Σε χρονιά ορόσημο για τον κλάδο του τουρισμού αναμένεται να εξελιχθεί το 2023, με την επαναφορά στα προπανδημίας επίπεδα να έχει ήδη διασφαλιστεί και τις στρατηγικές προτεραιότητες για ακόμα καλύτερες επιδόσεις στο μέλλον να έχουν καταγραφεί ήδη στην ατζέντα της νέας ηγεσίας του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.
Το 2023 θα είναι μια καλή χρονιά
«Η φετινή τουριστική χρονιά θα φτάσει τα επίπεδα του 2019 και ενδέχεται να κινηθεί λίγο καλύτερα» εκτίμησε ο νέος πρόεδρος του ΣΕΤΕ, κ. Γιάννης Παράσχης κατά την πρώτη του συνάντηση με δημοσιογράφους μετά την ανάληψη των καθηκόντων του. Ο ίδιος σημείωσε μάλιστα ότι την πρώτη χρονιά μετά την πανδημία όπου η αγορά λειτουργεί σε συνθήκες πλήρους κανονικότητας, ο ελληνικός τουρισμός θα πάει καλά, παρότι η εικόνα ανά περιοχή μπορεί να διαφέρει» γεγονός που όπως εξήγησε φάνηκε κι από την τουριστική δραστηριότητα τους πρώτους μήνες του έτους.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε η διοίκηση του ΣΕΤΕ, οι αεροπορικές αφίξεις είναι αυξημένες κατά 5% στο α’ πεντάμηνο και η προσφορά θέσεων είναι 5-6% πάνω σε σχέση με πέρυσι, ενώ η αύξηση στις αφίξεις είναι της τάξεως του 9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Μόνο οι αφίξεις από χώρες της Βόρειας Ευρώπης παρουσιάζουν μείωση, που είναι της τάξεως του 15% σε σύγκριση με το 2022. «Πλέον μπαίνουμε σε ένα πεδίο κανονικότητας έχοντας ως βάση το 2019. Το 2023 θα είναι το νέο έτος αναφοράς στο πεδίο των τουριστικών μεγεθών» δήλωσε από την πλευρά του ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΣΕΤΕ, Αλέξανδρος Θάνος.
Σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα ο κ. Παράσχης, ερωτηθείς για τις αυξήσεις, επεσήμανε ότι ο τουρισμός είναι μια δημοκρατική βιομηχανία που θα πρέπει να απευθύνεται σε όλους, τονίζοντας ότι οι φορείς του κλάδου προάγουν τον υγιή ανταγωνισμό και επιδιώκουν μια δραστηριότητα που δεν αφήνει κανέναν πίσω. «Δεν επικεντρωνόμαστε σε ένα αφήγημα για τον τουρισμό που θα λέει ότι θέλουμε μόνο πλούσιους τουρίστες. Ο τουρισμός είναι μία δημοκρατική, πολυσυλλεκτική βιομηχανία και η Ελλάδα προσφέρει μεγάλη διασπορά προϊόντων, υπάρχει τουριστικό προϊόν για όλους» ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι στον σχεδιασμό του Συνδέσμου συμπεριλαμβάνονται όλες οι κατηγορίες καταλυμάτων (από ενοικιαζόμενα και χαμηλής κατηγορίας ξενοδοχεία έως πεντάστερα) αλλά και η ανάδειξη οποιουδήποτε παράγοντα κάνει πιο προσιτό το τουριστικό προϊόν.
Οι πέντε στρατηγικές προτεραιότητες
Όσο για το μέλλον του εγχώριου τουριστικού κλάδου, επισημάνθηκε ότι εδράζεται σε πέντε στρατηγικές προτεραιότητες που πρέπει να έχουν εκπληρωθεί μέχρι το 2030. Αυτές περιλαμβάνουν τις επενδύσεις, τις υποδομές, τη διαχείριση των προορισμών, τη βιωσιμότητα και την αγορά εργασίας.
