Με θετικό πρόσημο συνεχίζεται η σεζόν στη χώρα, με τα δύο «βαριά» χαρτιά του ελληνικού τουρισμού ωστόσο– τη Μύκονο και τη Σαντορίνη – να συνεχίζουν την κόπωση που παρατηρήθηκε ήδη από πέρυσι. Φορείς του κλάδου κάνουν λόγο για υποτονική σεζόν, ενώ οι αφίξεις στα αεροδρόμια μαρτυρούν ότι η πτωτική πορεία του 2023 δεν έχει ακόμα ανατραπεί.
Να υπενθυμίσουμε ότι σε επίπεδο διεθνούς επιβατικής κίνησης οι δύο δημοφιλέστεροι προορισμοί της χώρας παρουσίασαν πέρυσι αρνητικό πρόσημο, κλείνοντας τη χρονιά με πτώση της τάξης του -5,9% και -9,9% αντίστοιχα, ενώ και στο σύνολο των επιδόσεών τους κινήθηκαν στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2022 σε αντίθεση με τους υπόλοιπους προορισμούς που εμφάνισαν έντονα ανοδική πορεία.
Και τη φετινή χρονιά, τα αεροδρόμια στη Μύκονο και στη Σαντορίνη είναι αυτά που σημειώνουν την μικρότερη άνοδο σε σχέση με τα υπόλοιπα 12 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport. Για την ακρίβεια τον Μάιο η κίνηση από το εξωτερικό στη Μύκονο καταγράφηκε μειωμένη κατά 4,9% ενώ μόλις 1,5% αυξημένη παρατηρήθηκε η διεθνής επιβατική κίνηση για την Σαντορίνη.
Σε επίπεδο πενταμήνου μάλιστα η επιβατική κίνηση στη Μύκονο φάνηκε να κινείται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, καταγράφοντας οριακή αύξηση του 0,1% ενώ η διεθνής επιβατική κίνηση στη Μύκονο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Fraport Greece, εμφάνισε υστέρηση της τάξης του 7,2% σε σχέση με το πρώτο πεντάμηνο του 2023. Αρνητικό πρόσημο, με μικρότερη, ωστόσο, απόκλιση συγκριτικά με πέρυσι, παρουσίασε και η διεθνής επιβατική κίνηση στη Σαντορίνη, η οποία καταγράφηκε κατά 1% μειωμένη το πρώτο πεντάμηνο.
Παρότι δε η κίνηση εσωτερικού εμφανίζει θετικό πρόσημο, δεν μαρτυρά σε καμία περίπτωση τη δυναμική προηγούμενων ετών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Fraport, η κίνηση εσωτερικού για την Μύκονο το πρώτο πεντάμηνο του έτους έφτασε το 5,9% με τον Μάιο να καταγράφεται 7,8% υψηλότερη σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, όταν προορισμοί όπως η Ρόδος και η Ζάκυνθος εμφάνισαν άνοδο της τάξης του +13,6% και +28,1% περισσότερη κίνηση.
Τους χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης επιβεβαιώνουν και οι επιχειρηματίες του κλάδου, αναφέροντας ότι οι κρατήσεις για το νησί των Ανέμων κινούνται 20% χαμηλότερα σε σχέση με πέρυσι ενώ για την Σαντορίνη 13% χαμηλότερα από το 2023.
Νέα άνοδος για τα περιφερειακά αεροδρόμια
Σε αντίθεση με την κόπωση των συγκεκριμένων προορισμών, οι λοιποί τουριστικοί προορισμοί της χώρας φάνηκε να υποδέχονται δυναμικά τη σεζόν, βάσει των στοιχείων της επιβατικής κίνησης από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece (Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος).
Το σύνολο των 14 αεροδρομίων υποδέχτηκε μόνο τον Μάιο περισσότερους από 3,6 εκατ. επιβάτες. αριθμός που παραπέμπει σε άνοδο 11,3% σε σχέση με το 2023, με την κίνηση εσωτερικού να παρουσιάζει αύξηση 10,2% και τη διεθνή κίνηση να εμφανίζεται ενισχυμένη σε ποσοστό 11,6% σε σύγκριση τον Μάιο του 2023.
Θετικό ήταν και το πρόσημο σε επίπεδο πενταμήνου όπου οι επιβάτες έφτασαν τους 7.421.563 έναντι 6.794.957 του πρώτου πενταμήνου του 2023, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 9,2%. Έλαβαν δε ώθηση τόσο από το εσωτερικό – η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 8,6% - όσο κι από το εξωτερικό όπου η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 9,6%.
Στους κερδισμένους του Μαΐου συγκαταλέγονται μάλιστα και προορισμοί που μέχρι πρότινος θεωρούνταν outsiders, όπως η Μυτιλήνη η κίνηση για την οποία αυξήθηκε κατά η 25,8%. Αντίστοιχα θετική πορεία είχαν η Ζάκυνθος όπου η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 17,4%, η Ρόδος που σημειώθηκε άνοδος της επιβατικής κίνησης κατά 16,7%.
Σε απόλυτους αριθμούς ωστόσο, τους περισσότερους ταξιδιώτες υποδέχτηκαν τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, με 686 χιλιάδες, και της Ρόδου με 791 χιλιάδες.