το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό και για το λόγο αυτό είναι αδύνατο να μην επηρεάσει τα ελληνικά αεροδρόμια. «Η πρωινή πτήση μπορεί να ξεκινά εγκαίρως, ωστόσο αν καθυστερήσουν πτήσεις από το εξωτερικό αναπόφευκτα επηρεάζεται και η χώρα προορισμού. Καταβάλλεται προσπάθεια από όλους να περιοριστούν οι όποιες επιπτώσεις κι ευτυχώς το ζήτημα στην περίπτωση της χώρας μας είναι μικρότερο και διαχειρίσιμο».
Στροφή στην βιωσιμότητα
Εκτενή αναφορά έκανε ο CEO της Aegean στο μείζον θέμα της βιωσιμότητας που ήταν άλλωστε και το κεντρικό μήνυμα της εκδήλωσης. «Παρόλο που το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των αερομεταφορών ευθύνεται μόλις για το 1/10 της συνεισφοράς συνολικά του κλάδου των μεταφορών και ήδη για περισσότερα από τα 10 τελευταία χρόνια έχει καταφέρει να μειώσει τις εκπομπές αερίων ενώσω παράλληλα αναπτύσσεται, οι προσαρμογές που θα κληθεί να πραγματοποιήσει είναι σημαντικές και διατρέχουν οριζόντια την αλυσίδα αξίας των αερομεταφορών. Ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και την πρόοδο που πέτυχε ο κλάδος σε μακροσκοπικό επίπεδο, καθώς τα σημερινά αεροσκάφη καταναλώνουν περίπου 80% λιγότερο καύσιμο ανά χιλιομετρική θέση από ότι τα πρώτα εμπορικά jets το 1960. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν δεσμευτεί να επιτύχουν μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050. Μία δέσμευση που ευθυγραμμίζει τις αεροπορικές μεταφορές με τους στόχους της συμφωνίας του Παρισιού για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5°C» επεσήμανε χαρακτηριστικά.
Ωστόσο, όπως ανέφερε, για να επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος θα πρέπει να γίνουν συντονισμένες και σημαντικές προσπάθειες από το σύνολο του κλάδου (αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, πάροχοι υπηρεσιών αεροναυτιλίας, κατασκευαστές). Το πρόβλημα δεν αφορά μόνο την Ευρώπη και η Ευρώπη δεν μπορεί να αποτελεί μια πράσινη νησίδα μέσα στον κόσμο, ανέφερε τονίζοντας ότι χρειάζεται ένας συνδυασμός μέγιστης εξάλειψης των εκπομπών από την πηγή τους, μέσω τεχνολογιών αντιστάθμισης ή και δέσμευσης άνθρακα.
Δεδομένου όμως ότι οι τεχνολογικές λύσεις που θα μηδενίσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα στις αεροπορικές μεταφορές δεν είναι ακόμη εφαρμόσιμες, σε μεγάλη κλίμακα, ο κλάδος θα πρέπει να στραφεί και σε άλλες πρακτικές λύσεις που θα προκύψουν μέσα από την σύνθεση ιδεών και θα υλοποιηθούν από κοινού, με την βοήθεια κατάλληλων πολιτικών, όπως επεσήμανε.
Πιστή στις προαναφερθείσες δεσμεύσεις, και παρά την ένταση των επιπτώσεων της πανδημίας σε παγκόσμιο επίπεδο το 2020 και το 2021, η AEGEAN, όπως και ο κλάδος των αερομεταφορών, συνεχίζει να δεσμεύεται με τους μακροχρόνιους στόχους βιωσιμότητας που έχουν ως σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος και συνεχίζει να υλοποιεί εντατικά τη στρατηγική βιωσιμότητας που διαθέτει.
«Στην AEGEAN, συστηματικά τα τελευταία χρόνια και με συνέπεια, έχουμε θέσει σε εφαρμογή ένα φιλόδοξο πρόγραμμα βιωσιμότητας που εκκινεί από δράσεις ανακύκλωσης, αντικατάστασης των προϊόντων και υλικών συσκευασίας που χρησιμοποιούνται κατά την πτήση ή στα lounges και στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, καλύτερης αξιοποίησης των αεροσκαφών, ελαχιστοποίησης κατανάλωσης νερού και ενέργειας, μείωσης θορύβου κ.λπ. και κορυφώνεται φυσικά με την αντικατάσταση του στόλου μας από τα νέα υπερσύγχρονα αεροσκάφη Α320neo και Α321neo, που μειώνουν σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Πρακτικά το πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου μας, αποτελεί και τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική δράση της εταιρείας μειώνοντας σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα από τη δραστηριότητά της. Τα νέα αεροσκάφη, τα οποία ως το τέλος του έτους θα ανέρχονται σε 19, εξασφαλίζουν 19-23% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2 σε σχέση με τα προηγούμενης γενιάς Airbus και έως 50% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2 από τα πρώτα και τότε νέα αεροσκάφη της εταιρείας το 1999, σηματοδοτώντας μια ουσιαστική πράξη σεβασμού και φροντίδας προς το περιβάλλον» κατέληξε ο κ. Γερογιάννης.