Στο πεδίο των επενδύσεων, όπως επισημάνθηκε οι προκλήσεις είναι έντονες, δεδομένου του ανταγωνισμού που έχει επανακάμψει πλήρως. «Μιλάμε για ένα πολύ ανταγωνιστικό περιβάλλον εντός του οποίου θα πρέπει να διασφαλίσουμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα» αναφέρθηκε χαρακτηριστικά. Γίνονται επενδύσεις αλλά αυτό δε σημαίνει ότι τα νερά είναι ήρεμα, θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, να παρακολουθούμε τα δεδομένα της αγοράς και να επιδιώκουμε λύσεις σε όλα τα επιμέρους ζητήματα (ΦΠΑ, χωροταξικό, αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων από το Ταμείο Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ).
Εξίσου βασικό για την περαιτέρω υγιή ανάπτυξη του κλάδου χαρακτηρίστηκε και το πεδίο των υποδομών, στο οποίο όπως επισημάνθηκε απαιτείται πολύ δουλειά. «Πρέπει να εντείνουμε την προσπάθεια όσον αφορά την ανάπτυξη των υποδομών ώστε να δημιουργήσουμε συνθήκες βιώσιμης ανάπτυξης, που είναι και από τα πιο επίκαιρα ζητήματα στο κομμάτι του τουρισμού (οδικοί άξονες, πύλες εισόδου, φέρουσα ικανότητα προορισμών κ.α.)».
Βαρύνουσας σημασίας για την επόμενη ημέρα κρίνεται και η διαχείριση και προώθηση προορισμών, στην οποία έχει ήδη γίνει μία πολύ σημαντική προσπάθεια από το Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ (INSETE) και τη Marketing Greece. Ήδη υπάρχει μία μεθοδολογία δράσεων έως το 2030 και έχουν γίνει πολύ σημαντικές συμμαχίες για το κομμάτι της προώθησης των προορισμών, επεσήμανε η νέα ηγεσία του ΣΕΤΕ τονίζοντας ότι η συνεργασία του Συνδέσμου με την τοπική αυτοδιοίκηση είναι πολύ κρίσιμη. «Κανένας δεν μπορεί να ξέρει τις δυνατότητες ανάπτυξης των προορισμών καλύτερα από τους τοπικούς φορείς. Η ενεργοποίηση των ΟΤΑ στην ανάδειξη των προορισμών θα παίξει κομβικό ρόλο τα επόμενα χρόνια» όπως τονίστηκε.
Τις προοπτικές της επόμενης ημέρας ωστόσο θα καθορίσει και η βιωσιμότητα η οποία θα πρέπει να επιτυγχάνεται σε τρεις επιμέρους άξονες: κοινωνικό, οικονομικό και περιβαλλοντικό. «Αποτελεί βασική προτεραιότητα που διέπει όλη την στρατηγική του κλάδου, αποτελεί έναν μονόδρομο που πρέπει να ακολουθήσουμε», αναφέρθηκε χαρακτηριστικά.
Τέλος δομικό συστατικό για την περαιτέρω εξέλιξη του τουρισμού, ειδικά στην τρέχουσα συγκυρία αποτελεί και η αγορά εργασίας, η οποία παρουσιάζει μέχρι και σήμερα μεγάλες ελλείψεις. Για την Ελλάδα στον κλάδο τουρισμού- επισιτισμού έχουν καταγραφεί βάσει πρόσφατων μελετών πάνω από 80.000 κενές θέσεις, πρόβλημα που διατηρείται και κατά τη φετινή τουριστική σεζόν, όπως επισημάνθηκε. Το πρόβλημα δεν είναι αμιγώς ελληνικό, αλλά πανευρωπαϊκό, γι' αυτό και ο κλάδος θα πρέπει να ανακτήσει εντός κι εκτός Ελλάδος την ελκυστικότητά του. Για το λόγο αυτό, όπως εξήγησαν τα στελέχη του ΣΕΤΕ, θα πρέπει να γίνουν δομικές αλλαγές για την προσέλκυση ανθρώπινου δυναμικού και ήδη το ΙΝSEΤΕ έχει διαμορφώσει μία μελέτη για την ανάπτυξη νέων δεδομένων στην απασχόληση, προσαρμοσμένων στις ανάγκες της αγοράς.